برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغ پوش نوتیفیکیشن چیست؟ تشریح قابلیت های وب پوش یا نوتیف مرورگر

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پوش نوتیفیکیشن تحت وب (وب پوش) از جمله اشکال جدید ارتباطی در وب است که در عرصه‌ی دیجیتال مارکتینگ ایران مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این قابلیت رسانه‌ها و صاحبان کسب و کارها با هزینه‌های کمتری با کاربران و مشتریان خود در ارتباط و تعامل قرار می‌گیرند. نوتیفیکیشن پیامی است که روی صفحه نمایش کامپیوتر و یا گوشی همراه خود دریافت می‌کنید که می‌تواند از طریق مرورگرها و یا اپلیکیشن‌ها برای شما ارسال شود. برای شناخت این دسته از پیام‌‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

پوش نوتیفیکیشن وب (وب پوش) چیست؟

پوش نوتیفیکیشن وب پیامی است که به کاربران از طریق مرورگر به گوشی‌های همراه و یا نسخه‌های دسکتاپ کاربران ارسال می‌شود. این پیام‌ها درصورتی برای کاربر ارسال می‌شود که کاربر از قبل برای دریافت آن اعلام رضایت کرده باشد. پوش نوتیفیکیشن حتی در شرایطی که صفحه‌ی وب سایت شما باز نباشد و مرورگر در پس زمینه مشغول به کار باشد نیز برای کاربر ارسال می‌شود. همانند تصویر زیر در گوشه‌ی سمت راست صفحه، این پیام نمایش داده خواهد شد. همچنین در حالت موبایل نیز در این پیام‌ها در نوار نوتیفیکیشن‌ها نمایان خواهد شد.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن تحت وب شامل یک تیتر (Title)، یک توضیح مختصر (Description) و آیکون (Icon) و تصویری کوچک (Image) مرتبط با آن است تا با جذابیت بیشتری کاربر را ترغیب به کلیک کرده چراکه در این پیام‌ها نرخ باز شدن پیام (Open Rate) بسیار مهم است.

صاحبان وب سایت ها به سادگی و با قرار دادن کد پوش نوتیفیکیشن سنجاق در وب‌سایت خود می‌توانند شروع به عضو گیری کنند تا از آن پس از طریق پنل جدید سنجاق با کاربران خود در ارتباط باشند و کاربران خود را با پوش نوتیفیکیشن‌هایی که می‌فرستند مجدد به وب سایت خود برگردانند و باعث افزایش نرخ بازگشت کاربران به وب سایت خود شوند.

چه استفاده‌ای از پوش نوتیفیکیشن می‌توان کرد؟

همانطور که تا بدین جا متوجه شده‌اید در ابتدایی‌ترین حالت، صاحبان رسانه‌ها با استفاده از این سرویس برای اطلاع رسانی محتواهایی مانند اخبار و یا پست‌های جدید بلاگ‌شان استفاده می‌کنند. همچنین وب سایت های مربوط به کسب و کارها نیز می‌توانند اطلاع رسانی های خود به مخاطبانشان را اعم از اخبار فوری، پیشنهادات جذاب روزانه، تخفیف‌های شفگت‌انگیز و… از این طریق انجام دهند. این درحالیست که این کار هیچ هزینه‌ای برای ایشان در پی نخواهد داشت.

پوش نوتیفیکیشن

اما روش استفاده‌ی دیگری نیز وجود دارد تا رسانه‌‌ها از این سرویس نیز کسب درآمد کنند. رسانه‌ها با عضو‌گیری از کاربران خود، روز به روز به مشترکان (Subscribers) خود اضافه می‌کنند و این کاربران پتانسیلی برای کسب درآمد از طریق ارسال پوش نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی خواهند شد. این کار از طریق سیستم پوش نوتیفیکیشن پلتفرم تبلیغاتی سنجاق امکان پذیر بوده تا تبلیغ دهندگان بتوانند به سادگی و با کمک این سرویس، کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی را ایجاد کنند و به کاربران رسانه‌هایی که اجازه دریافت این نوع از پیام‌ها را داده‌اند ارسال کنند.


هزینه ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی چقدر است؟

هزینه ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی در سنجاق حداقل ۳۵۰۰ تومان به ازای هر هزار ارسال است. به این ترتیب برای مثال اگر برای ۱ میلیون کاربر پوش نوتیفیکیشن ارسال شود، ۳.۵ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

مکانیسم قیمت گذاری در این روش به صورت مزایده ای (Bidding Price) است. یعنی هر آگهی دهنده ای که حاضر باشد قیمت بیشتری برای ارسال صرف کند، اولویت بالاتری از ارسال خواهد داشت. لذا هیچ تضمینی وجود ندارد که با حداقل هزینه در کوتاه ترین زمان ممکن تبلیغات پوش نوتیفیکیشن ارسال شود.

اما اگر شما به عنوان یک وب سایت برای کاربران خودتان پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید، این فرآیند هزینه های برای شما در برنخواهد داشت. برخی از مشتریان سنجاق، از سرویس پوش سنجاق به عنوان روشی برای حفظ مشتری (Customer Retention) استفاده می کنند.

پوش نوتیفیکشن برای چه کسانی ارسال می شود؟

همانطور که بالاتر توضیح داده شد، پوش نوتیفیکشن برای کاربرانی ارسال می شود که این دسترسی را روی مرورگر خود (کروم، فایرفاکس، اکسپلورر و …) برای دریافت وب پوش از یک وب سایت فعال کرده اند. برای مثال کاربران وب سایت هایی چون برترین ها، رکنا، دکتر سلام، الودکتر، چی بپوشم، جعبه و … بخشی از کاربران فعال سرویس پوش در سنجاق هستند.


آیا وقتی کاربران در حال بازدید از رسانه ما نیستند نیز می‌توان پوش نوتیفیکیشن وب فرستاد؟

بله این امکان وجود دارد. تنها کافیست مرورگر کاربر شما باز باشد تا پوش نوتیفیکیشن شما را دریافت کند. تنها محدودیتی که در حال حاضر اعمال می شود، ارسال پوش های تبلیغاتی در ساعات نیمه شب است که متوقف می شود تا از ایجاد مزاحمت برای کاربر (علی الخصوص روی تلفن همراه) پیش گیری شود.


هر چند وقت یک بار تبلیغات پوش نوتیفیکیشن بفرستیم؟

این سوال به نوع کاربران و سطح انتظارات آنان وابسته‌ است. این کلیت را در نظر داشته باشید که نباید بیش از حد از این سرویس در طول یک روز استفاده کنید. اما می‌توانید امتحان کنید! با چندین روز تست انواع مدل‌های ارسالی و درنظر گرفتن ساعات ارسالی، نوع محتوای ارسالی، تصویر پوش و آیتم‌‌هایی نظیر این موارد و بررسی CTR آن به راحتی متوجه سبک و تمایلات کاربران‌تان می‌شوید. اما اگر هدفگذاری شما ارسال پوش های تبلیغاتی باشد، پیشنهاد نمی شود که برای مخاطبان خود بیش از یکبار در روز وب پوش تبلیغاتی ارسال کنید.


چه تفاوتی بین تبلیغات همسان و پوش نوتیفیکیشن وجود دارد؟

فارغ از شکل و شمایل انتشار این نوع تبلیغ که قبل تر توضیح داده شد، مدل محاسبه قیمت نیز در این دو متفاوت است. در تبلیغات همسان هزینه بر مبنای کلیک است. اما در تبلیغات پوش هزینه بر حسب ارسال است، در نتیجه هر چه پوش نوتیفیکیشن شما جذاب تر باشد، احتمال اینکه عده بیشتری روی آن کلیک کنند (CTR بالاتر) و شانس بازخورد مطلوب بیشتر می شود. این یک نکته کلیدی در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن است. برخی از موضوعات تبلیغ به طور ذاتی از جذابیت موضوعی کمتری در قیاس با موضوعات دیگر هستند.