برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

۹ عامل موثر در ساخت لندینگ پیج‌ هایی با نرخ تبدیل بالا

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قبل از آنکه به المان‌های موثر در ساخت یک لندینگ پیج خوب بپردازیم، بیایید نگاهی دقیق به تعریف لندینگ پیج و تفاوت آن با دیگر صفحات سایت‌مان بپردازیم.

هدف استفاده از لندینگ پیج افزایش نرخ تبدیل (conversion rates) برای رسیدن به اهداف بیزینسی و مارکتینگ می‌باشد. صفحه فرود یا همان لندینگ پیج صفحه‌ای از وب است که کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغات، برای هدف خاصی در نهایت وارد آن می‌شود. لندینگ پیج می‌تواند صفحه اصلی وب سایت شما و یا یک صفحه طراحی شده مخصوص یک کمپین، محصول و یا فروش باشد.

به طور معمول صفحه اصلی وب سایت شما (homepage) توسط کاربران از طریق سرچ گوگل، شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغات دهان به دهانی شناخته و بازدید می‌شود. اما لندینگ پیج‌ها اینگونه نمی‌باشند و از آنجایی که به منظورهای مشخصی طراحی شده‌اند، ممکن است برای افراد عام دچار سردرگمی شوند در حالی که برای آن دسته که بطور مشخص برای مثال از یک کمپین تبلیغاتی وارد شده‌اند بسیار قابل فهم و درک است و فعالیتی که می‌بایست انجام شود، انجام خواهد شد.

پس هر صفحه از وب سایت شما برای هدف معینی طراحی شده است، صفحه‌ای برای کسب اطلاعات محصولات و خدمات، صفحه‌ای برای ارتباط با شما و شماره‌های تماس، صفحه‌ای برای انجام اکشن‌هایی مانند پر کردن فرم و…

لندینگ پیج‌ها به طور معمول از طریق روش‌های تبلیغاتی‌ای مانند تبلیغات گوگل ادورز، تبلیغات همسان، بنری، پری‌رول ویدیو و دیگر اقسام تبلیغات ترویج (پروموت) خواهند شد. پروموت این لندینگ پیج‌ها برای تبدیل کاربران بالقوه به مشتری است. لندینگ زیر را برای نمونه ببینید. این لندینگ متعلق به یک سرآشپز مشهور است که در طراحی لندینگ پیج خود دو مورد را هدف قرار داده است.

نمونه لندینگ

در نگاه اول او تور آشپزی در حضور مردم را با یک عنوان ساده و یک توضیح مختصر به همراه یک دکمه Call to action که باعث افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) می‌شود را قرار داده است.

در زیر هدف اولیه یک گزینه CTA دیگر نیز قرار داده شده که با کلیک بر روی آن دستور پختی که کابر برای دست‌یابی به آن وارد لندینگ شده است به نمایش درمی‌آید. پس دو هدف با یک لندینگ پیج میسر شده است.

یک لندینگ پیج مناسب که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد، باید به راحتی بتواند کاربر را تا آخرین مرحله قیف فروش پیش ببرد تا در نهایت منجرب به اشتراک یک کاربر، ثبت نام و یا خرید شود. عوامل زیادی در راستای طراحی لندینگ پیجی که بتواند نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد و بتواند از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را داشته باشد، وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه یک لندینگ با نرخ تبدیل بالا داشته باشیم؟

در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید که چه اتفاقی قرار است در لندینگ پیج رخ دهد. آیا شما به دنبال دریافت ایمیل‌ کاربران هستید و یا معرفی و پروموت محصول خود؟ پس از تعیین هدف خود، به این بیاندیشید که پیام خود را چگونه و با چه لحنی مناسب است به گوش کاربر برسانید تا درنهایت موجب حل مشکل شان بشوید.

زمانی که شما ذهنیت‌تان از هدف خود روشن شد و دانستید که کاربر خود را به چه سمتی می‌خواهید هدایت کنید حالا نوبت آن است که با ۹ المان موثر در طراحی لندینگ آشنا شوید تا نرخ تبدیل بالایی را تجربه کنید.

۱. از تیترهای جذاب استفاده کنید.

همه چیز از تیتر (Headline) شروع می‌شود. علاقه، توجه و فهم موضوع مواردی هستند که از تیتر دریافت می‌شود و با خواندن آن کاربر تصمیم می‌گیرد در صفحه شما بماند و یا ترک کند. پس به موارد زیر دقت کنید:

  • تیتر را بگونه ای بنویسید که توجه خواننده را جلب کند.
  • تیتر باید گوینده نوع سرویس و یا محصول باشد.
  • تیتر باید کوتاه و کمتر از ۲۰ کلمه باشد. (ایده‌آل ترین حالت ۱۰ کلمه است)

 در عکس زیر که مربوط به یک شرکت طراحی سایت است، تیتر کوتاه، رسا و گویا می‌باشد

نمونه لندینگ
نمونه لندینگ با تیتر مناسب

در عکس زیر در تیتر نوشته شده است ما مردمانی سازنده هستیم، ولی به این اشاره نشده است که چه خدمات و یا پیشنهاداتی برای کاربر ارائه می‌دهند پس جذب اولیه اتفاق افتاده است و آیتم بعدی که زیرعنوان است وظیفه نگه داشتن کاربر در صفحه را به عهده گرفته است.

نمونه لندینگ

۲. زیر عنوان (Subheadline) متقاعد کننده داشته باشید.

المان بعدی زیرعنوان است که در ساخت یک لندینگ پیج موثر بسیار با اهمیت است. اگر تیتر باعث شده تا کاربر توجه‌اش جلب شود، با زیرعنوان می‌توان کاربر را مصمم کرد تا در صفحه بماند.

زیرعنوان
  • زیرعنوان می‌بایست دقیقا در زیر تیتر (headline) قرار بگیرد.
  • زیرعنوان باید دارای کلمات کلیدی و متقاعد کننده باشد.
  • زیرعنوان باید دارای جزئیات بیشتری بوده تا بتواند محصول و یا آن خدمات را بهتر شرح دهد.

۳. از تصویر یا محتوای بصری استفاده کنید.

محتواهای بصری یکی از اساسی‌ترین اجزا یک لندینگ پیج خوب هستند. برای این که متوجه اهمیت این موضوع شوید کافیست بدانید سرعت تحلیل عکس در مغز انسان ۶۰ هزار بار سریع‌تر از متن است. پس برای اثرگذاری سریع‌‌تر بر روی کاربران نیازمند این عنصر مهم هستید.

  • سایز عکس باید بزرگ باشد تا خوب دیده شود.
  • از عکس‌های با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • عکس باید مرتبط با محصول و یا خدمات شما باشد. اگر محصولی را برای فروش می‌گذارید، لندینگ پیج شما می‌بایست دارای عکس‌هایی از آن محصول باشد. اگر هم سرویسی ارائه می‌دهید تا حد امکان از عکس‌های مرتبط و جذاب استفاده کنید.

دقت داشته باشید اولین عکسی که مخاطب از لندینگ شما می‌بیند در نهایت موجب تشکیل یک تصویر ذهنی از شما در ذهن کاربر می‌شود که تا مدت‌ها شما با آن عکس در ذهن او مرور می‌شوید، پس در انتخاب عکس‌ها دقت کافی را داشته باشید و همچنین سعی کنید از عکس‌هایی استفاده کنید که مشابه رقبای خود نباشد.


مطلب پیشنهادی: لید (Lead) یا سرنخ در بازاریابی چیست؟ چگونه سرنخ باکیفیت بدست آوریم؟

۴. به طور شفاف توضیح دهید چه ارائه می کنید!

در لندینگ پیج باید پیشنهاد (آفری) که در هدر ممکن است به آن اشاره کرده باشید را بطور کامل و شفاف بیان کنید. چراکه اگر شما بطور کامل در بیان شفاف محصول و یا خدمات خود سخن نگویید، مشتری بالقوه خود را از دست خواهید داد. همچنین توضیحات تان می‌تواند مرتبط و یکپارچه با تیتر و زیرعنوان و یا کاملا مجزا باشد تنها به این نکته توجه کنید که ابهامی در ذهن خواننده پیش نیاید.


۵. ارزش یا محصول ارزشمند ارائه کنید!

کاربر تشنه خود را باید با ارزش پیشنهادی‌ای که ارائه می‌دهید سیراب کنید. ارزش پیشنهادی همان محصول ‌تان است که باعث رفع نیاز مشتری می‌شود. همچنین شما می‌توانید بجای اینکه کاربر خود را سیراب کنید، آن را تشنه‌تر کنید تا درنهایت احتمال تبدیل آن به یک مشتری را بیشتر کنید. با ذکر ویژگی‌های مثبت محصول خود به خوبی می‌توانید این کار را  انجام دهید. نکته قابل توجه، ارائه خوب محصول است تا پس از دریافت این احساس تشنگی کاربر بتواند راه حل مناسب (محصول شما) را انتخاب کند.


۶. با ارائه راه های تماس، اعتماد کاربر را جلب کنید.

وجود را‌ه‌های ارتباطی حس اعتماد را به کاربر منتقل می‌کند، پس نباید از آن غافل شد. شماره تماس ثابت، آدرس و ایمیل از اساسی‌ترین آیتم‌ها می‌باشد. چت‌های آنلاین بر روی لندینگ پیج نیز بسیار موثر بوده به شرطی که همیشه آنلاین بوده و بتوانید پاسخگو کاربران باشید.


۷. گارانتی کنید!

مشتریان عاشق گارانتی هستند. گارانتی جدای از این که با چه شرایطی است، بودنش موجب حس اعتماد و اطمینان شده و می‌توانید رابطه مشتری و برند خود را مستحکم‌تر کنید. دقت داشته باشید مکان قرار گیری گارانتی نزدیک المان CTA باشد (دکمه خرید، ثبت نام و…) تا کاربر مصمم‌تر شود.


۸. چهارچوب زیر را رعایت کنید!

با رعایت تمامی نکات بالا، درنهایت باید یک روندی را دنبال کنید تا بتوانید از لندینگ پیج خود بیشترین بازده را دریافت کنید. پیشنهاد ما به شرح زیر است.

۱. با توضیحات اولیه شروع کنید

۲. با مزایای محصول یا خدمات خود ادامه دهید.

۳. توصیفات بیشتری به متن خود تزریق کنید.

۴. با دکمه CTA تمام کنید.


۹. حتما از دکمه Call to Action استفاده کنید.

برای داشتن یک لندینگ پیج با نرخ تبدیل بالا، وجود دکمه CTA یکی از اساسی ترین و مهم‌ترین المان‌ها می‌باشد. هیچ المانی به اندازه این مورد، اهمیت ندارد پس باید بگونه‌ای جای گذاری شود تا بیشترین جلب توجه را نیز داشته باشد.

دکمه CTA
تضاد رنگ بین لندینگ و دکمه CTA
  • یک المان بزرگ برای آن قرار دهید تا خوب دیده شود.
  • از المانی که شبیه به دکمه باشد استفاده کنید چراکه ذهنیت کاربران این است که حتما دکمه‌ای باید وجود داشته باشد تا بتوانند اکشنی انجام دهند.
  • از رنگ های متنوع و متضاد با بقیه اجزا لندینگ برای دکمه CTA استفاده کنید تا بخوبی نمایان شود
نمونه لندینگ