برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

Google Alerts: نحوه استفاده در سئو و استراتژی برند

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اصولا همگام شدن با فعل و انفعالاتی که در بازار و برند شما می‌افتد می‌تواند پیچیده باشد. با این حال، با استفاده از Google Alerts می‌توانید این مشکل را سریع، آسان و بدون صرف هزینه‌ای حل کنید. اما اصلا گوگل آلرت چیست و چطور کار می‌کند؟ آیا می‌تواند به شما در استراتژی برندتان کمک کند؟ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم. همچنین، نحوه تنظیم و کاربرد گوگل آلرت را نیز در استراتژی‌های بازاریابی مختلف به شما نشان می‌دهیم.

گوگل آلرت یا Google Alerts چیست؟

گوگل آلرت (Google Alerts) ابزاری است که در آن می‌توانید هشدارها یا اعلانات را برای موضوعات محبوب‌تان فعال و تنطیم کرده و در اکانت Gmail انتخابی خودتان دریافت کنید. از آنجایی که این ابزار پولی نیست، تمام افراد می‌توانند بسته به نیازشان از آن استفاده کنند. به عبارت دیگر، هدف این است که کاربران برای پیدا کردن علاقه مندی‌هایشان مجبور نباشند در وبسایت‌های مختلف گشت زنی کنند.

بنابراین، با Google Alerts می‌توانید اعلاناتی را برای تمام محتواهایی که به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه در موتور جستجو ایندکس می‌شوند به تعداد دلخواه دریافت کنید.

Google Alerts چه کاربردهایی دارد؟

اگرچه این ابزار به طور کلی برای کاربران ساخته شده است، به همان اندازه هم می‌تواند برای صاحبان کسب و کارها و تیم‌های بازاریابی مفید باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید ببینید جایگاه بازار شما چگونه است، برند یا شرکت‌تان در وب چطور در نظر گرفته می‌شود و برای بهبود آن باید چه کاری انجام دهید می‌توانید از گوگل آلرت استفاده کنید. در ادامه مشاهده خواهی کرد Google Alerts چطور می‌تواند به شما کمک کند.

Google Alerts چه کاربردهایی دارد؟

۱. پایش عملکرد برند  

گوگل آلرت ابزار بسیار خوبی برای کنترل شهرت آنلاین برند و کسب و کارتان محسوب می‌شود. برای دستیابی به این هدف دو روش اصلی وجود دارد:

وارد کردن دستور OR

در اینجا کاری که باید انجام دهید این است که نام وبسایت یا پروفایل شبکه اجتماعی مورد نظرتان را برای بررسی وارد کنید. ترجیحا باید تعداد متغیرهایی را که فکر می‌کنید جستجو می‌شوند را در نظر بگیرید.

برای مثال: https://blog.hubspot.com OR، blog.hubspot.com OR و یا HubSpot Blog OR

وارد کردن دستورالعمل :site

این مورد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید گوگل با محتواهای شما چطور رفتار می‌کند. در این راستا، فقط باید وبسایت‌تان را بعد از :site اضافه کرده و بهترین محتوا را از گزینه‌های هشدار انتخاب کنید. برای مثال: site:sanjagh.com. همانطور که مشاهده می‌کنید این دو گزینه ساده دنیایی از حالت‌های محتوا را باز می‌کنند که می‌توانید آنها را رصد کنید. منظور ما موارد زیر است:

  • ببینید چه کسی با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی بدون تگ کردن شما سر و کار دارد.
  • برسی کنید که آیا یک پست خاص در یک یا چند شبکه اجتماعی خاص به اشتراک گذاشته می‌شود و کامنت دارد یا خیر.
  • بررسی کنید که آیا در محتوای شما متن دزدی یا سرقت علمی به طور جزئی یا کامل وجود دارد یا خیر.

۲. زیر نظر گرفتن رقبا با Google Alerts

توجه داشته باشید که تمام نکات ذکر شده در بالا درباره پایش و کنترل شهرت آنلاین برندتان در مورد برندهای رقیب هم صدق می‌کند. بنابراین، کاری که باید انجام دهید این است که در دو دستور بالایی به جای برند خودتان نام شرکت یا برند رقبا را وارد کنید. علاوه بر این، این کار را می‌توانید برای تمام برندهای مورد نظرتان انجام دهید.

۳. پیدا کردن فرصت‌های اقتصادی جدید

چه دنبال مشتریانی برای ارائه خدمات‌ باشید و چه بخواهید محصولات‌تان را به آنها بفروشید، با Google Alerts  می‌توانید سریعا از انتشار فرصت‌های جدید ایندکس شده در موتور جستجو مطلع شوید.

۴. پیدا کردن تخفیف

این مورد هم برای اقلام یا خدمات مورد نیاز برای استفاده شخصی و هم برای ابزارها و پلتفرم‌های مناسب برای مدیریت برند شما مفید است. برای مثال، با استفاده از Google Alerts می‌توانید پیشنهادات ویژه برای هاستینگ وب، تخفیف ماهانه برای استفاده از ابزارهای سئو و غیره را پیدا کنید.

نحوه تنظیم Google Alerts

در حالت کلی، تنظیم Google Alerts خیلی ساده و سریع انجام می‌شود، اگرچه برای دریافت اعلان‌های دقیق‌تر باید کمی وقت بگذارید. در هر صورت، فقط باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. انتخاب یک کلمه کلیدی

به محض ورود به Google Alerts با نواری مواجه خواهید شد که باید عبارت جستجوی مورد نظرتان را در آن قرار دهید. برای مثال، بازاریابی محتوا یا استراتژی بازاریابی محتوا می‌تواند کلمه کلیدی مربوطه باشد.

۲. ایجاد یک ساختار سفارشی

بعد از اتمام نوشتن کلمات کلیدی بعضی از پیشنهادات مربوط به منبع اطلاعاتی ظاهر می‌شوند. همچنین، می‌توانید یک پنجره کوچک حاوی دکمه گزینه‌های بیشتر را هم مشاهده کنید. با فشار دادن این دکمه با ۵ گزینه ساختار و چیدمان رو به رو می‌شوید و می‌توانید آنها را بر اساس نیازتان تنظیم کنید. در ادامه با هر کدام آشنا خواهید شد.

هر چند وقت یک بار (How often)

این گزینه برای انتخاب به شما ۳ گزینه می‌دهد:

  1. حداکثر ۱ بار در روز
  2. حداکثر ۱ بار در هفته
  3. در همان لحظه (At the moment): یعنی با انتشار هر محتوای جدید هشداری را برای شما ارسال می‌کند.

منابع (Sources)

این مورد به منبع اطلاعاتی اشاره می‌کند که گزینه‌های زیر را شامل می‌شود:

  • وبسایت
  • وبلاگ
  • کتاب‌ها
  • اخبار
  • ویدئو
  • انجمن یا فروم‌ها

فراموش نکنید که به ازای هر هشدار (alert) فقط می‌توانید یک منبع را انتخاب کنید. بنابراین، در صورت تمایل به استفاده از چندین منبع باید برای هر کدام یک هشدار ایجاد کنید.

زبان (Language)

این مورد برای انتخاب زبان محلی مورد نظر از میان صدها زبانی است که گوگل بر پایه آنها اطلاعات را ایندکس می‌کند. مانند بخش منابع، به ازای هر هشدار فقط باید یک زبان را انتخاب کرد. بنابراین، برای زبان‌های دیگر باید هشدارهای دیگری را ایجاد کنید.

منطقه (Region)

اشاره این گزینه به منطقه جغرافیایی خاصی است که اطلاعات در آن منتشر می‌شود. در اینجا گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. همچنین، در کادر اول گزینه All regions قابل مشاهده است. بنابراین، با انتخاب این گزینه می‌توانید محتواهای محبوب‌تان را از هر جای دنیا با زبان انتخابی دریافت کنید.

چه تعداد (How many)

در اینجا شما دو گزینه خواهید داشت:

  1. بهترین نتایج: یعنی مواردی که گوگل برای آنها ارزش بیشتری قائل است.
  2. همه نتایج: یعنی هر محتوایی که منتشر می‌شود.

در اینجا مدت زمان آزاد برای خواندن، تماشا یا گوش دادن به اطلاعات می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند.

تحویل به (Deliver to)

در اینجا مشخص می‌کنید که Google Alerts باید مطالب و محتواهای مورد نظرتان را به کدام آدرس ایمیل ارسال کند. به خاطر داشته باشید که این ابزار استفاده از بیش از یک اکانت جیمیل در موتور جستجو توسط شما را ردیابی می‌کند. بنابراین، به طور پیش فرض اکانتی که در حال حاضر فعال است را انتخاب می‌کند. با این وجود، در این قسمت می‌توانید به راحتی این مورد را تغییر دهید.

۳. ایجاد هشدار

بعد از تکمیل تنظیمات سفارشی، باید دکمه Create Alert را فشار دهید. با انجام این کار هشدار فعال شده را روی صفحه مشاهده خواهید کرد. بنابراین، تمام موارد ایجاد شده قبلی در صفحه اصلی نمایش داده خواهند شد.

۴. ویرایش هشدارهای ایجاد شده

در صورت تمایل به تغییر هر بخشی از تنظیمات در همان لحظات آغازین یا بعد از شروع دریافت اعلان‌ها باید روی گزینه Edit که به شکل یک مداد است کلیک کنید. به این ترتیب، ۵ گزینه تنظیمات قبلی را دوباره مشاهده خواهید کرد. حالا می‌توانید تغییرات مورد نظرتان را اعمال و با کلیک روی Update alert تغییرات انجام شده را ذخیره کنید.

چگونه می‌توان از Google Alerts در استراتژی سئو استفاده کرد؟

Google Alerts می‌تواند در زمان پیاده سازی استراتژی سئو هم مفید باشد. بر این اساس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پیدا کردن مکان‌های بهتری برای NAP

اگر روی سئوی محلی کار می‌کنید، Google Alerts می‌تواند در این فرایند به شما کمک کند. کاری که باید انجام دهید این است که داده‌های NAP رقیب‌تان را اضافه کنید. به این ترتیب، با انتشار این داده‌ها در یک پورتال جدید هشدار دریافت خواهید کرد. بنابراین، شما هم می‌توانید در این پورتال‌ها ظاهر و به جایگزینی برای رقبای خودتان تبدیل شوید. اگرچه این کار مراحل اصلی انجام سئو محلی را شامل نمی‌شود، به شما کمک می‌کند که از رقبا جا نمانید.

۲. پیدا کردن فرصت‌های لینک سازی

بعضی وقت‌ها کاربران و منابع دیگر از برند، محصول یا خدمات‌تان نام می‌برند اما به وبسایت‌تان لینک نمی‌دهند. این امر فرصت بسیار خوبی را برای لینک سازی طبیعی و ارگانیک در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از این مزیت فقط کافی است نام برند و متغیرهای احتمالی را همانطور که قبلا به شما نشان دادیم اضافه کنید. حالا فقط نیاز دارید که با نویسنده محتوا تماس بگیرید و برای افزودن لینک موافقت کنید.

۳. آشنایی با تمام نظرات کاربران

اگرچه این روزها ابزارهای تخصصی مختلفی برای جمع آوری نظرات آنلاین وجود دارد، اما هشدارها هم می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. بنابراین، برای کسب اطلاع از تمامی بررسی‌ها و نظرات منتشر شده در مورد برندتان می‌توانید از این دستور استفاده کنید: intitle:review + نام برند. با این هشدار ساده متوجه خواهید شد که چه زمانی و در کجا برای نظر و بررسی به شما اشاره شده است. علاوه بر این، می‌توانید متوجه شوید که آیا این نظرات مثبت بوده‌اند یا منفی.

این امر به شما امکان تعامل بیشتر با افراد را برای ارائه راه ‌حل یا تبلیغ خدمات یا محصولات بیشتر را می‌دهد. در نتیجه، می‌توانید روی اثبات اجتماعی خودتان بیشتر کار کنید.

Google Alerts فیلتری برای دستیابی به اطلاعات مهم

همیشه نمی‌توانید اطلاعات خیلی مهم را پیدا کنید. بنابراین، استفاده از فیلتری مانند Google Alerts می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد. همانطور که می‌دانید در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای قدرتمند، ساده و ارزان برای عقب نماندن در رقابت لازم است. این دقیقا همان چیزی است که با Google Alerts می‌توانید به آن دست پیدا کنید. این ابزار به خصوص برای کارآفرینان کوچک یا برای افرادی که در حال راه اندازی یک کسب و کار آنلاین هستند بسیار کاربردی است.

از همه مهمتر، استفاده از این ابزار به هیچ وجه سخت نیست و می‌توانید کارهای زیادی را با آن انجام دهید.