برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات نیتیو (همسان) چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مخاطبان عصر جدید از تماشای تبلیغات کسب‌و‌کارها کاملا فراری‌اند و تمایلی برای گرفته شدن وقت‌شان بدین شکل را ندارند چراکه آنقدر تحت الشعاع انواع تبلیغات مخصوصا تبلیغاتی که آن‌ها را فریب داده‌اند قرار گرفته‌اند که دیگر میلی برای توجه به آن‌ها ندارند. یک شرکت تحقیقاتی در یک بررسی اذعان داشته است که هر انسان عصر حاضر روزانه با بیش از ۵ هزار پیغام تبلیغاتی مواجه می‌شود. پس ما هم در طول روز با حجم وسیعی از انواع تبلیغات مواجه می‌شویم و به سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم. افزایش تصاعدی شمار رسانه‌ها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان باعث شده است که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، «توجه» مخاطبان به رسانه‌ها و اطلاعات ارسالی از سوی آن‌ها باشد. در این جا این سوال پیش می‌آید که چگونه کاربران را جذب و متوجه پیام‌های‌مان کنیم؟

نیتیو

لذا برای اینکه در میان این سیل عظیم پیام‌ها و اطلاعات و تبلیغات همچنان دیده شویم و مورد توجه قرار گیریم، باید از رسانه‌ها و ابزارهای نوین تبلیغات بهره گیریم تا شانس خود را برای موفقیت بهبود بخشیم. این ابزار در دنیای امروزی تبلیغات نیتیو (همسان) می‌باشد.

ایده تبلیغات همسان برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ بوجود آمد اما در اصل این گونه تبلیغات که به نوعی همسان سازی شده‌ی تبلیغات با شکل و شمایل محلی که در آن نمایش داده می‌شود بود، از قدیم‌ترها وجود داشت.

به زبان ساده

تبلیغات نیتیو (همسان) زمانی شکل می‌گیرد که تبلیغ ما از نظر شکل، احساسات، کارکرد و کیفیت محتوا، با رسانه‌ای که در آن به نمایش گذاشته می‌شود سازگار و همتا باشد. برخلاف تبلیغات بنری و سایر تبلیغات نمایشی تبلیغات همسان به‌گونه‌ای ساخته ‌می‌شود که حس تبلیغ بودن را به مخاطب منتقل نمی‌کند بلکه خود را قسمتی از مطلب آن صفحه نشان می‌دهد. به همین دلیل انتظار می‌رود یک تبلیغ همسان بیش از سایر انواع تبلیغات مورد توجه کاربران قرار گیرد.
همسان

چرا همسان؟

۱.کاربران آن را می‌بینند!

همسان
به دلیل جای گیری صحیح تبلیغات ۲۵% بیشتر دیده می‌شوند.

۲. مدت زمان درگیر شدن کاربر با محتوا.

همسان
رفتار کاربران با اینگونه تبلیغات همانند مطالب دیگر است. کاربران به این نوع از تبلیغات حتی تا ۲ برابر بیشتر از سایر سرتیترها، عناوین و محتوای سایت دقت می‌کنند.

۳. برندینگ

همسان
۹۷% از مشتریانی که از این نوع تبلیغات استفاده کرده‌اند در بحث برندینگ نیز بسیار موفق و راضی بوده‌اند.

۴. افزایش فروش

همسان
طی بررسی‌های انجام شده تبلیغات همسان نسبت به تبلیغات بنری، ۱۸% بیشتر باعث فروش شده‌اند.

همسان در موبایل

در سال ۲۰۱۸، ۵۲.۲% از کل ترافیک اینترنت از طریق گوشی‌های همراه بوده است و پیش بینی می‌شود تبلیغات دیجیتالی در موبایل تا سال ۲۰۲۰، ۲۶.۵% افزایش پیدا کند. به این صورت می‌توان نتیجه گرفت اهمیت تبلیغات همسان در موبایل روز به روز در حال رشد است. پس با این تفاصیر در گوشی‌های همراه، تبلیغات نمایشی و همسان فرصت‌های بیشتری را برای افزایش درگیری (engagement) مخاطب با پیام‌های تبلیغ دهندگان در اختیار قرار می‌دهد.

چه زمانی باید از تبلیغات همسان استفاده کنیم؟

یک قیف فروش مانند زیر را تصور کنید. فکر می‌کنید در کدام مرحله می‌بایست شروع به تبلیغات همسان کنیم؟

قیف فروش

احتمالا شما در وهله اول با خود می‌گویید از تبلیغات همسان در مرحله جذب (Attract) استفاده کنیم به این دلیل که یک فرد غریبه را به یک بازدیدکننده (Visitor) تبدیل کنیم ؛ اما اینگونه نیست! حدس دیگری دارید؟

اجازه بدید کارتان را ساده کنیم. بهترین موقعیت برای استفاده از تبلیغات همسان زمانی است که شما توسط بازدید کنندگان شناخته شده‌اید و اکنون زمان تبدیل کاربران بالقوه (Leads) به مشتری (Customer) و خرید نهایی می‌باشد. تصور کنید شناخت قبلی کاربر از شما آتشی است که تبلیغات همسان مانند سوختی است که آن را شعله‌ورتر می‌سازد.

با این حال محدودیتی برای استفاده از تبلیغات همسان وجود نداشته و حتی در مراحل اولیه قیف نیز می‌توان از آن به خوبی بهره برد.

برای درک کامل این نوع از تبلیغات به دو مثال زیر توجه کنید.

  1. تبلیغات اسپانسری در شبکه ‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین
همسان
تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

۲. تبلیغات Paid Search گوگل

همسان

تبلیغات همسان در ایران

همانطور که گفته شد تبلیغات همسان در ظاهر و کارکرد منطبق با رسانه‌ای است که تبلیغ در آن منتشر می‌شود. در یک وبسایت محتوایی، یک تبلیغ همسان ممکن است در ظاهر شبیه به تبلیغات هم بنظر برسد اما در عین حال کارکرد محتوایی نیز دارد. این نوع از تبلیغات در ایران هنوز به معنای واقعی صورت نمی‌گیرد و با تعریف ما از همسان بودن تبلیغات، فاصله‌ی زیادی وجود دارد، فاصله‌ای که روزبه‌روز باتوجه به پیشرفت‌های پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند سنجاق در حال نزدیک‌تر شدن به آن هستیم و طولی نخواهد کشید که این فرهنگ در کشور ما نیز بطور عام ایجاد خواهد شد. در عالی‌ترین شکل هوشمندی، پلتفرم باید بهترین آگهی را در بهترین زمان، در بهترین سایت، به بهترین کاربر نمایش دهد. این یک مسیر تدریجی است که تمام دنیا به دنبال دست یابی به آن هستند.

به این ترتیب بسته به جایگاهی که تبلیغ همسان در آن قرار می‌گیرد ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد. برای مثال اشکال زیر رایج‌ترین اشکال ظاهری نمایش تبلیغات همسان در ایران هستند که همگی توسط پلتفرم تبلیغات هوشمند سنجاق ارائه می‌شوند:

  • تبلیغات همسان در انتهای یک مطلب
  • تبلیغات همسان در بین محتوای یک مطلب
  • تبلیغات همسان به صورت یک باکس در بین محتواهای یک سایت
  • تبلیغات همسان به صورت ستون کناری (سایدبار)
  • و …
همسان
نمونه تبلیغات همسان سنجاق

سنجاق نیز به عنوان یک پلتفرم هوشمند نمایش تبلیغات آنلاین، فضاهای نمایش تبلیغات همسان را از سایت‌های معتبر سراسر ایران اجاره و یا خریداری کرده و در آن فضاها تبلیغات مشتریان را نمایش می‌دهد. به این ترتیب تعداد بیشماری از آگهی دهندگان و وب‌سایت‌ها می‌توانند به صورت هم زمان از خدمات سنجاق در این زمینه بهره گیرند.