برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

۱۳ اشتباه رایج در بازاریابی دیجیتال

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه می‌توان از آن ‌ها جلوگیری کرد؟

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید یا شغل شما به گونه‌ای با بازاریابی دیجیتال عجین شده، مخاطب اصلی این یادداشت هستید.

لطفا بی‌گدار به آب نزنید و تا آخر این پست همراه ما باشید تا به شما از بایدها و نبایدهای بازاریابی دیجیتال بگوییم. شاید باورتان نشود ولی فقط و فقط با اجرای چند راهکار ساده اما تاثیرگذار می‌توانید کسب و کار خود را از این رو به آن رو کنید.

اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال

۱- نداشتن وبلاگ

۲- نداشتن پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

۳- نادیده گرفتن کاربران موبایل هنگام بهینه‌سازی سایت

۴- ارائه ندادن کدهای تخفیف آنلاین

۵- استفاده نکردن از کلمات کلیدی در وبسایت

۶- هدف قرار دادن مخاطب گسترده

۷- خدمات مشتریان ضعیف (نبود امکان چت آنلاین، ایمیل و شماره تلفن)

۸- نادیده گرفتن یا کوچک‌پنداری رقبا

۹- انتشار ندادن نظرات مشتریان راضی

۱۰- نداشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال

۱۱- تبدیل نکردن ترافیک سایت به مشتری

۱۲- طراحی ضعیف وبسایت

۱۳- دنبال نکردن سرنخ ها

نداشتن وبلاگ

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال نداشتن بلاگ است. قبل از هر چیز نگاهتان را به فروشگاه آنلاین وسیع‌تر کنید. به خاطر داشته باشید که هدف شما نباید فقط بازاریابی و فروش باشد، بلکه باید برای شناساندن خود به عنوان یک رهبر قابل اعتماد در حوزه کاری‌تان تلاش کنید.

انتشار منظم پست در وبلاگ با محتوای ارزشمند، آگاه سازانه و قابل مفهوم شما را به عنوان برندی قابل اعتماد در اذهان ماندگار می‌کند. به مرور شما می‌توانید در حوزه کسب و کار خود به یک منبع دست اول و محل رجوع تبدیل شوید.

برای پست‌های وبلاگ عنوان‌های جذاب و گیرا بگذارید. این کار منجر به بهتر دیده شدن سایت شما در نتایج جستجوهای گوگل می‌شود.

جدا از این‌ها، هدف نباید فقط طراحی یک سایت باشد. تعاملی بودن آن نیز اهمیت دارد. پرسش از مخاطبان و گرفتن پاسخ در قسمت نظرات، مصاحبه با محققان یا افراد موفق در حوزه کاری‌تان و داشتن راهنمای سایت برای استفاده راحت تر کاربران و… نمونه هایی از روش های تاثیرگذار برای افزایش تعامل هستند.

نداشتن پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی به سادگی عبور نکنید. این رسانه ها می‌توانند راهی موثر برای تبدیل مخاطب به مشتری باشند.

یادتان باشد نتیجه گرفتن در شبکه های اجتماعی نیازمند صبوری و نظم است. نمی‌توانید یک شبه ره صد ساله را بروید. البته نه اینکه نشود اما اگر قرار باشد در مدت زمان کم نتیجه بگیرید، قطعا در حال دور زدن الگوریتم های این شبکه ها هستید و آن‌ها هم خیلی زود انتقام می‌گیرند! مثلا اگر برای پیج اینستاگرام خود فالوور فیک بخرید، در قدم اول با دیدن نتیجه شگفت‌زده و خوشحال می‌شوید اما عمر این خوشحالی بسیار کوتاه است.

پس به جای هزینه کردن در جای اشتباه، از یک سوشال مدیا منیجر دعوت به همکاری کنید تا مدیریت شبکه های اجتماعی شما را به طور اصولی و حرفه‌ای پیش ببرد.

نادیده گرفتن کاربران موبایل هنگام بهینه‌سازی سایت

وقتی تصمیم به بهینه‌سازی سایت خود می‌گیرید، کاربران موبایل را فراموش نکنید. امروزه افراد زیادی با موبایل در سطح وب و در شبکه های اجتماعی وقت می‌گذرانند. پس لازم است رضایت آن‌ها را کسب کنید!

کاربران موبایل باید بتوانند فایل های بارگذاری شده را به همان سرعت که در صفحه دسکتاپ لود می‌شود، تماشا کنند. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که محتوا و طراحی سایت برای کاربران موبایل هم بهینه‌سازی شده باشد. اگر یک نفر برای خرید مبلمان وارد سایت شود و چیزی که مشاهده می‌کند تعدادی باکس‌ و نوشته های درهم و برهم باشد و هر نقطه‌‌ای را لمس می‌کند، پرت شود به صفحه‌ای بی در و پیکر، چه احساسی خواهد داشت؟ به عبارتی چرا باید از چنین جهنمی خرید کند؟!

ارائه ندادن کدهای تخفیف آنلاین

طبق نظرسنجی های انجام شده دو سوم مشتریان بدون اطلاعات قبلی و صرفا براساس تخفیف های ارائه شده خرید می‌کنند. کدهای کوپن آنلاین و پیشنهادهایی با فرصت های محدود می‌تواند موثر باشد.

اگر روی بعضی از محصولات یا خدمات خود تخفیف گذاشته‌اید، حتما در صفحه اصلی سایت آن را اعلام کنید. همچنین از سایر روش های تبلیغات آنلاین برای مطلع کردن کاربران از تخفیف ها و ایجاد انگیزه خریدا، استفاده کنید.

استفاده نکردن از کلمات کلیدی در وبسایت

مشتریان بالقوه باید بتوانند شما را به آسانی پیدا کنند و این امر نیازمند توجه کافی به سئو است. پایه و اساس سئو را استفاده از کلمات کلیدی می‌سازد. این کلمات باید به یکدیگر مرتبط باشند و تا حد ممکن تمام کلمات مرتبط با سایت شما را در بر گیرند. هر کلمه کلیدی میزان جستجوی متفاوتی دارد که در صورت استفاده درست از آن‌ها می‌توان مخاطب هدف را پیدا کرد و در نهایت آن را تبدیل به مشتری کرد.

هدف قرار دادن مخاطب گسترده

بودجه خود را صرفا برای پیدا کردن بازدیدکنندگان بیشتر خرج نکنید. این راه مناسبی برای خرج کردن پول نیست. بهترین روش برای این کار شناسایی مخاطب هدف با توجه موضوع سایت شماست.

این کار علاوه بر تاثیر بسزایی که بر صرفه جویی هزینه های مالی دارد، زمانتان را نیز ذخیره می‌کند. اگر مخاطب هدف را نشناسیم باید دامنه بیشتری از کلمات کلیدی را جستجو کنیم که علاوه بر وقت‌گیر بودن، بازدهی کمتری نیز دارد.

خدمات مشتریان ضعیف

برای بازدیدکننده سایت ریسک بزرگی است که یکباره به مشتری شما تبدیل شود. او در قدم اول نیار به یک رابطه قابل اعتماد دارد. ارائه خدمات خوب به مشتری برای کم کردن این ریسک بسیار مهم است.

اغلب مشتریان در صورت حل شدن نارضایتی هایشان رابطه با شما را قطع می‌کنند. برای حل نارضایتی ها باید بخش هایی مثل «تماس با ما»، «چت آنلاین»، «ثبت نظرات» و… در سایت خود قرار دهید. در کل باید این اطمینان را در کاربران ایجاد کنید که وقتی وارد سایت می‌شود، می‌تواند به شما دسترسی داشته باشد و شما نیازش را برطرف می‌کنید.

نادیده گرفتن یا کوچک‌پنداری رقبا

اگر روزی هزار بار هم به خودتان بگویید فلان شرکت رقیب در برابر شرکت شما عددی نیست، منجر به شکست رقیب و پیروزی شما نمی‌شود!

بله، این احتمال وجود دارد که افرادی دیگر پیشنهادهایی همانند پیشنهادهای شما به مشتریان ارائه داده باشند. تظاهر به عدم وجود آنها کمکی نمی‌کند، به جای آن راهی پیدا کنید تا بتوانید برندتان را ارتقا دهید و نشان دهید چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌سازد.

انتشار ندادن نظرات مشتریان راضی

وجود نمونه هایی از مشتریان راضی و خوشحال، افراد بیشتری را مجاب می‌کند تا به شما اعتماد کنند. توصیفات، مطالعات موردی و داستان های موفقیت برندتان به بازدیدکنندگان اطمینان می‌دهد که افراد دیگر از کسب و کار شما راضی هستند.

نداشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال

بدون برنامه‌ریزی و نداشتن استراتژی بازاریابی، هیچ هدفی برای دنبال کردن در این حوزه وجود ندارد و هر حرکتی موجب هدر دادن وقت، بودجه و منابع می‌شود. شما باید بر اساس پیدا کردن هدف های مخاطب خود و درک آنچه آن‌ها به آن نیاز دارند و همچنین تعیین هدف های معقول در کسب و کارتان و اندازه‌گیری نتایج، استراتژی بازاریابی خود را بسازید.

تبدیل نکردن ترافیک سایت به مشتری

جذب بازدیدکنندگان و ورود کاربران به وبسایت هدف اول است. هدف بعدی تبدیل کردن آن ها به مشتری است و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه شما پلنی برای بازجذب آن‌ها داشته باشید. یکی از راه‌های برگرداندن کاربر به پروسه خرید، استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ است.

طراحی ضعیف وبسایت

وبسایتی که بر اساس بازاریابی دیجیتال ساخته شده است، باید دارای یک فراخوان به اقدام (CTA) و یک صفحه فرود بهینه باشد.تبلیغات و تخفیف ها باید در صفحه اصلی سایت نمایش داده شود. یک وبسایت با طراحی و محتوای اصولی و حرفه‌ای می‌تواند بازدیدکنندگان را به مشتری های واقعی تبدیل کند.

دنبال نکردن سرنخ ها

لید یا سرنخ های آنلاین می‌توانند از منابع ترافیکی مختلفی مانند کلمات کلیدی، ثبت آدرس ایمیل، لینک های ارجاع دهنده، شبکه های اجتماعی و… به دست آیند. هر کدام از این منابع می‌توانند به طور متفاوتی مشتری جذب کنند. این موضوع بسیار مهم است که یک استراتژی درست برای دنبال کردن سرنخ ها تنظیم کنید.

سخن آخر؛ قدرت بازاریابی دیجیتال

فعالت کاری شما نیازمند ابزارهای مناسب بازاریابی و استراتژی های دقیق است. بازاریابی دیجیتال درها و فرصت های بی پایانی را به روی شما باز می‌کند. با اصلاح استراتژی های خود، هدف قرار دادن سرنخ های مناسب و ایجاد یک وبسایت بهینه، می‌توانید از اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال دوری کنید و کسب و کار خود را به بالاترین حد ممکن ارتقا دهید.

منبع: هاب اسپات