برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات آنلاین چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تبلیغات آنلاین هنر استفاده از بستر اینترنت برای رساندن پیام‌ های بازاریابی به جامعه هدف است. این روند به دیده و تبدیل شدن به یک نام تجاری بزرگ کمک می کند. اما قبل از هر چیز، تبلیغات آنلاین به این منظور است که بر مشتری هدف تاثیر بگذارد تا او یک فعالیت خاص – مثلا خرید یک تیشرت – را انجام دهد.

 چرا از تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود؟

تبلیغات آنلاین به شما کمک می کند تا جامعه هدف مناسب خودتان را پیدا کنید و افرادی را مد نظر بگیرید که به احتمال زیاد می‌ خواهید به آنها چیزهای مورد علاقه‌‌شان را بفروشید. ابزارهای تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات از طریق عکس، تبلیغات متنی در رسانه‌های اجتماعی (مثل فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام) و تبلیغات ویدئویی راه رسیدن به این هدف و موفق شدن در آن را تسهیل می‌ کنند.

مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی

در حال حاضر تقریبا ۴ میلیارد کاربر فعال اینترنت در همه جای کره زمین وجود دارد. پر واضح است که این تعداد مخاطب یک پتانسیل بالقوه فوق‌العاده هستند؛ یک سرمایه ارزشمند برای رسیدن به هدف کلی تبلیغات اینترنتی. این روزها مردم با استفاده از موتورهای جستجو، دنبال کردن برندهای مورد علاقه خود در رسانه های اجتماعی و همچنین شرکت در کمپین های دلخواه از طریق ایمیل و اعلان هایش، محصولات را پیگیری و جستجو می کنند. در این میان هزاران راه وجود دارد تا یک برند بتواند تبلیغات خود را در این اقیانوس بی سر و ته، در معرض دید قرار دهد. مسلما فرصت های تبلیغاتی بسیار زیاد است اما استفاده صحیح از آنها به این راحتی نیست و همیشه رسیدن به نتیجه دلخواه میسر نمی‌شود. پس بیایید مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی را بهتر بررسی کنیم.

تبلیغات آنلاین چیست؟

مزایای تبلیغات آنلاین:

پوشش جهانی آسان

امروزه مردم عادت دارند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و… بررسی کنند. تبلیغات اینترنتی موهبتی منحصربفرد برای نشان دادن محصولاتتان به بیش از ۴.۳ میلیارد کاربر وب در سراسر جهان است. شما به راحتی می‌توانید تمام دنیا، دقت کنید «تمام دنیا» را از طریق وب از کاری که می‌کنید خبردار کنید و به گوششان برسانید که مشغول چه فعالیتی هستید. آیا پیش از اختراع اینترنت چنین موقعیتی برایتان فراهم بوده؟

مقرون به صرفه بودن

مطابق با آمارهای بازاریابی ساده، حداقل هزینه تبلیغات آنلاین برای موفقیت در یک جامعه هدف دو هزار نفری، ۳ برابر ارزان‌تر از روش‌های سنتی تبلیغات است. بنابراین هر شرکتی، از شرکت‌های کوچک گرفته تا یک شرکت بزرگ، می‌تواند با بودجه‌‌ای مقرون به صرفه از تبلیغات آنلاین استفاده کند و بیشترین سود مالی خود را به دست آورد.

هدایت مخاطبان به سمت شرکت‌‌ها

هرچه بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید، مشتریان بالقوه بیشتری نیز خواهید داشت و طبیعتا این ویژگی منجر به افزایش فروش می شود. هدف تبلیغات اینترنتی جلب توجه کاربران و هدایت آنها به وبسایت شماست. پیشنهادهای نمایش داده شده در تبلیغات دیجیتال باید حس کنجکاوی را برانگیزد و دلیل صادقانه‌ای برای کلیک کردن روی تبلیغ شما در اختیار مردم قرار دهد.

تعیین دلخواه جامعه هدف

برخلاف رسانه های بازاریابی سنتی که بدون هیچ گونه فیلتری برای همه اقشار تبلیغ می‌کنند، تبلیغات اینترنتی پیام را برای مخاطبان هدف‌گذاری شده ( یعنی افرادی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند) تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت تجهیزات مسافرتی می‌تواند از تبلیغات رسانه های اجتماعی فقط برای کاربرانی که علاقه‌مند به سفر هستند، استفاده کند یا افرادی را که در شبکه روابط آن‌ها هستند، با لایک ها و اشتراک‌گذاری به سمت مشتری شدن سوق بدهد.

قابلیت هدف‌گذاری مجدد

تبلیغات اینترنتی شبیه به این است که یک نفر دارد می‌گوید: «هی شما! به نظر می رسد چند روز پیش این پست را پسندیدید. من اینجا برای شما یک محصول در راستای علاقه‌تان دارم.» اگر بسیاری از مشتریان بالقوه بدون خرید، از فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی شما بازدید می‌کنند، این امکان وجود دارد که با تبلیغات بنری در وبسایت‌هایی که آنها جستجو می‌کنند، دوباره جذبشان کنید. به این ترتیب برند خود را به آنها یادآوری می کنید.

امکان تماس تلفنی

تبلیغات اینترنتی به شما کمک می کند تا در زمان و مکان مناسب امکان صحبت با مخاطبان خود را داشته باشید. اگر صاحب یک نانوایی کوچک هستید، از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام برای نمایش محصول خود استفاده کنید. برای به اشتراک گذاشتن اخبار و ایجاد روابط طولانی مدت با مخاطبان می توانید امکان تماس تلفنی یا ایمیلی را فعال کنید تا این رابطه تقویت شود.

قابل اندازه‌گیری بودن نتایج

برخلاف بازاریابی آفلاین که ارزش و اثربخشی آن تا حدودی تقریبی است، شما در بازاریابی اینترنتی می‌توانید بازده تلاش‌ها و کارایی خود را به طور دقیق با ابزارهای تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.

معایب تبلیغات آنلاین:

فضای رقابتی سنگین

این چالش یعنی رقابت بالا به جایگاه شما در مارکت بستگی دارد. اگر ابداع یا نوآوری ندارید یا کاری را می‌ کنید که آدم‌های زیادی آن را انجام می دهند، باید برای جلب توجه مشتریان رقابت کنید. این بازار به ویژه برای مشاغل تجارت الکترونیک بیش از حد اشباع شده است. بنابراین شما باید نیازهای مشتریان خود را در اولویت قرار دهید و مرتبا محصول خود را بهبود ببخشید تا بتوانید در این بازار رقابتی جا باز کنید.

بالا بودن هزینه اشتباه‌ها

هدف قرار دادن افراد نادرست، انتخاب کلمات کلیدی رقابتی، اجرای کمپین تبلیغاتی بدون بررسی شرایط موجود، مهم‌ترین اشتباهات رایجی هستند که هزینه زیادی برای شما در بر خواهند داشت. برای از بین بردن این اشتباهات بهتر است با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید. البته پیدا کردن افراد مجرب و دعوت آن‌ها به همکاری قطعا نیاز به هزینه نسبتا بالایی دارد اما در نهایت به نفع کسب‌وکار شماست.

تجزیه و تحلیل پیچیده

برای تحقیق در مورد عملکرد تبلیغات خود، به پلتفرم یا ابزار واسط مانند گوگل آنالیتیکس و کمی تجربه برای تفسیر صحیح نتایج نیاز دارید. شرکت‌های متوسط  و برندهای بزرگ تحلیلگرانی دارند تا تبلیغات را هدفمندتر و موثرتر اجرا کنند.

تبلیغات کور و ناپیدا

این اصطلاح به بنرهایی گفته می شود که در معرض دید نیستند. کاربران تقریبا هر زمان که یک صفحه اینترنتی را باز می کنند، با تعداد نسبتا زیادی تبلیغ مواجه می شوند. به همین دلیل به سادگی و بدون اندکی توجه بنرها را نادیده می گیرند. برای مقابله با این موضوع باید برای منتشر کردن بنرها تاکید کنید که تبلیغ کنندگان جامعه هدف مناسبی را مد نظر بگیرند.

تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی چیست؟

تبلیغات جزئی از فروش است و با بازاریابی تفاوت دارد. برای روشن شدن این مفهوم اجازه بدهید هر دو اصطلاح را تعریف کنیم.

 بازاریابی فرآیندی برای تبلیغ محصولات شما به مخاطب است. این امر شامل تحقیقات بازاریابی، شناسایی شخصیت خریدار و تجزیه و تحلیل است. بازاریابی شامل فعالیت هایی می‌شود که پیشنهاد شما را به مشتریان ارائه می دهد.

 تبلیغات یکی از آن فعالیت‌هایی است که به گسترش نام تجاری شما کمک می‌کند. تبلیغات یکی از عناصر بازاریابی است. سایر موارد عبارتند از روابط عمومی، فروش مستقیم و فروش شخصی.

راهنمای کامل انواع تبلیغات آنلاین

انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین وجود دارد. درک اینکه از کجا باید این فرآیند را شروع کرد اغلب دشوار است. برای واضح شدن مسیر، تعدادی از مهم ترین انواع تبلیغات آنلاین را برای شما دسته بندی کرده ایم.

  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی ایمیلی

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان (Native Ads) که به آن بومی نیز می گویند نوعی از تبلیغات است که در آن با حفظ ظاهر و فضای صفحه، بخشی از محتوای آن در قالب تبلیغات به کاربر نمایش داده می شود. در این نوع تبلیغات، هدف ایجاد احساسی مشابه با سایر اجزای رسانه در کاربر است، به طوری که آزاردهنده نباشد. از همین رو کاربران از این نوع تبلیغ رضایت بیشتری خواهند داشت. در این نوع از تبلیغات درآمدزایی به صورت قابل توجهی افزایش می یابد و تنوع تبلیغ نمایش داده شده نیز بیشتر است.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری که با نام تبلیغات نمایشی و یا تصویری نیز شناخته می‌شوند به تبلیغاتی گفته می‌شود که یک تصویر به وبسایت تبلیغ دهنده لینک شده و بدین صورت در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد. تصاویر مربعی، مستطیلی عرضی و یا عمودی که در بالا، پایین، میانه مطالب و در سایدبار صفحات رسانه‌ها قرار می‌گیرند. این نوع از تبلیغات می‌توانند عکسی ثابت یا متحرک (gif) باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند.

تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدئویی با نام‌های پری رول (pre-roll)، مید رول (mid-roll) و پست رول (post-roll) شناخته می‌شوند و همانطور که از نامش پیداست، در قالب ویدئو هستند. این تبلیغات در سرویس‌هایی مانند اینستاگرام، آپارات و یوتیوب قرار می گیرند. این روش تبلیغاتی اغلب گران اما به شدت کارآمد است.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

زمانی که یک استراتژی بازاریابی شفاف در رسانه های اجتماعی ایجاد کردید، درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف فکر کنید. در حال حاضر اکثر شبکه های اجتماعی به راحتی به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهند تا از دسترسی خود استفاده کنند و محصولات و خدماتشان را در پلتفرم های موجود تبلیغ کنند. این رسانه ها ابزارهای تحلیلی مناسبی برای ارزیابی موفقیت سرمایه گذاری و کمپین‌های تبلیغاتی در اختیارتان می گذارند.

بازاریابی موتورهای جستجو

 نوار جستجو نقطه شروع سفر خریداران و کاربران است. با وارد کردن یک کلمه کلیدی، افراد عمدتا روی نتایج صفحه اصلی تمرکز می کنند. مهم ترین هدفی که هر کسب و کاری باید برای خود تعریف کند این است که خود را به صفحه اول و بالاترین سطح نتایج موتورهای جستجو برساند. در بازاریابی موتورهای جستجو همه چیز در مورد رساندن محصولات و خدمات شما در نتایج اولیه جستجو است؛ چه به مرور زمان چه از طریق پرداخت پول.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از قدیمی ترین روش ها در تبلیغات آنلاین و البته سازگارترین آنهاست. درواقع بازاریابی ایمیلی کم مزاحمت ترین پلتفرم برای تبلیغات است زیرا مشترکین با کمال میل دریافت خبرنامه ها و تبلیغات ایمیلی را انتخاب می کنند. به علاوه، آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند از دریافت ایمیل انصراف دهند. بهترین ایده در بازاریابی ایمیلی این است که تبلیغات را با محتوای مفید و با ارزش ترکیب کند.

چگونه ساده‌ترین استراتژی‌های تبلیغات آنلاین را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

با استراتژی‌های تبلیغاتی که در بالا ذکر شد، معمولا پیدا کردن ساده ترین روشی که سازگار با بودجه شما باشد، دشوار است.

 به عنوان مثال، اگر شما یک کسب و کار کوچک با بودجه بازاریابی اندک هستید، پس مسلما در شروع کار به دنبال گزینه های کم هزینه خواهید بود. اولین و کم هزینه ترین راه هایی که به ذهن می رسند کمپین های بازاریابی شبکه های اجتماعی، سئو و ایمیل هستند.

 اگر انعطاف‌پذیری بیشتری دارید، توصیه می‌کنیم تا حد امکان از استراتژی جامع‌تری استفاده کنید. هنگامی که از چندین رویکرد استفاده می کنید، نسبت به زمانی که فقط یک راه را انتخاب می کنید قطعا دسترسی به مشتریان برایتان وسیع تر خواهد بود.

 شما می توانید پول زیادی را برای سئوی سایت صرف کنید، اما اگر وبسایت شما حرفه ای و کاربر پسند نباشد، بعید است نتایجی را که می خواهید به دست بیاورید. کاربران باید سایت شما را پیدا کنند، اما زمانی که به آنجا رسیدند، باید راهی برای تبدیل شدنشان به مشتری در نظر داشته باشید.

سخن آخر

در حال حاضر تبلیغات اینترنتی به بخش غیرقابل انکاری از برنامه ریزی و تخصیص بودجه در هر کسب و کاری تبدیل شده است، بنابراین نمی توان تاثیر و اهمیت آن را نادیده گرفت. برای تامین و تخصیص هزینه‌های تبلیغات آنلاین به برنامه ریزی دقیق و تخصصی احتیاج است. پیشنهاد ما به شما این است که برای دریافت بهترین نتیجه با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید. آن‌ها نیازهای تبلیغاتی کسب و کار شما را در نظر می گیرند و بر اساس بودجه تان بهترین راهکار ممکن را ارائه می دهند.