برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات ویدیویی چیست؟ از کسب درآمد تا جذب مشتری

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

امروزه تماشای ویدیوهای آنلاین بخشی از عادات و روزمرگی‌ کاربران آنلاین شده است به نحوی که تمایل به تماشای برنامه‌های ویدیویی در تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در این برهه از زمان است که پتانسیل بالایی در تبلیغات ویدیویی در فضای آنلاین ایجاد شده و می‌توان به واسطه‌ی آن حجم بیشتری از پیام را در مدت زمان کوتاه‌تری به مخاطب منتقل کرد. صدا و تصویر امکان درگیر کردن حواس و عواطف مخاطب را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و این شانس مورد توجه قرار گرفتن (Attention) و نرخ تعامل (Engagement)  تبلیغات را بیشتر می‌کند.

تبلیغ دهندگان دائما به دنبال جذب مشتریان جدید هستند و طبیعتا باید جایی حضور داشته باشند که کاربران مستعد نیز حضور دارند. باتوجه به افزایش روزافزون محتواهای ویدیویی و رغبت عوام برای مشاهده اینچنین محتواها، کجا بهتر از حضور تبلیغات در فضاهای ویدیویی! همین دلیلی شده است تا تبلیغ‌دهندگان و دیجیتال مارکترها در سال ۲۰۱۹ بطور میانگین دو سوم بودجه تبلیغاتی خود را در تبلیغات ویدیویی مصرف کنند. لازم است یادآور شویم طبق اعلام سایت iab حجم تبلیغات در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸، ۲۵٪ رشد داشته است. این رشد همچنان تا سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و قطعا ما شاهد حضور گسترده‌ی اینگونه از تبلیغات خواهیم بود.

 تبلیغات ویدیویی چیست؟

تبلیغات ویدیویی در فضای آنلاین همان طور که از اسمش مشخص است برمی‌گردد به تبلیغات ویدیو محور که قالبا به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که به پخش ویدیو تبلیغاتی قبل، بعد و حتی بین پخش یک ویدیو دیگر به نمایش درمی‌آید. این نوع از تبلیغات با نام‌های پری رول (pre-roll)، مید رول (mid-roll) و پست رول (post-roll) شناخته شده و همانند تبلیغاتی است که شما بارها و بارها در تلویزیون‌های خانگی در حین تماشا یک برنامه با آن مواجه شده‌اید، با این تفاوت که این تبلیغات در فضای آنلاین و در سرویس‌های پخش ویدیو مانند سرویس‌های نت فلیکس، آمازون پرایم و نمونه‌های ایرانی مانند آپارات، جعبه و نماشا نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات سنجاق

در تمام انواع وبسایت‌های دنیا اعم از سایت‌‌های خبری، سازمانی، ورزشی و تکنولوژی محور تعداد زیادی محتواهای ویدیویی وجود دارد که به راحتی مخاطبان را درگیر خود می‌کنند. در دنیای مدرن امروزه ویدیوها نقش بسزایی در زندگی روزمره کاربران ایفا می‌کنند، به نحوی که ۱۰ سال پیش انتظار همچنین استقبالی نمی‌رفت و این پیشرفت و درخواست برای ویدیو با کیفیت، بدلیل گسترش گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت و قابل دسترس در هر شرایط و جغرافیایی است. با این حال ویدیو بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره کاربران شده است و تبلیغ دهندگان می‌توانند به راحتی با یک ویدیو جذاب کاربران را جذب خود کنند.

استراتژی استفاده از تبلیغات ویدیویی برای هر نوع کسب و کاری مناسب است، از B2B و B2C گرفته تا SMBها، تکنولوژی محورها و محصولات غیر دیجیتالی (analog products).

حجم تبلیغات ویدیویی در دنیا

حجم تبلیغات در دنیا بشدت و بصورت نمایی در حال افزایش است. بگذارید ابتدا به چند جمله کوتاه بپردازیم:

  • ۸۱ درصد از کسب و کارها در سال ۲۰۲۰ از تبلیغات ویدیویی استفاده خواهند کرد در حالی که در سال گذشته این آمار ۶۳ درصد بوده است. (منبع: Hubspot)
  • از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر ترجیح میدهند به جای استفاده از تلویزیون به تماشای ویدیوهای آنلاین بپردازند.(منبع: google)
  • پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ مصرف بیشتر از ۸۲٪ ترافیک اینترنت جهان از طریق ویدیوهای آنلاین باشد. به تعبیر دیگر، ۱۵ برابر سال ۲۰۱۷. (منبع: Cisco)
  • کاربران یوتیوب روزانه بیش از ۱ بیلیون ساعت به تماشای ویدیو می‌پردازند. (منبع: Youtube)
  • ۷۵٪ از کل حجم تماشای ویدیوها از طریق گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد.(منبع:‌eMarketer)

این جملات تنها بخش کوچکی از دنیای تبلیغات ویدیویی در فضای وب را به ما نشان می‌دهد. طبق گفته eMarketer، در سال ۲۰۲۰ بودجه مصرفی برای تبلیغات ویدیویی در فضای آنلاین ۲۷.۲۳ بیلیون دلار خواهد بود که این ۴۷.۵٪ از حجم کل بودجه مصرفی تبلیغات در ایالات متحده است.

سنجاق - sanjagh

اگر آمار بالا هنوز میزان اثربخشی تبلیغات ویدیویی را برای شما روشن نکرده است به جملات زیر توجه کنید.

  • در لندینگ‌هایی که ویدیو وجود دارد نرخ تبدیلی بالای ۸۰٪ وجود خواهد داشت. (منبع: Unbounce)
  • در حدود ۵۰٪ از کاربران قبل از خرید محصول یا سرویسی، ابتدا به دنبال ویدیویی از آن در فضای وب هستند. (منبع: Hubspot)
  • ویدیو باعث افزایش ۱۵۷٪ ترافیک سرچ وبسایت‌ها می‌شود. (منبع:‌Conversion XL)
  • ۵۲٪ از بازاریابان عقیده دارند ویدیو از آن دسته محتواهایی است که بهترین نرخ بازگشت سرمایه‌ (ROI) را دارد. (منبع: Hubspot)
  • ۶۴٪ از مشتریان پس از تماشای ویدیوی یک برند اقدام به خرید آن محصول می‌کنند. (منبع: Tubular Insights)
sanjagh - سنجاق

آمارهای اینچنینی زیاد است و با کمی گشت و گذار در اینترنت به آمارهای جالبی دست پیدا خواهید کرد. اما شاید مهم‌ترین نکته که از دیدتان پنهان مانده باشد، اثربخشی اینگونه از تبلیغات است که برای هر نوع کسب و کاری مناسب است. البته که همین تبلیغات ویدیویی می‌بایست یکسری المان‌ها و آیتم‌ها را داشته باشد تا بتوان از آن بهترین نتیجه را گرفت. چرا که هم اکنون روزانه کاربران در فضای وب با حجم زیادی از اینگونه تبلیغات مواجه هستند و اگر تبلیغات شما حداقل کیفیت لازم را نداشته باشد به راحتی از دید کاربران چشم پوشی خواهد شد و به برند شما ضربه خواهد زد.

سه مورد که لازم است در تبلیغات ویدیویی به آن‌ها توجه کنیم!

  • ۵ ثانیه اول را دریابید!

باید توجه داشت که مدت زمان تبلیغات ویدیویی حتما کمتر از ۲ دقیقه باشد تا بتواند در کمترین زمان مخاطب را به خود جذب کند. این نکته را هم باید یادآور شد که در تبلیغات پری رول ویدیویی شما تنها ۵ ثانیه فرصت دارید تا کاربر را مجاب به دیدن ادامه تبلیغ خود کنید در غیر اینصورت کاربر کلید «رد آگهی» را زده و عملا یک فرصت را از دست خواهید داد. البته اگر با بیان پیام خود به زبان ساده و قابل فهم نیز در نهایت کاربر تبلیغ شما را رد کند، درست است که یک کاربر را از دست داده‌اید اما درواقع یک کاربر با دید مثبت نسبت به برندتان ایجاد کرده‌اید.

  • محتوای فوق جذاب تولید کنید.

در بحث ویدیو مارکتینگ، ویدیو می‌تواند توضیحات جامع و کاملی در رابطه با برند شما به کاربر دهد. در وهله اول، یعنی جذب مخاطب، می‌بایست از ویدیو مناسبی برای این کار استفاده کنید. ممکن است برای این کار مجبور به صرف هزینه گزافی هم شوید و این شما هستید که مشخص می‌کنید که آیا این هزینه ارزشش را دارد یا خیر! این مورد را هم درنظر داشته باشید که اگر از آن ویدیو در تبلیغات ریتارگتینگ استفاده کنید به راحتی می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه‌تان (ROI) را افزایش دهید.

  • در چه نوع رسانه‌ای تبلیغ می‌دهید؟

این موضوع بسیار حائز اهمیت می‌باشد که مخاطب شما کیست و در چه شرایطی ویدیو شما را خواهد دید؟ برای مثال ۸۵٪ از کاربران فیسبوک ویدیوها را بدون صدا مشاهده می‌کنند و بالعکس در رسانه‌ای مانند اینستاگرام در حدود ۶۰٪ از کاربران ویدیوها را با صدا تماشا می‌کنند. پس اگر قرار هست بدون صدا باشد باید تمهیدات لازم مانند زیرنویس یا موارد مشابه را از قبل بررسی کرده و در ویدیو خود اعمال کنید.

انواع تبلیغات ویدیویی

linear video ads
  • تبلیغات خطی (Linear video ads): همانطور که در ابتدا گفته شد بخشی از تبلیغات ویدیویی مربوط به پخش یک ویدیو تبلیغاتی قبل، در انتها و یا در هنگام متوقف کردن ویدیو اصلی می‌باشد. به این گونه از تبلیغات ویدیویی، تبلیغات خطی می‌گویند. اما این تمام ماجرا نیست و انواع دیگری از تبلیغات ویدیویی نیز وجود دارد.
Non-linear video ads
  • تبلیغات غیرخطی (Non-linear video ads): که شامل تبلیغاتی است که کاربر همزمان با تماشای ویدیو اصلی و یا هنگامی که کاربر ویدیوی اصلی را متوقف می‌کند، تبلیغات به نمایش گذاشته خواهد شد. مانند ویدیوهایی که بصورت overlay و یا تبلیغات متنی و بنری که بر روی ویدیو اصلی به نمایش درمی‌آیند.
Companion ads
  • تبلیغات همراه (Companion ads): این دسته از تبلیغات بطور معمول شامل تبلیغات بنری و تصویری است که در اطراف ویدیو اصلی نمایش داده می‌شوند.


ریتارگتینگ در تبلیغات ویدیویی

برای افزایش نرخ تبدیل (conversion) و افزایش نرخ تعامل (engagement) شما به حضور در موقعیت‌هایی دارید که خریداران محصول شما حضور داشته باشند. تبلیغات ویدیویی به دلیل داشتن تصویر متحرک به خودیه خود نرخ تعامل بالاتری دارد، حال اگر این محتوای نشان داده شده به کاربر شخصی سازی شده و مختص آن کاربر شده باشد می‌تواند اثر بسیار زیادی بر روی ذهنیت کاربران گذاشته و اینجاست که پای تبلیغات بر پایه‌ی ریتارگتینگ (retargeting) به میان می‌آید. هنگامی که یک کاربر از محصول شما در وب‌سایت‌تان بازدید می‌کند و آن را به سبد خرید خود اضافه کرده ولی خریدی انجام نمی‌دهد می‌توانید آن کاربر را در فضای وب دنبال کرده و همان محصول را مجدد نشانش دهید. در بهترین حالت تا ۳ بار می‌توانید آن محصول را مجدد به مخاطب نمایش دهید و اگر منجرب به خرید نشد، محصول دیگری را به آن نمایش دهید.

تبلیغات ویدیویی در ایران

سرویس‌های پخش ویدیو به دو دسته تقسیم می‌شوند. سرویس ‌های اشتراک ویدیو و سرویس‌های میزبانی ویدیو.

از سرویس‌های اشتراکی در ایران می‌توان به سایت‌هایی مانند آپارات و جعبه اشاره کرد که کاربران می‌توانند ویدیو‌های خود را در آن‌ها آپلود کرده و ویدیوها را در معرض دید عموم قرار دهند (همانند یوتیوب).

اما سرویس‌های میزبانی ویدیو به وبسایت‌‌ها این امکان را می‌دهند تا ویدیو را در وبسایت خود قرار داده و نیازی به استفاده از سرویس‌های اشتراکی مانند یوتیوب را نداشته باشند.

تمام این محتواهای ویدیویی که در هر دو بستر وجود دارند پتانسیل قوی ای برای تبلیغات هستند. یک تبلیغ دهنده متناسب به نیاز خود می‌تواند به واسطه شبکه تبلیغات سنجاق، تبلیغات ویدیویی را برای مثال به هدف آگاهی از برند (brand awareness) در سرویس اشتراکی جعبه به نمایش گذارد.

تبلیغات ویدیویی در سنجاق

سنجاق با ارائه بستر مورد نیاز برای ارائه خدمات تبلیغات ویدیویی برای رسانه‌ها این امکان را فراهم آورده است تا هر رسانه‌ بتواند با قرار دادن کدهای سنجاق، به کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی بپردازد. برای مثال وبسایت ورزشی طرفداری و یا سایت خبری رکنا با قرار دادن کدهای سنجاق به همین طریق از پتانسیل خود به کسب درآمد می‌پردازند.

sanjagh advertising

در حال حاضر تبلیغات ویدیویی در سنجاق بصورت پری رول ارائه می‌شود. تبلیغات پری رول خود به دو دسته پری رول بنری و پری رول ویدیویی تقسیم می‌گردد. معیار محاسبه هزینه پرداختی به چند شکل قابل انجام است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • به ازای هر هزار بار نمایش (CPM): یکی از این روش‌های پرداختی تبلیغات پری رول بر اساس هر هزار بار نمایش قیمت گذاری و محاسبه می‌شود. برای مثال تبلیغات پری رول بنری در شبکه تبلیغات سنجاق به ازای هر هزار بار نمایش ۱۴ هزار تومان می‌باشد.
  • به ازای هر نمایش (CPV): بر این اساس هزینه به ازای هر بار نمایش ویدیو از بودجه کل تبلیغ دهنده کسر خواهد شد.
  • به ازای هر کلیک (CPC): در این روش با توجه به تعداد کلیک صورت گرفته هزینه نهایی سنجیده می‌شود.
  • پخش تضمینی (True View): براساس تعاریف گوگل، پخش تضمینی در تبلیغات ویدیویی بر این اساس است که شما زمانی برای تبلیغ‌تان مبلغی پرداخت می‌کنید که کاربر زمان انتخابی شما را از آن ویدیو دیده (معمولا این تایم ۳۰ ثانیه می‌باشد) و یا عمل موردنظر شما را (کلیک بر روی دکمه CTA) انجام داده باشد.

برای مثال شما یک ویدیوی تبلیغاتی ۴۵ ثانیه‌ای آماده کرده‌ و طبق استراتژی‌های خود تصمیم به استفاده از پخش تضمینی برای نشر آن در شبکه تبلیغاتی سنجاق گرفته‌اید. حال روند کار بدین صورت می‌باشد که پس از ورود کاربر به صفحه ویدیو و کلیک بر روی گزینه نمایش (Play)، تبلیغات شما شروع به نمایش کرده و تا ۵ ثانیه کاربر مجاب به دیدن تبلیغ شما است و بعد از ۵ ثانیه گزینه *رد کردن آگهی* برای کاربر به نمایش درمی‌آید. تا بدین جا هزینه‌ای برای شما لحاظ نشده است. اگر مخاطب به دیدن ویدیو تا ثانیه ۳۰ و یا حتی تا انتهای ویدیو ادامه دهد هزینه یک پخش تضمینی (TrueView) از بودجه شما کسر خواهد شد. همچنین اگر کاربر حتی قبل از این ۳۰ ثانیه بر روی تبلیغات شما کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شود نیز یک پخش تضمینی حساب می‌شود.

در نهایت…!؟

حال شاید بهتر باشد جمع بندی‌ای با یکدیگر داشته باشیم تا بتوانید تصمیم گیری راحت‌تری برای تخصیص بودجه تبلیغات ویدیویی کسب و کارتان داشته باشید.

نکات مثبت:

  • کاربران موردنیاز و مشتریان شما روزانه در حال تماشای ویدیوها هستند.
  • بخش اعظم پخش ویدیوها بر روی تلفن‌های هوشمند صورت می‌گیرد.
  • تماشای ویدیو یک محصول تا ۳۵٪ احتمال خرید آن محصول را افزایش می‌دهد.
  • موتورهای جست‌و‌جو به محتواهای ویدیویی علاقه دارند.
  • ویدیوها حجم اطلاعات بالایی را در مدت زمان کوتاهی منتقل می‌کنند.
  • ویدیوها حس و عواطف کاربران را هدف می‌گیرند.

نکات منفی:

  • هزینه بالای ساخت ویدیو
  • حجم تبلیغات بالا

از کجا شروع کنیم؟

برای فعال کردن تبلیغات ویدیویی برای کسب و کار خود و رصد کردن لحظه به لحظه آمار و اطلاعات مربوط به کمپین به صفحه پنل سنجاق مراجعه کنید. بعد از ثبت نام و شارژ حسابتان، امکان ساخت کمپین و محتواهای مختلف ویدیویی و اکران آن بر روی شبکه سایت های عضو سنجاق برای شما وجود خواهد داشت.