برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گوگل ادز چیست و این پلتفرم چگونه کار می‌کند؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گوگل ادز (Google Ads) یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات در اینترنت است. این پلتفرم تبلیغاتی که قبلا به عنوان گوگل ادوردز شناخته می‌شد دارای تعداد زیادی ابزار است و بهترین تبلیغات دیجیتال را به شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهد. استفاده از این ابزار مفید این روزها به طور فزاینده‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ متداول است. همچنین، روز به روز امکانات جدیدی را به مارکترها و شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

اگر هنوز این پلتفرم را به خوبی نمی‌شناسید به خواندن ادامه دهید. در این مطلب قرار است به شما توضیح دهیم گوگل ادز چیست و دقیقا چطور کار می‌کند.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز به عنوان مجموعه‌ای از ابزارهای تبلیغات آنلاین متعلق به شرکت چند ملیتی گوگل است که بر اساس کمپین‌های تبلیغات کلیکی (PPC) عمل می‌کند. به علاوه، طیف وسیعی از امکانات مانند تبلیغات متنی، بنرها، تبلیغات ویدیویی و موارد دیگر را به مخاطبان ارائه می‌دهد. هدف از ایجاد تمام این امکانات دسترسی به میلیون‌ها کاربری است که هر روز در این موتور جستجوی اینترنتی جستجو می‌کنند.

با استفاده از گوگل ادز می‌توان به نتایج فوری از لحاظ دیدپذیری آنلاین دست پیدا کرد. یعنی برخلاف اجرای استراتژی موقعیت یابی سئو که مشاهده نتایج در آن معمولا ماه‌ها طول می‌کشد. البته به شرط اینکه تمام کارها به درستی انجام شده باشند. همچنین، در حال حاضر یکی از کانال‌های جذب مشتری است که توسط میلیون‌ها شرکت در سراسر جهان استفاده می‌شود.

گوگل ادز دقیقا چطور کار می‌کند؟

تبلیغات گوگل تبلیغاتی هستند که در صفحه نتایج موتور جستجو در اولین نتایج و گاهی اوقات در پایین صفحه اول نتایج با برچسب تبلیغات نشان داده می‌شوند. این سیستم مبتنی بر سیستم PPC یا پرداخت به ازای کلیک است. یعنی شما باید به ازای هر کلیک مشتریان روی تبلیغات‌تان هزینه‌ مشخصی را پرداخت می‌کنید. بنابراین، برای اینکه مشتریان تبلیغات‌تان را ببینند، باید کلمات کلیدی مناسبی را برای قرار دادن تبلیغات انتخاب کنید.

به این ترتیب، با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر در موتور جستجو توسط کاربران تبلیغات‌تان نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که موتور جستجو قیمت‌ها را در حراج تعیین می‌کند و تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی در زمان واقعی پیشنهاد می‌دهند. بنابراین، ممکن است قیمت کلمات در طول زمان تغییر کند. با این حال، قیمت کلمات کلیدی با رقابت زیاد آنچنان متفاوت نخواهد بود.

بعد از انتخاب کلمه کلیدی و ایجاد تبلیغات، گوگل ادز به ازای هر بار کلیک افراد روی تبلیغ هزینه‌ای از شما دریافت می‌کند. از طرف دیگر، گوگل ادز تمام ابزارها یا پلتفرم‌های تبلیغاتی شما را در یک داشبورد یا کنترل پنل یکپارچه می‌کند. برای مثال:

  • تبلیغات در جستجو (Search Ads)
  • کمپین‌های فروش
  • تبلیغات نمایشی (Display Ads)
  • تبلیغات یوتیوب (YouTube Ads)
  • کمپین‌های اپلیکیشن‌های موبایل (Mobile Apps campaigns)

ابزارهایی که گوگل ادز را تکمیل می‌کنند

همانطور که اشاره کردیم و در وبسایت رسمی این پلتفرم قابل مشاهده است، چندین ابزار تبلیغات آنلاین این رابط تبلیغاتی جدید را پیاده سازی می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید به مشتریان بالقوه شرکت‌تان دسترسی پیدا کنید یا تبلیغات‌تان را در تمام مناطق انتخابی منتشر کنید. در ادامه به بررسی دقیق این ابزارها می‌پردازیم.

۱. تبلیغات در جستجو

این ابزار کلاسیک معمولا در تعداد زیادی از جستجوها که در موتور جستجو انجام می‌شود از طریق وارد کردن کلمات کلیدی خاص ظاهر می‌شود. تبلیغات در جستجو توسط کاربرانی که دنبال یک محصول یا خدمات خاصی هستند قابل مشاهده است و از دیدگاه تبلیغ‌ کننده شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تبلیغات در جستجو را برای هرآنچه که می‌خواهید تبلیغ کنید به دلخواه خود ایجاد کنید.
  • از طریق تحقیق کلمات کلیدی بهترین راه برای ظاهر شدن در موتور جستجو با استفاده از آن کلمات کلیدی خاص را پیدا کنید.
  • تصمیم بگیرید که چه بودجه‌ای را به این تبلیغات اختصاص دهید تا در کنار رقبای احتمالی دیگر پیشنهاد قیمت بدهید.

۲. کمپین‌های فروش

این نوع تبلیغات روی بخش تجارت الکترونیک متمرکز است و به شما امکان درج قیمت و تصاویر محصولات‌تان را می‌دهد. به لطف کمپین‌های فروش، می‌توانید تبلیغات محصولات قابل ارائه در فروشگاه آنلاین‌تان را به کاربرانی که دنبال آنها هستند در مکانی چشمگیر در موتور جستجو نمایش دهید.

۳. تبلیغات نمایشی

گوگل ادز همچنین به شما کمک می‌کند تا از طریق تبلیغات در وبسایت‌ها یا وبلاگ‌ها به کاربرانی که می‌توانند مشتریان بالقوه شما باشند دسترسی پیدا کنید. یعنی زمانی که کاربران از وبسایت‌های مرتبط با موضوع انتخاب شده برای تبلیغات‌تان بازدید می‌کنند، تبلیغات را در فضاهای خاصی در آن صفحات نمایش می‌دهد. این موارد به شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

  • متن
  • بنر
  • در اکانت جیمیل
  • داخل اپلیکیشن‌های موبایل
  • در ویدیوهای یوتیوب

۴. تبلیغات ویدیویی یوتیوب

همانطور که می‌توانید در وبلاگ‌ها یا وبسایت‌ها تبلیغ کنید، این کار را در پلتفرم‌های ویدیویی هم می‌توانید انجام دهید. از آنجایی که در حال حاضر  یوتیوب ملکه پلتفرم‌های ویدئویی محسوب می‌شود، می‌توانید ویدیوی شرکتی یا تبلیغاتی خودتان را در این پلتفرم به اشتراک بگذارید. در این روش ابتدا باید ویدیوهای خودتان را برای نمایش ایجاد و ویرایش کنید. همچنین، باید کلمات کلیدی مناسبی را به صورت استراتژیک انتخاب و بر اساس آن بودجه لازم را تعیین کنید.

۵. کمپین‌های اپلیکیشن‌های موبایل

شما با کمپین‌های اپلیکیشن موبایل می‌توانید اپلیکیشن iOS یا Android خودتان را در شبکه جستجو، یوتیوب، گوگل پلی و غیره تبلیغ کنید. یعنی می‌توانید تبلیغات‌تان را با استفاده از اطلاعات اپلیکیشن موجود در Play Store یا App Store ایجاد و تصاویر یا ویدیوها را سفارشی کنید. در این موارد، گوگل ادز با استفاده از یادگیری ماشینی و تکنیک‌های مختلف بهترین ترکیب را برای درج تبلیغ‌تان شناسایی می‌کند تا به دست مخاطبان علاقه‌مند به این نوع برنامه‌ها برساند.

به این ترتیب، می‌توانید پیشنهاد قیمت را مطابق با اهداف خاص‌تان تنظیم کنید.

معیارهای گوگل ادز

به‌طور کلی، گوگل ادز و سیستم پیشنهاد قیمت آن به شما این امکان را می‌دهد تبلیغاتی را ایجاد کنید که در صفحه نتایج موتور جستجو برجسته شوند و بیشتر در معرض دید مشتریان قرار بگیرند. با این حال، مانند هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا برنامه بازاریابی که برای کسب و کارتان ایجاد می‌کنید، باید بعدا نتایج به ‌دست ‌آمده را اندازه ‌گیری کنید. به همین دلیل، باید معیارهای مشخصی را با توجه به کسب و کار و اهداف‌تان ایجاد کنید.

در ادامه مهمترین معیارهای گوگل ادز را به شما معرفی می‌کنیم. موارد زیر شاخص‌هایی هستند که به شما نشان می‌دهند که آیا تبلیغات شما تاثیر مطلوبی داشته‌اند یا خیر.

  • Impression: تعداد دفعات نمایش یک تبلیغ در نتایج موتور جستجو را نشان می‌دهد.
  • Number of clicks: تعداد دفعات کلیک روی تبلیغ ایجاد شده را نمایش می‌دهد.
  • CTR: نرخ کلیک برابر است با تعداد دفعات کلیک روی تبلیغ‌تان تقسیم بر تعداد نمایش‌ها. این داده‌ به صورت درصد بیان می‌شود و هر چه مقدار آن بیشتر باشد یعنی عملکرد کمپین بهتر است.
  • Conversion: تبدیل اقداماتی است که ما می‌خواهیم بازدیدکنندگان در وبسایت‌مان انجام دهند.
  • Conversion rate:  نرخ تبدیل یعنی محاسبه رابطه بین تعداد تبدیل و تمام تعاملات تبلیغاتی.
  • Average position: میانگین جایگاه تبلیغات‌تان در نتایج جستجو را نشان می‌دهد. اگر میانگین جایگاه تبلیغات‌تان ۷ یا کمتر باشد، تبلیغ شما در صفحه اول نمایش داده می‌شود.
  • Average CPC: میانگین هزینه به ازای هر کلیک را نشان می‌دهد
  • Average CPM: هزینه به ازای هر هزار نمایش، نشان‌دهنده هزینه ایجاد شده توسط هر هزار نمایش تبلیغات‌تان است. یعنی تعداد دفعاتی که تبلیغات شما در اینترنت نمایش داده شده است.
  • Quality Score: این معیار امتیاز کیفیت یک تبلیغ را نشان می‌دهد.

با گوگل ادز فروش محصولات و خدمات‌تان را افزایش دهید

گوگل ادز گزینه معتبری برای تبلیغ خدمات یا محصولات کسب و کار آنلاین شما محسوب می‌شود. البته میزان اثربخشی این پلتفرم تا حد زیادی به دانستن نحوه انتخاب استراتژیک بهترین کلمات کلیدی بستگی دارد. این کار باعث می‌شود در بین نتایج جستجوی غیر ارگانیک گوگل ظاهر شوید، بیشتر در معرض دید قرار بگیرید و ترافیک واجد شرایط بیشتری کسب ‌کنید. در نهایت، به افزایش میزان فروش محصولات یا خدمات‌تان کمک می‌کند.