برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

تبلیغات کلیکی (PPC) به عنوان یک کانال بازاریابی دیجیتال، به کسب و کارها برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت‌شان کمک می‌کند. آیا شما هم در تکاپوی رسیدن به اولین ترافیک‌ها و آغاز فروش کسب و کار جدیدتان هستید. آیا می‌خواهید حضور آنلاین برند خود را بیشتر کنید؟ پس تبلیغات کلیکی را دریابید، زیرا راه بسیار خوبی برای بازاریابی کسب و کارتان و جذب مشتریان جدید محسوب می‌شود. البته ممکن است در ابتدا استفاده از این کانال تبلیغاتی برای شما کمی گیج‌کننده باشد، اما گاماس گاماس راه می‌افتید.

ما در ادامه همه چیز را برایتان توضیح می‌دهیم. اینکه تبلیغات کلیکی اصلا چیست، چطور پیش می‌رود و چگونه به شما برای دستیابی به موفقیت در کسب و کارتان کمک می‌کند.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن افراد تبلیغ ‌کننده، تبلیغات را روی پلتفرمی مانند گوگل ادز راه‌اندازی می‌کنند و به ازای هر کلیک روی آن مبلغی را به نمایش‌دهنده تبلیغ پرداخت می‌کنند. تقریبا با هر جستجویی در گوگل یا بینگ می‌توانید تبلیغات را در بالای صفحه نتایج تماشا کنید. اصولا تبلیغات کلیکی به مشاغل برای هدایت ترافیک و فروش کمک می‌کنند. هدف‌گذاری پلتفرم‌های متداول تبلیغات کلیکی به نحوی است که شما می‌توانید تبلیغات را فقط برای افراد مورد نظر خود نمایش دهید.

در سنجاق شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی‌تان را به صورت کلیکی و فقط در رسانه‌های مد نظر خود نمایش دهید. برای شروع وارد پنل سنجاق شوید.

موتورهای جستجو برای افرادی که دنبال تامین‌کنندگان محصولات و خدمات می‌گردند راه درجه یکی هستند و می‌توانند فرصت‌هایی را برای فروش ایجاد کنند. از این نظر، تبلیغات کلیکی به شما امکان دسترسی به مخاطبان علاقه‌مند به کسب‌ و کارتان را هم می‌دهد.

تبلیغات کلیکی چطور پیش می‌روند؟

تبلیغات کلیکی به ‌عنوان یک کانال بازاریابی، پلتفرم‌های مختلف و متداول تبلیغاتی مانند گوگل ادز و بینگ ادز را پوشش می‌دهد. هر کدام از این پلتفرم‌ها قالب‌های تبلیغاتی مختلفی مانند تبلیغات در جستجو، تبلیغات شاپینگ، تبلیغات نمایشی، تبلیغات ویدئویی و تبلیغات جیمیل را شامل می‌شوند. بیشتر مواقع کسب ‌و کارها به دلیل دسترسی به مخاطبان بیشتر و راه‌های متنوع‌تر برای راه‌اندازی کمپین‌ها تبلیغات کلیکی خود را در گوکل ادز شروع می‌کنند.

شما می‌توانید صفر تا صد تبلیغات خود در گوگل ادز را به سنجاق بسپارید. برای اطلاع از شرایط همکاری وارد پنل سنجاق شوید و از طریق چت آنلاین درخواست خود را با ما در میان بگذارید یا با شماره ۲۳۰۵۱۳۲۱ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

فرآیند تبلیغات کلیکی صرفنظر از پلتفرم و فرمت تبلیغات خیلی ساده است:

۱- ثبت‌نام در یک اکانت تبلیغاتی

۲- ایجاد تبلیغات

۳- تعیین حداکثر هزینه به ازای هر کلیک

۴- وارد شدن تبلیغ شما به یک حراجی یا نمایش‌دهنده همراه با تبلیغ‌کنندگان دیگر برای پیشنهاد قیمت روی کلمات کلیدی مشابه

۵- تعیین ترتیب نمایش تبلیغات توسط حراجی یا نمایش‌دهنده

۶- پرداخت توسط شما به ازای هر کلیک روی تبلیغ

نحوه عملکرد حراجی‌های تبلیغات کلیکی

وقتی که یک کاربر چیزی را جستجو می‌کند برای تعیین فاکتورهای زیر یک حراجی برگزار می‌شود:

  • واجد شرایط بودن یک اکانت تبلیغاتی برای ورود به حراجی
  • ترتیب نمایش تبلیغات واجد شرایط در صفحات نتایج
  • هزینه یک کلیک برای هر یک از تبلیغ‌کنندگان به ازای نمایش تبلیغات

اولین مورد تاثیرگذار در این حراجی بیشترین قیمت کلیک (Maximum CPC) است که یک تبلیغ‌کننده برای یک کلمه کلیدی یا گروه تبلیغاتی خاص در اکانت تبلیغاتی خود تعیین می‌کند. یعنی بیشترین مبلغی که آنها حاضرند برای هر کلیک پرداخت کنند. دومین مورد تاثیرگذار معیار Quality Score است که عوامل مختلفی مانند نرخ کلیلک (CTR) قابل انتظار از یک آگهی، ارتباط یک تبلیغ با پرس‌و‌جوی انجام شده و تجربه صفحه فرود از ترافیک ارسالی توسط تبلیغ را شامل می‌شود. در نهایت، موقعیت یک تبلیغ در صفحه نتایج توسط Ad Rank تعیین می‌شود.

دلایل استفاده از تبلیغات کلیکی

در صورت استفاده از تبلیغات کلیکی به عنوان یک کانال بازاریابی برای کسب و کارتان باید دلیل سرمایه‌گذاری بودجه خود را در اینجا بدانید. در ادامه متوجه خواهید شد که چرا این نوع تبلیغات برای کانال تبلیغاتی شما مناسب است:

دریافت کلیک سریع

به طور معمول راه‌اندازی اکانت تبلیغاتی و ایجاد یک تبلیغ باید توسط پلتفرم تایید شود. البته این فرآیند تایید چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. به محض دایر شدن تبلیغات شما و به شرط واجد شرایط بودن برای حضور در حراجی و پیشنهاد قیمت بالا سریعا به نمایش درمی‌آید و کلیک دریافت می‌کند.

قابلیت ردیابی و سنجش

قابلیت ردیابی و سنجش آسان نتایج از پلتفرم یکی از مزایای اصلی تبلیغات کلیکی در مقایسه با کانال‌های تبلیغاتی سنتی است. در این مسیر تمام پلتفرم‌های محبوب مانند گوگل ادز و بینگ ادز، به شما امکان ردیابی تبدیل‌ها اعم از ترتیب و ارزش سرنخ‌ها را می‌دهد.

امکان کنترل زمان راه‌اندازی تبلیغات و میزان پرداخت

اگر به توقف موقت تبلیغات در زمان شلوغی نیاز دارید و یا فقط برای تولید سرنخ‌های جدید تبلیغات را اجرا می‌کنید، تبلیغات کلیکی خوراک شماست. در این نوع تبلیغ شما کنترل کاملی روی زمان اجرای تبلیغات‌تان دارید. علاوه بر این، هروقت که دلتان بخواهد می‌توانید به راحتی تبلیغات را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین شما در مقایسه با کانال‌های تبلیغاتی دیگر کنترل کاملی روی میزان هزینه‌ها و پرداخت به ازای هر کلیک خواهید داشت. در پلتفرم سنجاق شما می‌توانید روز و ساعت نمایش، لیست رسانه‌های نمایش‌دهنده، قیمت هر کلیک را مشخص کنید. همچنین امکان تعیین کلیک شناور نیز وجود دارد یعنی شما مجبور نیستید برای همه نمایش‌دهندگان یک قیمت کلیک ثابت داشته باشید.

هدف گیری کامل مشتریان

تبلیغات کلیکی برخلاف تبلیغات سنتی به شما امکان هدف‌گیری دقیق مشتری بر اساس داده‌های خودتان را می‌دهد. به خاطر داشته باشید که شما با شناسایی مشتری و نحوه جستجوی آنها می‌توانید هزینه‌های تبلیغاتی بی‌خودی را کاهش دهید.

برخورداری از چندین فرمت تبلیغاتی

تبلیغات کلیکی قالب‌های تبلیغاتی مختلف و متنوعی را شامل می‌شود و شما می‌توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان از هر کدام از این فرمت‌ها استفاده کنید. برای مثال، برای راه اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک می‌توانید از تبلیغات شاپینگ برای نمایش محصولات‌تان در صفحه نتایج موتور جستجو بهره ببرید.

در سنجاق فرمت‌های تبلیغاتی همسان و بنری به صورت کلیکی ارائه می‌شوند. برای مثال ما به مشتریانی که هدف‌گذاری خود را برند اورنس (آگاهی از برند) قرار داده‌اند، تبلیغات بنری را پیشنهاد می‌دهیم.

تبلیغات کلیکی (PPC)

پلتفرم‌های گوگل ادز و بینگ ادز برای تبلیغات کلیکی

گوگل ادز (Google Ads)

گوگل ادز به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی به شما امکان راه‌اندازی تبلیغات در جستجو و تبلیغات شاپینگ در گوگل، تبلیغات ویدئویی در یوتیوب، تبلیغات جیمیل و تبلیغات نمایشی در Google Display Network را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  کلیک تقلبی در گوگل ادز و نحوه جلوگیری از آن

بینگ ادز (Bing Ads)

تبلیغات در بینگ هم درست شبیه گوگل ادز به شما امکان راه‌اندازی تبلیغات در Bing، Yahoo و AOL را می‌دهد. از لحاظ مدیریتی با گوگل ادز شبیه است، اما در اندازه بازار و دسترسی بالقوه با این پلتفرم تفاوت‌هایی دارد. در مجموع تعداد مخاطبان گوگل از بینگ و سایر موتورهای جستجو بیشتر است. بنابراین تبلیغات در گوگل ادز در قیاس با سایر موتورهای جستجو نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.  

اصول اولیه کمپین‌های تبلیغات در جستجو

روی هم رفته بیشتر مشاغل از کمپین‌های جستجو و شاپینگ به عنوان قالب‌های تبلیغاتی اولیه استفاده می‌کنند. در ادامه به اصول اولیه کمپین‌های تبلیغات در جستجو نگاهی می‌اندازیم تا چنانچه برای اولین بار از این نوع تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنید اجزای مختلف آن را به خوبی درک کنید.

کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی

ساختار اصلی تبلیغات در جستجو شامل یک اکانت تبلیغاتی است که به کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی تقسیم می‌شود. درک درست از این دو مفهوم اهمیت زیادی دارد، زیرا آنها پایه و اساس اکانت شما را تشکیل می‌دهند. یک کمپین چند گروه تبلیغاتی را شامل می‌شود که به نوبه خود دارای تبلیغات و کلمات کلیدی هستند. گروه‌های تبلیغاتی هم در دل کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به قول گوگل «گروه تبلیغاتی شامل یک یا چند آگهی با اهداف مشابه است و شما با پیشنهاد قیمت، کلمات کلیدی یک گروه تبلیغاتی را به نمایش یک تبلیغ وادار می‌کنید.»

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی باعث نمایش یک تبلیغ در گوگل می‌شوند. وقتی که یک کاربر پرسشی را تایپ می‌کند کلمات کلیدی استفاده شده در یک اکانت تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات با پرسش مربوطه تطبیق داده می‌شود. در حالت کلی، تطبیق‌ها برای کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند که تغییرات یک کلمه کلیدی روی نمایش یا عدم نمایش یک تبلیغ را کنترل می‌کنند. در این راستا، شما می‌توانید پیشنهاد قیمت Maximum CPC منحصر به فرد را به ازای هر کلمه کلیدی در یک گروه تبلیغاتی تعیین کنید.

انواع تطبیق کلمات کلیدی

انواع تطابق به شما امکان کنترل عبارات جستجوی فعال کننده تبلیغات‌تان را می‌دهد. بر این اساس، انواع تطابق کلمات کلیدی قابل استفاده عبارتند از:

  • تطبیق گسترده: تطبیق گسترده (Broad Match) یعنی جایی که تبلیغات قادر هستند جستجوهایی شامل غلط املایی، مترادف‌ها و جستجوهای مرتبط را نمایش دهند.
  • تعدیل‌کننده تطبیق گسترده: تعدیل‌کننده تطبیق گسترده (+Broad +Match +Modifier) با عملکردی مشابه تطبیق گسترده فقط برای عبارات جستجویی با + فعال می‌شود.
  • تطبیق عبارت: تطبیق عبارت (Phrase Match) تبلیغات را برای عباراتی شامل کلمات اضافی قبل یا بعد از کلمه کلیدی نشان می دهد.
  • تطبیق دقیق: تطبیق دقیق (Exact Match) تنها کلمه کلیدی دقیق و تغییرات بسیار نزدیک را نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی منفی

کلمات کلیدی منفی به شما امکان جلوگیری از نمایش تبلیغات برای جستجوهایی شامل یک عبارت خاص را می‌دهد. به خاطر داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی منفی از هدر رفتن بودجه و ترافیک غیر مرتبط جلوگیری می‌کند.

تبلیغات

تبلیغات در زمان برنده شدن شما در یک حراجی در نتایج موتور جستجو به نمایش درمی‌آید و کاربر را برای کلیک یک تبلیغ تحریک می‌کند. از این لحاظ، شما در داخل یک گروه تبلیغاتی می‌توانید چندین تبلیغ داشته باشید و نحوه نمایش آنها را انتخاب کنید. البته شما باید از جذابیت تبلیغات مطمئن باشید و بدانید پیام شما به وضوح منتقل می‌شود.

اصلاح پیشنهاد قیمت

شما می‌توانید maximum CPC را برای یک کمپین، برای دستگاه‌های مختلف، ساعات روز یا مخاطبان خاص افزایش یا کاهش دهید. اصلاح پیشنهاد قیمت‌ها یعنی شما می‌توانید پیشنهاد قیمت‌ها را بر اساس احتمال تبدیل کاربر و فاکتورهای دیگر اصلاح کنید. برای مثال، فرض کنید که نرخ تبدیل پایین‌تری در تلفن‌های همراه دارید. در این موارد می‌توانید برای کاهش maximum CPC قابل پرداخت برای کلیک‌های تلفن‌های همراه یک پیشنهاد قیمت اصلاحی منفی اضافه کنید تا نرخ تبدیل پایین‌تر جبران شود.

هدف‌گیری مکانی

اگر یک کسب ‌و کار محلی هستید که خدمات‌تان را فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص به مشتریان ارائه می‌دهید هدف‌گیری مکانی برای کنترل بینندگان تبلیغات شما گزینه خوبی به نظر می‌رسد. شما می‌توانید در داخل یک گروه تبلیغاتی با انتخاب شهر یا منطقه مکان‌های متعددی را هدف‌‌گیری کنید.

زمان‌بندی تبلیغات

زمان‌بندی تبلیغات امکان اصلاح پیشنهاد قیمت‌ها را بر اساس زمان روز به شما می‌دهد تا برنامه تبلیغاتی خود را شخصی‌سازی کنید و پول‌تان را با کلیک‌هایی غیر‌قابل تبدیل هدر ندهید.

بودجه کمپین

اساسا امکان تعیین بودجه روزانه کمپین‌تان وجود دارد. توجه داشته باشید که گوگل ادز می‌تواند تا حداکثر دو برابر بودجه روزانه هزینه روی دست شما بگذارد، اما این هزینه هیچ وقت بیشتر از هزینه‌ لازم برای یک ماه نخواهد بود.

افزونه‌های تبلیغاتی

افزونه‌های تبلیغاتی (Ad extensions) به شما امکان اضافه کردن اطلاعات بیشتری به تبلیغات‌تان را می‌دهد. علاوه بر این، به شما اجازه می‌دهد با تقویت یک تبلیغ جستجوی استاندارد کاربران را به کلیک کردن ترغیب کنید و نشان دهید نتیجه شما بیشترین ارتباط را با یک پرس‌و‌جو دارد. فراموش نکنید که هزینه کلیک روی یک افزونه تبلیغاتی دقیقا اندازه کلیک روی تبلیغ اصلی است.

اصول اولیه کمپین‌های تبلیغاتی شاپینگ

اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک را اداره می‌کنید، احتمالا موثرترین فرمت تبلیغات کلیکی تبلیغات شاپینگ است، زیرا به شما امکان ارائه مستقیم محصولات‌تان با تصاویر و قیمت ها به وضوح در صفحه نتایج موتور جستجو را می‌دهد. اگرچه اصول اولیه نحوه عملکرد تبلیغات شاپینگ درست شبیه تبلیغات در جستجو است، تفاوت‌های ظریفی هم وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. شاید اصلی‌ترین مورد این باشد که امکان مشخص کردن کلمات کلیدی برای این نوع کمپین وجود ندارد.

ایجاد تبلیغات شاپینگ با عبارات مربوط به نام محصول، توضیحات و مطلب صفحه فرود امکانپذیر است.

Google Merchant Center

برای اجرای تبلیغات شاپینگ گوگل باید اکانتی را در Merchant Center راه‌اندازی کنید تا بتوانید محصولات‌تان را وارد گوگل کنید. برای انجام این کار شما باید محصولات را بصورت دستی یا از طریق فید محصول از وبسایت خود اضافه کنید.

فیدهای محصول

اگرچه این مورد تنها راه بارگیری محصولات در Merchant Center محسوب نمی‌شود، شما در بیشتر مواقع از فید محصول استفاده می‌کنید. یعنی فیدی که داده‌های مربوط به نام محصول، توضیحات، تصویر، قیمت، شناسه‌های منحصر به فرد، دسته محصول و موارد دیگر را شامل می‌شود.

نکاتی درباره استراتژی‌های دیگر پیشنهاد قیمت

اگرچه تبلیغات کلیکی به طور معمول پرداخت به ازای هر کلیک در شبکه‌های تبلیغاتی را تداعی می‌کند، توسعه پلتفرم‌ها باعث شده است که نیاز به استفاده از استراتژی‌های دیگر پیشنهاد قیمت هم احساس شود. بنابراین شما دیگر فقط به مدل پرداخت به ازای کلیک متکی نخواهید بود و با توجه به قالب تبلیغاتی قابل استفاده و اهدافتان می‌توانید از استراتژی‌هایی زیر هم استفاده کنید:

  • تبلیغات هزینه به ازای اقدام (CPA)
  • بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)
  • به حداکثر رساندن تبدیل
  • به حداکثر رساندن ارزش تبدیل
  • هزینه افزایش یافته به ازای هر کلیک (ECPC)
  • به حداکثر رساندن کلیک‌ها

تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز رقبا برای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

کمپین‌های موفق تبلیغات کلیکی بدون برنامه‌ریزی و کورکورانه راه‌اندازی نمی‌شوند. بنابراین برای افزایش قابل توجه بازگشت سرمایه باید تمام وقت و انرژی خودتان را روی انجام تحقیقات برای درک موارد زیر صرف کنید:

  • برای کدام کلمات کلیدی باید پیشنهاد قیمت بدهید و این کار چقدر برای شما هزینه به همراه دارد؟
  • اجرای تبلیغات رقبای شما روی چه پلتفرمی انجام می‌شود و از چه پیام‌رسانی استفاده می‌کنند؟

چگونه می‌توان کمپین‌های تبلیغات کلیکی را بهینه‌سازی کرد؟

درک کامل زیر و بم تبلیغات کلیکی و یادگیری نحوه صحیح ایجاد و بهینه‌سازی یک کمپین سودآور کمی طول می‌کشد، اما شما با کمی جستجو می‌توانید راهنماها و ابزارهای مفیدی را برای انجام این کار پیدا کنید. تبلیغات کلیکی می‌تواند نقش یک کانال بازاریابی سودآور را برای کسب و کار شما بازی کند. از این مهم‌تر، این نوع تبلیغ برای شما مزایای فراوانی به همراه دارد و آغاز کردن آن در محبوب‌ترین پلتفرم‌ها نسبتا راحت است.

در پایان، ما به شما توصیه می‌کنیم که برای یادگیری نحوه راه‌اندازی و بهینه‌سازی درست یک کمپین، تعیین اهداف و سنجش عملکرد خود کمی وقت بگذارید تا در کمترین زمان ممکن به افزایش ترافیک و تبدیل دست پیدا کنید.