برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کلیک تقلبی در گوگل ادز و نحوه جلوگیری از آن

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کلیک تقلبی در گوگل ادز از کجا می‌آید و چطور می‌توان از شر آن خلاص شد؟!

طبق تعریف گوگل ادورز، کلیک‌های تقلبی عبارتند از «کلیک‌هایی که گوگل آن‌ها را نامشروع می‌داند، مانند کلیک‌های ناخواسته یا کلیک‌های ناشی از نرم‌افزارهای مخرب.» پس می‌شود گفت کلیک‌های فیک کلیک‌هایی با کیفیت بد هستند که تبدیلی به همراه نمی‌آورند و احتمالا قصد دارند به کمپین‌های کلیکی شما آسیب بزنند.

کلیک‌های تقلبی یکی از آفت‌های تبلیغات آنلاین هستند که باعث می‌شوند تبلیغ‌دهنده هزینه‌ای را پرداخت کند و در مقابل هیچ بازخوردی (کانورژن) دریافت نکند. قطعا این موضوع بسیار آزاردهنده خواهد بود.

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار به نفعتان است که تقلب‌ها را ردیابی کنید، مطمئن شوید که بار دیگر پولتان را از دست نمی‌دهید و از کلیک مجدد روی تبلیغات خود جلوگیری کنید.

مانند بسیاری از چالش‌های دیگر در سراسر زندگی، اینجا هم باید دنبال راهکاری باشیم تا از آسیب ببیشتر جلوگیری کنیم! یعنی چه؟ یعنی باید فرآیندی برای پیگیری اینکه کلیک‌های تبلیغاتی گوگل ما از کجا می‌آیند، ابداع و اجرا کنیم. برای این کار، در قدم اول باید بدانیم که کلیک فیک دقیقا چیست و از کجا می‌آید و قصدش چیست؟! و از همه این‌ها مهم‌تر چگونه گوگل از وقوع آنها جلوگیری می‌کند. در مرحله بعد باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع آنها انجام دهیم، زیرا این کلیک‌های تقلبیِ اعصاب‌خردکن بودجه بازاریابی شما را هدر می‌دهند. شما می‌توانستید بودجه محدودی را که برای تبلیغات در نظر گرفته بودید، به جای اینکه پای یک مشت کلیک فیک هدر دهید، در یک کمپین موفق سرمایه‌گذاری کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

خب حالا برویم سر اصل مطلب:

ترافیک نامعتبر گوگل از کجا می‌آید؟

اگر طی بررسی ترافیک وبسایت شستتان خبردار شد که به طور مرتب کلیک‌های تقلبی در کمپین‌تان دریافت می‌کنید، حسابی حواستان را جمع کنید چون ممکن است اشخاصی شما را مورد هدف قرار داده باشند.

به این مثال توجه کنید: کلمه‌ای وجود دارد که در آن رقابت زیادی وجود دارد و برای نمایش گرفتن در لینک‌های بالای گوگل باید به ازای هر کلیک ۱۵ هزار تومان پرداخت کنید. حال فرض کنید در روز چندین کلیک فیک از طریق سرچ این کلمه نصیبتان شود! با این حساب متوجه ضرر قابل توجهی خواهید شد. پس باید گفت کلیدواژه‌هایی که نرخ جستجوی ماهانه زیادی دارند، هدف اصلی کلیک‌های تقلبی هستند.

منبع ترافیک تقلبی ممکن است ابزارهای خودکار یا کلیک‌های دستی غیراصلی باشد. گوگل نمونه‌هایی از این ترافیک‌های فیک را معرفی می‌کند:

کلیک‌های غیرمستقیم که هیچ ارزشی برای تبلیغ‌کننده ایجاد نمی‌کند، مانند دو بار کلیک کردن بر روی یک تبلیغ

کلیک‌های دستی برای افزایش هزینه‌های تبلیغ‌کننده، بدون قصد تبدیل

کلیک‌های دستی از سوی صاحبان وبسایت میزبان جهت کسب درآمد بیشتر در تبلیغات میزبانی شده

کلیک‌ها و نمایش‌های انجام‌شده توسط نرم‌افزارهای خودکار مخرب مانند روبات‌ها

کلیک‌های تصادفی از سوی کاربران

به لیست بالا دقت کنید! واقعا کسی حاضر است هزینه‌ای برای این نوع کلیک‌ها بپردازد؟ قطعا خیر. به همین دلیل هم سیستم شناسایی کلیک تقلبی در گوگل ادورز به وجود آمد.

آیا برای کلیک تقلبی گوگل ادز هزینه دریافت می‌شود؟

خیر. کلیک‌های فیک از گزارش‌ها و پرداخت‌های شما حذف می‌شوند و قرار نیست هزینه‌ای بابت آنها بپردازید.

گوگل سیستمی دارد که الگوهای کلیک را چند روز پس از وقوع شناسایی می‌کند و در صورت تشخیص نامعتبر بودن کلیک، آن‌ها را حذف می‌کند و هزینه‌اش به طور خودکار به حساب شما بازمی‌گردد.

اگر گمان می‌کنید که گوگل کلیک‌های تقلبی را شناسایی نکرده، می‌توانید استدلال و شواهد خود را که شامل تاریخ، زمان و گزارشات وبسایت‌تان می‌شود، برای پشتیبانی گوگل ایمیل کنید تا موضوع را بررسی کنند.

چگونه ترافیک تقلبی بر کمپین‌های کلیکی شما تاثیر منفی می‌گذارد؟

اگر ترافیک نامعتبر شناسایی و فیلتر نشود، می‌تواند داده‌های شما را مخدوش کند و بر تصمیمات مبتنی بر داده تاثیر منفی بگذارد.

چگونه کلیک تقلبی در گوگل ادز را ردیابی کنیم؟

ابتدا وارد اکانت گوگل ادز خود شوید. سپس به بخش Campaign بروید و در ادامه روی COLUMNS کلیک کنید. حالا Modify column را انتخاب کنید. در این قسمت گزینه‌های Invalid Clicks (کلیک‌های نامعتبر) و Invalid Clicks Rate (نرخ کلیک نامعتبر) را انتخاب کنید و در نهایت APPLY را بزنید.

کلیک تقلبی در گوگل ادز

آیا می‌توانیم کلیک‌های نامعتبر گوگل ادز را در سطوح مختلف ببینیم؟

منظور از سطوح مختلف در سوال بالا حساب، گروه تبلیغات و کلمه کلیدی است. و در جواب به آن باید بگوییم:خیر. در حال حاضر فقط می‌توانید کلیک‌های نامعتبر را در هر کمپین ببینید. هیچ توضیحی برای سطح گروه تبلیغات یا کلمه کلیدی وجود ندارد و هیچ نمای کلی برای حساب شما، حتی در بخش گزارش‌ها، ارائه نمی‌شود.

بازپرداخت چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی بازپرداخت بین ده روز کاری تا دو هفته طول می‌کشد. البته سرعت این فرآیند به رویه‌های بانک یا ارائه‌دهنده کارت اعتباری شما نیز بستگی دارد.

به یاد داشته باشید که تایید یا رد درخواست بازپرداخت شما به عهده گوگل است.

اگر درخواست تایید شود، اعتبار بازپرداخت شده را در بخش tools and settings>>biling>>transactions در حساب گوگل ادز خود خواهید دید.

بازپرداخت گوگل ادز

چند وقت یک بار می‌توانم از گوگل ادز درخواست بازپرداخت کنم؟

در هر ۶۰ روز فقط می‌توانید یک درخواست ارسال کنید. به خاطر داشته باشید که گوگل هیچ مسئولیتی در قبال ترافیک بالای ۶۰ روز ندارد. به همین دلیل مهم است که تاریخ کلیک‌های مشکوک را بررسی کنید و مطمئن شوید که فعالیت‌های نامعتبر ۶۰ روز گذشته را گزارش کرده‌اید، نه کلیک‌های قدیمی‌تر را.