برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تحقیق کلمات کلیدی: کلید درک مخاطبان هدف

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اصولا بازاریابی آنلاین یک فرایند چند جانبه است. یعنی کافی نیست که برای مثال تبلیغات کلیکی را به طور سرسری اجرا کنید. بعد یک دفعه دست از کار بکشید و انتظار موفقیت کسب و کارتان را داشته باشید. در عوض، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) بیشتر از هر اقدامات دیگری می‌تواند رسیدن تبلیغات‌تان به افراد مناسب را تضمین کند. اینکه آیا مخاطبان هدف‌تان با جستجوی محصولات شما امکان پیدا کردن وبسایت‌تان را دارند یا خیر.

در این مطلب قصد داریم به موضوع تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم و بهترین ابزارهای رایگان و پولی را برای انجام این فرایند به شما معرفی کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

به‌‌ طور کلی، تحقیق کلمات کلیدی فرایندی است که در آن فهرستی از کلمات کلیدی را بررسی و اصلاح می‌کنید تا از آنها در دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. در این راستا، می‌توانید این فرایند را به سه مرحله تقسیم کنید:  

  1. شناسایی موضوعات کلمات کلیدی برای تحقیق
  2. جستجوی کلمات کلیدی خاص از لحاظ اهمیت و کاربرد
  3. ایجاد و راه اندازی یک استراتژی بازاریابی برای به‌کارگیری کلمات کلیدی

توجه داشته باشید که انجام درست این فرایند اولین مرحله مهم در تولید محتوا محسوب می‌شود.

تعریف تحقیق کلمات کلیدی

چرا مهم است؟

عموما تحقیق کلمات کلیدی به نوعی سنگ بنای دیجیتال مارکتینگ مدرن است. بنابراین، انجام دقیق و کامل آن قبل از شروع یک کمپین یا تولید هر محتوای جدیدی همیشه ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما چرا؟ خب، کلمات کلیدی همان عناصر داده‌های پایه‌ای هستند که گوگل اطلاعات آنها را جمع آوری می‌کند. بنابراین، اگر بدانید که مخاطبان هدف‌تان در گوگل کدام کلمات کلیدی را بیشتر جستجو می‌کنند می‌توانید به اطلاعات مهمی دست پیدا کنید. یعنی می‌توانید بفهمید که:

  • به چه موضوعاتی فکر می‌کنند
  • چطور با صنعت برند شما برخورد می‌کنند
  • به چه چیزهایی علاقه دارند

از همه مهمتر، کلمات کلیدی باعث می‌شوند که محتوای بازاریابی شما با در نظر گرفتن الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی را کسب کنند. علاوه بر این، برای سئو هم حیاتی هستند.

بررسی اجمالی اصول اولیه کلمات کلیدی

قبل از اینکه بخواهیم نحوه انجام صحیح تحقیق کلمات کلیدی را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم بهتر است به بعضی از اصطلاحات مهم در این فرایند نگاهی بیندازیم تا از قبل با آنها آشنایی داشته باشید.

  • کلمه کلیدی (Keyword): کلمه‌ای که محتوای یک صفحه را توصیف می‌کند و معمولا اسم یا فعل است
  • نتیجه جستجو (Search result): یک صفحه وب که گوگل در پاسخ به جستجوی کاربر تولید می‌کند
  • کلمه کلیدی دم کوتاه (Short-tail keyword): معمولا بین یک تا دو کلمه است و بالاترین متوسط حجم جستجو و بیشترین رقابت را دارد
  • دم وسط (Middle-tail keyword): بین سه تا چهار کلمه است و رقابت و حجم جستجوی متوسطی دارد
  • کلمه کلیدی دم بلند (Long-tail keyword): بین پنج کلمه یا بیشتر است و کمترین حجم جستجو و رقابت را دارد. با این وجود، به دلیل خاص بودن بالاترین میانگین نرخ تبدیل را دارد
  • حجم جستجو (Search volume): تعداد کل پرس و جوهای یک کاربر برای جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص در گوگل است
  • هدف جستجو (Search intent): به هدف فرضی یا معین از جستجوی گوگل یا دلیل افراد برای تایپ کردن کلمات کلیدی خاص گفته می‌شود
  • استراتژی کلمه کلیدی (Keyword strategy): استراتژی کلی مارکترها یا کسب و کارها برای استفاده حداکثری از نتایج تحقیق کلمات کلیدی است

نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که تا اینجا مشاهده کردید نباید به راحتی از کنار تحقیقات کلمه کلیدی رد شوید. پس بهتر است هرچه سریعتر آستین‌ها را بالا بزنید و مراحل زیر را دنبال کنید.  

1. تهیه فهرستی از موضوعات مهم

اول از همه، باید فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط را برای تحقیق ایجاد کنید. نیازی به گفتن نیست که این موضوعات باید به صنعت یا حوزه کاری کسب و کارتان ارتباط زیادی داشته باشد. ترجیحا ۵ تا ۱۰ موضوع مفید برای کسب ‌و کارتان می‌تواند شروع خوبی باشد. اگر در همین اول راه در انتخاب موضوع با مشکل مواجه شدید بهتر است خودتان را جای مخاطبان هدف‌تان بگذارید. فکر کنید آنها به چه چیزهایی علاقه دارند و دنبال چه چیزهایی می‌گردند؟ اینکه در اولین برخورد با برند شما به چه چیزی فکر می‌کنند؟

قطعا پاسخ به این سوال‌ها اطلاعات ارزشمندی را در مورد مشتریان بالقوه به شما می‌دهد و در ادامه راحت‌تر می‌توانید موضوعات مهم را پیدا کنید.

۲. پیدا کردن کلمات کلیدی برای موضوعات تعیین شده

به محض تهیه فهرست موضوعات باید دنبال کلمات کلیدی مناسب بگردید. در این مرحله بهتر است ایده پردازی کنید. اجازه بدهید با ذکر مثالی این مورد را بهتر برای شما توضیح دهیم. فرض کنید که به عنوان یک وبلاگ نویس قصد هدایت ترافیک بیشتری به وبسایت‌تان را دارید تا از طریق تبلیغات یا بازاریابی وابسته درآمد بیشتری به دست آورید. فکر کنید که چه نوع کلمات کلیدی بیشتر به دردتان می‌خورد و با کسب و کار شما همخوانی بیشتری دارد. مثلا این کلمات کلیدی را در نظر بگیرید:

  • نحوه ایجاد یک وبلاگ جدید
  • پیشنهادات برای طرح بندی وبلاگ
  • ایده‌های قالب وبلاگ
  • بهترین قالب‌های وبلاگ
پیدا کردن کلمات کلیدی

همانطور که می‌بینید همه اینها یک سری کلمه کلیدی دم وسط یا دم بلند هستند. بهتر است در ابتدا کلمات کلیدی طولانی‌تری را پیدا کنید، زیرا به هر حال کلمات کلیدی دم کوتاه بیشتر وقت‌ها از دل همین کلمات کلیدی بلند بیرون می‌آیند. به محض تهیه یک فهرست اولیه از کلمات کلیدی باید به سراغ ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بروید. در انتهای این مطلب با بهترین نوع این ابزارها آشنا خواهید شد.

۳. پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

در اینجا باید روی کلمات کلیدی مرتبطی تمرکز کنید که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بعد از وارد کردن اولین عبارت جستجو به شما ارائه می‌دهند. فراموش نکنید که کلمات کلیدی مرتبط اهمیت خیلی زیادی دارند و هدف جستجوی مخاطبان هدف‌تان را به شما نشان می‌دهند. دوباره به مثال بخش قبلی بر می‌گردیم. فرض کنید که ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای کلمه کلیدی “ایده‌های قالب وبلاگ” کلمات کلیدی زیر را به شما ارائه می‌دهد:

  • قالب‌های رایگان وبلاگ
  • قالب‌‌های وبلاگ عکس
  • بهترین قالب‌های وبلاگ پولی

در حالت کلی، تمام این اصطلاحات به شما اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف‌تان ارائه می‌دهند. از این کلمات کلیدی می‌توانید اینطور برداشت کنید که مخاطبان هدف دنبال بهترین قالب‌های رایگان یا پولی می‌گردند. همچنین، به نظر می‌رسد که آنها دنبال یک قالب مناسب برای نمایش عکس‌ هستند. به هر حال، این اطلاعات می‌تواند ارزش زیادی برای کسب و کارتان داشته باشد.

۴. تعیین هدف جستجو برای هر کلمه کلیدی

در این مرحله، احتمالا با توجه به ابزار تحقیق کلمه کلیدی مورد استفاده امکان پیدا کردن هدف جستجو برای هر کلمه کلیدی مرتبط وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که هدف جستجو همیشه فرضی است، اما می‌تواند نسبتا دقیق باشد. برای مثال، هدف جستجوی “جدیدترین کفش‌های زنانه” نسبتا واضح است و فرد جستجو کننده قصد خرید یک کفش جدید را دارد. با این حال، بررسی هدف جستجوی پیش بینی شده برای تحقیق هر کلمه کلیدی ایده خوبی است.

یعنی هرچه ایده بهتری نسبت به هدف جستجو کنندگان هدف‌تان داشته باشد برای تولید محتوای باکیفیت و قابل تبدیل آمادگی بیشتری خواهید داشت.

۵. تجزیه و تحلیل رقابت برای هر کلمه کلیدی

روی هم رفته، بسیاری از ابزارهای باکیفیت تحقیق کلمات کلیدی میزان رقابتی بودن هر کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. اما انجام این کار چه اهمیتی دارد؟ در وهله اول، استفاده از کلمات کلیدی خیلی رقابتی در تبلیغات برای شما هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت. برای مثال، در تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل تنها در صورت کلیک مشتری روی یکی از تبلیغات‌تان هزینه پرداخت می‌کنید. هرچند، این تبلیغات بر پایه یک سیستم پیشنهاد قیمت اجرا می‌شوند.

بنابراین، قبل از نمایش تبلیغ شما برای کلمات کلیدی خاص باید با پیشنهاد قیمت‌های دیگر رقابت کنید. به عبارت دیگر، هرچه یک کلمه کلیدی رقابتی‌تر باشد، قیمت پیشنهادی برای شروع و ادامه نیز بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، کلمات کلیدی رقابتی ممکن است به چندین هدف جستجو یا مخاطب هدف اعمال شوند. در نتیجه، علی رغم جایگاه بالای کلمات کلیدی رقابتی ممکن است کلمات کلیدی کمتر رقابتی در بعضی شرایط بهتر باشند. به هر حال، ارزان‌تر هستند و برای گوگل ادز و وبلاگ‌ها راحت‌تر استفاده می‌شوند.

ایجاد استراتژی کلمات کلیدی بر پایه نتایج

بعد از اینکه مراحل قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشتید باید بر اساس نتایج تحقیق کلمات کلیدی یک استراتژی کلمات کلیدی ایجاد کنید. بر این اساس، باید تصمیم بگیرید که:

  • از میان تمام کلمات کلیدی باید کدام یک را بیشتر مورد هدف قرار دهید تا همانها را در عناوین محتوا و سراسر آن استفاده کنید
  • برای تقویت سئو از کدام کلمات کلیدی ثانویه استفاده کنید
  • از کدام کلمات کلیدی برای هدایت بیشتر محتوا به کاربران خاص و مخاطبان هدف‌تان استفاده کنید
ایجاد استراتژی کلمات کلیدی بر پایه نتایج

از لحاظ تئوری، هر چه به نتایج بهتری دست پیدا کنید، استراتژی موثرتری خواهید داشت.  

تولید محتوا برای کلمات کلیدی مورد نظر

حالا که یک استراتژی کارآمد دارید، نوبت به تولید محتوا با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی می‌رسد. از این لحاظ، می‌توانید از کلمات کلیدی در بسیاری از محتوای دیجیتال مارکتینگ نهایت بهره را ببرید، منظور ما در اینجا موارد زیر است:

  • پست‌های وبلاگ
  • آموزش‌های آنلاین
  • توصیف محصول
  • توصیف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

نکته حرفه‌ای: تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی را متوقف نکنید

هیچوقت نباید فکر کنید که با یکبار تحقیق کلمات کلیدی همه چیز تمام می‌شود و دیگر می‌توانید به اصلاح بی خیال این فرایند شوید. در عوض، به خاطر داشته باشید که هدف کلمه کلیدی و سطح رقابت کلمات کلیدی به طور مداوم تغییر می‌کند. یعنی ممکن است کلمه کلیدی عالی سال قبل در سال جدید دیگر به دردتان نخورد. بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتایج باید همیشه علاوه بر تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و به‌روز رسانی محتواهای موجود بتوانید کلمات کلیدی تازه و باکیفیتی را برای تولید محتواهای جدید پیدا کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

اصولا برای پیدا کردن کلمات کلیدی دست اول جهت هدایت ترافیک زیاد و رتبه‌بندی راحت به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیاز دارید. هر کدام از این ابزارها به خودی خود می‌توانند ایده‌های جدیدی را با توجه به جستجوهای مخاطبان هدف‌تان ارائه دهند. در نهایت، از این ایده‌ها می‌توانید برای برنامه‌ریزی استراتژی محتوا، سئو و همچنین تبلیغات کلیکی (PPC) نهایت بهره را ببرید. در ادامه بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم.

ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی

اگر بودجه بازاریابی محدودی دارید یا هنوز در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان هستید اصلا نگران نباشید. می‌توانید از ابزارهای خوب و رایگان زیر برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

Google Keyword Planner

مزایای این ابزار این است که امکان ادغام آسان با گوگل ادز را دارد. Google Keyword Planner به عنوان یک ابزار رایگان به طور قابل توجهی قدرتمند است و می‌تواند طیف وسیعی از آمارهای واقعی و اطلاعات مهم را با وارد کردن کلمات کلیدی به شما ارائه دهد.

Google Search Console

اگرچه Google Search Console یک ابزار اختصاصی برای تحقیق کلمات کلیدی محسوب نمی‌شود، در صورت استفاده قبلی از گوگل آنالیتیکس برای شروع مناسب است. این سرویس رایگان با ارائه محدود عملیات تحقیق کلمات کلیدی به شما امکان پایش وبسایت‌تان را می‌دهد.

گوگل سرچ کنسول

Google Trends

این ابزار رایگان به شما امکان وارد کردن همزمان چندین کلمه کلیدی و غربال آنها بر اساس دسته بندی‌های مختلف را می‌دهد. علاوه بر این، اگر می‌خواهید بدانید که یک کلمه کلیدی خاص در وب چقدر محبوب است می‌توانید از Google Trends استفاده کنید.

ابزارهای پولی تحقیق کلمات کلیدی

عموما ابزارهای پولی تحقیق کلمات کلیدی نسبت به ابزارهای رایگان نتایج بهتر و اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر بودجه کافی دارید می‌توانید دست به دامان این ابزارها شوید.

Ahrefs

 Ahref یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی گران قیمت است و به دلیل برخورداری از طراحی ملموس و پویا، قابلیت کنترل آسان برای کاربر و ارائه نتایج تحقیقاتی کامل و دقیق گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. این ابزار با ارائه طیف وسیعی از پیشنهادات عالی برای کلمات کلیدی مرتبط روی هم رفته بزرگترین پایگاه داده کلمات کلیدی است. به عبارت دیگر، Ahrefs سرجمع ۵.۱ میلیارد کلمه کلیدی متمایز در ۲۰۰ کشور جهان دارد.

SEMrush

SEMrush هم کمی گران قیمت است، اما ارزش این هزینه زیاد را دارد، زیرا به شما امکان مقایسه کلمات کلیدی با یکدیگر و همچنین جمع آوری اطلاعات از نتایج موتور جستجوی گوگل و بینگ را می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل برخورداری از یک ویژگی ردیابی موقعیت می‌تواند نحوه تکامل کلمات کلیدی و رقابت پذیری آنها را در طول زمان به شما نشان ‌دهد.

Exploding Topics Pro

Exploding Topics Pro دو ورژن رایگان و پولی دارد و برای نیازهای جستجوی کلمات کلیدی تکنیک‌های تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین، نقاط داده زیادی را از منابع مختلف مانند اخبار فناوری، پرس و جوهای خرید، جستجوهای استاندارد و همچنین گفتگوهای آنلاین بررسی می‌کند.

Answer the Public  

در نهایت، این ابزار با نمایش سوالاتی که افراد درباره کلمات کلیدی ورودی می‌پرسند، نتایج و اطلاعات خام موتور جستجو را نشان می‌دهد. اساسا Answer the Public ابزار مفیدی است، زیرا نتایج را در داخل نمایشگرهای گرافیکی ملموس و پویا دسته بندی می‌کند.