برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا بازاریابی وابسته ارزش وقت و انرژی شما را دارد؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. از وقتی که کسب و کار آنلاین به یک ترند تبدیل شد، بازاریابی وابسته منبع درآمد متداولی برای مشاغل آنلاین محسوب شده است. این روزها این نوع بازاریابی حتی در میان اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هم رواچ دارد. به همین دلیل می‌خواهیم تجزیه و تحلیل کنیم تا متوجه شویم که اصلا بازاریابی وابسته چیست و آیا هنوز هم می‌تواند مفید باشد یا خیر.

بازاریابی وابسته چیست؟

بازاریابی وابسته نوعی تبلیغات است که در آن یک کسب و کار به مارکترها برای تبلیغ محصولات یا خدماتش پول پرداخت می‌کند. این بازاریابی یکی از پرطرفدارترین جریان‌های درآمدی برای وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، کانال‌های یوتیوب و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. همچنین، یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد از یک وبلاگ یا نهاد رسانه محور است. از همه مهمتر، برای شروع بازاریابی به پول نیازی ندارید. به علاوه، می‌توانید حتی با داشتن مخاطبان معدودی هم کسب درآمد کنید.

عملکرد بازاریابی وابسته چگونه است؟

عملکرد بازاریابی وابسته به نحوی است که یک شرکت برنامه بازاریابی وابسته را شروع و یا محصولات و خدماتش را به یک شبکه وابسته اضافه می‌کند. شبکه وابسته هم در اینجا نقش یک واسطه را بین یک کسب و کار و یک شرکت وابسته بازی می‌کند. یک مارکتر وابسته هم باید به شبکه وابسته این کسب و کار ملحق شود. به علاوه، باید پیوندهای وابسته‌ای را برای آن کسب و کار و دیگر مشاغل مرتبط به این شبکه ایجاد کند. چه برنامه وابسته توسط یک کسب و کار اجرا شود و چه از یک شبکه وابسته بهره ببرد قدم بعدی این است که مارکتر برای تبدیل شدن به یکی از اعضای وابسته باید به این برنامه بپیوندد.

همچنین، هر عضو وابسته در ادامه لینک وابسته مخصوص به خودش را در قالب یک پارامتر URL دریافت می‌کند. به محض کلیک یک بازدیدکننده اینترنتی روی لینک وابسته مربوط به یک محصول و خریداری آن  یک کسب و کار کمیسیونی را به یک عضو وابسته پرداخت می‌کند. بر این اساس، شناسه منحصر به فرد عضو وابسته به سیستم وابسته شرکت اطلاع می‌دهد که مشتری را کدام عضو وابسته ارجاع داده است. به همین دلیل به هر فروش وابسته انجام شده ارجاع گفته می‌شود.

نحوه راه اندازی یک کسب و کار بازاریابی وابسته موفق

اگر از قبل یک وبلاگ، کانال YouTube، پادکست، اکانت اینستاگرام یا تیک تاک دارید در مسیر درستی قرار دارید. فقط باید به آن دسته از برنامه‌های وابسته‌ای بپیوندید که با جایگاه شما همخوانی دارند. در غیر این صورت، بهتر است ببینید کدام پلتفرم‌ها و برنامه‌های وابسته برای شما بهترین هستند. به عبارت دیگر، باید دنبال یک شعبه وابسته باشید که پتانسیل جستجوی زیادی دارد. در نتیجه، با ایجاد محتوای مناسب شانس هدایت ترافیک بیشتری را به صفحات وابسته خودتان داشته باشید. مطمئنا آشنایی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند در این راه به شما کمک زیادی کند.

نحوه راه اندازی یک کسب و کار بازاریابی وابسته موفق

روشهای پرداخت برنامه‌های وابسته به اعضای وابسته

تمام شرکت‌های وابسته دستمزدها را به صورت کمیسیون پرداخت می‌کنند. هرچند، مقدار آن به نوع برنامه‌ای که به آن می‌پیوندید بستگی دارد. از این لحاظ، بیشتر برنامه‌های وابسته کمیسیون‌ها را با درصد معینی به صورت مقطعی پرداخت می‌کنند. مثلا ۲۰ درصد پورسانت به ازای هر فروشی که تکمیل می‌کنید. بعضی از برنامه‌های اشتراک محور هم تا زمانی که مشتری دارای اشتراک است دستمزد مربوطه را می‌پردازند. از طرف دیگر، بعضی از شرکت‌ها هم به جای پرداخت دستمزد به صورت درصدی یک هزینه ثابت را به عنوان نرخ کمیسیون پرداخت می‌کنند.

مابقی شرکت‌ها هم برای ثبت نام‌های جدید حق کمیسیونی را پرداخت می‌کنند. در ادامه هم بعد از تبدیل این ثبت نام‌ها به اشتراک‌های جدید هزینه اضافه‌ای را می‌پردازند. با این حال، بیشتر شرکت‌ها پرداخت‌های وابسته را ۳۰ روز بعد از هر ارجاع پرداخت می‌کنند.

آیا بازاریابی وابسته به صرفه است؟

اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به این سوال بدهیم باید بگوییم بله، بازاریابی وابسته همچنان می‌تواند سودآوری کند. یعنی شما بعد از انتخاب جایگاه و همچنین برنامه‌های وابسته درست می‌توانید به سود برسید. با این حال، پاسخ واقعی کمی پیچیده‌تر است. به همین دلیل ما آن را به چند موضوع مختلف تقسیم می‌کنیم:

  1. آیا بازاریابی وابسته همچنان سودآور است؟
  2. مزایا و معایب بازاریابی وابسته

آیا بازاریابی وابسته هنوز سودآور است؟

در حالت کلی، برای اینکه با بازاریابی وابسته به سود برسید به موارد زیر نیاز دارید:

  • مخاطب متعهد
  • یک محصول وابسته باکیفیت برای تبلیغ
  • محتوای با کیفیت بالا برای تبلیغ آن محصول وابسته

اول از همه، باید محتوایی را تولید کنید که مردم به آن اهمیت می‌دهند. همچنین، باید با پیدا کردن چندین راه‌ مناسب مخاطبان‌ را به تعامل با محتوای خودتان ترغیب کنید. بدیهی است که اگر آنها درگیر و متعهد نباشند روی پیوندهای وابسته شما کلیک نخواهند کرد. در نهایت، از انتخاب یک محصول خاص برای پرداخت بالاترین کمیسیون خودداری کنید. به دلیل اینکه شما باید محصول وابسته‌ای را تبلیغ کنید که مورد پسند مخاطبان شما است. همچنین، از محصولات با نظرات منفی فاصله بگیرید. در عوض، مخاطب و جایگاه خودتان را شناسایی کنید تا تشخیص محصولات وابسته ساده شود.  

آیا بازاریابی وابسته هنوز هم سودآور است؟

مزایای بازاریابی وابسته

شروع آسان

بسیاری از برنامه‌های وابسته برای پیوستن شما به تعداد معینی بازدیدکننده یا دنبال کننده ماهانه نیازی ندارند. همچنین، بسیاری از آنها حد نصابی ندارند که شما در یک دوره معین به آن برسید تا بخشی از برنامه باقی بمانید. یعنی هر فردی این توانایی را دارد که بازاریابی وابسته را شروع کند و تنها به مکانی برای تولید محتوا نیاز دارد. همچنین، برای برای دست به کار شدن به مخاطبان زیادی نیاز نیست.

ایجاد چندین جریان درآمدی

حتما این جمله را بارها شنیده‌اید که نباید تمام تخم مرغ‌های خودتان را در یک سبد نگه ندارید. دلیل این موضوع هم خیلی ساده است. اگر برای آن سبد اتفاقی بیفتد، شما تمام تخم مرغ‌های خودتان را در یک لحظه از دست می‌دهید. بنابراین، اگر تمام درآمد خود را از یک منبع کسب می‌کنید، این اتفاق ممکن است برای جریان درآمدی وبلاگ شما هم بیفتد. به همین دلیل، بازاریابی وابسته منبع درآمد بسیار خوبی محسوب می‌شود. در نتیجه، پیوستن به هر برنامه وابسته‌ای یک جریان درآمد دیگر برای وبلاگ شما است.

ارزانی

اساسا پیوستن به برنامه‌های وابسته رایگان است و شما به خرید محصولات تبلیغی برای ایجاد فرصت‌های فروش وابسته نیازی ندارید. مطمئنا ایجاد یک بررسی یا آموزش دقیق با این محصول در دست، محتوای منحصر به ‌فردتری را ایجاد می‌کند. با این وجود، بسیاری از مارکترهای وابسته بدون آن پیش می‌روند. علاوه بر این، بسیاری از مارکترهای وابسته تنها با یک کانال یوتیوب، اکانت اینستاگرام یا تیک تاک سر می‌کنند که رایگان هستند.

ایجاد درآمد غیرفعال توسط استراتژی‌های خاص

در حالت کلی، مشکل استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک برای تبلیغ لینک‌های وابسته به روش فعالیت این پلتفرم‌ها ارتباط دارد، به طوری که الگوریتم‌های آنها فقط برای نمایش پست‌های جدید طراحی شده‌اند و پست‌های قدیمی را به ندرت نشان می‌دهند. یعنی شما باید دم به ساعت محتواهای جدیدی را منتشر کنید تا همینطور درآمد وابسته ایجاد کنید. از طرف دیگر، وبلاگ‌ها و کانال‌های یوتیوب توانایی بی نظیری برای میزبانی محتواهای همیشه سبز دارند.

مزایای بازاریابی وابسته

بر این اساس، شما می‌توانید با تولید محتواهای همیشه سبز پست‌های وبلاگی ایجاد کنید تا در سال‌های آینده در موتورهای جستجو رتبه بالایی یگیرند. در نتیجه، با وارد کردن پیوندهای وابسته در این پست‌ها تا زمان رتبه‌ بندی این پست‌ها می‌توانید جریانی از درآمد غیرفعال ایجاد کنید.

معایب بازاریابی وابسته

ناپایداری

این مورد بزرگترین اشکال بازاریابی وابسته است. یعنی ناپایداری زیادی در کسب درآمد از طریق بازاریابی محصولاتی که به شما تعلق ندارند وجود دارد. برای تازه کارها، کسب و کارها آزاد هستند تا هر کاری که می‌خواهند را با برنامه های وابسته خودشان انجام دهند. این موضوع تغییر نرخ‌های کمیسیون و عدم ادامه برنامه‌ها با هم را شامل می‌شود. از طرف دیگر، شما هیچ کنترلی روی سابقه و خوشنامی شرکت‌هایی که محصولاتشان را تبلیغ می‌کنید و همچنین محصولات آنها ندارید. بنابراین، بهتر است که مارکترهای وابسته به چندین برنامه ملحق شوند.

زمانبر بودن

اگرچه ممکن است بازاریابی وابسته هزینه زیادی برای شما به همراه نداشته باشد، مطمئنا زمان زیادی را از شما می‌گیرد. دلیل این امر تولید محتوای مورد نیاز برای بازاریابی وابسته است. یعنی، در صورت تبلیغ پیوندهای وابسته از طریق اینستاگرام، تیک تاک یا پادکست باید به طور مرتب پست‌ها، استوری‌ها و بخش‌های جدیدی را ایجاد کنید. بر این اساس، همیشه می‌توانید صفحات وابسته همیشه سبز را در وبلاگ‌تان ایجاد کنید، اما برای رساندن وبلاگ خودتان به نقطه دریافت ترافیک ارگانیک کافی باید وقت و انرژی زیادی بگذارید.  

وجود آدم‌های بدبین

این مورد نسبت به اشکالات دیگر بازاریابی وابسته کمتر نگران کننده است، اما به هر حال باید از این موضوع مطلع باشید. از این لحاظ، بعضی از کاربران اینترنت نسبت به پست‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی حاوی افشای وابسته یا تیلیغ بدبین هستند. حتی ممکن است بعضی از آنها شما را به دریافت پول برای نوشتن نظرات مثبت یا نادیده گرفتن عمدی ایرادات یک محصول برای هدایت فروش وابسته متهم کنند. به همین دلیل، بهتر است فقط محصولات قابل اعتماد از نظر خودتان را تبلیغ کنید.

نظر نهایی؛ آیا بازاریابی وابسته ارزش وقت و انرژی شما را دارد؟

جواب ما باز هم بله است، البته اگر مایل هستید وقت و انرژی خود را به این فرایند اختصاص دهید. در این راستا، تمام چیزی که نیاز دارید یک مخاطب، محصولات وابسته با کیفیت برای تبلیغ و محتواهایی برای هدایت ترافیک است. به خاطر داشته باشید که گفتن همیشه آسان و عمل کردن سخت است، اما اگر واقعا می‌خواهید برای این فرایند وقت بگذارید قطعا امکان پذیر است. مجددا تاکید می‌کنیم گه اگر به عنوان یک مارکتر وابسته به دنبال درآمد غیرفعال هستید، وبلاگ بهترین راه جهت ایجاد محتوای همیشه سبز برای صفحات وابسته است.