برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)  که به اختصار SMM خوانده می‌شود، چیست و چرا مهم است؟ شبکه‌های اجتماعی این روزها بدون شک پای ثابت بسیاری از کسب‌وکارها هستند. مارکترها با استفاده از این ابزارهای جادویی و قدرتمند اهدافی مانند تبلیغ محصول و بالا بردن آگاهی از برند را دنبال می‌کنند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بیشتر کسب‌وکارها توانایی تولید محتواهای جذاب را ندارند. در نتیجه در جذب مخاطبان هدف خود ناکام می‌مانند.

به دلیل نقش پر رنگی که این رسانه‌ها در پیشرفت مشاغل بازی می‌کنند، ما قصد داریم در این مطلب به مقوله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. اینکه دقیقا چیست و چه مزایایی دارد؟ و از همه مهمتر، شما چطور می‌توانید با استفاده از آن یک استراتژی قوی برای پیشبرد اهداف کسب‌وکارتان طراحی کنید؟ ما در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا بتوانید با صفر تا صد موضوع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید.

ماهیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

فرض کنید شما به عنوان یک شرکت یا یک فرد خوداشتغال قصد ارائه محصول یا خدمات خود را دارید. آیا برای معرفی محصولات و خدمات خود جایی ارزان‌تر و بهتر از شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنید؟ قطعا پیدا نمی‌کنید. بنابراین اولین و ساده‌ترین کاری که باید انجام دهید ساخت یک وبلاگ یا یک پیج در یکی از رسانه‌های اجتماعی محبوب برای برند یا شرکت‌تان است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا شما باید محصولات‌تان را به روشی صحیح تبلیغ کنید. اما چطور باید این کار را انجام دهید؟

خب، باید تولید محتوا کنید. به بیانی ساده، شما باید با تولید محتواهای جذاب به تدریج دامنه مخاطبان خود را افزایش دهید تا افراد بیشتری با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. کل این فرایند همان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. یعنی رویارویی با مخاطبان هدف و ایجاد ارتباط بین آنها و برند شما. با اینکه این نوع بازاریابی می‌تواند تا حد زیادی به کسب‌وکار شما رونق دهد، باید در هر شبکه اجتماعی استراتژی متفاوتی داشته باشید. این موضوع را در بخش‌های بعدی بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چه مزایایی دارد؟

اجازه بدهید برای توضیح مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از تجربه خودم در اینستاگرام برای شما بگویم. من هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم قبل از هر کاری تلفن همراهم را برمی‌دارم و پست‌های جدید برندهای محبوبم را در فید اینستاگرام بالا و پایین می‌کنم. برای مثال، یکی از برندهای مورد علاقه‌ام در زمینه مد فعالیت می‌کند و من از خیلی وقت پیش طرفدار سرسخت محصولات این شرکت بودم. این برند معروف با تولید محتواهای با کیفیت در پیج اینستاگرام محصولات خود را با جذابیت زیادی تبلیغ می‌کند.

استفاده از فیلترهای مشابه برای عکس‌ها به فضای کلی پیچ این برند حال و هوای هنری و حرفه‌ای داده است. این برند برای افزایش مشارکت مخاطبان یک هشتگ اختصاصی ایجاد کرده است. بر این اساس مخاطبان می‌توانند با محصولات این شرکت عکس بگیرند و عکس‌های خود را با هشتگ اختصاصی در پیج شخصی منتشر کنند. این برند معروف نیز عکس‌های منتشر شده با هشتگ اختصاصی را در استوری اینستاگرام خود منتشر می‌کند. هر از گاهی نیز برای تشویق مخاطبان جوایزی برای بهترین عکس‌ها در نظر می‌گیرد.

این پیج اینستاگرام برای من همیشه یک نمونه هوشمند و فوق‌العاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، به طوری که با داشتن چند میلیون فالوور همیشه تعداد زیادی مخاطب وفادار دارد که محصولاتش را به طور رایگان تبلیغ می‌کنند. اما چرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد؟ شما چطور باید یک استراتژی کارآمد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارتان طراحی کنید؟ اصولا دلایل زیادی برای استفاده از این نوع بازاریابی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

افزایش آگاهی از برند

همانطور که می‌دانید در حال حاضر افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. بنابراین در صورتی که در این رسانه‌ها فعال نباشید و خودی نشان ندهید، نمی‌توانید به این جمعیت میلیونی دسترسی داشته باشید. در حقیقت یکی از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی توانایی افزایش تعامل با مخاطبان با هدف افزایش آگاهی از برند است. منظور از تعامل اجتماعی همان کامنت‌ها، لایک‌ها، به اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره کردن پست‌هاست.

این رسانانه‌ها می‌توانند از طریق هدایت مستقیم ترافیک به پیج‌تان آگاهی از برند را نیز افزایش ‌دهند. برای انجام این کار شما تنها باید لینک‌ مستقیم وبسایت‌تان را به پروفایل، بیو و پست‌های خود اضافه کنید.

تولید سرنخ و افزایش تبدیل

اشتراک‌گذاری و تبلیغ محصولات‌تان در شبکه‌های اجتماعی راه ساده‌ای برای بهتر شدن تولید سرنخ، افزایش تبدیل و در نتیجه افزایش فروش است. زیرا مخاطبان هدف تبلیغات‌ غالبا افرادی هستند که با دنبال کردن پیج‌تان با شما ارتباط برقرار می‌کنند. در ادامه چندین روش موثر برای تولید سرنخ را مشاهده خواهید کرد:

  • تولید محتوا برای بازدیدکنندگان و فالوئرها به منظور مشارکت بیشتر در پیج‌تان
  • اضافه کردن لینک وبسایت در قسمت بیوی پروفایل
  • برگزاری لایو در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر برای اطلاع‌رسانی درباره محصولات و اخبار شرکت
  • راه‌اندازی کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در یکی از کانال‌ها
  • فروش محصولات از طریق پروفایل‌های اجتماعی؛ برای مثال، از طریق فعالسازی بخش فروشگاه فیسبوک یا ویژگی خرید اینستاگرام در پروفایل‌تان

تقویت رابطه با مشتریان

شما برای ایجاد یک رابطه همیشگی بین مشتریان و کسب‌و‌کارتان باید بتوانید با فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی خود ارتباط و تعامل خوبی داشته باشید. توصیه می‌کنیم که در زیر پست‌ها به سوالات مشتریان با صبر و احترام پاسخ بدهید و در مقابل نظرات آنها واکنش محترمانه‌ای داشته باشید. همچنین می‌توانید از فالوئرهای خود درباره محصولات‌ و نقطه ضعف آنها سوال بپرسید. می‌توانید برای قدردانی از مخاطبان هر از گاهی جوایزی در نظر بگیرید تا نشان دهید برای پشتیبانی آنها ارزش زیادی قائل هستید.

یادگیری از رقبا

یکی از مزایای رسانه‌های اجتماعی این است که شما می‌توانید به راحتی فعالیت رقبای خود را زیر نظر بگیرید. از این لحاظ، شما می‌توانید با روش‌های تبلیغ محصولات، اجرای کمپین‌ها و نحوه تعامل با فالوئرها توسط رقبای خود آشنا شوید یا از آنها ایده بگیرید. علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند با نقاط ضعف و قوت رقبا و همچنین بایدها و نبایدها بهتر آشنا شوید. در نهایت، بررسی پیج‌های رقبا در شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید بازاریابی متمایزی دارید که کاملا مختص برند شماست.

نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

۱- تحقیق درباره پرسوناهای خریدار و مخاطبان

۲- تعیین شبکه‌های اجتماعی مورد نظر برای بازاریابی

۳- تعیین مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

۴- آشنایی کامل با رقبا

۵- تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد

۶- سازماندهی برنامه زمانی پست‌ها

فراموش نکنید که اگرچه شبکه‌های اجتماعی لحظه به لحظه پیشرفت می‌کنند، در بیشتر موارد مراحل اساسی دستیابی به موفقیت ثابت می‌مانند. بنابراین شما باید همان مراحلی را دنبال کنید که برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی و اختصاص آن به یک کانال خاص لازم است. در ادامه هر کدام از مراحل بالا را به طور مفصل توضیح می‌دهیم تا بتوانید آنها را با خیال راحت در کسب‌وکارتان پیاده‌سازی کنید.

مرحله اول: تحقیق درباره پرسوناهای خریدار و مخاطبان

همیشه به خاطر داشته باشید که اولین مرحله ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شناسایی پرسوناهای خریدار و مخاطبان شما اختصاص دارد تا بتوانید راحت‌تر علایق و نیازهای آنها را مورد هدف قرار دهید. برای انجام این کار باید در ابتدا به مخاطبان هدف و نحوه دسته‌بندی آنها فکر کنید. با در نظرگیری پرسوناهای خریدار و مخاطبان‌تان به راحتی معلوم می‌شود که چه محتواهایی توانایی جذب مخاطبان هدف شما را دارند. علاوه بر این، نحوه تولید محتواهای جالب برای جلب توجه فالوئرهای خود را یاد می‌گیرید.

مرحله دوم: تعیین شبکه‌های اجتماعی مورد نظر برای بازاریابی

شما به عنوان یک مارکتر شبکه‌های اجتماعی باید بتوانید رسانه هدف برای انتشار محتواهای خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که هدف در اینجا پیدا کردن رسانه‌ای است که مخاطبان هدف شما وقت بیشتری را در آن سپری می‌کنند. اگر فکر می‌کنید اینستاگرام مناسب است، تمرکز خود را روی این شبکه اجتماعی بگذارید و اگر پینترست بهتر است به همان سمت بروید. به هیچ عنوان وقت خود را روی یک شبکه‌ اجتماعی تلف نکنید که مخاطبان شما در آنجا فعالیت چندانی ندارند.

مرحله سوم: تعیین مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

در این مرحله اصلا مهم نیست که چه اهدافی دارید یا در چه صنعتی فعالیت می‌کنید، استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما باید داده‌محور باشد. یعنی نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد تمرکز کامل روی معیارهای شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین تمام فکر و ذکر خود را روی داده‌هایی بگذارید که با اهداف شما همگام هستند. اما وقتی می‌گوییم معیار دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ به طور کلی معیارهای شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به میزان موفقیت پست‌های شما و تأثیر آنها بر مخاطبان و مشتریان را در یک شبکه اجتماعی خاص نشان می‌دهد. مهم‌ترین معیارها عبارتند از:

  • Engagement: تعامل که شامل کلیک‌ها، کامنت‌ها، لایک‌ها و پاسخ به کامنت‌ها در پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌شود. بعضی از شبکه‌های اجتماعی نوع خاصی از تعامل منحصر به خود را نیز دارند. برای مثال، پست‌های ذخیره شده در اینستاگرام و یا پست‌های پین شده در پینترست از این نوع هستند.
  • Reach: تعداد افرادی که هر محتوای مرتبط با پیج شما را دیده‌اند.
  • Followers: تعداد افرادی که شما را در یک شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند و محتواهایتان را در صفحه فید خود می‌بینند.
  • Impressions: تعداد دفعاتی که یک پست توسط فالوئرها یا افراد دیگر دیده می‌شود. برای مثال، وقتی شما پستی را در فید اینستاگرام‌تان می‌بینید که نه آن را لایک می‌کنید و نه زیر آن کامنتی می‌گذارید، ایمپرشن محسوب می‌شود.
  • Video views: تعداد دفعات مشاهده یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اسنپ چت و اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مشابه.
  • Profile visits: تعداد افرادی که پیج شما در شبکه اجتماعی را باز کرده‌اند.
  • Mention: تعداد دفعاتی که مخاطبان یا افراد دیگر به پیج شما در پست‌های خود اشاره می‌کنند.
  • Tags: زمانی که مخاطبان هشتگ اختصاصی برند شما را به یک پست دیگر اضافه می‌کنند.
  • Reposts: وقتی مخاطبان محتوای شما را در پیج خود مجددا پست می‌کنند.

مرحله چهارم: آشنایی کامل با رقبا

تحلیل رقابتی به شما امکان آشنایی با رقبا و قابلیت‌های آن‌ها را می‌دهد. شما از طریق تحلیل رقابتی ایده خوبی از فعل و انفعالات صنعت و حوزه کاری خود به دست خواهید آورد که به شما در تعیین اهداف شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی می‌کند. علاوه بر اینمی‌توانید فرصت‌ها را بهتر شناسایی کنید. برای مثال، اگر یکی از رقبای شما در فیسبوک پیشتاز است و روی اینستاگرام فعالیت زیادی ندارد، بهتر است به جای فراری دادن مشتریان رقیب تمرکز خود را روی اینستاگرام بذارید.

مرحله پنجم: تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد

هیچ شکی نیست که میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان در انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. بنابراین عجیب نیست اگر حداقل عده‌ای از فالوئرهایتان پیج‌های رقبا و محتواهای آنها را بینند. پس شما باید با تولید محتواهای جالب و تاثیرگذار تفاوت خود را با رقبا نشان دهید تا بازدیدکنندگان دلیل محکمی برای دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با برندتان داشته باشند.

مرحله ششم: سازماندهی برنامه زمانی پست‌ها

آیا این سوال دغدغه شما نیز هست که چند وقت یکبار باید در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید؟ با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت بهتر است زمانی پست بگذارید که یک محتوای با کیفیت برای اشتراک‌گذاری دارید. یعنی شما باید دلیل خوبی برای انتشار یک محتوای جدید داشته باشید. به هیچ عنوان کمیت محتوا را فدای کیفیت آن نکنید. اگر می‌توانید هر روز یک محتوای قوی تولید کنید، حتما این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، بهتر است هفته‌ای دو یا سه محتوای با ارزش منتشر کنید.

پلتفرم‌های مهم برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • فیسبوک: شناخته‌ شده‌ترین شبکه اجتماعی با حدود ۹/۱ میلیارد کاربر فعال در روز که برای تبلیغات و افزایش آگاهی از برند ظرفیت‌های خوبی دارد.
  • تیک تاک: این پلتفرم ویدئومحور با ۱ میلیارد کاربر فعال جهانی در ماه برای تبلیغات، تولید محتوای ویدئویی خلاقانه و افزایش آگاهی از برند توصیه می‌شود.
  • اینستاگرام: با داشتن ۱ میلیارد کاربر فعال در ماه ابزار تجارت الکترونیک پیشرفته‌ای محسوب می‌شود و قابلیت‌های بسیار خوبی برای تولید تصاویر و ویدئوهای با کیفیت برای تبلیغات دارد.
  • توئیتر: تقریبا هر روز حدود ۲۱۱ میلیون کاربر فعال دارد و بر خلاف اینستاگرام که بیشتر روی تصاویر تمرکز می‌کند، روی کلمات متمرکز است. به طور کلی توئیتر پلتفرم خوبی برای خدمات مشتریان و جامعه‌سازی محسوب می‌شود.
  • لینکدین: این پلتفرم با ۷۷۴ میلیون کاربر فعال در جهان برای توسعه کسب‌وکارها و فروش مناسب است. همچنین تنها پلتفرمی است که مخاطبانش را غالبا افراد متخصص و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که به دنبال فرصت‌های جدید و شبکه‌سازی می‌گردند.
  • یوتیوب: با بیش از ۳۱۵ میلیون کاربر فعال در روز، پلتفرم ایده‌آلی برای افزایش آگاهی از برند، سرگرمی و ایجاد ویدئوهای خودآموز به حساب می‌آید.
  • اسنپ ​​چت: این پلتفرم حدود ۳۰۶ میلیون کاربر فعال روزانه در سرتاسر جهان دارد و می‌تواند برای تبلیغات و افزایش آگاهی از برند کاربرد خوبی داشته باشد.
  • پینترست: پلتفرم پینترست بیشتر به درد تبلیغات بصری و ایده گرفتن می‌خورد و بیشتر از ۴۴۴ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
  • کلاب هاوس: یکی از جدیدترین پلتفرم‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ به دنیای شبکه‌های اجتماعی وارد شد و با برخورداری از ۱۰ میلیون کاربر فعال هفتگی برای تبلیغات بصری و ایده گرفتن مناسب است.