برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو چیست: راهنمای بهینه‌سازی موتورهای جستجو

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به طور کلی، به بهینه سازی موتورهای جستجو سئو (SEO) گفته می‌شود. معمولا موتورهای جستجو در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را به کاربران خود ارائه می‌دهند. بر این اساس، ربات‌های موتورهای جستجو برای یافتن بهترین نتایج با توجه به کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر به داخل وبسایت‌ها رفته و محتوای آنها را بررسی می‌کنند.

این ربات‌های خزنده طبق استانداردهای سئو محتوای متنی و تصویری و حتی ساختار وبسایت ها را آنالیز می‌کنند. بنابراین، هرچه کیفیت وبسایت‌تان در این بخش‌ها بهتر و باکیفیت‌تر باشد امتیاز و اعتبار بیشتری کسب خواهد کرد. همچنین، هرچه امتیاز و اعتبار شما بیشتر باشد در نتایج جستجوها رتبه‌های بالاتری خواهید داشت.

اهمیت سئو در کسب و کار

ممکن است کسب و کارتان در صفحه اول گوگل باشد اما در بین سه نتیجه ابتدایی نباشد. این امر نشان می‌دهد که هنوز اهمیت سئو را به درستی درک نکرده‌اید. این روزها معمولا ۶۷ درصد از افراد روی سه نتیجه ابتدایی جستجوی خود کلیک می‌کنند. اصولا قرار گرفتن وبسایت‌تان در نتایج جستجوهای اول برای شما نتایج بسیار مطلوبی را رقم خواهد زد.

در اینصورت، در مقابل دید هزاران کاربر قرار خواهید گرفت. آن هم کاربرانی که خودشان به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردند. با قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص در میان نتایج اول تا سوم میلیون‌ها کاربر جستجو کننده هر روز شما را مشاهده خواهند کرد. در نتیجه، ترافیک و ورودی زیادی به وبسایت‌تان سرازیر می‌شود.

در ادامه هم می‌توانید به راحتی محصولات و یا خدمات‌تان را معرفی و به فروش برسانید. برای رسیدن به این جایگاه باید برای وبسایت و محتواهای آن مواردی را رعایت کنید. در اینصورت گوگل آن را به عنوان بهترین نتیجه و یا در بین یکی از بهترین نتایج قرار می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار در سئو

روی هم رفته ۲۰۰ فاکتور مختلف روی سئو وبسایت‌تان تاثیر گذار خواهند بود. با این وجود، قرار نیست از فردا تمام تمرکز خود را روی اعمال تمام این فاکتورها بگذارید. اصولا بیشتر این فاکتورها تنها به یکبار پیاده سازی نیاز دارند. یعنی بعد از اعمال روی وبسایت‌تان دیگر کار خاصی با آنها نخواهید داشت.

به عنوان مثال، سرعت سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی سئو است. اگر شما یک بار سرعت وبسایت‌تان را بهینه کنید دیگر به فعالیت مداوم و دوباره روی آن نیازی نخواهید داشت. با این حال، فاکتورهای مهم دیگری وجود دارند که برای پیشی گرفتن از رقبا و ماندن در بین نتایج اول باید دائما آنها را رعایت کنید.

عموما عوامل موثر در سئو به سه دسته سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی سایت تقسیم بندی می‌شود. در ادامه هر کدام را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد.

عوامل تاثیرگذار در سئو

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کاملا به مباحث فنی وبسایت‌تان ارتباط دارد. بنابراین، در حین کدنویسی باید به آن توجه ویژه کنید. در نهایت هم باید برای تعامل با ربات‌های جست و جو گر گوگل آماده شوید. همچنین، باید در فرایند بهبود سئو کاری کنید که کاربر از بودن در سایت‌تان لذت ببرد. به عبارت دیگر، باید کاربر وقت زیادی را در وبسایت‌تان سپری کند.

فراموش نکنید که سئو تکنیکال اصلی‌ترین بخش سئو است. پس، باید از ابتدای طراحی و کدنویسی وبسایت‌تان به فکر این بخش از سئو باشید. در سئو تکنیکال توجه به مواردی مانند سرعت لود شدن سایت، نحوه نمایش در موبایل، کد نویسی‌ها و غیره اهمیت زیادی دارد. انجام این کار باعث می‌شود موتورهای جست و جو به راحتی در لینک‌های سایت‌تان شروع به خزیدن کنند.

علاوه بر این، باعث می‌شود که محتواهای وبسایت‌تان را به آسانی بخوانند. همچنین، گوگل درک درستی از وبسایت‌تان خواهد داشت و بهتر می‌تواند شما را به کاربران معرفی کند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اهداف سئو تکنیکال فراهم کردن بستری مناسب برای تعامل بهتر سایت با ربات‌ها و موتورهای جست و جو است. بنابراین، این ارتباط درست و تعامل اصولی کمک خواهد کرد که کاربران از حضور در سایت‌تان احساس رضایت کنند و تجربه کاربری منحصر به فردی را به دست آورند.

سئو داخلی

سئو داخلی (On-Page SEO) که با عنوان سئوی درون صفحه نیز شاخته می‌شود، بهینه سازی صفحات وب برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو را دنبال می‌کند. یعنی وظیفه آن بهینه سازی محتوای صفحه وب برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک است. به طور کلی، هدف سئو داخلی هدایت ترافیک ارگانیک بیشتر به وبسایت است.

همچنین، سئو داخلی با استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی وبسایت‌تان را برای مخاطبان با ارزش‌تر و قابل استفاده‌تر می‌کند. در نتیجه، باعث رتبه و جایگاه وبسایت‌تان در موتورهای جستجو بهتر می‌شود. سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا وبسایت‌تان را از لحاظ مرتبط بودن جستجوهای کاربران بررسی کند. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر موتورهای جستجو نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده‌اند.

این موضوع اهمیت تمرکز روی مرتبط بودن محتوا در SERP ها را افزایش می‌دهد. از این لحاظ، الگوریتم گوگل روی درک موارد مورد جستجوی کاربران و ارائه مرتبط‌ترین نتایج به جستجوهای آنها تمرکز بیشتری دارد. رعایت این موارد رتبه بالای شما در موتورهای جستجو را تضمین می‌کند. بنابراین، می‌توانید این کار را با اطمینان از بهینه سازی وبسایت و محتوای آن مطابق با آخرین به‌روز رسانی الگوریتم گوگل و تمرکز بیشتر روی نیازهای کاربران انجام دهید.

سئو خارجی

سئو خارجی (Off Page SEO) مجموعه اقداماتی است که خارج از وبسایت انجام می‌شود. این نوع سئو روی رتبه ‌بندی صفحات سایت‌تان در نتایج موتورهای جستجو بسیار تأثیرگذار است. به طور کلی، عوامل مختلفی روی سئوی خارجی تأثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر این فاکتورها به صورت هوشمندانه‌ای رعایت شوند، به سایت‌تان برای دریافت رتبه خوب در موتورهای جستجو کمک می‌کنند.

البته زمانی که روی سئوی خارجی وبسایت‌تان کار می‌کنید، به هیچ وجه نباید سئوی داخلی را نادیده بگیرید، زیرا بدون سئوی داخلی هیچ اقدامی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. این نوع سئو اقداماتی مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ را شامل می‌شود. در واقع با استفاده از این روش‌ها می‌توانید برای سایت‌تان لینک‌های خارجی بسازید.

همچنین، رتبه آن را در موتورهای جستجو افزایش دهید. در نتیجه، اعتبار وبسایت‌تان به شدت افزایش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که سئو خارجی از کنترل صاحبان کسب و کارهای اینترنتی خارج است. بنابراین، این اقدامات باید به صورت کامل خارج از سایت انجام شوند.

سئو خارجی

مزایای سئو خارجی برای کسب و کارهای اینترنتی

  1. بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو
  2. افزایش ترافیک وبسایت
  3. ورود کاربران رسانه‌های مختلف به وبسایت
  4. افزایش اعتبار وبسایت و امکان کسب درآمد از طریق همین اعتبار کسب شده

عوامل موثر در سئو خارجی

تعداد دامنه‌هایی که به وبسایت‌تان لینک داده‌اند

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی سئوی خارجی وبسایت تاثیر می‌گذارد، تعداد دامنه‌هایی است که به سایت‌تان لینک داده‌اند. اصولا لینک دادن سایت‌های مختلف به سایت‌ شما اهمیت زیادی دارد. وقتی تعداد دامنه‌ها بالا می‌روند، گوگل متوجه می شود که محتوا و سایت‌تان اعتبار و رتبه بالایی دارد. بنابراین، محتوای شما را به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

به همین دلیل، بعضی از کسب و کارهای اینترنتی در سایت‌های مختلفی رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنند و از دامنه‌های زیادی به وبسایت‌شان لینک می‌دهند.

صفحاتی که به وبسایت‌تان لینک داده‌اند

بک لینک یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که روی سئوی خارجی وبسایت‌تان تأثیر می‌گذارد. یعنی تعداد صفحاتی که به وبسایت شما لینک داده‌اند. درست مثل تعداد دامنه‌ها که به وبسایت‌تان لینک داده‌اند تعداد صفحات هم بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. قطعاً هر چه تعداد صفحاتی که به شما لینک داده‌اند بیشتر شود، اعتبار صفحات و دامنه سایت‌تان نیز بیشتر خواهد شد.

بنابراین، گوگل بیشتر به شما اعتماد می‌کند و رتبه بهتری رو برای شما در نظر می‌گیرد.

رتبه صفحات

همانطور که ممکن است بدانید اعتبار، ارزش و رتبه صفحاتی که به شما لینک داده‌اند در گوگل و سایر موتورهای جستجو با هم تفاوت خواهند داشت. از این نظر، هر چه رتبه صفحاتی که به شما لینک داده‌اند بهتر باشد، گوگل برای این لینک‌ها ارزش بیشتری قائل خواهد شد. یعنی متوجه می‌شود که حتما وبسایت‌ معتبری دارید که سایت‌های معتبر در محتوای خودشان به سایت شما لینک داده‌اند.

بنابراین، برای جلب اعتماد گوگل و بهبود رتبه صفحات وبسایت‌تان در موتورهای جستجو بهتر است در سایت‌هایی با رتبه صفحات عالی لینک سازی کنید. هر چه رتبه این صفحات بهتر باشد، سایت‌تان سریع‌تر رشد می‌کند و در گوگل جایگاه بهتری به دست می‌آورد.

مرتبط بودن صفحات

بک لینک گرفتن از صفحاتی که با عنوان صفحه وبسایت‌تان مرتبط هستند اهمیت زیادی دارد. اگر موضوع صفحه‌ای که می‌خواهید از آن بک لینک بگیرید، با موضوع صفحه وبسایت شما مرتبط باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزش بیشتری برای این لینک قائل خواهند شد.

اعتبار دامنه‌ها

هر چه اعتبار دامنه‌هایی (Domain Authority) که به وبسایت شما لینک داده‌اند بهتر و بالاتر باشد، قطعا گوگل هم به دامنه سایت شما اعتبار بیشتری خواهد داد. بنابراین، زمانی که می‌خواهید رپورتاژ آگهی منتشر کنید، سعی کنید سراغ وبسایت‌های بروید که اعتبار دامنه بالایی داشته باشند.

دریافت لینک از صفحه اصلی وبسایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند

متخصصان و کارشناسان سئو بر این باور هستند که گرفتن لینک‌هایی از صفحه اصلی (Home Page) وبسایت‌ها خیلی ارزشمندتر از لینک‌هایی هستند که از سایر صفحات سایت‌‌ها می‌گیرید. این لینک‌ها قدرت بالاتری دارند و گوگل به آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد.

تعداد لینک‌های نوفالو (No follow) و فالو (Do follow)

گوگل اعلام کرده که لینک‌های نوفالو را در نظر نمی‌گیرد و آن‌ها را به عنوان لینک خارجی محاسبه نمی‌کند. بنابراین، برای سئو خارجی وبسایت‌تان می‌توانید از  لینک‌های فالو استفاده کنید.

تنوع انواع لینک

سعی کنید از سایت‌های مختلف بک لینک‌های مختلف بگیرید. لینک دادن سایت‌ها تنها به یک صفحه از وبسایت شما و نادیده گرفتن سایر صفحات آن قطعا از نظر گوگل غیرطبیعی خواهد بود. در نتیجه، برای آن ارزش و اعتبار چندانی قائل نخواهد شد.

لینک‌هایی که در بدنه محتوا هستند

کارشناسان محتوا و سئو اعتقاد دارند که ساخت لینک خارجی در بدنه و داخل محتوا بهتر است. بنابراین، لینک‌هایی که به نوعی در خارج از متن و بدنه محتوا ساخته شده‌اند نسبت به لینک‌های موجود در بدنه محتوا ارزش و اعتبار کمتری دارند.

آیا صرفا توجه به سئو شما را موفق می‌کند؟

در گذشته عملکرد سئو با یک سری اصول از پیش تعیین شده تعریف می‌شد. برای مثال، بهینه سازی محتوا و سرعت سایت طبق نکات گفته شده خوب است. همچنین، داشتن تعداد زیادی بک لینک از وبسایت‌های معتبر عملکرد مناسب سئو را نشان می‌داد. یعن نزدیک بودن هر چه بیشتر به اصول استاندارد گوگل رتبه‌های بهتری را به وبسایت‌تان اختصاص می‌داد.

با این حال، این روزها این روند با تغییراتی مواجه شده است. اگر در وبسایت‌تان تمام نکات مربوط به سئو را رعایت کنید اما کاربران‌تان ناراضی باشند، گوگل جایگاه مناسبی را برای آن در نظر نمی‌گیرد.

آیا صرفا توجه به سئو شما را موفق می‌کند؟

بعد از یادگیری و پیاده سازی روش‌های دور زدن گوگل توسط متخصصان وب شرایط کمی متفاوت شد. در مقطعی بعضی از وبسایت‌های بی کیفیت با فریب دادن گوگل به صفحات اول نتایج مورتور جستجو می‌رسیدند تا تبلیغات و محصولات‌شان را به کاربران ارائه دهند. گوگل با بررسی رفتار کاربران متوجه شد که ربات‌های خزنده در خیلی مواقع توانایی مقابله با فریب کاری سئوکارها را ندارند.

با این حال، انسان‌ها  به خوبی می‌توانند نحوه ارائه باکیفیت محتوای سایت‌ها را تعیین کنند. شما هنوز هم می‌توانید به کمک یک سری تکنیک‌های حرفه‌ای گوگل را فریب دهید. می‌توانید به جای تولید محتوهای مفید با یک محتوای  تبلیغاتی به صفحه اول گوگل برسید. هرچند، مدت زمان ورود کاربران و خروج سریع آنها به دلیل محتواهای ضعیف کیفیت پایین وبسایت‌تان را نشان خواهد داد. 

حالا اگر این رفتارها توسط کاربران ادامه پیدا کند گوگل نسبت به کاهش رتبه شما و جایگزینی وبسایت‌تان با سایت‌های بهتر اقدام خواهد کرد.

سئو لازم است اما کافی نیست

توجه داشته باشید که دیگر مثل گذشته نمی‌توان صرفا با بررسی رفتار موتورهای جستجو و سئو کردن سایت به نتایج اول موتورهای جستجو دست پیدا کرد. امروزه اول از همه باید به تجربه کاربران دقت کنید و مطمئن شوید که آنها از فعالیت در وبسایت‌تان راضی بوده اند. بنابراین، باید محتواهایی را تولید کنید که کاربران دوست دارند. سپس، اولویت بعدی را به سئوی وبسایت‌تان اختصاص دهید.