برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئوی داخلی | راهنمای نهایی سال ۲۰۲۲

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سئوی داخلی چنان قدرتی دارد که می‌تواند بازدیدکنندگان و مشتریان جدید زیادی را به سمت وبسایت شما روانه کند. نحوه انجام سئوی داخلی تنها به شخص شما بستگی دارد: یعنی شما انتخاب می‌کنید که هر صفحه باید چه موضوعی داشته باشد و چه هدفی را دنبال ‌کند و اینکه مخاطبان هدف باید چه افرادی باشند. از همه مهمتر انتخاب کلمات کلیدی مناسب نیز با شما خواهد بود. به عبارت دیگر، شما در اینجا همه کاره هستید.

این ویژگی همانقدر که جذاب است، می‌تواند دلهره‌آور هم باشد. اما نگران نباشید، ما در این مطلب فوت و فن سئوی داخلی را به طور کامل به شما یاد خواهیم داد تا بتوانید استراتژی سئوی وبسایت خود را با آگاهی کامل طراحی و اجرا کنید.

سئوی داخلی چیست؟

به فرآیند بهینه سازی اجزای مختلف فرانت اند و بک اند وبسایت شما با هدف رتبه‌بندی در موتورهای جستجو و دریافت ترافیک جدید سئوی داخلی (On-page SEO) می‌گویند. بر این اساس، عناصر محتوا، عناصر ساختار سایت و عناصر HTML اجزای سئوی داخلی را تشکیل می‌دهند. الگوریتم گوگل نیز در اینجا بیکار نمی‌نشیند و وبسایت شما را بر اساس سه فاکتور اصلی سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال رتبه‌بندی می‌کند.

چرا سئوی داخلی اینقدر مهم است؟

راستش را بخواهید سئوی داخلی نه تنها آمار همه چیز وبسایت شما را به گوگل می‌دهد، آن را برای چشم‌های افراد و ربات‌های موتور جستجو نیز بهینه می‌کند. بنابراین در اینجا تنها ایجاد و انتشار یک وبسایت جواب نمی‌دهد، بلکه شما باید وبسایت‌تان را به خاطر رتبه‌بندی و جذب ترافیک جدید برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. برای همین به آن سئوی داخلی می‌گویند، زیرا تمام تغییراتی را که جهت بهینه‌سازی وبسایت‌تان انجام می‌دهید توسط بازدیدکنندگان مشاهده می‌شود.

همانطور که قبلا گفتیم هر بخش‌ سئوی داخلی کاملا به شما بستگی دارد. به همین دلیل انجام درست این فرآیند اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با عناصر سئوی داخلی آشنا خواهیم کرد.

عناصر سئوی داخلی

۱- محتوای باکیفیت صفحه

۲- عناوین صفحه

۳- هدرها

۴- توضیحات متا

۵- متن جایگزین تصویر

۶- داده‌های ساختار یافته (Structured markup)

۷- URL صفحه

۸- لینک‌سازی داخلی

۹- سازگاری با موبایل

۱۰- سرعت سایت

به طور کلی عناصر سئوی داخلی به سه دسته عناصر محتوا، عناصر HTML و عناصر ساختار سایت تقسیم‌بندی می‌شوند.

عناصر محتوا

منظور از عناصر محتوا همان عناصر داخل محتوای وبسایت شماست. تمرکز در این بخش باید روی ساخت ماهرانه محتوای صفحه باکیفیت باشد که در ادامه با آن آشنا می‌شوید.

۱- محتوای باکیفیت صفحه

محتوای صفحه به نوعی قلب سئوی داخلی است که همه چیز را درباره وبسایت‌تان به موتورهای جستجو و خوانندگان اطلاع می‌دهد. اول از همه، برای ایجاد محتوای باکیفیت باید کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط را پیدا کنید. جستجو در گوگل و یا استفاده از ابزارهایی مانند ای اچ رف (Ahrefs) و انسر د پابلیک (Answerthepublic) تا حدی کارگشا خواهد بود. در ادامه باید فکر کنید که چگونه می‌توانید محتوای صفحه خود را در معرض دید خریداران و بازدیدکنندگان قرار دهید.

توجه داشته باشید که تمام این موارد می‌تواند نحوه استفاده شما از کلمات کلیدی و نوع محتوای تولیدی را تحت‌الشعاع قرار دهد. حالا وقت نوشتن محتوای صفحه است. بهترین روش‌های نوشتن محتوای صفحه باکیفیت عبارتند از:

  • تلفیق طبیعی کلمات کلیدی کوتاه و بلند
  • اضافه کردن محتوای تصویری مرتبط و جالب
  • نوشتن برای پرسونای خریدار خاص
  • پیدا کردن فعالانه راه حل برای مشکلات مخاطبان
  • ایجاد محتوا با هدف به اشتراک‌گذاری و لینک‌دهی افراد

به خاطر داشته باشید که محتوای صفحه به شما فرصت انتقال ارزش به گوگل و بازدیدکنندگان وبسایت‌تان را می‌دهد و به نوعی قلب سئوی داخلی محسوب می‌شود. علاوه بر این، دیگر عناصر سئوی داخلی نیز از محتوای صفحه باکیفیت سرچشمه می‌گیرند. بنابراین شما باید به بهینه‌سازی آن منابع کافی اختصاص دهید.

عناصر HTML

منظور از عناصر HTML همان عناصر داخل سورس کد (Source code) است.

۲- عناوین صفحه

عناوین صفحات وبسایت یکی از مهم‌ترین عناصر سئو به شمار می‌‌روند و به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو درباره محتویات هر صفحه اطلاعاتی ارائه می‌دهند. برای اینکه مطمئن شوید صفحات سایت شما برای این هدف خاص به خوبی رتبه‌بندی می‌شوند، باید حتما برای هر صفحه کلمه کلیدی کانونی را در عنوان قرار دهید. در ادامه بعضی از بهترین روش‌های موجود برای ایجاد عنوان صفحه را مشاهده خواهید کرد:

  • اگرچه گوگل هیچ محدودیت کاراکتری ندارد، بهتر است برای اطمینان از نمایش درست همیشه تعداد کاراکترهای عنوان صفحه زیر ۶۰ باشد
  • عنوان را غرق در کلمات کلیدی نکنید
  • عنوان باید به صفحه مربوط باشد
  • برند خود را در عنوان قید کنید

۳- هدرها

هدرها (Headers) به عنصر <h1>، <h2>، <h3> و … اشاره دارند. این برچسب‌ها محتوای شما را برای خوانندگان سازماندهی می‌کنند. علاوه بر این، موتورهای جستجو با کمک آنها مهم‌ترین و مرتبط‌ترین بخش محتوای شما را با توجه به هدف کاربر از جستجو تشخیص می‌دهند. شما می‌توانید کلمات کلیدی مهم را در هدر خود قید کنید، اما توجه کنید که باید با کلمات کلیدی عنوان صفحه متفاوت باشد. سعی کنید مهم‌ترین کلمات کلیدی را در هدرهای <h1> و <h2> قرار دهید.

۴- توضیحات متا

توضیحات متا توضیحات کوتاهی درباره صفحه‌ای هستند که زیر عنوان در نتایج جستجو به چشم می‌خورند. اگرچه توضیحات متا یک عامل رتبه‌بندی رسمی برای موتورهای جستجو محسوب نمی‌شود، می‌تواند روی کلیک کردن یا نکردن کاربر روی صفحه تاثیرگذار باشد. بنابراین این مورد هم در سئوی داخلی اهمیت دارد. نکات زیر را برای ایجاد توضیحات متا در نظر داشته باشید:

  • تا جای ممکن آن را کمتر از ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید
  • تمام کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را در آن وارد کنید
  • از یک جمله یا دو جمله کامل و متقاعدکننده استفاده کنید
  • از کاراکترهای آلفا‌‌عددی مانند — یا & یا + استفاده نکنید
توضیحات متا در سئوی داخلی

۵- متن جایگزین تصویر

متن جایگزین تصویر نقش سئو را برای تصاویر بازی می‌کند، به طوری که موضوع تصاویر را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می‌دهد. این مورد اهمیت زیادی دارد، زیرا نتایج مبتنی بر متن گوگل در حال حاضر تقریبا به اندازه نتایج مبتنی بر تصویر است. یعنی ممکن است مشتریان وبسایت شما را از طریق عکس پیدا کنند. برای نوشتن متن جایگزین تصویر نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • توصیفی و خاص باشد
  • به محتوای صفحه مرتبط باشد
  • کمتر از ۱۲۵ کاراکتر باشد
  • از کلمات کلیدی به صورت محدود استفاده کنید و متن را غرق در کلمات کلیدی نکنید

۶- داده‌های ساختار یافته

به فرآیند نشانه‌‌گذاری سورس کد وبسایت برای آسان‌سازی درک عناصر مختلف محتوا برای گوگل داده‌های ساختاریافته (Structured data) گفته می‌شود. توجه داشته باشید که داده‌های ساختاریافته به عنوان سئو تکنیکال در نظر گرفته می‌شوند، اما بهینه‌سازی برای بازدیدکنندگان در داخل صفحه تجربه بهتری فراهم می‌کند.

عناصر ساختار سایت

منظور از عناصر ساختار سایت همان عناصر تشکیل دهنده وبسایت و صفحات آن است. نحوه ساختارسازی وبسایت به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر اجازه خزیدن در صفحات و محتوای صفحه را می‌دهد.

۷- URL صفحه

URL صفحه باید ساده باشد تا خوانندگان و موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند. یو آر ال همچنین برای حفظ سلسله مراتب بخصوص در زمان ایجاد صفحات فرعی، پست‌های وبلاگ و انواع دیگر صفحات داخلی اهمیت دارد. نکات مهم برای نحوه نوشتن URL سازگار با سئو عبارتند از:

  • حذف کلمات اضافی و غیر ضروری
  • استفاده از تنها یک یا دو کلمه کلیدی
  • استفاده از HTTPS تا جای ممکن

۸- لینک‌سازی داخلی

به فرآیند دادن لینک به صفحات مفید داخل وبسایت لینکسازی داخلی می‌گویند. لینک‌سازی داخلی از آن جهت برای سئوی داخلی مهم است که می‌تواند به کمک لینک‌های داخلی خوانندگان را به صفحات دیگر وبسایت شما هدایت کند. این کار باعث می‌شود که خوانندگان برای مدت بیشتری در وبسایت بمانند. در نتیجه گوگل متوجه خواهد شد که وبسایت‌تان محتوای مفید و با ارزشی دارد.

به عبارت دیگر، هرچه بازدیدکنندگان بیشتر در وبسایت باشند، گوگل زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس صفحات وبسایت شما خواهد داشت. این امر در نهایت به گوگل کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری را در مورد وبسایت شما به دست آورد و به آن در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری دهد.

۹- سازگاری با موبایل

فراموش نکنید گوگل طرفدار وبسایت‌هایی است که برای موبایل سرعت بیشتری دارند. پس سازگاری وبسایت با موبایل اهمیت زیادی دارد. بهتر است سرویس هاست، طراحی سایت، قالب و چیدمان محتوا را طوری انتخاب کنید که در انواع موبایل قابل خواندن و ناوبری باشد. اگر از آمادگی وبسایت‌تان برای سازگاری با موبایل اطمینان ندارید می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید.

۱۰- سرعت سایت

می‌خواهد در موبایل باشد یا دسکتاپ، وبسایت شما باید به سرعت بارگذاری یا به اصطلاح لود شود. یعنی وقتی از سئوی داخلی صحبت می‌شود سرعت صفحه باید خیلی زیاد باشد. برای گوگل چیزی مهم‌تر از تجربه کاربری وجود ندارد. اگر وبسایت شما خیلی کْند و بی حساب و کتاب لود شود، بازدیدکنندگان احتمالا فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. گوگل هم این موضوع را خیلی خوب می‌داند. علاوه بر این، سرعت سایت روی تبدیل و بازگشت سرمایه نیز تاثیر می‌گذارد.

نکته پایانی

فراموش نکنید سئو فرآیندی نیست که یکبار برای همیشه انجام شود، بلکه این فرآیند به طور پیوسته به بهبود نیاز دارد. در نتیجه، شما باید به طور مستمر آن را مورد بازبینی و تحلیل و بررسی قرار دهید تا بتوانید از نتایج مثبت آن برای همیشه بهره ببرید.