برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو معنایی چیست و چطور بهینه سازی می‌شود؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استفاده از سئو معنایی در فرآیند تولید محتوا باعث می‌شود موتورهای جستجو درک بهتری از وبسایت‌تان داشته باشند. این امر همچنین به بهبود چشمگیر جایگاه یابی برند هم کمک می‌کند. با این حال، باید بدانید که در هنگام استفاده از این استراتژی به جای تمرکز روی کلمات کلیدی باید هدف کاربران و معنای پشت پرس و جوهای آنها را درک کنید. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب می‌خواهیم تکنیک‌هایی را برای پیاده‌سازی مؤثر سئوی معنایی به شما ارائه کنیم.

سئو معنایی (Semantic SEO) چیست؟

سئو معنایی تاکتیکی برای تسهیل درک و تفسیر متون برای گوگل با استفاده از کلمات کلیدی و زمینه موضوعی محتواها است تا پاسخ بهتری برای یک هدف جستجوی خاص پیدا شود. اساسا بیشتر وقت‌ها جستجوهای افراد مبهم یا خیلی کلی هستند، زیرا دقیقا نمی‌دانند چه می‌خواهند. با این وجود، در بعضی از موارد باید پاسخ خیلی دقیقی را به آنها ارائه داد. در نتیجه، گوگل سعی می‌کند با ابهام زدایی از تمام پرس و جوهای کاربران پاسخ‌های خاص‌تری را به آنها ارائه دهد.

از این لحاظ، سئو معنایی ارتباط نزدیکی با هدف جستجو دارد. همچنین، روی درک بهتر معنی و هدف پشت هر پرس و جویی تمرکز می‌کند. از طرف دیگر، در این استراتژی نه تنها کلمه کلیدی و مترادف‌های آن مهم است، بلکه ارتباط کلی با زمینه موضوعی متن هم اهمیت دارد. به عبارت دیگر، ما از کلمه کلیدی در محتواها استفاده می‌کنیم تا تفسیر مناسب‌ترین پاسخ برای یک جستجو را ساده‌تر کنیم.

مفاهیم کلیدی برای درک سئو معنایی

برای اینکه دقیقا متوجه شوید که جستجوهای معنایی چطور کار می‌کنند، آشنایی با بعضی از مفاهیم کلیدی ضروری است. در اینجا می‌خواهیم برای شما مثالی بزنیم تا بهتر بتوانید منظور ما را متوجه شوید. به احتمال زیاد انیمیشن شرک را دیده‌ یا اسم آن را شنیده‌اید. بیایید در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید: نام زن شرک چیست؟ فیونا پاسخی است که گوگل به شما می‌دهد. هرچند، با این مثال قرار است بفهمید که گوگل چطور برای درک و تفسیر بهتر این پرس و جو عمل می‌کند.

  • گوگل برای شروع باید درک کند که عبارت «زن» در این موقعیت یعنی شریک زندگی یا همسر
  • در ادامه باید بفهمد که به شخصیت یکی از انیمیشن‌های شرک اشاره کرده‌اید
  • سپس، با این اطلاعات ارتباطات لازم را برای تفسیر یک پرس و جوی واقعی ایجاد می‌کند
  • در نهایت، نتیجه جستجو را طوری نشان می‌دهد که نشان دهنده هدف واقعی شما باشد

از اینجا به بعد، می‌خواهیم چند مفهوم کلیدی را برای درک بهتر سئو معنایی از این مثال استخراج کنیم.

نمایه سازی معنایی پنهان

طبق تفسیر نمایه سازی معنایی پنهان کلماتی که به هم نزدیک هستند ارتباط را حفظ می‌کنند. یعنی کلمه کلیدی در داخل متن تمام کلمات پیرامون خودش را تجزیه و تحلیل می‌کند.

سلسله مراتب واژگانی

سلسله مراتب واژگانی رابطه بین کلمات را نشان می‌دهد. به مثال‌مان بر می‌گردیم. کلمه «زن» جامع و فراگیر است، زیرا همسر، شریک زندگی و غیره را شامل می‌شود.

تمامیت‌

موتورهای جستجو باید بین کلمات یا مفاهیم رابطه ایجاد کنند. تمامیت‌ها اینگونه به وجود می‌آیند و مفاهیمی هستند که به راحتی شناسایی می‌شوند. مانند افراد، مکان‌ها، حیوانات، اشیاء و غیره.

چندمعنایی

اساسا یک کلمه کلیدی می‌تواند چند معنی داشته باشد. برای مثال، با جستجوی عبارت پایتون متوجه می‌شوید که می‌تواند یک زبان برنامه نویسی یا یک مار باشد. یا بارسلون و مادرید هر دو شهر و اسم دو باشگاه فوتبال هستند. همانطور که می‌بینید استفاده از این نوع کلمات نتایج متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. بنابراین، بهتر است چند کلمه دیگر به کلمه مورد نظرتان اضافه کنید تا موتور جستجو هدف جستجوی شما را بهتر درک کند.

ترادف یا هم معنایی

هم معنایی یعنی چندین کلمه که می‌توانند معنی یکسانی داشته باشند. ترادف زمانی رخ می‌دهد که چندین کلمه برای شناسایی یک مفهوم وجود دارند. درست شبیه مثال بالا که در آن کلمه «زن» می‌تواند همسر، شریک زندگی، مادر، خواهر و غیره باشد.

نحوه بهینه سازی سئو معنایی وبسایت

به‌طور کلی، چندین تکنیک و روش برای بهینه سازی محتواهای وبسایت‌تان وجود دارد تا محتوای پرمعنا‌تری داشته باشید و گوگل بتواند موضوع مورد بحث‌تان را بهتر درک کند. در ادامه با بعضی از آنها آشنا خواهید شد.

استفاده از داده‌های ساختاریافته

روی هم رفته، استفاده از داده‌های ساختاریافته راه موثری است تا به موتورهای جستجو نشان دهید کدام موجودیتی محتوای شما را سریع‌تر پیدا می‌کند. البته بهتر است از داده های ساختار یافته Schema.org استفاده کنید. به هر حال، گوگل به همراه یاهو و مایکروسافت در ایجاد آن همکاری کرده‌اند و استفاده از آنها درک معنی محتوای شما را توسط موتور جستجو تضمین می‌کند.

وارد کردن کلمات مرتبط به علاوه مترادف در محتوا

وقتی از حوزه معنایی صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که با اضافه کردن چند مترادف کلمه کلیدی اصلی در محتوا همه چیز حل می‌شود و گوگل به خوبی معنی آن را می‌فهمد. با این حال، موضوع فقط وارد کردن مترادف‌ها یا کلمات هم معنی نیست، بلکه باید دنبال ایجاد یک ساختار و زمینه مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باشید تا موتور جستجو بداند چطور زمینه موضوعی محتوا را تفسیر کند.

اضافه کردن کلمات کلیدی معنایی

به محض انجام فرایند تحقیق کلمات کلیدی باید عبارات مختلفی را جستجو کنید که مفهوم مشابه و هم معنایی را مشخص می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا از تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی خودداری کنید. علاوه بر این، به موتور جستجو اجازه می‌دهید موضوع محتوای شما را بهتر درک کند.

بهره گیری از لینک سازی در سئو معنایی

ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی در محتواها به گوگل سرنخ‌هایی برای درک بهتر موضوع هر کدام از مطالب‌ وبسایت‌تان می‌دهد. از همه مهمتر، مخاطبان بهتر می‌توانند با مطالعه یک مطلب و از طریق لینک‌های داخلی صفحات بیشتری در وبسایت‌تان را مشاهده کنند.  

نتیجه گیری

این روزها جستجوی معنایی در اینترنت واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. هرچه باشد، گوگل از دهه ۹۰ روی این مفهوم کار کرده است تا معنای پرس و جوها را رمزگشایی و آنها را بر اساس هدف جستجو تفسیر کند. بنابراین، به عنوان صاحب یک برند یا کسب و کار باید کار موتور جستجو را تسهیل و طیف وسیعی از محتواها و داده‌های ساختاریافته را ارائه کنید تا گوگل محتواهای شما را به عنوان محتوای مرتبط به کاربران نمایش دهد.

فراموش نکنید که کاربران حکمرانان قدرتمند فضای وب هستند که روند استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی را تعیین می‌کنند.