برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

هدف جستجو چیست و چه رابطه‌ای با سئو دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اساسا بزرگ‌ترین هدفی که گوگل دنبال می‌کند برآوردن نیازهای کاربرانش است. بنابراین، فقط وبسایت‌هایی که قادر به درک هدف جستجوی افراد هستند می‌توانند نظر این موتور جستجو را جلب کنند. همانطور که می‌دانید روزانه میلیون‌ها پرس و جو در اینترنت انجام می‌شود و کاربران سعی می‌کنند پاسخ سوال‌هایشان را با کمک موتورهای جستجو پیدا کنند. چالش موتورهای جستجو هم ارائه بهترین نتیجه به آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که هدف جستجو در سئو چیست و چه انواعی دارد. علاوه بر این، به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید محتوای وبسایت‌تان را بهینه سازی کنید تا افراد راحت‌تر بتوانند کسب و کارتان را برای حل مشکلات‌شان انتخاب کنند.

هدف جستجو در سئو چیست؟

به‌طور کلی، هدف جستجو انواع مختلفی از محتوا یا پاسخی است که کاربر عملا می‌خواهد در هنگام انجام یک پرس و جوی خاص در یک موتور جستجوی اینترنتی پیدا کند. در این راستا، موتورهای جستجو باید نحوه تفسیر این پرس و جوها را بدانند تا بتوانند بهتر به این اهداف دست پیدا کنند. با این وجود، تفسیر هدف جستجوی افراد تنها وظیفه موتورهای جستجو نیست، بلکه مشاغل هم باید این هدف را شناسایی و رمزگشایی کنند.

در ادامه هم باید با ارائه بهترین محتواها کنجکاوی مخاطب هدف را برآورده و موقعیت سئوی وبسایت‌شان را بهتر کنند.

هدف جستجو در سئو چیست؟

انواع هدف

اساسا اهداف جستجوی کاربران را می‌تون به ۳ دسته کلی طبقه بندی کرد:

  • آگاهی بخش: در این مورد کاربر می‌خواهد به اطلاعات عینی و ملموسی دست پیدا کند.
  • تراکنشی: یعنی پرس و جویی که در آن کاربران قصد انجام کاری یا خرید چیزی را دارند.
  • پیمایشی: زمانی که کاربران قصد دارند مستقیما نام یک برند یا یک وبسایت را تایپ کنند.

توجه داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل در حال حاضر می‌توانند انواع مختلف محتوا را با توجه به موضوع خاص پرس و جوهای انجام شده توسط کاربران تشخیص دهند. از این لحاظ، هدف جستجو را به ۳ بخش تقسیم بندی می‌کند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

۱. دانستنی

جستجوهای دانستنی به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم بندی می‌شوند. جستجوهای دانستنی ساده پرس و جوهایی هستند که توسط کاربران برای پیدا کردن اطلاعات خاص انجام می‌شوند و گوگل را راحت‌تر با خواسته کاربران آشنا می‌کنند. از این نظر، معمولا پاسخ‌های ارائه شده توسط گوگل به این نوع پرسش‌های کاربران خاص و کوتاه هستند. در طرف مقابل، جستجوهای پیچیده پرس و جوهای دشوارتری هستند که به پاسخ‌های مفصل‌تری نیاز دارند.

پاسخ این نوع پرس و جوها به شخص سوال کننده بستگی دارد. به همین دلیل، بعضی وقت‌ها ممکن است بیشتر از یک پاسخ مناسب داشته باشند.

۲. انجام دادنی

هدف جستجوی انجام دادنی فعالیت‌هایی هستند که توسط کاربر با هدف و عمل خاصی انجام می‌شود. این هدف می‌تواند برقراری تماس تلفنی، دانلود یا اجرای یک اپلیکیشن، خرید یا رزرو و غیره باشد. این موارد معمولا به راحتی توسط گوگل درک می‌شوند، زیرا عملی که کاربران قصد انجام آن را دارند در پرس و جوی آنها مشخص است.

۳. پیدا کردنی

در این مورد پرس و جوهای کاربران به یک مکان فیزیکی ارتباط دارند. برای مثال، «رستوران X کجاست؟» یا “کدام بانک بیشترین سود را پرداخت می‌کند؟”. بنابراین، پاسخ دقیق به کاربران براساس موقعیت مکانی دستگاه‌شان به آنها داده می‌شود. البته موتورهای جستجو برای انجام این کار به ادغام با Google Maps نیاز دارند.

نحوه بهینه سازی محتوا برای پاسخ به هدف جستجو

اصولا تولید محتوا برای انتشار در وبسایت‌تان را باید با فکر پاسخ دادن به سوال‌های کاربران انجام دهید. در اینجا مسئله فقط انتخاب یک کلمه کلیدی و نوشتن در مورد یک موضوع خاص نیست، بلکه شما باید هدف افراد از جستجو را هم تفسیر کنید. البته کلمات کلیدی نقش مهمی را در بهینه سازی محتواها بازی می‌کنند. بنابراین، حتما باید با نحوه تحقیق کلمات کلیدی آشنایی داشته باشید. با این حال، مواردی دیگری هم وجود دارند که باید حتما در نظر بگیرید.

به همین دلیل، در ادامه نکاتی را به شما ارائه می‌کنیم که به شما در بهینه سازی استراتژی محتوا برای برآورده کرده نیازهای کاربران کمک می‌کنند.

نحوه بهینه سازی محتوا برای پاسخ به هدف جستجو

۱. تحقیق در مورد چند نتیجه جستجوی اول

اولین کاری که باید انجام دهید تجزیه و تحلیل دقیق صفحات وبی است که قبلا در گوگل قرار گرفته‌اند. با انجام این کار متوجه خواهید شد که مطالب قبلی چه نکاتی را برای پرس و جوهای کاربران ارائه داده‌اند. در ادامه هم می‌توانید محتوای خودتان را بر این اساس تولید کنید. همچنین، بهتر است پیشنهادات جستجوی مرتبط نمایش داده شده توسط گوگل را مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید.

در این راستا، می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید تا تمام پرس و جوهای تایپ شده توسط کاربران در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظر و نتایج آن را به شما نشان ‌دهند.

۲. تجزیه و تحلیل صفحه نتایج موتور جستجو

اول از همه، به خاطر داشته باشید که صفحه نتایج موتور جستجوی همیشه محتواهای یکسانی را نمایش نمی‌دهند. به هر حال، محتواها هر از گاهی تغییر می‌کنند. بنابراین، نباید بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج در یک لحظه خاص تولید محتوا کنید. در عوض، باید دنبال نتایج تاریخی کلمه کلیدی مورد تجزیه و تحلیل بگردید تا دید کلی‌تری داشته باشید.

۳. تحقیق درباره نوع و قالب محتوا

به محض پیدا کردن کلمات کلیدی مورد نظرتان و تجزیه و تحلیل صفحه نتایج موتور جستجو باید درباره نوع و قالب محتوا تحقیق کنید.

نوع محتوا

در اینجا باید متوجه شوید که چه نوع محتوایی در بالای نتایج جستجو برای کلمه کلیدی مورد نظرتان وجود دارد. بهترین محتواها را مشاهده کنید و بر اساس آن نوع مناسبی از محتوا را برای پاسخ به پرس و جوهای مربوطه تولید کنید.

فرمت محتوا

از جمله فرمت‌های محتوا می‌توان به آموزش، مقایسه، ویدیو و غیره اشاره کرد. برای مثال، کلمه کلیدی «نحوه تبلیغات هوشمند» نتایج بسیاری را نشان می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید نحوه تولید محتوا در این فرمت را مرحله به مرحله متوجه شوید. یا اینکه با جستجوی کلمه کلیدی «سئوی داخلی» می‌توانید مطالب آموزنده‌ای را در مورد این موضوع پیدا کنید.

عناصر متمایز کننده محتوا

اگر به اولین نتایج جستجو نگاهی بیندازید می‌توانید بفهمید که محتواهای موجود چطور تولید شده‌اند و چرا رتبه خوبی دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، می‌توانید تجزیه و تحلیل کنید که در این محتواها از چه عناصر بصری استفاده شده است که تا با استفاده از آنها محتواهای منحصر‌به‌فردی را تولید کنید.

۴. سئوی معنایی

اگر می‌خواهید درک موضوع محتواهای تولید شده در وبسایت‌تان را برای گوگل آسان‌تر کنید نباید از سئوی معنایی غافل شوید. یعنی علاوه بر کلمات کلیدی باید روی زمینه موضوعی تمام محتواها کار کنید. در اینجا دیگر به تکرار کلمات کلیدی نیازی نیست، بلکه باید بیشتر روی حوزه معنایی محتواها کار کنید. روی هم رفته، گوگل می‌داند که چطور باید این مورد را تفسیر کند. بنابراین، شانس بیشتری جهت ظاهر شدن در صفحه نتایج گوگل برای پرس و جوی مربوطه خواهید داشت.

به این ترتیب، نه تنها جایگاه یابی برند را بهتر می‌کنید، بلکه تجربه کاربران‌تان را نیز با ارائه محتوای مرتبط بهبود می‌بخشید.

تولید محتوای بهتر با درک هدف جستجو

همانطور که مشاهده کردید آشنایی دقیق با نحوه پاسخ دهی به کاربران کلید تسخیر قلب مشتریان و گوگل است. بر این اساس، دانستن هدف جستجو به شما نشان می‌دهد که مخاطبان‌تان به چه چیزی نیاز دارند، درباره چه موضوعاتی باید بنویسید و محتواهای تولید شده را چطور به آنها ارائه دهید. بنابراین، لازم است در مورد کلمات کلیدی، مدیریت محتوا و مهمتر از همه فعل و انفعالات صفحه نتایج موتور جستجو خوب تحقیق کنید.

همچنین، باید بدانید که کاربران خودشان تصمیم می‌گیرند چه محتواهایی را مطالعه کنند. بنابراین، آشنایی با خواسته‌های آن‌ها می‌تواند جایگاه شما را در گوگل بهتر کند.