برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مخاطب هدف (Target Audience) و نحوه صحیح پیدا کردن آن

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هدف مارکترها همیشه این است که با استفاده از یک پیام درست در یک زمان درست به مناسب‌ترین مخاطب هدف (Target Audience) دسترسی پیدا کنند. یعنی پیدا کردن همان فردی که به تعامل یا خرید محصولات و خدمات‌‌شان تمایل دارد. این دسته از مخاطبان ممکن است با توجه به حوزه کاری شما در عناوین شغلی مختلفی فعالیت کنند. آنها می‌توانند مدیران اجرایی، اینفلوئنسرهای خاص، تصمیم گیرندگان مهم و خریدارانی با نیازها و خواسته‌های مشخص باشند.

اما معمولا چه خصوصیاتی دارند و چطور می‌شود آنها را پیدا کرد؟ در این مطلب قصد داریم با پاسخ به این سوالات به شما در درک بهتر این موضوع کمک کنیم.

منظور از مخاطب هدف (Target Audience) چیست؟

عموما به گروه خاصی از افراد که به خرید محصول یا خدمات‌تان تمایل زیادی دارند مخاطبان هدف می‌گویند. اصولا این نوع مخاطبان در مرکز تمام استراتژی‌های هدف گذاری و کمپین شما قرار می‌گیرند. علاوه بر این بازار هدف (Target Market) وسعت خیلی زیادی دارد و شامل گروه‌هایی است که احتمالا به محصولات و خدمات‌تان علاقه‌ مند هستند. در نهایت، پرسوناهای خریدار هم افراد ایده‌ آلی هستند که بر اساس مخاطبان هدف‌تان می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

شناسایی مخاطبان‌ زیربنای تمامی کمپین‌های بازاریابی موفق است. اینکه بدانید باید به چه افرادی دسترسی پیدا کنید به درک نیازها، خواسته‌ها و نوع تعامل مخاطبان کمک می‌کند. آگاهی از این موضوع به خصوص در یک رقابت آنلاین اهمیت زیادی دارد، زیرا بیشتر افراد دوست دارند برندشان قابل شناسایی و محتواها به مخاطبان‌ خاص‌شان مربوط باشد. بنابراین، درک مخاطب هدف برای تمام اقدامات بازاریابی مهم است.

مخاطب هدف (Target Audience) فرد خاصی است که به خرید محصول یا خدمات‌تان تمایل زیادی دارد

انواع مخاطب هدف (Target Audience)

اساسا با توجه به محصول یا خدمات و همچنین B2B یا B2C بودن کسب و کارتان با انواع مختلفی از مخاطبان هدف سر و کار خواهید داشت. صرفنظر از این موضوع، باید طوری با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید که بتوانید به آنها محتواهای مرتبط و مفیدی ارائه دهید. برای انجام این کار، باید از ویژگی‌های سبک زندگی و علایق مشتریان‌تان درک درستی داشته باشید. همانطور که می‌دانید، هر فردی بر اساس گروه سنی و جنسیت اولویت‌های خاصی دارد.

بنابراین، برای برقراری ارتباط با هر فردی به پیام‌های مختافی نیاز دارید. بر این اساس، کسب اطلاعات زیر در مورد مخاطبان می‌تواند به شما در ایجاد پیام‌های متنوع کمک زیادی کند:

  • تخصص و حرفه
  • عقاید و گرایشات سیاسی
  • هدف
  • علایق و سبک زندگی

البته بهترین راه برای تکمیل تدریجی این اطلاعات تقسیم بندی و ایجاد پرسونا است که در ادامه این مطلب به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

نمونه‌های الهام بخشی از مخاطبان هدف

عموما تعیین دقیق مخاطبان هدف‌تان باعث می‌شود با افرادی ارتباط برقرار کنید که به احتمال زیاد به مشتریان شما تبدیل خواهند شد. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این بخش نمونه‌هایی از شرکت‌های معروف را به شما معرفی کنیم.

شرکت BMW و خودروهای همه پسند

شرکت خودروسازی BMW معمولا خودروهای تولیدی خود را به مخاطبان هدف خاص خودش عرضه می‌کند. شهرت این شرکت همیشه به خاطر سطح بالای وفاداری مشتریانش بوده است. هرچند، همچنان هدف جذب مشتریان جدید را دنبال می‌کند. اگرچه مشتریان ثروتمند مخاطبان هدف اصلی BMW هستند، این شرکت خودروهایش را به انواع مختلفی از مصرف کنندگان عرضه می‌کند. به عبارت دیگر، این شرکت هیچ کدام از مخاطبان هدفش را از قلم نمی‌اندازد.

لگو و اسباب بازی‌هایی برای پیر و جوان

گروه دانمارکی لگو (Lego) نمونه عالی دیگری از نحوه در نظر گرفتن مخاطبان هدف است. اگرچه این شرکت بازارهای هدف زیادی دارد، کودکان بین ۱ تا ۱۵ سال عمده‌ترین مخاطبان کسب و کارشان به شمار می‌روند. با این حال، همه ما به خصوص طرفدارن قدیمی‌ جنگ ستارگان کودک درون فعالی داریم و عاشق این لگوهای جذاب هستیم. شرکت Lego هم همیشه نقش اساسی پدر و مادرها در بازاریابی اسباب بازی‌هایش را درک می‌کند.

نحوه پیدا کردن مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آنها

در هر صورت، به عنوان صاحب یک کسب و کار همیشه باید مخاطب هدف‌تان را در نظر داشته باشد. با انجام این کار می‌توانید پرسوناهای خریدار را شناسایی کنید. از طرف دیگر، آشنایی بیشتر با مخاطبان‌تان برقراری ارتباط با آنها را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، به جای حدس زدن درباره افراد علاقه مند به محصولات و خدمات‌تان بهتر است اقدامات بازاریابی خودتان را روی مشتریان احتمالی متمرکز کنید. علاوه بر این، درک دغدغه‌ها، رفتار و انگیزه‌ها می‌تواند به تولید محتوا جهت جذب این افراد به سمت قیف خرید کمک کند.

نحوه پیدا کردن مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آنها

در ادامه سه راه ضروری را برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و تقسیم بندی استراتژی‌های مربوطه معرفی می‌کنیم.  

1. پیدا کردن و درک مخاطب هدف (Target Audience)

روی هم رفته، استفاده از هوش تجاری در این دوره و زمانه دیجیتالی می‌تواند به درک بهتر رفتار مصرف کنندگان کمک کند. در این راستا، انجام نظرسنجی‌‌ها و استفاده حداکثری از بینش‌های داده محور برای دستیابی به موفقیت ضروری است.

با اطلاعات موجود شروع کنید

هیچ کس نمی‌تواند با مخاطبان هدف‌تان بیشتر از شما آشنایی داشته باشد. بنابراین، حتما فهرستی از تمام محتویات پروفایل مشتری ​​تهیه کنید. منظور ما موارد زیر است:

  • چند ساله هستند؟
  • چه جنسیتی دارند؟
  • در کجا کار یا زندگی می‌کنند؟

از بینش‌های داده محور استفاده کنید

اصولا برای درک مشتریان و پیدا کردن راه‌های جدید برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف (target audience) راه بهتری از جستجوی اطلاعات وجود ندارد. اگر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان‌تان را می‌شناسید، می‌توانید به طور ملموسی با آنها ارتباط برقرار کنید. در این راستا، به کمک بینش‌های سئو می‌توانید درباره چهارچوب فکری و هدف مخاطبان‌تان اطلاعات بیشتری به دست آورید. به عبارت دیگر، درک نحوه جستجوی افراد و علایق آنها اطلاعات مفیدی را در مورد مشتریان‌تان ارائه می‌دهد.

مخاطبان هدف را در شبکه‌های اجتماعی هدف گیری کنید

فالوورهای شما را بیشتر چه افرادی تشکیل می‌دهند؟ آنها به چه چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی شما مانند فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام علاقه دارند؟ اگر به تحلیل شبکه‌های اجتماعی نگاهی بیندازید می‌توانید این اطلاعات را مشاهده کنید. از این لحاظ، بیشتر شبکه‌‌های اجتماعی اصلی اطلاعات مربوط به سن و جنسیت بازدیدکنندگان را از طریق یک سری نمودار ارائه می‌دهند. برای مثال، اینسایت اینستاگرام اطلاعات ارزشمندی را در مورد به مخاطبان‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد.

این اطلاعات به شما در برقراری ارتباط با افراد بیشتری در میان مخاطبان هدف‌تان کمک می‌کند. از همه مهمتر، می‌توانید تمام اطلاعات را به تفکیک سن و جنسیت، سطح تحصیلات، عنوان شغلی، وضعیت تاهل، یا سبک زندگی در یک مکان مشاهده کنید.

۲. تقسیم بندی مخاطبان هدف

در وهله اول، از طریق تقسیم‌ بندی بازار می‌توانید بازارهای بزرگ و همگن را به بخش‌های واضح و قابل شناسایی تقسیم کنید. در ادامه هم می‌توانید با تجزیه و تحلیل این بازارها به مخاطبان هدف‌تان دسترسی پیدا کنید. از این نظر، شناسایی و تفکیک مشتریان بر پایه معیارهای خاص یا ویژگی‌های مشابهی انجام می‌شود. یعنی همان ویژگی‌های و معیارهایی که باعث می‌شود آنها خواسته‌ها و نیازهای یکسانی در مورد محصولات و خدمات قابل ارائه داشته باشند.

تقسیم بندی مخاطبان هدف

اجازه بدهید این مورد را به ذکر مثالی به شما توضیح دهیم. اگر دقت کرده باشید دلیل موفقیت شرکت نایک تقسیم بندی مخاطبانش به سه حوزه کلیدی مردان، زنان و کودکان است. علاوه بر این، این شرکت، نسل هزاره و نسل زد را هم با موفقیت هدف گیری کرده است. از این لحاظ، معمولا افراد جوان دوست دارند از برندهای قابل اعتماد و متنوع از حیث محصولات خرید کنند. یعنی همان ویژگی‌هایی که شرکت نایک دارد.

شما هم می‌توانید در هنگام طراحی کمپین‌تان بعضی از ویژگی‌های مخاطبین را در نظر بگیرید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • جمعیت شناسی مانند سن و جنسیت
  • سطح تحصیلات یا نوع شغل
  • جغرافیا که مکان زندگی آنها را در یک کشور تعیین می‌کند.
  • ملاحظات زبانی
  • اهداف و انگیزه‌های روان‌شناختی

ایجاد پرسونای خریدار

اساسا پرسوناها یک سری شخصیت من درآوردی هستند که گروه‌هایی از افراد با علایق، اهداف و خواسته‌های یکسان را نشان می‌دهند. با استفاده از این پرسوناها می‌توانید شخصا نحوه دسترسی به مخاطبان‌تان را در یک زمان درست درک کنید. با این حال، تمرکز روی شخصیت و داستان مخاطبان‌تان در هنگام ایجاد پرسونای خریدار اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، پرسوناها با ایجاد همدلی به درک بهتر نیازهای مشتریان کمک می‌کنند تا متوجه شوید سختگیری این افراد خاص چه دلایلی دارد.

۳. برقراری ارتباط با مخاطب هدف (Target Audience)

به خاطر داشته باشید که در هنگام تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی پرسونای خریدار همیشه در دسترس‌تان باشد، زیرا ممکن است خیلی راحت فراموش کنید که قرار است یک فرد واقعی مطلب‌تا را مطالعه کند. بنابراین، با تولید محتوای معتبر و واقعی کاری کنید که مخاطبان‌تان احساس کنند نیازهایشان در حال برآورده شدن است. انجام این کار باعث می‌شود که افراد برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به خودشان راحت‌تر به شما اعتماد ‌کنند.

از طرف دیگر، مشتریان به معامله با شرکت‌های معتبر و به درد بخور علاقه دارند. بنابراین، برای آنها ارائه ارزش توسط برند شما اهمیت زیادی دارد. در نهایت، همیشه از برقراری ارتباط در یک سطح احساسی با مصرف کنندگان اطمینان حاصل کنید. خلاقیت داشته باشید و به فکر راه‌های جدیدتری برای افزایش جذابیت کسب و کارتان باشید. از همه مهمتر، ترکیب عکس‌ها و ویدئوها با عواطف و احساسات می‌تواند نرخ تبدیل را بهبود ببخشد و مخاطب هدف را به کسب و کارتان نزدیک‌تر کند.  

دستیابی به اهداف با شناسایی مخاطبان هدف ساده‌تر است

مشخصا، داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان هدف شانس دستیابی به اهداف مورد نظرتان را افزایش می‌دهد. با ای وجود، بهتر است قبل از برقراری ارتباط و استفاده از لید مگنت کلیدی خوب فکر کنید. از همه مهمتر، در هدف گیری و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف‌تان زیاده روی نکنید. به عبارت دیگر، در زمان گفتگو با پرسوناها حفظ تعادل بین حریم خصوصی شخصی و ارتباط کاری اهمیت زیادی دارد.