برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

جایگاه یابی برند چیست و چرا برای مشاغل مهم است؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در حالت کلی، متمایز شدن شرکت‌ها از رقبا در یک بازار پررقابت دشوار است. هرچند، یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی تمام شرکت‌ها به موفقیت این است که روی جایگاه یابی برندشان کار کنند. به هر حال، با انجام این کار می‌توانند ماندگاری برندشان را در بازار تضمین کنند و از رقبا متمایز شوند. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم تا بدانید موقعیت یابی برای مشاغل چه اهمیتی دارد. همچنین، نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید آن را به طور موثری ارتقا دهید.

جایگاه یابی برند چیست؟

جایگاه یابی برند (Brand positioning) جایگاه یا اهمیتی است که یک محصول یا خدمات با توجه به رقبا در ذهن مصرف کنندگان اشغال می‌کند. یعنی حمایت از دلیل خاصی که نشان می‌دهد چرا یک فرد به جای برند رقیب به برند شما فکر می‌کند. در گذشته، شرکت‌ها بیشتر به دنبال جایگاه یابی گسترده با استفاده از تبلیغات و پیشنهادات ویژه بودند. با این وجود، در حال حاضر بهترین استراتژی برای جایگاه یابی صحبت کردن درباره راه حل‌هایی است که محصول‌تان ارائه می‌دهد.

البته بدیهی است که کیفیت محصول یا خدمات‌تان باید بالا باشد. همچنین، باید به تمام وعده‌هایتان عمل کنید تا مشتریان بتوانند به شما اعتماد کنند.

جایگاه یابی برند چیست؟

اهمیت موقعیت یابی برند

عموما پوزیشنینگ برند مزایای خاص خود را دارد. بنابراین، بهتر است روی آن به عنوان بخشی از استراتژی برندتان کار کنید. در کل، مزایای جایگاه یابی عبارتند از:

  • متمایزسازی برند: برند یک شرکت به نوعی هویت آن محسوب می‌شود. به همین دلیل، آشنایی با دلایل تمایز کسب و کارتان برای جلب توجه مخاطبان جهت دعوت به اقدام اهمیت دارد. از این نظر، جایگاه یابی برند به مخاطب هدف توضیح می‌دهد که چرا بهترین شرکت هستید. همچنین، نشان می‌دهد که چه چیزی محصولات یا خدمات‌تان را از محصولات رقبا متمایز می‌کند.
  • توجیه استراتژی قیمت گذاری: شما می‌توانید از جایگاه یابی برند برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمات استفاده کنید. برای مثال، زمانی که محصولات‌تان به دلیل کیفیت و منحصر به فرد بودن قیمت بالایی دارند، جایگاه یابی با تاکید روی این فاکتورها هزینه خرید را در نظر مشتریان منطقی جلوه می‌دهد.
  • خلاق‌تر کردن برند: اگرچه بعضی از برندها محصولات و خدمات مشابهی را به یک بازار و مخاطب هدف یکسان ارائه می‌دهند، جایگاه یابی کاملا منحصر به فردی دارند و متفاوت عمل می‌کنند. بنابراین، موقعیت یابی خوب می‌تواند برندتان را درست و اساسی بسازد. در این میان، اتخاذ یک استراتژی خلاقانه و نوآورانه همراه با پیاده سازی قوی می‌تواند مشتریان را برای کسب اطلاعات بیشتر بازگرداند.

ابزارهای اندازه گیری جایگاه یابی برند

به طور کلی، ابزارهای متعددی وجود دارند که می‌توانند به شما در شناخت جایگاه یابی برندتان کمک کنند. در ادامه با بعضی از معروف‌ترین ابزارها آشنا می‌شوید:

  • SEMRush: این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که جایگاه یابی کسب و کارتان را در موتورهای جستجو با توجه به رقبای اصلی ارزیابی کنید.
  • Google Trends: گوگل ترندز فراوانی یک جستجو را در یک بازه زمانی معین ارائه می‌دهد. بنابراین، می‌توانید بررسی کنید که آیا جستجوی برندتان در حال حاضر عدد قابل قبولی را نشان می‌دهد یا خیر.
  • QuestionPro: این ابزار به شما امکان انجام نظرسنجی‌های رایگان را برای ارزیابی انواع استراتژی‌ها را می‌دهد. علاوه بر این، میزان درک برندتان توسط مشتریان را مشخص می‌کند.

چگونه می‌توان جایگاه یابی برند را ارتقا داد؟

حالا که با جایگاه  یابی برند و اهمیت آن آشنا شده‌اید، بهتر است استراتژی‌های تاثیرگذاری را برای بهبود بیشتر آن و تبدیل شدن به یک مرجع در بازار پیاده سازی کنید. از این نظر، توصیه‌های زیر می‌تواند به شما در بهبود جایگاه و افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند.

چگونه می‌توان جایگاه یابی برند را ارتقا داد؟

۱. آشنایی با مشتری هدف

اولین قدم برای بهبود جایگاه یابی برندتان آشنایی با مشتری هدف است. به هر حال، شما این موقعیت یابی را قطعا برای دستیابی به مخاطبان هدف‌تان انجام می‌دهید. در این راستا، می‌توانید با تحقیق درباره مشتریان‌تان یک پرسونای خریدار دقیق ایجاد کنید. منتها باید در آن همه چیز درباره مشتریان هدف مانند علایق، مشکلات، ترس‌ها، نارضایتی‌ها و موارد دیگر مشخص باشد. انجام این کار می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود موقعیت یابی برندتان داشته باشد.

از طرف دیگر، اگر بدانید مشتریان‌تان چه افرادی هستند و چه نیازهایی دارند می‌توانید استراتژی‌های موثرتری را ایجاد کنید.

۲. تعیین شخصیت و صدای برند

روی هم رفته، کلمات مورد استفاده، طراحی وبسایت، انواع پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر شخصیت و صدای برند را تعیین می‌کنند. برند شما در طول چرخه توسعه خواسته یا ناخواسته دارای یک شخصیت منحصر به فرد می‌شود. بنابراین، بهتر است بعد از تحقیقات مشتری، شخصیت برندتان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم آن را بازسازی کنید. در این راستا، باید تصمیم گیری کنید که این شخصیت باید چطور باشد. شوخ و سرگرم کننده یا جدی؟

به خاطر داشته باشید که نداشتن یک شخصیت برند مشخص ممکن است باعث شود مشتریان‌تان شما را به راحتی فراموش کنند.

۳. روایت داستان برند

در داستان برند باید نحوه شناسایی مشکلات موجود در بازار و توانایی محصول یا خدمات‌تان برای ارائه راه حل‌های موثر را بیان کنید. بر این اساس، روایت یک داستان جذاب می‌تواند به برقراری ارتباط با مشتریان و برجسته کردن ارزش‌های مشترک کمک کند. از همه مهمتر، انجام این کار کسب و کارتان را قابل اعتمادتر نشان می‌دهد. بنابراین، بهتر است با ایجاد یک داستان برند منحصر به فرد و هماهنگ با مشتریان‌تان نشان دهید که فراتر از یک کسب و کار عادی هستید.  

۴. ایجاد یک بیانیه جایگاه یابی برند

بعد از انجام تمام مراحل بالا باید بیانیه جایگاه یابی را ایجاد کنید. یعنی ایجاد یک بیانیه کوتاه و حداکثر دو جمله‌ای که ارزش برند شما را نشان می‌دهد. در این بیانیه باید جزئیاتی را در مورد نحوه اداره کسب و کارتان و همچنین چگونگی برآورده کردن انتظارات و خواسته‌های مشتریان را قید کنید. علاوه بر این، از این بیانیه موقعیت ‌یابی برند می‌توانید برای تاثیرگذاری روی تصمیم‌ گیری‌ها به ‌خصوص در هنگام بازاریابی استفاده کنید.

۵. تمرکز روی محصول اصلی

هدف از ارائه محصول اصلی تبدیل شدن به بهترین کسب و کار در یک صنعت خاص و به دست آوردن بیشترین سهم بازار است. یعنی محصولی که برندتان با تولید آن متولد شده است. از این لحاظ، عرضه یک محصول قابل اطمینان می‌تواند به شما یک داستان واقعی ارائه دهد تا آن را به گوش مخاطبان‌تان برسانید. به لطف این داستان، کسب و کار شما بر سر زبان‌ها می‌افتد و باعث می‌شود افراد بیشتری به آن فکر کنند و مطالب مربوط به آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

با جایگاه یابی برند کسب و کارتان را از رقبا متمایز کنید

همانطور که مشاهده کردید، جایگاه یابی برند بخشی از جنبه‌های خاصی است که باعث موفقیت یا سقوط یک کسب و کار می‌شود. با این وجود، در بیشتر مواقع توجه کمتری به آن می‌شود. علاوه بر این، موقعیت یابی به برجسته شدن کسب و کار شما در یک محیط رقابتی هم کمک می‌کند. بنابراین، باید با انجام اقدامات لازم  مطمئن شوید که جایگاه واضحی دارید و برندتان در ذهن مصرف کنندگان باقی می‌ماند.

فراموش نکنید که تحقیقات بازار می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک زیادی کند.