برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

داستان برند: هنر ظریف برقراری ارتباط با مشتریان

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دنیای تجارت تا همین ده بیست سال پیش محصول محور یا شرکت محور بود. مارکترها عمدتا از استراتژی کشش و رانش استفاده می‌کردند و در گفتگوها به قول معروف پز برندشان را می‌دادند. این وسط از داستان برند هم هیچ خبری نبود. بالطبع آشنایی با نحوه ایجاد یک قصه جذاب هم ضروری به نظر نمی‌رسید. با این حال، این روزها شرایط فرق کرده است. یعنی اگر برند شما معتبر و مشتری محور نباشد و نتواند مشکلات مخاطبان را حل کند سخت‌تر موفق می‌شوید.

در حال حاضر افراد بیشتر با داستان‌ها و تجربیات ارتباط برقرار می‌کنند. اعتماد داشتن به یک برند هم برای مصرف کنندگان نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، به ‌عنوان یک مارکتر یا صاحب برند باید برای ارتباط با مخاطب هدف یک استراتژی برند قوی داشته باشید. در این مطلب قرار است به شما کمک کنیم تا با درک نحوه نوشتن داستان برندتان برای یک وبسایت بتوانید مخاطبان ایده آلی را برای کسب و کارتان جذب و استراتژی خودتان را تقویت کنید.

داستان برند چیست؟

داستان برند به نوعی همان روایت جذاب و استراتژیک حول و حوش یک برند است که هدف آن ایجاد انگیزه در مشتریان با بیان مثبت و قانع کننده اتفاقات قصه است. این داستان معمولا به ریشه‌ها و ارزش های یک شرکت می‌پردازد. بنابراین، باعث می‌شود مشتریان نسبت به خریدشان احساس خوبی داشته باشند. در اینجا فاکتور احساس خیلی مهم است، زیرا مردم همیشه به خرید کالای ارزان قیمت تمایل ندارند. یا صرفا با منطق‌شان برای خرید تصمیم گیری نمی‌کنند.

یعنی بیشتر وقت‌ها بر اساس احساسات‌شان از یک برند خرید می‌کنند. این احساس می‌تواند هر چیزی مانند خودمانی بودن، اعتماد یا حتی روابط شخصی باشد. بنابراین، قصه برند شما باید عواملی مانند اصلیت، تجربه، ماموریت، محصول، قیمت گذاری، کیفیت، هدف، ارزش‌ها، مکان، توصیه‌ها و تجربه‌ای را شامل شود.

داستان برند چیست؟

چرا به یک داستان برند نیاز دارید؟

داستان برند فقط به فروش محصول شما ارتباط ندارد، بلکه به تجربه مشتری هم مربوط می‌شود. این همان عاملی است که برندتان را منحصر به فرد و به یاد ماندنی می‌کند. بیایید به تجربیات‌تان از یک برند معروف فکر کنید. آیا تجربه‌ای وجود دارد که برای شما خاص‌تر باشد؟ چه چیزی این تجربه را برای شما اینقدر خاص کرده است؟ آیا وجود تصاویر جذاب در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی باعث شده بود که بخواهید محصولات این برند را خریداری کنید؟

حالا اگر بتوانید این تجربیات را برای افرادی که با برندتان تعامل دارند ایجاد کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا در ذهن آنها به یاد ماندنی‌تر خواهید شد. از همه مهمتر، مشتریان دوست دارند مجددا محصولات‌تان را خریداری کنند. مشخصا داشتن یک داستان برند عالی این مسیر را برای شما هموارتر می‌کند.

نحوه طراحی یک داستان برند جذاب

اساسا طراحی یک داستان برند یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به عنوان صاحب یک کسب و کار باید انجام دهید. به هر حال، انجام این کار باعث می‌شود بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید و فروش محصولات یا خدمات‌تان را افزایش دهید. در ادامه با مراحل انجام این کار را آشنا می‌شوید.

نحوه طراحی یک داستان برند جذاب

۱. تعیین مخاطب هدف

هر داستانی برای مخاطبان خاصی نوشته می‌شود. این موضوع در مورد داستان برند هم صدق می‌کند. بنابراین، قبل از ساخت و پرداخت این داستان باید مخاطب هدف آن را مشخص کنید. البته ممکن است بدیهی به نظر برسد، زیرا به هر حال از مشتریان‌تان شناخت دارید. با این وجود، مهم است که دلایل خرید آنها از برندتان را در نظر بگیرید. آیا به این دلیل از برندتان خرید می‌کنند که یک محصول یا تجربه عالی می‌خواهند؟ آیا دوست دارند حس کنند بخشی از یک جامعه خاص هستند؟

یا به خاطر حمایت از یک هدف خرید می‌کنند؟ اگر نتوانید پاسخی برای این سوالات پیدا کنید قطعا هنوز مخاطبان هدف‌تان را به اندازه کافی نشناخته‌اید. اگر مخاطبان‌تان را نشناسید هم نمی‌توانید داستانی را برای گفتگوی مستقیم با آنها طراحی کنید.

۲. تعیین زمینه

بعد از تعیین مخاطبان یک داستان برند باید حال و هوا و زمینه آن را مشخص کنید. باید ببینید مشتریان‌تان چه نیازهایی دارند و این نیازها چطور با آنچه برندهای دیگر ارائه می‌دهند مرتبط هستند؟ برای مثال، اگر لباس می‌فروشید، باید مشخص کنید که مشتری هدف شما چه کسی است و از لباس‌های برند شما چه انتظاراتی دارد تا بتوانید داستان برند را بر اساس آن طراحی کنید. روی هم رفته، زمینه به شما کمک می‌کند تا بفهمید باید روی کدام بخش از داستان برند تاکید کنید.

۳. قهرمان سازی

داستان برند معمولا با یک قهرمان شروع می‌شود. یعنی یک فرد یا هر چیزی که ستاره قصه شما خواهد بود. قهرمان شخصیتی است که برندتان با او همراه می‌شود و از تلاش‌هایش برای تبدیل جهان به مکانی بهتر حمایت می‌کند. قهرمان می‌تواند فردی مانند یک دانشمند یا یک فعال اجتماعی و یا یک چیز انتزاعی‌تر مانند طبیعت یا حتی یک ایده باشد. بنابراین، باید نماد معناداری را برای برندتان انتخاب کنید، زیرا از آن به عنوان معیاری برای تمام اقدامات‌تان استفاده خواهید کرد.

در زمان انتخاب قهرمان‌تان باید به این موضوع فکر کنید که از چه چیزی در وجودش بیشتر الهام می‌گیرید و چطور آن ویژگی‌ها با ارزش‌ها و چشم انداز برندتان همسو می‌شوند.

۴. تعریف یک داستان برای نشان دادن هویت برند

در اینجا منظور ما از داستان چیزی فراتر از روایت توالی رویدادها است. یعنی باید یک سفر احساسی باشد که شروع، وسط و پایان دارد. بنابراین، فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که داستان برندتان باید چطور باشد. به خاطر داشته باشید که وقتی داستان برند را تعریف می‌کنید باید بدانید که به عنوان یک سازمان می‌خواهید نماد چه چیزی باشید و چه پیامی را ارائه دهید.

۵. نشان دادن نیاز به تغییر

اگر قصد ساخت یک داستان برند را دارید باید بتوانید به شیوه ماهرانه‌ای نیاز به تغییر را نشان دهید. یعنی باید به مخاطبان نشان دهید مشکلی وجود دارد و محصول یا خدمات‌تان می‌تواند آن را به خوبی حل کند. فرض کنید که یک نوع دستگاه تصفیه آب جدید را می‌فروشید. باید به مشتریان‌تان نشان دهید که دستگاه شما چه مزایایی نسبت به دیگر دستگاه‌های موجود در بازار دارد. همچنین، قصه شما باید دقیقا بگوید که چرا مشتریان‌ به این محصول نیاز دارند.

۶. ایجاد یک برنامه عملیاتی برای آینده

بعد از انجام تمام مراحل قبلی می‌توانید با خیال راحت بنشینید و از دور به نمای کلی نگاهی بیندازید. مرحله آخر این است که برای داستان برندتان یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید. اگرچه ممکن است از نظر شما این مرحله یک مرحله اضافی به نظر برسد، اما باور کنید یکی از مهمترین مراحل به حساب می‌آید. اینجا همان جایی است که شما تصمیم می‌گیرید چه اتفاقی قرار است بیفتد. آیا می‌خواهید محتوای بیشتری تولید کنید؟ به استخدام افراد بیشتری نیاز دارید؟

آیا می‌خواهید تغییراتی را در مدل کسب و کار خود اعمال کنید؟ این سؤالات همزمان با حرکت رو به جلوی برندتان شما را برای رسیدن به استراتژی‌های قوی‌تر راهنمایی می‌کنند.

یک داستان برند قوی به وفاداری مشتری منجر می‌شود

توجه داشته باشید که داستان برند حتما نباید خیلی پیچیده یا مفصل باشد، بلکه باید اصیل و واقعی به نظر برسد. چالش اصلی شما این است که باید به طور ماهرانه‌ای داستان‌تان را در قالب کلمات بیان کنید. ایجاد یک روایت با تصاویر مربوطه به شما در انجام آسان‌تر این کار کمک می‌کند. همچنین، می‌توانید به نمونه‌ داستان‌های الهام‌ بخش برندهای معرف نگاهی بیندازید. این کار کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید داستان برند جذابی را خلق کنید.

در نهایت، خلق یک داستان تاثیرگذار به تدریج محبوبیت برندتان و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد که نتیجه آن کسب درآمد بیشتر است.