برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

صدای برند چیست و برای برندها چه اهمیتی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

از نظر بیشتر مصرف کنندگان اعتبار و اصالت عواملی مهمی هستند که روی تصمیم گیری آنها برای خرید تاثیر می‌گذارند. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌ها باید خود را با بهره گیری از عناصر برندسازی از بقیه رقبا متمایز کنند تا اعتماد و وفاداری مشتریان را به دست آورند. کسب و کارها باید دقیقا بدانند که قصد انتقال چه احساساتی را به مخاطبان‌شان دارند. از این لحاظ، صدای برند راه ایده آلی برای انتقال پیام‌ها، سبک، نگرش و ارزش‌های یک برند محسوب می‌شود.

این شیوه ارتباطی روی هر کدام از متون مرتبط با برند مانند محتواها و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی تاثیر می‌گذارد. همچنین، به حفظ ثبات ارتباطات و ایجاد یک برند به یاد ماندنی کمک می‌کند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم درباره صدای برند و مزایای آن صحبت کنیم.  

صدای برند چیست؟

صدای برند همان انتقال دائمی پیام‌های اصلی شرکت‌ شما و نحوه انتقال این پیام‌ها به مخاطبان و مشتریان‌تان است. یعنی عناصر مختلفی مانند شخصیت، نگرش، زبان مورد استفاده و ارزش‌های قابل اشتراک گذاری که برند شما را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، یکی از عناصر کلیدی هویت کلامی هم به حساب می‌آید. اصولا هدف صدای برند این است که از سایر برندها متمایز شوید و ردپای ماندگاری را به جای بگذارید.

به علاوه، به عنوان یکی از عوامل کلیدی به مخاطبان اجازه شناسایی برند شما در کانال های ارتباطی مختلف را می‌دهد. بر این اساس، صدای برند با توجه به جنبه‌های مختلف زیر می‌تواند متفاوت باشد:

  • کانال‌های قابل استفاده برای به اشتراک گذاری پیام
  • نوع مخاطب هدف
  • هدف برند
صدای برند چیست؟

مزایای داشتن صدای برند

در حالت کلی، ایجاد یک صدای برند خاص می‌تواند برای یک شرکتی مزایای مختلفی داشته باشد. با این وجود، مهم‌ترین مزایا عبارتند از:

  • شناسایی راحت‌تر توسط مشتریان: همانطور که بعضی افراد از دیگران متمایز می‌شوند، صدای برند هم با داشتن خصوصیات منحصر به فرد برندها را در یک صنعت خاص متمایز می‌کند. این امر به معنای افزایش شانس کسب و کارتان برای انتخاب شدن توسط مشتریان است.
  • ایجاد روابط پایدار با مشتریان: اگر یک برند به تمام گفته‌هایش در تبلیغات عمل و کیفیتش را حفظ کند، مخاطبان با آن احساس راحتی بیشتری می‌کنند. در نتیجه، اعتماد بیشتر می‌شود و وفاداری مشتری افزایش می‌یابد.
  • تشخیص ویژگی‌های شخصیتی: اگر یک شرکت صدای برند ثابتی داشته باشد، مدیریت شخصیت و همچنین ارتباط با مشتریانش راحت‌تر خواهد بود. برای مثال، اپل برندی است که الهام‌بخش سادگی، نوآوری و هوشمندی است. در نتیجه، مشتریان می‌دانند از محصولات این برند باید چه انتظاری داشته باشند.
  • بازاریابی با هزینه کمتر: با داشتن یک برند ثابت دیگر به تعریف شخصیت شرکت‌تان با هر بار تولید محتوا نیازی ندارید. برای مثال، می‌توان به کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده اپل برای محصولاتش اشاره کرد. این شرکت نیازی ندارد که در هر کمپین تبلیغاتی بگوید چه نوع شرکتی است و چه چیزی را می خواهد طرح ریزی کند.

مراحل ایجاد صدای برند

اساسا برای تعیین صدای برند باید مراحل مختلفی را دنبال کنید. هر کدام از این مراحل به نحوی به تمکیل این پازل کمک می‌کنند. با این تفاسیر، مراحل اصلی انجام این کار عبارتند از:

۱. تجزیه و تحلیل ماموریت شرکت‌تان بر اساس صدای برند

به خاطر داشته باشید که شخصیت شرکت شما باید با آنچه که به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید سازگار باشد. بنابراین، باید اصول و ارزش‌هایی که نمایانگر این صدا است را پیدا و به طور موثری بیان کنید. با انجام این کار مشخص می‌کنید که برندتان چطور باید در مورد محصولات‌تان صحبت کند.

تجزیه و تحلیل ماموریت شرکت‌تان بر اساس صدای برند

۲. بررسی کیفیت محتواها

روی هم رفته، هر چه مدت زمان فعالیت یک شرکت بیشتر باشد، حجم محتواهای تولیدی هم بیشتر خواهد بود. بنابراین، در هنگام بررسی محتواها در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌تان باید از خودتان بپرسید که آیا با صدای برند مورد نظر شما سازگار هستند یا خیر. اگر نیاز به بهبود دارند باید حتما این کار را انجام دهید. همچنین، می‌توانید محتواهایی را شناسایی کنید که بیشترین شباهت را به نوع صدای برند مورد نظرتان دارند.

در ادامه هم نحوه واکنش مشتریان‌تان به آنها و اطلاعات مهم دیگر را جمع آوری کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند صدای دلخواه‌تان را بهتر ایجاد کنید.

۳. تعریف مختصر برند

در این مرحله باید محتواهای انتخاب شده را بررسی و نکات مرتبط را یادداشت کنید. از خودتان بپرسید، اگر بخواهید در مورد یک شخص صحبت کنید باید چه شخصیتی داشته باشد؟ دیگران در مورد برند شما چه فکری می‌کنند؟ برندتان به برندهای رقیب چه شباهتی دارد؟ با پرسیدن این نوع سوال‌ها از خودتان می‌توانید نوع برند مورد نظرتان را تعریف کنید. فقط کافی است که تمرکزتان را روی معنای واقعی یک برند بگذارید.

۴. برگزاری نظرسنجی برای مخاطبان‌تان

زمانی متوجه شکست‌ در برقراری ارتباط با مخاطبان‌ می‌شوید که افکار شما در مورد برندتان با تصورات مشتریان‌تان متفاوت باشد. از این لحاظ، برگزاری نظرسنجی ایده خوبی است تا بدانید در سر مشتریان‌تان چه می‌گذرد. علاوه بر این، انجام این کار باعث می‌شود بدانید معیارهای یک برند خوب از نظر آنها چیست. اطلاعاتی که از طریق نظرسنجی‌ها به دست می‌آورید به شما در ایجاد یک صدای برند تاثیرگذار و شیوا کمک می‌کند.

۵. تجزیه و تحلیل مخاطبان

تجزیه و تحلیل مشتریان‌تان می‌تواند به درک بیشتر آنها کمک کند. می‌توانید تحقیق کنید تا متوجه شوید چه نوع محتوایی را جستجو می‌کنند و چه علایقی دارند. محتواهای تصویری را می‌پسندند یا محتواهای متنی را؟ چه لحنی را ترجیح می‌دهند، طنز یا جدی؟ در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعال هستند؟ حتی می‌توانید فهرستی از یک سری کلمه ایجاد کنید که مشتریان برای اشاره به محصولات یا خدمات‌تان استفاده می‌کنند.

با بررسی مخاطبان‌تان می‌توانید اطلاعات خوبی را برای ایجاد صدای برند خودتان به دست آورید.

۶. ایجاد جدول صدای برند

بعد از تعیین صدای برند می‌توانید در صورت لزوم آن را با استفاده از یک جدول اصلاح کنید. به این ترتیب، می‌توانید از جدول مربوطه به عنوان یک مرجع برای اصلاح هویت بصری مانند لوگو، رنگ، تایپوگرافی و همچنین محتواهای برندتان استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید در این جدول توضیحات مفصلی را در مورد ویژگی‌های برندتان و بایدها و نبایدها ارائه دهید.

۷. گفتو با تولیدکنندگان محتوا

در این مرحله باید با تولیدکنندگان محتوا و تمام افراد درگیر در فرایند تولید محتوا صحبت کنید. باید از آنها بخواهید محتواهای تولید شده را مجددا مطالعه و متن آنها را بر اساس صدای برند جدیدتان اصلاح کنند. در ادامه هم با برگزاری جلساتی تغییرات انجام شده و کیفیت آنها را بررسی کنید.

۸. مکتوب کردن فرآیند صدای برند و نتایج

در این مرحله باید مدارک ضروری مانند راهنمای سبک (Style guide)، استانداردهای ارتباطی و موارد دیگر را یادداشت کنید. علاوه بر این، هر نکته‌ای که به صدای برند شما مربوط می‌شود را با جزئیات بنویسید.

۹. بررسی سرقت ادبی در صدای برند

حتی اگر از دیگران الهام می‌گیرید باز هم باید همیشه اصیل باشید. یعنی حتی اگر محصولات شرکت‌تان شبیه محصولات یک شرکت دیگر باشد باید محتوای منحصر به فردی را تولید کنید. فراموش نکنید، صدای یک برند نشان دهنده شخصیت یک کسب و کار است. بنابراین، هر چه یکنواخت‌تر و منسجم‌تر باشد، مشتریان‌تان شما را بیشتر می‌شناسند. علاوه بر این، اگر به خوبی تثبیت شود هویت برندتان را دقیق‌تر به مشتریان‌تان ارائه می‌دهد.