برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

دعوت به اقدام چیست و چرا در بازاریابی مهم است؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در اینترنت تکنیک‌هایی وجود دارند که برای ترغیب کاربران به انجام بعضی از اقدامات طراحی شده‌اند. عموما به آنها دعوت به اقدام و یا دعوت به عمل گفته می‌شود. به طور کلی، مهمترین هدف برای یک فروشگاه آنلاین، یک وبلاگ یا هر نوع وبسایتی افزایش نرخ تبدیل است. تبدیل می‌تواند مواردی مانند عضویت در یک خبرنامه ایمیلی، خرید محصول یا خدمات، دانلود محتوا یا هر اقدام دیگری باشد. با این وجود، باید به بهبود نتایج استراتژی‌های بازاریابی کمک کند.

در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم و نکات مهمی را برای ایجاد فراخوان‌های تاثیرگذار به شما ارائه دهیم.

دعوت به اقدام (Call to action) چیست و چه کاربردی دارد؟

دعوت به اقدام یک کلمه، عبارت یا دکمه است که کاربران را به برداشتن قدم بعدی ترغیب می‌کند. برای مثال، «همین حالا خرید کنید»، «بیشتر بخوانید»، «عضو شوید»، «ثبت نام کنید» و غیره. هدف شما از چنین دعوت به عمل‌هایی جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به سرنخ یا مشتریان نهایی است. با این حال، باید بدانید که آنها را چطور طراحی کنید. همچنین، باید آنها را در جای درستی قرار دهید و از کلمات و رنگ‌های مناسبی برای جلب توجه مخاطبان‌تان استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که می‌خواهید کاربر را به انجام اقدام ویژه‌ای وادار کنید. برای انجام این کار هم به دسته بندی صحیح مخاطب هدف‌ برای طراحی یک دعوت به اقدام مناسب نیاز دارید.

چگونه می‌توان دعوت به اقدام جذابی را طراحی کرد؟

اصولا در هنگام طراحی یک دعوت به اقدام باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. هر کدام از این جنبه‌ها نقش مهمی را در مجاب کردن مشتریان بالقوه برای انجام اقدام مورد نظرتان بازی می‌کنند. سپس، باید مراحل خاصی را انجام دهید تا به یک فراخوان ایده آل دست پیدا کنید. در ادامه با مراحل مهم انجام این فرایند آشنا خواهید شد.

چگونه می‌توان دعوت به اقدام جذابی را طراحی کرد؟

شناسایی مخاطبان هدف

اول از همه، باید مخاطب هدف‌تان را شناسایی و بر اساس آن دعوت به اقدام تاثیرگذاری را برای هدف گیری بازدیدکنندگان، سرنخ‌ها یا مشتریان طراحی کنید. عموما فراخوان‌ها باید برای بازدیدکنندگان چشمگیر باشند، زیرا عموم مردم هنوز شما را نمی‌شناسند. هرچند، به محصولات یا خدمات‌تان نیاز دارند. در اینجا بهتر است در ازای عضویت هدایایی مانند کتاب صوتی یا الکترونیکی یا یک محتوای ارزشمند را برای آنها در نظر بگیرید.

راجع به سرنخ‌ها هم با توجه به اینکه از قبل می‌دانند چه می‌خواهند بهتر است به آنها ارزش بیشتری ارائه دهید تا متقاعد شوند محتوای شما بهترین است. این ارزش باید پیامی باشد که نیاز خاص یک مشتری بالقوه را برآورده کند. در نهایت، دعوت به اقدام برای مشتریان هم حاوی یک پیام خودمانی است. بنابراین، منتظر هستند که به آنها یک پیشنهاد وسوسه کننده ارائه دهید.

طراحی هوشمندانه پیام

اگرچه طراحی خیلی مهم است، نباید فراموش کنید که به چه نحوی باید پیام‌تان را به مخاطبان منتقل کنید. در غیر این صورت، یک فراخوان زیبا به هیچ چه دردی نمی‌خورد. پس بهتر است با توجه به خصوصیات مخاطب هدف سبک و لحن مناسبی را انتخاب کنید. برای انجام این کار می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از یک عنوان توصیفی و تاثیرگذار برای خلاصه سازی محصول یا خدمات
  • استفاده از زیر عنوان‌های گیرا برای جلب توجه بیشتر
  • نوشتن یک پاراگراف کوتاه برای بیان مزایای محصول
  • تعیین اقدام مورد نظر برای انجام توسط مشتری
  • به رخ کشیدن آمار و ارقام برای ایجاد تفاوت
  • ایجاد حس فوریت برای اقدام سریع‌تر

نمایش واضح اقدام مورد نظر

قطعا به انجام اقدام خاصی توسط مشتریان تمایل دارید. بنابراین، باید این اقدام را خیلی واضح مشخص کنید. در اینجا معمولا باید از جملات امری استفاده کنید. منظور ما چیزی شبیه جمله‌های زیر است:

  • ما را فالو کنید
  • ثبت نام کنید
  • عضو شوید

توجه داشته باشید که در صورت عدم تعیین اقدام مورد نظرتان کاربر نمی‌داند باید چه کاری را انجام دهد. در نتیجه، اهداف‌تان برآورده نخواهند شد.

استفاده از یک طراحی جذاب

برای برجسته کردن دعوت به اقدام باید از طرح چشم نوازی استفاده کنید که از بقیه صفحه وب متمایز باشد. البته منظور ما از برجسته کردن استفاده از رنگ‌های عجق وجق و طراحی‌های عجیب و غریب نیست، بلکه انتخاب طرح و رنگی است که به شناسایی بهتر و سریعتر فراخوان توسط کاربران کمک کند. از طرف دیگر، فراخوان باید با بقیه صفحه هماهنگی بصری داشته باشد. برای رسیدن به این هماهنگی باید از رنگ‌های برند و تایپوگرافی مشابه استفاده کنید.

همچنین، بهتر است با اندازه فونت‌ها بازی کنید. استفاده از تصاویر محصول مربوطه هم ضروری به نظر می‌رسد.

قرار دادن در مکان مناسب

روی هم رفته، آزار و اذیت کاربران برای خرید محصولی که تبلیغ می‌کنید تکنیک خیلی بدی است. این کار می‌تواند مشتریان را عصبی کند. بنابراین، بهتر است در ابتدا محصولات مورد نیاز مشتری را ارائه دهید و سپس محصول مورد نظرتان را به عنوان پیشنهاد معرفی کنید. از این نظر، نوار کناری یا بعد از اتمام یک مقاله مکان مناسبی برای قرار دادن دعوت به اقدام است. با این حال، هر وبسایتی می‌تواند سبک خاص خودش را داشته باشد و فراخوان‌ها را به دلخواه جایگذاری کند.

اشتباهاتی که در هنگام ایجاد دعوت به اقدام نباید مرتکب شوید

اگرچه فراخوان‌ها ابزار ایده آلی برای ترغیب مشتریان به انجام اقدام مورد نظرتان محسوب می‌شوند، در صورت استفاده نادرست نتیجه معکوسی خواهد داشت.

اشتباهاتی که در هنگام ایجاد دعوت به اقدام نباید مرتکب شوید

بر این اساس، اشتباهات اصلی برای ایجاد یک دعوت به اقدام عبارتند از:

کنار هم قرار دادن چندین دعوت به اقدام

فراموش نکنید که بیشتر وقت‌ها استفاده از چند دعوت به عمل خوانندگان را گیج می‌کند. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید تعیین هدف اصلی است. یعنی همان اقدام اصلی که دوست دارید مخاطبان‌تان انجام دهند. برای مثال، اقدام اصلی برای یک نشریه می‌تواند تقاضای تکمیل فرم تماس باشد، اما برای یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند دعوت به خرید یا تماس با فروشنده باشد. بنابراین، باید فقط روی فراخوان‌های مرتبط با هدف اصلی تمرکز کنید.

غیرقابل مشاهده بودن دکمه یا عبارت فراخوان

گاهی وقت‌ها ممکن است به دلیل استفاده از یک دکمه فراخوان غیرقابل تمایز از متن و همچنین بهره گیری از یک طراحی خاص خواننده نتواند دعوت به اقدام را مشاهده کند. بنابراین، باید آن را طوری طراحی کنید که کاملا توسط کاربران قابل مشاهده باشد تا به انجام عمل مورد نظرتان ترغیب شوند. در غیر اینصور، فقط وقت و انرژی خودتان را هدر می‌دهید.

عدم ارائه تخفیف ویژه یا دانلود رایگان

همه افراد به نوعی دوست دارند بدانند که در ازای انجام یک عمل خاص چه چیزی عایدشان خواهد شد. این موضوع در مورد دعوت به اقدام هم صدق می‌کند. بنابراین، باید از این فرصت برای ارائه تخفیف یا موارد دیگر استفاده کنید. برای مثال، یک دوره آموزشی، تخفیف، کتاب الکترونیکی و یا هر چیز دیگری که بتواند به خوانندگان‌تان ارزش افزوده ارائه دهد.

 عدم آزمایش مکان‌های جدید برای قرار دادن فراخوان

همانطور که اشاره کردیم، بهتر است دعوت به اقدام‌ها را در نوار کناری وبسایت‌تان یا در انتهای هر مقاله قرار دهید. با این حال، به اعتقاد بعضی از کارشناسان خیلی از خوانندگان مقالات را تا انتها نمی‌خوانند. بنابراین، اگر وبسایت جدیدی دارید بهتر است فراخوان‌ها را در مکانی قرار دهید که قبل از اتمام مقالات باشند. همچنین، می‌توانید مکان‌های مختلفی را امتحان و نتایج حاصله را با هم مقایسه کنید تا بهترین مکان برای جایگذاری دعوت به اقدام‌ها پیدا شود.