برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

خبرنامه ایمیلی را چطور بسازیم؟

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

خبرنامه ایمیلی را چگونه بسازیم که مردم واقعا بخوانند؟

با یک فنجان چای در دست به همراه همکاران‌تان متفکرانه در اتاق‌ کنفرانس نشسته‌اید و تقلا می‌کنید از نحوه ارتباط برقرار کردن با سرنخ‌ها و مشتریان خود سر دربیاورید. تا بتوانید محصولات بیشتری بفروشید و یا به اولویت اول مخاطبان هدف‌تان تبدیل شوید. ناگهان یک نفر مثل ایکیوسان فکر خوبی به ذهنش می‌رسد که بتواند تمام مشکلات را به طور همزمان حل کند؛ ساخت خبرنامه ایمیلی. حالا یک نفر باید مسئولیت ساخت این خبرنامه را به عهده بگیرد اما معمولا در این مواقع هیچکس صدایش درنمی‌آید!

ناگهان شما مثل فلورانس نایتینگل فانوس به دست داوطلب می‌شوید تا این کار را انجام دهید اما باید مطمئن باشید که نرخ باز شدن ایمیل و کلیک کاهش پیدا نمی‌کند. در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که اولین خبرنامه ایمیلی ظرف دو سه روز آینده منتشر شود. اینجاست که ترس وجود شما را فرا می‌گیرد. من هم قبلا در چنین موقعیتی قرار گرفته‌ام و استرس زیادی داشته‌ام. شوخی که نیست! ارسال صحیح خبرنامه‌های ایمیلی یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است و دنگ و فنگ زیادی دارد اما زیاد نگران نباشید.

ما در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چطور یک خبرنامه ایمیلی عالی بسازید که مشتریان‌تان با خواندن آن کیف کنند.

خبرنامه چیست؟

خبرنامه به نوعی یک ایمیل است که به خوانندگان و طرفداران عضو شده فهرستی از جالب‌ترین مطالب، اعلامیه‌ها و تبلیغات شما را ارائه می‌دهد. همچنین آخرین تغییر و تحولات را به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌کند و باعث دریافت ترافیک می‌شود. خبرنامه ایمیلی در دسته تبلیغات آنلاین قرار می‌گیرد و یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. با این تفاسیر، آیا دوست دارید پروژه خبرنامه ایمیلی جدیدتان را به نحو احسن انجام دهید و یا به یک خبرنامه قدیمی حال و هوای جدیدی ببخشید؟ در ادامه با ۱۱ مرحله ضروری برای ساخت خبرنامه آشنا خواهید شد.

نحوه نوشتن یک خبرنامه ایمیلی جذاب

۱- مرور نمونه خبرنامه‌‌های موفق

۲- ارزیابی نیاز یا عدم نیاز به یک خبرنامه ایمیلی

۳- تعیین نوع خبرنامه ایمیلی

۴- متعادل‌سازی محتوای خبرنامه ایمیلی

۵- اطلاع‌رسانی درباره محتویات خبرنامه در صفحه اشتراک

۶- نوشتن خلاقانه موضوع ایمیل

۷- انتخاب یک دعوت به اقدام اصلی

۸- نوشتن محتوای کوتاه

۹- نوشتن متن جایگزین برای تصاویر

۱۰- تسهیل لغو اشتراک برای افراد

۱۱- آزمون و خطا

در ادامه هر کدام از این مراحل را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بتوانید به راحتی آنها را پیاده‌سازی کنید.

۱- بررسی نمونه خبرنامه‌‌های موفق

اولین قدم برای ساخت یک خبرنامه ایمیلی این است که به چند نمونه از خبرنامه‌های صنعت و حوزه کاری خود نگاهی بیندازید. انجام این کار به شما این امکان را می‌دهد که با سبک و سیاق انواع خبرنامه‌ها آشنا شوید و بتوانید از آنها الهام بگیرید. البته منظورمان واقعا ایده گرفتن است، پس کپی‌کاری ممنوع!

خبرنامه اسنپ برای معرفی سرویس جدید

۲- ارزیابی نیاز یا عدم نیاز به یک خبرنامه ایمیلی

بعد از تصمیم‌گیری برای ساخت خبرنامه ایمیلی بهتر است بررسی کنید و ببینید آیا انجام این کار اصلا به درد بازاریابی شما می‌خورد یا خیر. برای اینکه تکلیف خودتان را بدانید بهتر است در مورد خبرنامه‌های ایمیلی حوزه کاری خود کمی تحقیق کنید. ببینید آیا آنها در این راه موفق هستند؟ آیا افراد به عضویت این خبرنامه‌ها درمی‌آیند؟ چه محتویاتی دارند؟ آیا شما هم می‌توانید با توجه به وقت، پشتیبانی داخلی و منابعی که در اختیار دارید در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید؟

در ادامه اهداف کسب‌وکارتان را بازبینی کنید. ببنید آیا اهداف‌ شما به افزایش تعداد سرنخ‌ها کمک می‌کنند؟ آیا معاملات بیشتری انجام می‌شود؟ آیا می‌توانید مشتریان بیشتری را حفظ کنید؟ اگر بعد از انجام این تحقیقات متوجه شدید که صنعت شما به درد ساخت خبرنامه ایمیلی نمی‌خورد و یا این کار با اهداف‌تان سنخیت ندارد، بهتر است عطایش را به لقایش ببخشید. اما اگر به این نتیجه رسیدید که ساخت خبرنامه ایمیلی ایده خوبی است، به مرحله بعد بروید.

۳- تعیین نوع خبرنامه ایمیلی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خبرنامه‌های ایمیلی این است که غالبا شلوغ پلوغ هستند و می‌خواهند سیر تا پیاز کسب‌وکار شما را پوشش دهند. قرارگیری اخبار محصولات کنار داستان‌های روابط عمومی و یا پست‌های وبلاگ در کنار وقایع هفتگی نوعی به هم ریختگی را نشان می‌دهند. یکی از راه‌های کاهش بی‌نظمی خبرنامه‌های ایمیلی این است که موضوع بسیار خاصی به آن اختصاص داده شود.

۴- متعادل‌سازی محتوای خبرنامه ایمیلی

اگر در یک خبرنامه ایمیلی فقط درباره محصولات و خدمات‌تان صحبت کنید حوصله مشترکان‌تان سر می‌رود. برای مثال، اگر هر روز ایمیل‌هایی برای خرید محصول به مشتریان بفرستید به احتمال زیاد کلافه می‌شوند. اما اگر بیشتر اوقات ایمیل‌هایی حاوی مطالب آموزشی و سرگرم‌کننده بفرستید، آنها به خبرنامه شما علاقه‌مند می‌شوند و تمایل بیشتری برای خرید خواهند داشت. ما توصیه می‌کنیم که ۹۰ درصد مطالب خبرنامه ایمیلی را به محتواهای آموزشی و ۱۰ درصد باقیمانده را به تبلیغات اختصاص دهید.

۵- اطلاع‌رسانی درباره محتویات خبرنامه در صفحه اشتراک

بعد از اینکه تعادل را بین محتواهای خبرنامه برقرار کردید، بهتر است در صفحه فرود عضویت نیز در این مورد توضیحاتی را ارائه دهید تا مشترکین شما از محتویات خبرنامه ایمیلی و زمان انتشار آن مطلع شوند. با انجام این کار مشترکین شما دیگر می‌دانند چه کسی و چه زمانی برای آنها ایمیل می‌فرستد و این ایمیل‌ها چه حال و هوایی دارند. همچنین ارائه این اطلاعات به مشترکین از قبل به کاهش نرخ لغو اشتراک و نرخ اسپم شدن ایمیل کمک می‌کند.

۶- نوشتن خلاقانه موضوع ایمیل

حتی اگر مشترکین برای دریافت ایمیل‌های شما ثبت‌نام کنند هیچ تضمینی وجود ندارد که ایمیل‌های دریافتی را باز کنند. اشتباهی که بسیاری از مارکترها مرتکب می‌شوند این است که برای آشنایی بیشتر با مشترکین‌شان همیشه از موضوعات ایمیل ثابت استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که موضوع ایمیل برای افراد دیگر هیچ جذابیتی نداشته باشد. بدتراز همه اینکه بعد از مدتی دیگر به باز کردن ایمیل‌ها ترغیب نمی‌شوند. بنابراین بهتر است برای هر خبرنامه یک موضوع خلاقانه و جذاب انتخاب کنید.

۷- انتخاب یک دعوت به اقدام اصلی

بخشی از ماهیت یک خبرنامه ارائه چندین محتوا همراه با چندین دعوت به اقدام (CTA) است اما این دعوت به اقدام‌ها باید درجه اهمیت متفاوتی داشته باشند. سعی کنید یک دعوت به اقدام اصلی داشته باشید که هدف آن همان چیزی باشد که شما دنبال می‌کنید. در باقی دعوت به اقدام‌ها به مشترکین حق انتخاب دهید و بگذارید خواسته شما را در زمان‌های خالی خود انجام دهند. حالا این اقدام می‌خواهد خواندن پست وبلاگ باشد یا ارسال ایمیل شما به دوستان و اعضای خانواده. اینکه مشترکین دقیقا بدانند شما از آنها چه می‌خواهید کار آنها را راحت‌تر می‌کند.

خبرنامه دیجی کالا به مناسبت بلک فرایدی

۸- نوشتن محتوای کوتاه

همانطور که اشاره کردیم عموما خبرنامه‌ها ماهیت شلوغ پلوغی دارند. حالا ترفند مارکترها برای خلاصی از این درهم و برهمی حول محور محتوای کوتاه و فضای سفید کافی برای طراحی می‌چرخد. از این لحاظ محتوای کوتاه اهمیت زیادی دارد، زیرا مشترکین آنقدر وقت ندارند که یک ایمیل بلند را بخوانند. در عوض، یک محتوای کوتاه اگر جذاب باشد می‌تواند مخاطبان شما را به خواندن محتوای کامل ترغیب کند و در این صورت به راحتی روی لینک اصلی کلیک می‌کنند تا بتوانند مطلب کامل را مطالعه کنند.

پس وجود فضای سفید در خبرنامه‌های ایمیلی ضروری است زیرا مخاطب از لحاظ بصری کمتر بهم ریختگی‌ها را احساس می‌کند. همچنین کلیک کردن روی لینک در موبایل برای افراد خیلی راحت‌تر است.

۹- نوشتن متن جایگزین برای تصاویر

با توجه به اینکه وجود محتوای تصویری برای بقیه فعالیت‌های بازاریابی شما اهمیت زیادی دارد، عاقلانه است که در ایمیل‌های خود نیز از این نوع محتوا استفاده کنید. هرچند استفاده از محتوای تصویری در ایمیل فرآیند پیچیده‌تری دارد زیرا افراد بیشتر اوقات قابلیت نمایش تصاویر را فعال نمی‌کنند. بنابراین بهتر است تصاویر شما همیشه متن جایگزین داشته باشند تا در صورت عدم بارگذاری در ایمیل متن جایگزین آنها نمایش داده شود.

اهمیت این امر بخصوص زمانی که دعوت به اقدام شما تصویری است بیشتر احساس می‌شود، زیرا افراد بدون دیدن عکس‌ها نیز می‌توانند روی لینک مربوطه کلیک کنند و یا از محتوای آن اطلاع پیدا کنند.

۱۰- تسهیل لغو اشتراک برای افراد

ممکن است این مورد برای شما غیر منتظره به نظر برسد اما انجام این مرحله برای داشتن فهرستی از مشترکین فعال لازم است. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه دکمه لغو اشتراک را پشت تصاویر فاقد متن جایگزین مخفی نکنید. علاوه بر این، داشتن یک فرآیند لغو اشتراک مشخص باعث می‌شود که ایمیل شما قبل از ورود به صندوق ورودی مشترکین‌تان به عنوان اسپم شناسایی نشود.

۱۱- آزمون و خطا

تا اینجای کار مواردی را که باید برای ساخت خبرنامه ایمیلی انجام دهید شما توضیح دادیم، اما باید متوجه شوید که کدام یک برای شرکت‌ و فهرست مشترکان‌تان مناسب‌تر است. همانطور که افراد در فرهنگ‌های مختلف علایق متفاوتی دارند، گروه‌های مختلف مشترکین ایمیل هم چیزهای متفاوتی را ترجیح می‌دهند. از بهترین روش‌های ساخت خبرنامه ایمیلی به عنوان یک نقطه آغاز استفاده کنید و در ادامه به کمک آزمون و خطا فوت کوزه‌گری را به طور کامل یاد بگیرید.

محتویات یک خبرنامه ایمیلی

۱- پست‌های وبلاگ

۲- راهنماهای عملی

۳- تخفیف و تبلیغ

۴- مسابقه و هدایا

۵- محتوای تولید شده توسط کاربر

۶- رضایتمندی مشتریان

۷- محتوای ویدئویی

۸- اخبار صنعت

۹- به‌روزرسانی و اعلامیه‌های شرکت

۱۰- وبینارها

حالا که یاد گرفتید چطور خبرنامه خود را سرهم کنید، بهتر است در مورد تولید محتواهای جذاب برای خوانندگان ایده‌پردازی کنید. انتخاب موضوع به کسب‌وکار، صنعت و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. اگر وبسایت شما وبلاگ دارد، باید بهترین مقالات و ویدئوهای خود را در آنجا منتشر کنید. از محتوای آموزشی هم غافل نشوید. ارسال یک راهنمای عملی هم در خبرنامه می‌تواند برند شما را به عنوان یک مرجع معتبر در ارتباط با یک موضوع مشخص تثبیت کند.

علاوه بر این می‌تواند به خوانندگان محتواهایی بر اساس علاقه آنها ارائه دهد. از طرف دیگر، سعی کنید فهرست مشترکین خود را به انواع و اقسام مسابقات وارد کنید. در نهایت کاری کنید که آنها برای یافتن محتوای تولید شده‌تان مشتاقانه دنبال پیج‌های شما در شبکه‌های اجتماعی بگردند.

بهترین روش‌ها برای ساخت خبرنامه ایمیلی

بعد از اینکه برای سرهم کردن خبرنامه خود آماده شدید، حتما مراحل بالا را دنبال کنید. در ادامه با بهترین روش‌ها برای ساخت خبرنامه ایمیلی آشنا می‌شوید:

۱- فضای کار را کوتاه و دلچسب نگه دارید

سعی کنید افراد را با متن‌های طولانی یا تصاویر بیش از حد کلافه نکنید. حتی اگر انتخاب شما یک خبرنامه بدون عکس است، پیام خود را به سرعت منتقل کنید تا توجه مخاطبان‌تان تمام مدت جلب شود.

۲- محتوای ارزشمند تولید کنید

هیچ کس دوست ندارد یک ایمیل پر از تبلیغات را باز کند. پس سعی کنید در ایمیل‌تان نکات آموزشی و پست‌های وبلاگ مفیدی را بگنجانید تا خواننده احساس کند قرار است مطلب جدیدی یاد بگیرد.

۳- همیشه ایمیل‌های خود را تست کنید

باز نشدن یک لینک ارسالی در ایمیل به احتمال زیاد باعث شرمساری می‌شود و شما را غیر حرفه‌ای نشان می‌دهد. بنابراین لینک‌ها را قبل از مشرکین‌تان برای همکاران خود به طور آزمایشی ارسال کنید و از آنها بخواهید که درستی لینک‌ها را هم در صندوق ورودی موبایل و هم در دسکتاپ آزمایش کنند.

۴- A/B تست را فراموش نکنید

علاوه بر تست باز شدن ایمیل‌ها بهتر است A/B تست هم انجام دهید تا بتوانید ایمیل‌های مورد علاقه مخاطبان خود را مشخص کنید. همچنین با انجام A/B تست می‌توانید از عملکرد صحیح دعوت به اقدام و جزئیات دیگر مطمئن شوید.

۵- از سازگاری خبرنامه با موبایل غافل نشوید

این روزها بیشتر کاربران ایمیل‌های‌ خود را از طریق موبایل‌ چک می‌کنند. بنابراین سازگاری خبرنامه شما با موبایل از اهمیت زیادی برخوردار است. البته به خاطر داشته باشید نزدیک به ۶۰ درصد از ایمیل‌ها در موبایل‌ها باز می‌شوند و این یعنی تعداد دسکتاپی‌ها هم کم نیست!

۶- فرکانس ایمیل را رصد کنید

یکی از جنبه‌های دیگری که باید به آن توجه کنید این است که چند ایمیل می‌فرستید و چند وقت یک بار این کار را انجام می‌دهید. توجه داشته باشید که ارسال ایمیل‌های بیش از حد به لغو اشتراک مشترکین منجر خواهد شد.

یک خبرنامه ایمیلی بفرستید که مشترکین‌تان کیف کنند

همه ما به نوعی با خبرنامه‌های ایمیلی آشنا هستیم اما ساخت یک خبرنامه موفق به این سادگی‌ها نیست. سعی کنید از نکاتی که گفته شد، برای ساخت یک خبرنامه ایمیلی محشر الهام بگیرید تا مشترکین شما همیشه برای دریافت آن لحظه شماری کنند.