برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آگاهی از برند: یک برند فراموش نشدنی بسازید

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آگاهی از برند (Brand awareness) برای کسب موفقیت در دنیای کسب و کار شدیدا رقابتی امروز اهمیت زیادی دارد. بنابراین، برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده باید روی افزایش آگاهی از برند خودتان کار کنید. منظور از آگاهی از برند این است که به برند یا محصولات‌تان چقدر در مکالمات اشاره می‌شود. طبیعی است که هر چقدر بیشتر این اتفاق بیفتد، شانس شما برای ایجاد  فروش و سود بیشتر می‌شود.

اما چگونه باید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ در این مطلب می‌خواهیم با اشاره به مزایای کلیدی آگاهی از برند و یک سری نکات مفید به شما در افزایش حضور برندتان به صورت آنلاین و آفلاین کمک کنیم.

منظور از آگاهی از برند چیست؟

در حالت کلی، منظور از آگاهی از برند توصیف میزان آشنایی افراد با یک برند، محصول یا شرکت است. به دلیل تمایل بیشتر مصرف کنندگان به خرید از برندهای آشنا و قابل اعتماد شرکت‌ها برای ایجاد آگاهی از برند باید زمان و هزینه‌های چشمگیری را صرف کنند. بنابراین، آگاهی قوی از برند بیشتر از هر تاکتیک بازاریابی دیگری عملکرد فروش آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با این حال، از آنجا که هیچ نسخه واحدی برای ایجاد آگاهی از برند وجود ندارد. مارکترها باید همیشه بازار هدف‌شان و بهترین رسانه‌ها را در نظر بگیرند. به خاطر داشته باشید که اگرچه افزایش آگاهی از برند وضعیت فروش‌تان را بهتر می‌کند، علاقه مند کردن افراد به خرید محصولات موضوع دیگری است. بعنی در نهایت این کیفیت محصولات یا خدمات‌ شما است که شهرت برند یا شرکت‌تان را بیشتر می‌کند.

در نتیجه، کمپین آگاهی از برندتان نباید از ارائه ارزش به مشتریان غافل شود.

منظور از آگاهی از برند چیست؟

چرا آگاهی از برند مهم است؟

یک برند تاثیرگذار می‌تواند کسب و کارتان را از این رو به آن رو کند. به هر حال، افراد بیشتر از شرکت‌های شناخته شده و قابل اعتماد خرید می‌کنند. بنابراین، اگر شرکت‌تان هنوز شناخته شده نیست، الان وقت خوبی برای کار کردن روی این موضوع است. در ادامه به بعضی از مزایای مهم افزایش در معرض قرار گرفتن یک برند اشاره می‌کنیم:

افزایش فروش

بدیهی است که هر چه برندتان بیشتر رشد کند قطعا فروش‌تان بیشتر می‌شود. روی هم رفته، مشتریان به انتخاب برندهای مشهور تمایل بیشتری دارند. بنابراین، اگر دنبال این هستید که افراد بیشتری محصولات و خدمات‌تان را به محصولات مشابه رقبا ترجیح دهند، باید روی ایجاد یک تصویر برند قوی سرمایه گذاری کنید.

افزایش وفاداری مشتری

وقتی که مشتریان وفادار می‌شوند، به احتمال زیاد خریدهای تکراری بیشتر خواهند شد. با این حال، حتی ایجاد وفاداری در مشتریان خرید دوباره محصولات‌تان توسط آنها را تضمین نمی‌کند. اینجا همان جایی است که آگاهی از برند می‌تواند به شما کمک زیادی کند. یعنی با افزایش وفاداری در میان مشتریان کنونی فروش را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، وقتی مشتریان احتمالی جدید از طریق تبلیغات شفاهی مشتریان کنونی درباره برندتان می‌شنوند، به احتمال زیاد در آینده خریداران وفاداری خواهند شد.

آگاهی از برند و افزایش وفاداری مشتری

استراتژی‌های آگاهی از برند

برای افزایش فروش باید بفهمید که کسب و کارتان چقدر در معرض دید بازار هدف‌تان قرار دارد. از این نظر، برای بهبود آگاهی از برند و جذب سرنخ‌های بیشتر می‌توانید استراتژی‌های زیر را در نظر داشته باشید.

ایجاد یک شعار تبلیغاتی

به طور کلی، یک شعار تبلیغاتی به برجسته شدن برندتان در ذهن مشتریان بالقوه کمک زیادی می‌کند. بر این اساس، یک شعار تبلیغاتی قوی و قابل اطمینان توضیح می‌دهد که کسب و کارتان به چه دلایلی منحصر به فرد است و چرا مشتریان باید از شما به جای رقبا خرید کنند. بنابراین، حتما مطمئن شوید که تمام کارمندان‌تان با شعار تبلیغاتی شرکت آشنا هستند و در هنگام برقراری ارتباط با مشتریان و سرنخ‌های احتمالی ارتباط آن را تکرار می‌کنند.

استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی

این روزها بیشتر مصرف کنندگان قبل از خرید از شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی با محصولات و کسب و کارهای جدید بهره می‌برند. بنابراین، بهتر است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و پینترست بیشتر از قبل  فعال باشید تا توجه مشتریان بیشتری را جلب کنید. البته حواستان باشد که زیاده روی نکنید، زیرا انتشار پست‌های بیش از حد در اکانت‌تان می‌تواند برای فالوورهای شما کلافه کننده باشد.

نکته مهم این است که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید دید بلند مدتی داشته باشید. پس فقط به امروز فکر نکنید و کمی هم به فکر فردا باشید.

استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند

تثبیت برندتان در مکان‌های جدید

به محض ایجاد برندتان باید برای توسعه آن به مکان‌های دیگر هم برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهید. اصولا برای انجام این کار راه‌های زیادی مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تثبیت خودتان به عنوان یک متخصص در حوزه‌ای خاص وجود دارد. بنابراین، هرچقدر برندتان در مکان‌های بیشتری به صورت آنلاین آفتابی شود، مخاطبان‌تان با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.

شراکت با متخصصان دیگر

اساسا شراکت‌های استراتژیک یکی از راه‌های تاثیرگذار برای افزایش دسترسی است. شراکت با کسب و کاری که رقیب شما محسوب نمی‌شود می‌تواند برای هر دو برند مفید باشد. به عبارت دیگر، پیوستن نام شرکت‌تان به یک شرکت دیگر باعث شناخته شدن بیشتر شرکت‌‌تان می‌شود. بنابراین، متحد شدن با یک برند پرطرفدار شما را در معرض دید مشتریان جدیدی قرار می‌دهد.

جمع آوری داده‌های مخاطبان

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بعضی از تبلیغات نسبت به بقیه تاثیرگذارتر هستند؟ پاسخ این سوال در مخاطبان هدف‌تان نهفته است. یعنی با کسب اطلاع درباره نوع افرادی که احتمالا محصول‌تان را خریداری می‌کنند، می‌توانید یک سری استراتژی‌ بازاریابی برای صبحت مستقیم با آنها ایجاد کنید. برای مثال، با ایجاد نظرسنجی از مشتریان‌تان سوالاتی بپرسید و بفهمید چه کسانی هستند و دنبال چه چیزهایی می‌گردند.

در ادامه هم پروفایلی حاوی اطلاعات آنها مانند سن، جنسیت، میزان درآمد، نظرات و ارزش‌ها ایجاد کنید. فراموش نکنید که همین مخاطبان هدف هستند که به کمپین‌های بازاریابی هدفمند، نرخ تبدیل بهتر و در فروش بیشتر منجر می‌شوند.

برای افزایش آگاهی از برند به احساس افراد توجه کنید

بیشتر وقت‌ها افراد با توجه به احساسات‌شان خرید می‌کنند. با در نظر گرفتن این نکته، ایجاد هویت برند راه بسیار خوبی برای دستیابی به مشتریان در یک سطح احساسی محسوب می‌شود. اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، مشتریان متقاعد می‌شوند که محصول یا خدمات‌تان ارزش پولی که به سختی به دست می‌آورند را دارد.

همیشه به خاطر داشته باشید که برای بازاریابی کسب ‌و کار شما راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. با این حال، آگاهی از برند تنها راه امتحان شده و درست است.