برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه با محتوای مارک دار بیشتر بفروشیم؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

این روزها همه ما به نوعی با انواع تبلیغات بمباران می‌شویم، تا جایی که به اد بلاکرها پناه می‌بریم. برندها برای مقابله با این مشکل سعی می‌کنند با روش‌های جدید تبلیغاتی‌ توجه مخاطبان‌شان را جلب کنند. یکی از روش‌های تاثیرگذار برای انجام این کار تولید محتوای مارک دار (branded content) است. از مزایای بزرگ این نوع محتوا در بازاریابی محتوا می‌توان به پتانسیل بسیار زیاد آن برای افزایش فروش ذهنی شرکت‌ها اشاره کرد.

هرچند، اگر شرکتی بخواهد صرفا روی تولید این دسته از محتواها با هدف فروش تمرکز کند، احتمالا به نتایج خوبی دست پیدا نخواهد کرد. در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که این نوع محتوا دقیقا چیست و چه مزایای دارد؟

محتوای مارک دار چیست؟

محتوای مارک دار نوعی مطلب چندرسانه‌ای است که در بازاریابی محتوا برای نشان دادن ماهیت یک شرکت به مخاطبان هدف استفاده می‌شود. معمولا برندها از طریق این محتوا ارزش‌ها و تعهدشان به مصرف کنندگان و اصالت‌شان را به عنوان یک نهاد اقتصادی به اشتراک می‌گذارند.

محتوای مارک دار چیست؟

البته در نهایت هدف محتوای برند دار افزایش چند برابری فروش یک کسب و کار به شکل زیر است:

  • انسانی کردن برند برای مصرف کننده
  • برانگیختن احساسات عمومی با هدف تثبیت برند برای مخاطب
  • کمک به انجام موفقیت آمیز ماموریت شرکت

اساسا محتوای برند دار را می‌توان به عنوان یک محتوای چند رسانه‌ای در قالب‌های مختلفی تولید کرد که محبوب‌ترین نوع آن ویدئو محسوب می‌شود. هرچند، انتخاب یک قالب مناسب با توجه به هدف تعیین شده توسط بازاریابی محتوا متفاوت خواهد بود.

مزایای سرمایه گذاری در محتوای مارک دار

همانطور که اشاره کردیم هدف از تولید محتوای مارک دار افزایش فروش است. با این وجود، اگر صرفا تمرکزتان روی فروش باشد و این نوع محتوا را فقط به عنوان یک تبلیغ در نظر بگیرید، اثربخشی آن تنها در حد یک تبلیغ خواهد بود. یک تبلیغ فقط یک محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند. یعنی دقیقا برعکس کاری که محتوای مارک دار انجام می‌دهد. هرچه باشد، نقش محتوای مارک دار در بازاریابی محتوا افزایش در معرض دید قرار گرفتن شرکت شما است.

شرکتی که به عنوان یک شخص دارای احساسات، خصوصیات و شخصیت منحصر به فرد است. در مجموع، هدف از در معرض دید قرار گرفتن با استفاده از محتوای برند دار ایجاد یک فضای مشترک بین شرکت‌تان و مصرف کنندگان راست. یعنی فضایی که ایده آل‌ها و سلایق هر دو طرف را به اشتراک می‌گذارد. این ارتباط صمیمی‌ بین شرکت و مخاطبان به شناسایی بیشتر برند و تعامل بیشتر با محتوا، محصولات یا خدمات عرضه شده توسط شرکت شما منجر می‌شود.

در نهایت، حاصل این ارتباط شخصی سازی شده فروش است که به نوعی پیامد محتوای مارک دار محسوب می‌شود.

نحوه تولید محتوای مارک دار

در حالت کلی، محتوای مارک دار را باید به عنوان فرصتی برای پر کردن شکاف بین اهداف شرکت و نیازهای مشتریان‌تان در نظر بگیرید. بنابراین، به خاطر داشته باشید که تولید این نوع محتوا فرصت ارزشمندی برای ایجاد ارتباط همدلانه با مخاطبان ایده‌آل‌تان است. حتی اگر مخاطبان تا امروز چیزی در مورد کسب و کارتان نشنیده باشند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چطور باید محتوای برند دار را تولید کنید.

فقط به فروش فکر نکنید

اصولا محتوای مارک دار نوعی محتوا است که در مورد برندتان تولید می‌شود. با این حال، ترجیحا باید از آن به جای تبلیغ صرف محصول یا خدمات‌تان برای نشان دادن انگیزه‌های داخلی کسب ‌و کارتان استفاده کنید. یعنی باید با استفاده از جادوی تکنیک قصه گویی به یک پاسخ احساسی برای سوالات زیر فکر کنید:

  • چرا شرکت شما در این حوزه فعالیت می‌کند؟
  • چرا در این بخش از بازار فعالیت می‌کند؟
  • چطور قرار است فعالیت کند؟

زمانی که محتوای مارک دار چرایی‌های شرکت‌تان را پاسخ می‌دهد، با یک روش کاملا ذهنی چنان ارزشی ایجاد می‌کند که در ذهن مخاطبان کسب و کارتان بماند و آنها را به تفکر وا دارد. بنابراین، همه چیز باید با یک پیام صمیمانه و با احساس شروع شود. همچنین، نباید از این محتوا تنها به عنوان ابزاری برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید.

نحوه تولید محتوای مارک دار

در مورد ارزش‌های شرکت‌تان صحبت کنید

اگرچه محتوای مارک دار به برند شما مربوط است، صحبت کردن از ارزش‌های شرکت‌تان هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین، بهتر است در مورد اولویت‌ها و اهداف کسب‌ و کارتان با شفافیت کافی صحبت کنید. این کار کمک می‌کند تا به راحتی جامعه‌ای را ایجاد کنید که برای تمام ارکان برندتان ارزش زیادی قائل هستند. اصلا هم مهم نیست که چقدر قرار است برای محصولات یا خدمات‌تان پول خرج کنند.

از قالب‌های مختلف نهایت بهره را ببرید

روی هم رفته، شما می‌توانید از طیف وسیعی از قالب‌ها و رسانه‌ها برای تولید مجموعه‌ای از محتواهای مارک دار در بازاریابی محتوا استفاده کنید:

  • عکس برای متنوع‌ترین پلتفرم‌های دیجیتالی
  • صدا برای پادکست و رادیوهای مجازی
  • متن برای وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، آموزش‌ها یا پست کردن در شبکه‌های اجتماعی
  • ویدئوهای مناسب برای پخش در طیف وسیعی از سیستم عامل‌ها

در هر قالبی برای تاثیرگذاری روی پرسونای خریدار بهتر است محتوایی تولید کنید که سنت شکن باشد و افراد را غافلگیر کند. این عامل شگفت‌انگیز معمولا باعث ایجاد اثر ویروسی می‌شود که با محتواهای جذاب و غیرمنتظره  شرکت شما را در میان به‌روزترین روندها برجسته می‌کند.

نظریه دایره طلایی را با دقت بررسی و امتحان کنید

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای درک دلایل استفاده از محتوای مارک دار در استراتژی بازاریابی محتوا روش دایره طلایی است که توسط سایمون سینک مطرح شده است. شرکت شما این دایره طلایی را با پرسیدن اینکه چرا به وجود آمده است و چه هدفی دارد شروع می‌کند. فرض کنید که تی شرت‌هایی با طرح‌های فان و سرگرم کننده می فروشید. مطمئنا هدف شما فقط تولید تی شرت‌های فان نیست. درست است؟

ممکن است هدف‌تان این باشد که استرس روزانه مشتریان‌تان را با این طرح‌های فان و بامزه از بین ببرید. آیا متوجه می‌شوید که چگونه این هدف شاد کردن دل افراد با عملکرد محصول‌تان برای پوشیدن بدن فرق می‌کند؟ بعد از دانستن چرایی وجود شرکت‌تان و هدفی که دارد به مرحله دوم دایره طلایی می‌رسید. در این مرحله باید از خودتان بپرسید که چطور باید به ین هدف دست پیدا کنید؟ اینجاست که سر و کله استراتژی‌های کوتاه ‌مدت، میان ‌مدت و بلند مدت پیدا می‌شود.

استراتژی‌هایی که به شما در دستیابی به هدف کسب و کارتان کمک می‌کنند. در نهایت، در سومین و آخرین مرحله دایره طلایی باید از خودتان بپرسید که شرکت‌تان چه چیزی را به مصرف کننده ارائه می‌دهد؟ دوباره به مثال تی شرت‌های فان و بامزه بر می‌گردیم. ، چیزی که کسب و کارتان به مشتریان ارائه می‌دهد فقط یک تی شرت نیست، بلکه تجربه خوشایندی است که خیلی راحت استرس مشتریان‌تان را کمتر می‌کند.

با محتوای مارک دار آگاهی از برند را افزایش دهید

همانطور که اشاره کردیم هدف از تولید محتوای مارک دار این است که با احساسات مشتری بازی کنید، نه اینکه صرفا بخواهید محصولات یا خدمات‌تان را به آنها بفروشید. به‌طور کلی، هدف از تولید محتوای مارک دار ایجاد آگاهی از برند بیشتر در میان مخاطبان است. بنابراین، تا زمانی که به این هدف و به برندتان وفادار می‌مانید، با مشکل جدی مواجه نخواهید شد. از همه مهمتر، برای تولید این نوع محتوا نباید از چهارچوب برندسازی سنتی خارج شوید.