برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

انسانی کردن برند چیست و چرا مهم است؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برندها در دنیای دیجیتال امروزی برای وفق دادن خودشان با لحظات دشوار به تکنولوژی‌های جدید متوسل می‌شوند. هرچند، با وجود اهمیت زیاد انسانی کردن برند اغلب جنبه انسانی کسب ‌و کارشان را دست کم می‌گیرند. اصولا یک کسب و کار توسط گروهی از اشخاص برای ارائه خدمات به طیف وسیعی از آدم‌ها دیگر می‌شود. بنابراین، دیجیتالی‌تر شدن شرکت‌‌ها ممکن است ارتباطات انسانی مشاغل با مشتریان‌ را کمرنگ‌تر کند.

در کل، کلیدواژه‌های انسان سازی یک برند به عنوان یک استراتژی تجاری، همدلی و اصول اخلاقی است. یعنی این فرایند بر پایه یک چهارچوب فکری است که هدف آن برقراری ارتباط با مشتریان از طریق درک کامل نیازها، احساسات، انگیزه‌ها و انتظارات آنها است. در این مطلب قرار است به این موضوع و اهمیت آن برای مشاغل بپردازیم.

انسانی کردن برند چیست؟

انسانی کردن برند مفهومی است که قصد دارد از طریق رفتارهای دوستانه‌ و شخصی‌تر مصرف‌ کننده را به یک شرکت نزدیک‌تر کند. همچنین، عمدتا بخش‌های خدمات مشتری، فروش و بازاریابی یک تشکیلات را پوشش می‌دهد. با این حال، از این هم فراتر می‌رود. بعنی یک برند برای اصیل بودن باید این مفهوم را به عنوان راهنما در ارزش پیشنهادی خودش داشته باشد.

انسانی کردن برند چیست؟

چرا انسانی کردن برند مهم است؟

اول از همه، به دلیل اینکه رفتار مشتریان تغییر کرده است. امروزه مصرف کنندگان نه تنها محصولات یا خدمات باکیفیت و مقرون به صرفه‌ای را می‌خواهند، بلکه به خرید از شرکت‌هایی تمایل دارند که با ارائه خدمات شخصی سازی تجربه آنها را در اولویت قرار دهند. علاوه بر این، افراد برای شرکت‌هایی با ارزش‌های مشابه و کسب و کاری شفاف که مسئولیت‌های اجتماعی بزرگی را به عهده می‌گیرند ارزش زیادی قائل هستند.

تمام این موارد به ایجاد احساس اعتماد در مصرف‌ کنندگان، وفاداری مشتری و تبلیغ اعتبار و شهرت یک سازمان در بازار منجر می‌شوند. در نتیجه، برای برقراری ارتباط با مشتریان، نزدیک شدن به آنها و دستیابی به یک فضای انسانی در کسب و کارتان به عنوان یک برند باید:

  • هدف داشته باشید
  • به حرف‌های مشتریان‌تان گوش دهید و با آنها با مهربانی رفتار کنید.
  • با مخاطبان‌تان بیشتر ارتباط انسانی داشته باشید.
  • مشکلات مشتریان‌تان را هرچه سریعتر حل و فصل کنید.
  • منافع مشتریان را به منافع کسب و کارتان ترجیح دهید.
  • اخلاق مدار و شفاف باشید و به کارمندان‌تان اهمیت بیشتری بدهید.

نحوه انسانی کردن یک برند

حالا که با این مفهوم تا حدودی زیادی آشنا شده‌اید، بهتر است یاد بگیرید که چطور باید یک برند را انسانی کنید. در این راستا، برای انجام این فرایند کافی است نکات ساده زیر را دنبال کنید:

۱. هویت برندتان را تعیین کنید

برای یادگیری نحوه انسانی کردن یک برند، باید در ابتدا هویت، ارزش‌ها و اهداف آن را مشخص کنید. برای انجام دادن این کار می‌توانید برندتان را به عنوان یک شخص تصور کنید و کم کم خصوصیات آن مانند سن، ظاهر، فعالیت‌های روزانه و علایق را شرح دهید. به این ترتیب، انتخاب یک لحن ارتباطی بر اساس شخصیت برندتان جهت برقراری ارتباط موثر با مشتریان و فالوورها آسان‌تر خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که در انسان سازی برند یک چیز دیده می‌شود و یک چیز هم دیده نمی‌شود. آنچه دیده نمی‌شود شخصیت است. یعنی، برند شما کیست؟ آنچه دیده می‌شود صدا است. یعنی، برند شما چگونه صحبت می‌کند؟ بنابراین، ایجاد یک صدا بدون پیدا کردن شخصیتی برای انتقال کلام امکانپذیر نیست.

تعیین هویت برای انسانی کردن برند

۲. داستان خودتان را روایت کنید

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ترفندها برای انسانی کردن یک برند این است که از کانال‌های ارتباطی خودتان برای بیان داستان پیدایش شرکت و همچنین داستان خودتان به عنوان یک کارآفرین استفاده کنید. انجام این کار، علاوه بر بهبود تصویر برند به آشنایی بهتر مشتریان‌ و نزدیک‌تر شدن به آنها هم کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید از این کانال‌ها برای معرفی مهم‌ترین اعضای شرکت‌تان و بیان داستان‌های آنها هم استفاده کنید.

این کار به نوبه خود باعث جلب همدردی کارمندان و مخاطبان هدف‌تان می‌شود.  

3. با مخاطبان‌تان در تعامل باشید

انجام این کار به خصوص برای انسانی کردن یک برند در شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است. معمولا استفاده از این نوع پلتفرم‌ها برقراری ارتباط میان تیم بازاریابی شما و مشتریان و فالوورهای برندتان را راحت‌تر می‌کند. به هر حال، شبکه‌های اجتماعی برای انجام این کار منابع و امکانات قابل توجهی دارند. برای مثال، برای انسانی کردن یک برند در اینستاگرام می‌توانید از نظرسنجی در استوری‌‌ها، هدایا، تگ‌ها و هشتگ‌ها نهایت بهره را ببرید.

حتی می‌توانید از طریق به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر به مخاطبان‌تان نشان دهید که چقدر برای شما ارزشمند هستند. این نوع تعاملات نه تنها به شما در انسانی کردن برند کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود به مشتریان‌تان نزدیکتر شوید. علاوه بر این، می‌توانید دغدغه‌ها و نیازهای آنها را بهتر درک کنید و برای حل مشکلا‌ت‌شان راه حل‌های مناسب‌تری را ارائه دهید.

۴. به ارزش‌های کسب و کارتان پایبند باشید

برای انسانی کردن یک برند، باید از عوامل خاص و همسو با ارزش‌های برجسته برندتان حمایت کنید. انجام این کار کمک می‌کند که مشتریان‌ با آرمان‌های شرکت‌تان بهتر آشنا می‌شوند و با آن همزادپنداری بیشتری کنند. نمونه‌های زیر به شما در درک بهتر این مورد کمک خواهند کرد:

  • یک برند لوازم آرایشی که ارزش آن حمایت از زندگی، آزادی و احترام به طبیعت است باید حتما گواهینامه کرولتی-فری داشته باشد.     
  • برندی که تمرکز آن روی محصولات با منشا طبیعی و استفاده از بسته بندی‌های قابل بازیافت است باید آشکارا از آموزش‌های زیست ‌محیطی، کمک‌های مالی یا ایجاد کمپین‌هایی برای احیای جنگل‌ها و غیره حمایت کند.
  • یک برند مدافع تنوع و شمول باید فرصت‌های شغلی برابری را به تمام افراد ارائه دهد.

۵. از شوخ طبعی و طنز به اندازه کافی استفاده کنید

استفاده از شوخ طبعی یکی از بهترین ترفندها برای انسانی کردن یک برند است. البته استفاده از طنز فقط به کمپین‌های تبلیغاتی محدود نمی‌شود. بنابراین، می‌توانید در تمام اقدامات بازاریابی از این ابزار عالی داستان سرایی برای جذب مخاطبان استفاده کنید. در این راستا، بسته به مخاطب هدف و کانال ارتباطی مورد نظر می‌توانید از عنصر طنز برای انسانی کردن برندتان استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید برای انسانی کردن یک برند در شبکه‌های اجتماعی محتوایی را تولید کنید که کم‌تر جدی‌ باشد.

با این وجود، مراقب باشید که در استفاده از طنز زیاده روی نکنید تا به هویت برندتان خدشه‌ای وارد نشود.