برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی درونگرا و برونگرا؛ کدام بهتر است؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا از لحاظ تاکتیکی در نقطه مقابل هم ایستاده‌اند اما هدفشان یکی است: جذب مشتری. ما در این مطلب قصد داریم تفاوت این دو نوع بازاریابی را به طور مفصل توضیح دهیم.

در بازاریابی درونگرا مشتری محصول را پیدا می‌کند. یعنی او در حال جست‌وجوی یک محصول است و با تبلیغات یک شرکت خاص روبرو می‌شود. از این لحاظ، تبلیغات جست‌وجوی پولی یک نمونه کلاسیک از بازاریابی درونگراست. از طرف دیگر، در بازاریابی برونگرا بازاریاب مشتری را پیدا می‌کند و صرف نظر از حیطه علاقه و نیاز مشتری اطلاعاتی درباره محصول خود به او می‌دهد.

پس تفاوت اصلی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا این است که بازاریاب در مورد اول پیام‌های تبلیغاتی را به زور به مشتریان تحمیل نمی‌کند، بلکه مشتری آگاهانه و با تصمیم خود برای کسب اطلاعات درباره محصولی خاص اقدام می‌کند. از این رو، یک بازاریاب در بازاریابی درونگرا دنبال توجه مشتری نیست.

بازاریابی درونگرا

به طور کلی در بازاریابی درونگرا با ایجاد محتوای باارزش توجه مشتریان را به برند و محصولات جلب می‌کنند. به عبارت دیگر، این نوع بازاریابی یک استراتژی بازاریابی تعاملی محسوب می‌شود که با مشتریان احتمالی از طریق محتوا ارتباط برقرار می‌کند. پس می‌شود گفت بازاریابان در این استراتژی یک‌سری اطلاعات باکیفیت آماده می‌کنند و تبلیغ محصولات ترکیبی از محتواهای آموزشی جذاب و سرگرم‌کننده است.

در بازاریابی درونگرا از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود؟

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)
  • پادکست
  • بازاریابی وبلاگی
  • بازاریابی ویروسی
  • خبرنامه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی
  • تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

با این روش‌ها مشتری بالقوه حین گشت‌وگذار در فضای وب و اپلیکیشن‌های موبایل سر از وبسایت شما درمی‌آورد و متوجه می‌شود که در این فروشگاه محصولی برای فروش وجود دارد که دنبال آن می‌گشته. بقیه داستان را هم که می‌دانیم: افزودن محصول به سبد خرید و پرداخت.

ویژگی‌های بازاریابی درونگرا

ایجاد محتوای با کیفیت: بازاریابی درونگرا در کل بر مبنای ایجاد یک محتوای باکیفیت در اینترنت پیش می‌رود. بنابراین استفاده از ابزارهایی مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو برای تبلیغ محتوا مهم است.

جذب مشتری: هدف از این نوع بازاریابی این است که افراد غریبه را به سمت محصولات جذب و آن‌ها را به مشتری تبدیل کند.

کمک به مشتریان: این نوع بازاریابی در‌صدد کمک کردن به مشتریانی است که فعالانه و به صورت آنلاین دنبال محصولات خاصی هستند. و این هدف را از طریق ارائه محتوای مرتبط محقق می‌کند.

هم‌تراز کردن محتوا: محتوا را مطابق با سلیقه مشتری تولید می‌کند.  

کاهش هزینه‌ها: در بازاریابی درونگرا نیاز به جست‌وجوی مشتریان جدید کمتر احساس می‌شود زیرا مشتریان به طور طبیعی و ارگانیک به سمت شما می‌آیند. پس هزینه‌ای هم بابت جذب مشتری جدید متحمل نمی‌شوید.

نکته مهم:
این روزها با گسترش استفاده از اینترنت، بیش از ۸۰ درصد کاربران قبل از خرید درباره محصولات مورد نظر خود به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. از این رو، شما باید وبسایت یا اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک منبع قابل اعتماد به کاربران نشان دهید. اگر اعتماد ایجاد شود، مشتری با پای خودش به سمت شما می‌آید.

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا شکلی سنتی از بازاریابی است. در این نوع بازاریابی، شرکت‌ها تبلیغات خود را در تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها منتشر می‌کنند. به طور کلی، بازاریابی برونگرا به روش‌های تبلیغات معتبر تکیه می‌کند. همان‌طور که از نامش هم مشخص است، بازاریاب آگهی بازرگانی یا تبلیغ را به عموم مردم ارائه می‌دهد، بعد منتظر می‌ماند تا افراد تبلیغات را ببینند و به آن واکنش نشان دهند.

به این ترتیب مشتری احتمالی را به مشتری واقعی تبدیل می‌کند. درواقع باید گفت این نوع بازاریابی به برندها کمک می‌کند تا مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل هم گفته می‌شود که این نوع بازاریابی بر مبنای وقفه است. یعنی افراد باید برای لحظاتی کار خود را متوقف کنند و پیام بازاریابی را ببینند، بشنوند یا بخوانند. این ویژگی می‌تواند برای بخشی از کاربران که مخاطب محصول شما نیستند، آزاردهنده باشد.

ابزارهایی که در بازاریابی برونگرا استفاده می‌شود، چیست؟

  • تبلیغات چاپی
  • بیلبوردها
  • بازاریابی تلفنی
  • غرفه‌های نمایشگاهی
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • تبلیغات آنلاین

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

۱- بازاریابی درونگرا روی محتوای معنادار برای جذب مشتریان احتمالی تاکید می‌کند، در حالی که تمرکز بازاریابی برونگرا روی استفاده از ابزارهای متداول و پلتفرم‌های رسانه‌های جمعی جهت ارسال پیام‌های بازاریابی برای مخاطبان هدف است.

۲- یک بازاریاب در بازاریابی درونگرا از تکنیک‌های آموزشی و مفید پیام‌رسانی بهره می‌برد. با این حال، همان بازاریاب در بازاریابی برونگرا از پیام‌های گسترده، اجباری و پیچیده استفاده می‌کند.

۳- در بازاریابی درونگرا توزیع آگهی بازرگانی یا تبلیغ مداوم و تکراری است. در طرف مقابل، توزیع تبلیغ در بازاریابی برونگرا بی‌ثبات و متنوع است.

۴- در بازاریابی درونگرا اطلاعات مربوط به مشارکت مشتری به راحتی در دسترس بوده و ماهیت آن‌ها قابل سنجش است. اما در بازاریابی برونگرا همچنان از ابزارهای سنتی بازاریابی استفاده می‌شود. از این رو، فهمیدن واکنش مشتری دشوار است و سنجش آن امکان‌پذیر نیست.

۵- در بازاریابی درونگرا طراحی اقدامات بازاریابی به نحوی انجام می‌شود که خود مشتریان به سمت شما می‌آیند اما در بازاریابی برونگرا شما باید دنبال مشتریان بگردید. وقتی یک آگهی بازرگانی منتشر می‌شود، میلیون‌ها نفر آن را تماشا می‌کنند که طبیعتا همه آن‌ها مخاطب هدف نیستند و در مرحله بعد تازه می‌توان افراد علاقه‌مند و مشتاق به محصول مورد نظر را شناسایی کرد.

۶- در بازاریابی درونگرا تبلیغ با هدف افزایش دانش مشتریان منتشر می‌شود، در حالی که در بازاریابی برونگرا آگهی بازرگانی حاوی دانش خاصی نیست.

۷- در بازاریابی درونگرا ابزارها و شیوه‌های مختلفی برای تجزیه‌و‌تحلیل وجود دارد. این ابزار به شناسایی محتوای مناسب برای مخاطبان هدف کمک می‌کنند. اما بازاریابی برونگرا از چنین ابزارهایی برای تحلیل بهره نمی‌برد.

۸- بازاریابی درونگرا از تاکتیک‌های بازاریابی برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌کند. در طرف مقابل، بازاریابی برونگرا از تاکتیک‌های بازاریابی برای هل دادن محصولات به سمت مشتریان استفاده می‌کند.

۹- بازاریابی درونگرا مشتری‌محور است و تمرکز آن روی نیازها و خواسته‌های مشتری است، در حالی که بازاریابی برونگرا فروشنده‌محور است و روی نیازهای برند تمرکز می‌کند.

۱۰- در بازاریابی درونگرا مخاطب تبلیغات فقط کسانی هستند که به محصول شرکت علاقه نشان داده‌اند اما در بازاریابی برونگرا آگهی بازرگانی یا تبلیغ صرف‌نظر از علاقه برای همه ارسال می‌شود.

۱۱- جاده ارتباطات در بازاریابی درونگرا دوطرفه است. یک جاده برای ارسال محتوای مرتبط جهت جلب توجه مخاطبان و جاده‌ای دیگر برای گرفتن بازخورد از مشتریان وجود دارد. جاده ارتباطات در بازاریابی برونگرا کاملا یک‌طرفه است و تنها پیام‌های تبلیغاتی به مشتریان نمایش داده می‌شود.

۱۲- به طور کلی هزینه‌های جاری در بازاریابی درونگرا از بازاریابی برونگرا کمتر است.

۱۳- بازاریابی درونگرا به بینندگان آموزش می‌دهد و آن‌ها را سرگرم می‌کند. بازاریابی برونگرا این ویژگی‌ها را ندارد.

منبع: هاب اسپات (HubSpot)