برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ممیزی دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دیجیتال مارکتینگ در این دوره و زمانه پیچیده‌تر از قبل شده است. سفرهای مشتری در کانال‌های فراگیر، ارتباطات بین خریدار و فروشنده و معیارهای حاصل از منابع مختلف درک فعل و انفعالات را تا حدی دشوار می‌کند. به همین دلیل، انجام ممیزی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند که هیچ چیز مهمی را از دست ندهید. اصولا انجام این ممیزی در زمان طراحی یک برنامه بازاریابی برای کسب و کارتان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به هر حال، با کمک آن می‌توانید فرآیندهای بااهمیت را برای دستیابی به اهداف تعیین شده بهینه سازی کنید. در این مطلب می‌خواهیم به مقوله ممیزی دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و نحوه انجام صحیح آن را به شما توضیح دهیم.

ممیزی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ممیزی دیجیتال مارکتینگ فرایندی است که تمامی استراتژی‌های اجرا شده توسط یک شرکت را برای بهبود حضور آنلاین تجزیه و تحلیل و در نهایت با استفاده از داده‌های کسب شده نتیجه گیری می‌کند. در طول این فرآیند باید بتوانید به یک سری سوال پاسخ دهید. برای مثال، مدل کسب و کار چیست؟ چطور باید سرنخ‌ها و مشتریان را جذب کرد؟ کدام کانال‌ها موثر و کدام یک کم اثر هستند؟ چگونه می‌توان استراتژی‌های بازاریابی را به صورت یکپارچه اجرا کرد؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که هر از گاهی ممیزی‌های دیجیتال مارکتینگ را انجام دهید تا اطلاعات به درد بخوری را استخراج کنید. مطمئنا انجام این کار مزایای زیادی برای شرکت‌تان به همراه خواهد داشت.

ممیزی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انجام این ممیزی چه مزایایی دارد؟

به طور کلی، انجام دوره‌ای ممیزی‌های بازاریابی آنلاین فواید زیادی برای کسب و کارتان دارد که عبارتند از:

  • کسب چشم انداز عینی درباره نتایج کسب و کار و استراتژی‌های بازاریابی برای شناسایی فرصت‌های احتمالی
  • کمک به اتخاذ تصمیمات بازاریابی بهتر و تعیین صحیح اولویت‌ها   
  • بهبود حضور آنلاین برند و هدایت آن به سمت کانال‌های پربازده
  • بهبود نتایج شرکت از طریق شناسایی مشکلات و فرصت‌های احتمالی و هماهنگ کردن اقدامات دیجیتالی با مدل کسب‌ و کار

بخش‌های ممیزی دیجیتال مارکتینگ

اساسا برای انجام صحیح این ممیزی باید دو بخش را در نظر داشته باشید. در ادامه هر کدام را به طور جداگانه‌ای بررسی خواهیم کرد.

بخش‌های اصلی ممیزی بازاریابی آنلاین

در این بخش شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

تعیین دقیق اهداف

اول از همه، برای انجام یک ممیزی موثر باید اهداف‌ مورد نظرتان را به طور مشخص تعیین کنید. برای انجام این کار، باید مجموعه‌ای از معیارها را مشخص کنید تا ببینید آیا به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده‌اید یا خیر.

تجزیه و تحلیل وضعیت برند

در اینجا باید وضعیت برند را در زمینه حضور آنلاین، اهداف تجاری، چشم اندازهای آینده در بازارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

بررسی کانال‌های دیجیتالی

در این بخش باید تمامی کانال‌های آنلاینی که برند شما در آن حضور دارد را در نظر بگیرید. علاوه بر این، باید اقدامات انجام شده و نتایج به دست آمده و ارتباط این نتایج را با یکدیگر تجزیه و تحلیل کنید.

تجزیه و تحلیل رقابت

با تمرکز روی تجزیه و تحلیل رقابت و حوزه کاری کسب و کارتان می‌توانید رقبای اصلی برند خودتان را مشخص و حضورشان در کانال‌های مختلف آنلاین را بررسی کنید. انجام این کار به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا و وضعیت بازار کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر این، بهتر است در این بخش گرایش‌های اصلی در صنعت و حوزه کاری خودتان را هم در نظر داشته باشید.

کانال‌های اصلی ممیزی دیجیتال مارکتینگ

در حالت کلی، کانال‌های اصلی که باید برای ارزیابی در نظر داشته باشید عبارتند از:

وبسایت

عموما وبسایت یکی از مهمترین عناصر ممیزی دیجیتال مارکتینگ است، زیرا به نوعی مرکز عملیات آنلاین برند شما محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که در این بخش باید جنبه‌های مهمی مانند طراحی، تجربه کاربری یا عملکرد صفحات را تجزیه و تحلیل کنید.

وبسایت یکی از کانال‌های ممیزی بازاریابی دیجیتال

سئو

در این بخش باید عملکرد برند خودتان را در موتورهای جستجوی اصلی ارزیابی کنید و بسنجید. یعنی باید بررسی کنید که از طریق کدام عبارات جستجو وبسایت‌تان نمایش داده می‌شود و در مقایسه با رقبا چه وضعیتی دارد. فراموش نکنید که در هنگام ارزیابی وبسایت باید مواردی مانند سرعت بارگذاری، سازگاری با موبایل، لینک‌ها، متن‌های جایگزین و توضیحات متا را در نظر بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مکان ایده آلی برای افزایش حضور دیجیتالی بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شوند. در این راستا، باید فهرستی از تمام شبکه‌های اجتماعی که برند شما در آن حضور دارد را تهیه کنید. در ادامه باید تمامی اقدامات انجام شده از جمله تعداد دفعات انتشار، محتواها، کمپین‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این، باید نتایج به دست آمده توسط معیارهایی مانند ترافیک ایجاد شده از طریق شبکه‌های اجتماعی یا میزان تعامل با محتواها را بررسی کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به خاطر تطبیق پذیری و همچنین نرخ بازگشت سرمایه بالا عنصر مهمی در استراتژی‌های دیجیتالی به شمار می‌رود. بنابراین، در این بخش باید کیفیت پایگاه داده و عملکرد ایمیل‌های ارسالی را بر پایه معیارهایی مانند نرخ باز شدن و کلیک ایمیل‌ها بررسی کنید.

تبلیغات دیجیتال

چنانچه قصد انجام تبلیغات آنلاین را دارید باید تمامی پرداختی‌های انجام شده توسط شرکت‌تان را به حساب آورید. این بخش تمامی کمپین‌های تبلیغاتی پولی در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو را شامل می‌شود. در این تجزیه و تحلیل باید اهداف تبلیغاتی تمام اقدامات را از هم متمایز کنید. علاوه بر این، باید مرتبط‌ترین معیارها مانند ترافیک وب، سطح کیفیت تبلیغات یا بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) را منظور کنید.

ممیزی دیجیتال مارکتینگ چطور انجام می‌شود؟

روی هم رفته، برای انجام صحیح ممیزی بازاریابی آنلاین باید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. تعیین مدل کسب و کارتان

در وهله اول، باید با مدل کسب و کار برند خودتان آشنا باشید. همچنین، باید منابع درآمدی و نحوه کمک دیجیتال مارکتینگ به آنها را شناسایی کنید. در ادامه هم باید اهداف کلیدی برنامه بازاریابی آنلاین‌تان و نحوه سنجش آن را تعیین کنید.

۲. انجام تحلیل SWOT

تحلیل SWOT تکنیکی است که به شما امکان درک عمیق وضعیت شرکت‌تان را می‌دهد و شامل ۴ بخش است:

  1. نقاط ضعف‌ داخلی: به کمک نقاط ضعف داخلی می‌توانید با وضعیت کنونی برند خودتان آشنا شوید و بدانید چه جنبه‌هایی را باید تقویت یا بهتر کنید.
  2. تهدیدهای خارجی: همان اقداماتی هستند که رقبای شما انجام می‌دهند و بهتر است آنها را در هنگام مواجهه با استراتژی‌های خودتان در نظر بگیرید
  3. نقاط قوت داخلی: تمام جنبه‌های مرتبطی را هستند که شما را از رقبا متمایز می‌کنند
  4. فرصت‌های خارجی: عوامل مثبتی هستند که در محیط ایجاد می‌شوند و به محض شناسایی می‌توانید از آنها نهایت بهره را ببرید
انجام تحلیل SWOT

۳. ممیزی سئو

سئو فاکتور لازمی برای در معرض دید قرار گرفتن یک شرکت و عملکرد بلند مدت آن است. بنابراین، باید دقیقا حواس‌تان به این بخش باشد. در این راستا، برای ممیزی سئو باید بخش‌های زیر را در نظر بگیرید:  

  • سئو داخلی
  • مشکلات فنی
  • لینک سازی

۴. ممیزی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نقش مهمی را در ایجاد ترافیک بازی می‌کند و به شما امکان دستیابی به اهداف مختلفی را می‌دهد. در این بخش از ممیزی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ باید نسبت به ارزیابی کیفیت محتواهای خودتان اقدام کنید. همچنین، باید با تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف‌تان بتوانید استراتژی مناسبی را تعریف کنید.

۵. تجزیه و تحلیل کانال‌های بازاریابی آنلاین

در نهایت، برای تکمیل فرایند ممیزی بازاریابی آنلاین باید کانال‌های آنلاین برند خودتان و رقبا را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. بر این اساس، باید موارد زیر را لحاظ کنید:

  • ایمیل مارکتینگ
  • صفحات فرود
  • شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات آنلاین