برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا مهم است؟

مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا مهم است؟ در این مطلب به ۲۰ سوال رایج درباره دیجیتال مارکتینگ پاسخ داده‌ایم.

بازاریابی موفق نتیجه برقراری ارتباط موثر با مخاطبان در مکان و زمان مناسب است. این بدان معناست که شما برای یافتن مخاطب واقعی خود باید در جایی حضور داشته باشید که او در آن محیط وقت می‌گذراند. امروزه مردم بیشتر کجا حضور دارند؟ بله، در اینترنت.

پس اگر صاحب کسب و کاری هستید، از تاثیرگذاری نقش اینترنت در میزان فروش محصولات یا خدمات خود غافل نشوید. حالا سوال اصلی این است که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟ با ما همراه باشید.

۱- آیا ما مثل پدرانمان خرید می‌کنیم؟

طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، استفاده «مستمر» از اینترنت در میان بزرگسالان در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. هرچند درباره این موضوع زیاد حرف زده می‌شود، اما آیا واقعا به عمق ماجرا فکر کرده‌اید؟ همراه با استفاده بیشتر از اینترنت، نحوه خرید مردم نیز تغییر کرده است. از همین رو بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته موثر نیست.

۲- دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین نیز می‌گویند، به تمام تلاش‌هایی اشاره دارد که در راستای بازاریابی در اینترنت انجام می‌شود. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه خود استفاده می‌کنند.

۳- از دید بازاریاب‌ها دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار و آگاهی از برند شما حیاتی است. هر برندی که شروع به کار جدی می‌کند، یک وبسایت دارد یا حداقل در یک شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند. به عبارتی هر برند، استراتژی تبلیغات دیجیتال دارد. محتوای دیجیتال آنقدر رایج است که کاربران و مشتریان به عنوان راهی برای یادگیری در حوزه دلخواهشان یا کسب اطلاعات در مورد برندها به این منابع اعتماد می‌کنند. اگر به تازگی کسب و کاری راه انداخته‌اید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال گزینه‌ها و استراتژی‌های زیادی دارد. خلاقیت به خرج دهید و تاکتیک‌های بازاریابی متنوعی را با بودجه خود تجربه کنید.

بازاریابی دیجیتال استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتال متعدد برای ارتباط با مشتریان در جایی است که آن‌ها بیشترین وقت خود را سپری می‌کنند: اینترنت. بهترین بازاریابان دیجیتال تصویر واضحی از نحوه اجرای هر کمپین تبلیغاتی و اهداف کلی خود دارند. و بسته به اهداف خود، از کانال‌های رایگان و پولی که در اختیار دارند، استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، کارشناس محتوا در یک شرکت می‌تواند مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگی تولید کند تا محصولات و خدمات شرکت در فضای اینترنت دیده شود. کارشناس شبکه‌های اجتماعی شرکت ممکن است به تبلیغ پست‌های وبلاگ از طریق انتشار آن‌ها در سوشال مدیا کمک کند. یا مثلا مجموعه شما می‌تواند یک کتاب الکترونیکی درباره محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، منتشر کند و از طریق یک کمپین ایمیلی به مخاطبان خود اعلام کنید که با دانلود آن، شامل تخفیف می‌شوند.

۴- تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر این سوال را از یک بازاریاب باتجربه بپرسید، احتمالا می‌گوید بازاریابی درونگرا و بازاریابی دیجیتال تقریبا یک چیز هستند اما تفاوت‌های جزئی دارند. در بازاریابی درونگرا از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود تا مشتریان را به صورت آنلاین جذب کند. دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم کلی است که تمامی تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال را اعم از درونگرا یا برونگرا در بر می‌گیرد.

۵- چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ در قیاس با بازاریابی سنتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که مخاطبان بیشتری داشته باشید و با افراد بیشتری تعامل کنید. در نتیجه می‌توانید مشتریان بالقوه‌ای را که احتمال دارد محصول یا خدمات شما را بخرند، هدف قرار دهید. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است. همچنین در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید به صورت روزانه نتایج تلاش خود را اندازه‌گیری کنید و طبق گزارش‌ها استراتژی مناسب را تنظیم کنید.

۶- چرا بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی بهتر است؟

یک: در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید تلاش‌هایتان را فقط روی مشتریان احتمالی برای خرید محصول یا خدمات متمرکز کنید اما در بازاریابی سنتی این امکان وجود ندارد.

دو: بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است.

سه: بازاریابی دیجیتال شرایط دیده شدن را برای همه افراد فعال در یک حوزه یکسان می‌کند. درواقع به شما این امکان را می‌دهد تا با برندهای بزرگ‌تر رقابت کنید.

چهار: در بازاریابی دیجیتال نتایج و عملکردها قابل اندازه‌گیری است.

پنج: تطبیق و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است.

شش: دیجیتال مارکتینگ می‌تواند نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ‌های شما را بهبود ببخشد.

۷- با دیجیتال مارکتینگ چطور می‌توانم فقط روی مشتریان احتمالی تمرکز کنم؟

اگر محصول یا خدمات خود را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد تبلیغ کنید، کنترل محدودی روی افرادی که آگهی را می‌بینند؛ دارید. البته در بازاریابی آفلاین نیز می‌توانید جمعیت‌شناسی خاصی را لحاظ کنید اما این کار سخت و محدود است.

بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان خاص را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های خود را فقط برای آن‌ها ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است در شبکه‌های اجتماعی بخواهید تبلیغات خود را به مخاطب خاص نشان دهید. برای این کار به متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق و در کل رفتارهای اینترنتی کاربران توجه کنید. یا می‌توانید از استراتژی‌های سئو برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاصی را که مرتبط به صنعت شما هستند، جستجو کرده‌اند، استفاده کنید.

پس دیجیتال مارکتینگ شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید تا مطمئن شوید که به مشتریان احتمالی بیشتری دست خواهید یافت.

۸- دیجیتال مارکتینگ چطور هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؟

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد کمپین‌ها را به صورت روزانه دنبال کنید و در صورتی که نتیجه مطلوب نگرفتید، می‌توانید مقدار پولی را که در یک کانال خاص خرج می‌کنید، کاهش دهید. این امکان در تبلیغات سنتی وجود ندارد. اگر برای یک بیلبورد میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اید، دیگر مهم نیست که از آن نتیجه می‌گیرید یا نه. چون به هر حال پول شما برنمی‌گردد و در هر دو مورد هزینه یکسان است.

علاوه بر این در بازاریابی دیجیتال شما کنترل کامل بر جایی که می‌خواهید پولتان را خرج کنید، دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای کمپین‌های PPC، تصمیم بگیرید برای ایجاد محتوای اینستاگرامی یا برای طراحی یک نرم‌افزار هزینه کنید. با دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید در کانال‌های مختلف سرک بکشید، آن‌ها را امتحان کنید و هر زمان احساس کردید که یک کانال خاص عملکرد مطلوبی برای شما ندارد، آن را تغییر دهید. پس در بازاریابی دیجیتال هرگز پول خود را هدر نخواهید داد (مگر اینه از بررسی نتایج غافل شوید)!

۹- چطور به کمک دیجیتال مارکتینگ با برندهای بزرگ رقابت کنم؟

اگر برای یک کسب‌وکار کوچک کار می‌کنید، احتمالا رقابت با برندهای اصلی در صنعت خود برایتان دشوار است. چون رقیب بزرگ شما همیشه پول کافی برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های سراسری را دارد و شما از لحاظ بودجه تبلیغات با آن اختلاف زیادی دارید. خب باید بگوییم خوشبختانه فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکار و خلاقیت در بازاریابی دیجیتال از رقبای بزرگ پیشی بگیرید. اما چطور؟

می‌توانید کلمات کلیدی خاصی را که مرتبط با محصول یا خدمات شماست، شناسایی کنید و محتوای باکیفیت ایجاد کنید تا در رتبه‌بندی خود در نتایج موتورهای جستجو جایگاه برتری کسب کنید. موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است. موتورهای جستجو محتوایی را اولویت قرار می‌دهند که بهترین تعامل با کاربر را داشته باشد.

۱۰- در بازاریابی دیجیتال چطور نتایج را اندازه بگیرم؟

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد – از جمله اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و مدت زمانی که کاربران روی صفحه وبسایت یا وبلاگ شما بوده‌اند – ارائه دهد. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای تبلیغات آنلاین است. هرچند تبلیغات سنتی می‌تواند برای اهدافی خاص مفید باشد اما بیشترین محدودیت آن در قابلیت اندازه‌گیری نتایج است.

برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به افراد اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند. اگر تبلیغی را در روزنامه منتشر کنید، چطور می‌خواهید تعداد افرادی را که تبلیغ شما را دیده‌اند یا به آن توجه کرده‌اند، تخمین بزنید؟ هیچ راه مطمئنی برای فهمیدن اینکه آیا اصلا آن تبلیغ دلیل افزایش یا کاهش فروش بوده یا خیر، وجود ندارد.

با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بازگشت سرمایه را در هر بخش از تلاش‌های بازاریابی خود اندازه‌گیری کنید.

۱۱- معیارهای بررسی نتایج در بازاریابی دیجیتال چیست؟

ترافیک وب سایت: با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وبسایت شما را در یک زمان مشخص مشاهده کرده‌اند، با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس اندازه بگیرید.

همچنین می‌توانید متوجه شوید که کاربران از چه تعداد صفحه بازدید کرده‌اند، از چه دستگاهی به سایت شما سر زده‌اند و از کجا آمده‌اند.

این امکان به شما کمک می‌کند تا بر اساس تعداد افرادی که از کانال‌های مختلف به وبسایت هدایت می‌شوند، تشخیص دهید عملکرد کدام کانال باید اصلاح شود یا استفاده از کدام یک باید در اولویت قرار بگیرد. مثلا اگر تنها۱۰ درصد از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک است، پس باید برای افزایش این درصد مدتی را صرف سئو کنید.

در بازاریابی آفلاین، تا زمانی که خریدار با شما تعامل مستقیم نداشته باشد، نمی‌توانید تشخیص بدهید که او از برند شما خوشش می‌آید یا نه؟ به شما اعتماد دارد یا نه؟ با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید روندها و الگوهای رفتار افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی سفر خریدارشان مشاهده کنید، به این معنی که می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه جذب آنها به وبسایت خود درست در بالای قیف فروش بگیرید.

عملکرد محتوا و تولید سرنخ: تصور کنید یک بروشور برای محصول خود طراحی کرده‌اید و آن را از طریق پست برای افراد مختلف فرستاده‌اید. بروشور نوعی محتواست اما از نوع آفلاین و مشکلش این است که شما نمی‌دانید چند نفر بروشور را باز کرده‌اند و چند نفر درجا آن را به سطل زباله انداخته‌اند.

حالا تصور کنید که آن بروشور را در وبسایت خود گذاشته‌اید. می‌توانید دقیقا تعداد افرادی را به آن صفحه سر زده‌اند اندازه‌گیری کنید. می‌توانید با استفاده از فرم‌ها، اطلاعات تماس کسانی که آن را دانلود کرده‌اند جمع‌آوری کنید. یعنی نه تنها می‌توانید تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر هستند، اندازه بگیرید، بلکه موقع دانلود آن توسط کاربر، سرنخ‌های مهم ایجاد می‌کنید.

مدل‌سازی اسناد: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر که از ابزارها و فناوری‌های مناسب هم نهایت استفاده را می‌برد، این امکان را می‌دهد تا بتوانید پروسه فروش را از اولین نقطه تماس دیجیتال مشتری با کسب‌وکار تا آخرین مرحله ردیابی کنید.

به این کار مدل‌سازی اسناد می‌گوییم. با مدل‌سازی اسناد شما می‌توانید طریقه روش تحقیق و خرید افراد را شناسایی کنید و تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد اینکه کدام بخش از استراتژی بازاریابی شما نیاز به توجه بیشتر یا اصلاح دارد، بگیرید.

اگر بتوانید سفر مشتری خود را در چرخه خرید با استفاده از فناوری‌های دیجیتال بهبود ببخشید، قطعا تاثیر مثبتی بر نتیجه کسب‌وکار شما خواهد گذاشت.

۱۲- چرا تغییر استراتژی در بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است؟

برای توسعه یک استراتژی بازاریابی باید کارهای زیادی انجام دهید. به طور کلی، شما باید استراتژی مورد نظرتان را تا زمان تکمیل فرآیند دنبال کنید و اجازه دهید به مرحله پایانی برسد و سپس نتایج آن را قضاوت کنید. اما همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که خطایی در محاسبات داشته‌اید یا یک فرض نادرست بوده است یا مخاطبان آن طور که انتظار می‌رفت واکنش نشان نداده‌اند. اینکه بتوانید استراتژی را در طول مسیر تغییر دهید، بسیار مهم و سودمند است. اگر بخواهید تمام مراحل را از اول شروع کنید و از سر بگذرانید، قطعا انرژی و زمان و هزینه زیادی باید صرف کنید.

بازاریابی دیجیتال دقیقا همین‌قدر منعطف است. هر زمان متوجه شدید یک جای کار می‌لنگد، تبلیغات خود را تغییر دهید یا متوقف کنید و یک مسیر جدید را در پیش بگیرید.

۱۳- دیجیتال مارکتینگ چطور می‌تواند کیفیت سرنخ‌ها را بهبود ببخشد؟

همانطور که بازاریابی دیجیتال اندازه گیری نتایج تلاش‌های شما را ساده‌تر می‌کند، به همان صورت نرخ تبدیل را نیز افزایش می‌دهد. توانایی اندازه گیری میزان اثربخشی هر تاکتیک به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهتری تنظیم کنید. با اصلاح مداوم روش‌هایتان نرخ تبدیل افزایش می‌یابد. پس سرمایه‌گذاری در بازاریابی آنلاین تضمین می‌کند که همه چیز برای بیشترین میزان نرخ تبدیل بهینه شده است.

علاوه بر این، همه سرنخ‌ها ارزش یکسانی برای کسب و کار شما ندارند. دیجیتال مارکتینگ فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید که منجر به مشتریانی با کیفیت بالاتر می‌شود. شکی نیست که اتصال کسب و کار شما با با ارزش‌ترین سرنخ‌ها نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

۱۴- انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

تبلیغات کلیکی (PPC)

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

تبلیغات همسان (Native Advertising)

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

محتوای حمایت‌شده (Sponsored Content)

۱۵- دیجیتال مارکتر کیست؟

بازاریاب دیجیتال کسی است که مسئولیت هدایت آگاهی از برند و تولید سرنخ را از طریق تمامی کانال‌های دیجیتالی – اعم از رایگان و پولی – که در اختیار یک شرکت هست، به عهده دارد. این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وب سایت خود شرکت، رتبه بندی موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ شرکت است.

۱۶- بازاریابی درونگرا یا بازاریابی دیجیتال؛ کدام اصطلاح درست است؟

بازاریابی درونگرا روشی است که از امکانات بازاریابی دیجیتال برای جذب، تعامل و رضایت مشتریان آنلاین استفاده می‌کند. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال صرفا یک اصطلاح جامع برای توصیف تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین از هر نوعی است، صرف نظر از اینکه آن‌ها درونگرا یا برونگرا باشند.

۱۷- برای کسب و کار من چه نوع محتوای دیجیتالی مناسب است؟

نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید به نیازهای مخاطبان شما در مراحل مختلف سفر مشتری بستگی دارد. شما باید با ایجاد پرسونای مشتری اهداف و چالش‌های مخاطب را شناسایی کنید. در سطح پایه، محتوای آنلاین شما باید به آنها کمک کند تا به این اهداف برسند و چالش‌های خود را حل کنند.

۱۸- چرا از محتوای دیجیتال استفاده کنم؟

در اینجا ما اهداف را به چند قسمت تقسیم کرده‌ایم.

آگاهی از برند

پست‌های وبلاگ برای افزایش ترافیک ارگانیک به کمک شما می‌آیند. اگر یک سئوی قوی داشته باشید و از استراتژی کلمات کلیدی استفاده کنید، نتیجه می‌گیرید.

اینفوگرافیک و اشتراک‌گذاری عکس بسیار موثر است. وقتی دیگران محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، شانس شما را برای دیده شدن از طریق شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند.

ویدئوهای کوتاه نیز به دلیل اینکه راحت به اشتراک گذاشته می‌شوند، مفید خواهند بود. مثلا انتشار ویدئو در یوتیوب به بیشتر شناخته شدن برند شما کمک می‌کند.

تولید سرنخ

کتاب‌های الکترونیکی برای تولید سرنخ عالی است زیرا عموما جامع‌تر از پست وبلاگ یا اینفوگرافیک هستند، به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد کسی اطلاعات تماس خود را برای دریافت آن در اختیار شما قرار دهد.

گزارش‌های تحقیقاتی محتوایی با ارزش بالا برای تولید سرنخ هستند. گزارش‌های تحقیقاتی و داده‌های جدید برای صنعت شما می‌توانند برای مرحله آگاهی هم مفید باشند اما عمده نقش آن‌ها در تولید سرنخ است.

وبینارها مورد بعدی هستند. وبینارها شکلی دقیق‌تر و تعاملی‌تر از محتوای ویدئویی هستند و در قیاس با یک پست وبلاگ نیز محتوای جامع تری ارائه می‌دهند.

خرید

مطالعات موردی: انتشار مطالعات موردی دقیق در وبسایت شما می‌تواند شکل موثری از محتوا برای کسانی باشد که آماده تصمیم‌گیری برای خرید هستند، در واقع به شما کمک می‌کند تا بر تصمیم آنها تاثیر مثبتی داشته باشید.

گواهینامه‌ها: اگر مطالعات موردی برای کسب و کار شما مناسب نیست، داشتن توضیحات کوتاه در وبسایت درباره تاریخچه برند و مجوزها و گواهینامه‌هایی که دریافت کرده‌اید، مفید است. برای کسب و کارهای B2C این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۱۹- چگونه بازاریابی دیجیتال انجام دهیم؟

۱- اهداف خود را مشخص کنید.

۲- مخاطب هدف را شناسایی کنید.

۳- برای هر کانال دیجیتال بودجه تعیین کنید.

۴- تعادل بین استراتژی‌های دیجیتال پولی و رایگان ایجاد کنید.

۵- محتوای جذاب تولید کنید.

۶- محتوای دیجیتال خود را برای موبایل بهینه کنید.

۷- در مورد کلمات کلیدی کسب و کار خود تحقیق کنید

۸- نتایج را اندازه‌گیری و تحلیل کنید.

۹- استراتژی درست را تکرار کنید.

۲۰- آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب و کاری و در هر صنعتی مفید باشد. صرف نظر از آنچه شرکت شما می‌فروشد، بازاریابی دیجیتال یعنی شناسایی نیازهای مخاطب و ایجاد محتوای آنلاین ارزشمند است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه مشاغل باید استراتژی بازاریابی دیجیتال مشابهی را اجرا کنند.

به طور کلی در مدل B2B بیشترین تمرکز روی وبسایت و احتمالا لینکدین است؛ جایی که شبکه افراد مربوط به حوزه کسب و کارتان وقت می‌گذرانند. اما در مدل B2C باید بیشتر روی رفتار کاربران از لحظه ورود تا رسیدن به سبد خرید تمرکز کنید. در این مدل که با مصرف‌کننده در ارتباط هستید، کانال‌هایی مانند اینستاگرام اغلب می‌توانند ارزشمندتر از پلتفرم‌های متمرکز بر کسب‌وکار مانند لینکدین باشند.

منبع: هاب اسپات