برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی تجربی: ایجاد یک تاثیر ماندگار

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها درباره نحوه کاهش اثربخشی بازاریابی کسب و کار و مدل‌های تبلیغات سنتی حرف‌های زیادی زده می‌شود. بینندگان آگهی‌های بازرگانی دیگر مثل گذشته‌های نه چندان دور صبور نیستند و به سرعت آگهی‌ها را رد می‌کنند. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که مسیر کسب‌ و کارتان را تغییر دهید و به بازاریابی تجربی فکر کنید. در این روش بازاریابی تمرکز بیشتر روی ارتباط مصرف ‌کنندگان با یک تجربه برند پویا و منحصر به ‌فرد است. یعنی مواردی مانند رویدادهای زنده، رونمایی از محصولات جدید، وبینارها و نمایشگاه‌های تجاری را شامل می‌شود.

بازاریابی تجربی مصرف کنندگان را از طریق تجربیات مشارکتی به طور مستقیم درگیر می‌کند تا حس کنند با برندها و مشاغل ارائه دهنده مدل‌های جدید بازاریابی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع یک کمپین بازاریابی تجربی مطمئن شوید که اهداف، معیارها و استراتژی‌های درستی دارید. در مطلب پیش رو می‌خواهیم بازاریابی تجربی و اشتباهات رایج مربوط به آن را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم.

بازاریابی تجربی چیست؟

به طور کلی، بازاریابی تجربی یا بازاریابی تعاملی نوعی استراتژی بازاریابی است که با درگیر کردن مستقیم مشتریان آنها را به مشارکت در یک تجربه برند ترغیب می‌کند. یعنی با ایجاد یک تجربه مشتری به یاد ماندنی ارتباط عاطفی عمیقی را بین مشتریان و یک برند به وجود می‌آورد. در بازاریابی سنتی مصرف کنندگان دریافت کنندگان منفعل پیامی تبلیغاتی شرکت‌ها محسوب می‌شوند. با این وجود، در بازاریابی تجربی یک برند مصرف کننده را مستقیما درگیر می‌کند. همچنین، پنجره‌ای را به سمت توسعه یک کمپین تبلیغاتی باز می‌کند.

این امر به کسب و کارها امکان برقراری ارتباط با مصرف کننده را می‌دهد. در نتیجه، مصرف کنندگان می‌توانند بخشی از یک کمپین باشند. علاوه بر این، قادر هستند فرایند اجرای یک کمپین را از صفر تا صد مشاهده کنند.

بازاریابی تجربی چیست؟

چرا تاثیرگذار است؟

بازاریابی تجربی بسیار موثر است زیرا اصولا ما انسان‌ها موجوداتی احساساتی هستیم. برقراری ارتباط احساسی یک برند با ما در نهایت به خرید محصولات و خدمات منجر می‌شود و از ما مشتریان وفاداری می‌سازد. بنابراین، درگیر کردن مشتریان با داستان‌تان به آنها احساس نزدیکی می‌دهد که این امر برند شما را در نگاه آنها متفاوت‌تر می‌کند.

نحوه برنامه ریزی برای یک کمپین بازاریابی تجربی

حالا که تا حدودی با بازاریابی تجربی آشنا شده‌اید می‌خواهیم نشان دهیم که چطور می‌توانید با دنبال کردن چندین مرحله تاثیرگذار یک کمپین بازاریابی تجربی را برنامه ریزی کنید. پس همچنان به خواندن ادامه دهید.

اول از همه، نگاهی به پایگاه مشتریانتان بیندازید

قبل از آغاز هر نوع برنامه ریزی سری به اطلاعات کنونی مشتریان‌تان بزنید. با انجام این کار می‌دانید چه نوع بازاریابی تجربی با مخاطبان‌تان همخوانی بیشتری دارد. مطالعه این اطلاعات حتی ممکن است به شما دید بهتری درباره بازارهای جدید بدهد. با در نظر گرفتن بخش بندی مشتریان می‌توانید به مشتریانی دست پیدا کنید که بهترین تعامل را با کسب و کارتان دارند. جهت اطلاع باید بگوییم که شناسایی درست مشتریان و نیازهای آنها شما را به اطلاعات با ارزشی درباره مخاطبان هدف شرکت‌تان می‌رساند.

در ادامه هم می‌توانید انواع و اقسام کمپین‌های تجربی هیجان‌انگیز و ارزشمند را مشخص کنید.

برای بازاریابی تجربی باید اهداف‌تان را یکپارچه کنید

از خودتان بپرسید که دوست دارید از این کمپین چه چیزی عاید شما شود. آیا می‌خواهید مشتریان جدیدی برای خودتان دست و پا کنید؟ می‌خواهید محصول جدیدی را تبلیغ کنید؟ آیا به فکر ورود به یک بازار جدید هستید؟ هر زمان که اهداف‌تان را یکپارچه و منسجم کردید وقت آن می‌رسد که کمپین خودتان را آماده کنید. فراموش نکنید که این استراتژی باید قابل سنجش باشد و روی مخاطب مورد نظرتان تمرکز کند. همچنین، تعریف برند شما در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

بنابراین، باید دقیقا متوجه شوید که تمایل دارید این تجربه چه چیزی را در مورد ارزش‌ها و فرهنگ برندتان منتقل کند.

شاخص کلیدی عملکرد را شناسایی کنید

قبل از اینکه بخواهید کمپین‌تان را شروع کنید باید بدانید که از موفقیت چه برداشتی دارید. از این لحاظ، نگاهی به اهداف از قبل تعیین شده خودتان بیندازید. ببینید چطور می‌توانید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را به بهترین حالت ممکن اندازه گیری کنید. همچنین، نگاه کنید که می‌خواهید در طول کمپین‌تان چه اطلاعاتی را در مورد مشتریان‌تان به دست آورید. همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی تجربی روش بسیار خوبی برای کسب اطلاعات دقیق مشتری و درخواست مشتاقانه فیدبک حضوری از شرکت کنندگان است.

نکته کلیدی این است که تمامی کسب و کارها باید اهداف مخصوص برند خودشان را داشته باشند. همچنین، تمام تصمیات باید بر پایه این اهداف گرفته شوند. بنابراین، شرکت‌تان با شناسایی شاخص‌های کلیدی می‌تواند انتخاب‌های بهتری داشته باشد.

شناسایی شاخص کلیدی عملکرد برای بازاریابی تجربی

بودجه لازم را فراهم کنید

عموما پیش بینی بودجه لازم در هنگام برنامه ریزی برای هر نوع کمپین جدیدی می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را تضمین کند. این امر در مورد بازاریابی تجربی هم صدق می‌کند، زیرا بخش‌های متحرک بیشتری دارد. هرچند، همچنان با ابزارهای سنتی بازاریابی کار می‌کند.

یک طرح بازاریابی چند کاناله را پیاده سازی کنید

روی هم رفته، بازاریابی تجربی شما ممکن است بسته به اهداف‌تان در یک مکان فیزیکی نمایش داده شود. با این حال، حتما نباید با یک روش تعاملی انجام شود. یعنی تجربه شما می‌تواند علاوه بر تبلیغ و پخش زنده در شبکه‌های اجتماعی هم عرضه شود. در این راستا، شما می‌توانید مخاطبان خود را برای بازاریابی تقسیم بندی کنید. از یک طرف، می‌توانید افراد موجود در یک مکان فیزیکی را بازاریابی کنید. از طرف دیگر هم می‌توانید همچنان به مشتریان خارج از این منطقه راه‌هایی مانند ایمیل، متن یا شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با برند ارائه ‌دهید.

نبایدهای کمپین بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی در صورت استفاده درست می‌تواند برای شما حکم یک معدن طلا را داشته باشد. در طرف مقابل، اگر از آن درست استفاده نکنید می‌تواند تبدیل به مین‌های زمینی نابود کننده شود. بر این اساس، بسیاری از شرکت‌ها فقط به خاطر محبوبیت و تعامل زیاد از این روش بازاریابی استفاده می‌کنند. با این وجود، نمی‌دانند که یک کمپین در صورت عدم مطالعه و آماده ‌سازی مناسب می‌تواند به راحتی در صورت شما منفجر شود.

به قول دیوید جاکوبسون، بنیانگذار و مدیر عامل TrivWorks بزرگترین خطر غیر منتظره بازاریابی تجربی این است که شما بخواهید تجربه را به هر قیمتی به فروش برسانید.

نمونه‌ای از بازاریابی تجربی اجرا شده توسط اپلیکیشن تیندر

توجه داشته باشید که شرکت کنندگان دوست ندارند حس کنند که شما قصد جذب مشتری و بازارگرمی دارید. بنابراین، باید سعی کنید تجربه‌ای را ایجاد کنید که نشانگر ارزش‌های شرکت‌تان باشد. مطمئنا تمرکز دنیای تبلیغات روی بازاریابی تجربی است. هرچند، پشت راه اندازی یک کمپین تعاملی باید تفکر درستی وجود داشته باشد. پس، از خودتان بپرسید؛ آیا به درد کسب و کار شما می‌خورد؟ آیا ارزش آن را دارد که زمان، تلاش و پول خودتان را برای انجام درست آن اختصاص دهید؟ آیا هدف روشنی در ذهن‌تان دارید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد، کمپین بازاریابی تجربی توانایی راه اندازی کسب و کارتان را با تعاملات مثبت و پایگاهی از طرفداران وفادار دارد.

اشتباهات رایج برای رویداد بازاریابی تجربی

اصولا میزبانی یک رویداد بازاریابی تجربی به برنامه ریزی و صرف هزینه زیادی نیاز دارد. بنابراین، دستیابی به نتایج مطلوب برای صاحبان کسب و کار بسار مهم است. به همین دلیل، در ادامه ۴ اشتباه رایج را بررسی می‌کنیم که انجام آنها می‌تواند برای شما نتایج ضعیفی به همراه داشته باشد.

اشتباهات رایج برای رویداد بازاریابی تجربی

عدم توجه به خواسته‌های مصرف کنندگان

اساسا، تقلید از ایده‌‌های بازاریابی تجربی رقبا یا یا برندهای دیگر بدون در نظر گرفتن نوع تجربه مورد نیاز بازار هدف منحصر به فردتان به احتمال زیاد برای تلاش‌های شما نتیجه‌ خوبی نخواهد داشت. از این نظر، وقتی که یک رویداد یا کمپین بازاریابی تجربی را برنامه ریزی کنید، باید بتوانید مصرف کنندگان را کمی خودمانی‌تر درک کنید. بنابراین، تجربه‌ای که قصد ارائه آن را دارید باید شدیدا با جمعیت شناسی مناسب‌تان تطبیق پیدا کند تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

نداشتن تفکر کلی گرایانه

برای برنامه ریزی یک رویداد بازاریابی تجربی باید از لحاظ اقدامات بازاریابی و برنامه بازاریابی دیدگاه وسیع‌تری داشته باشید. به این سوالات کمی فکر کنید. آیا الان کمپین فعالی دارید؟ ممکن است روی تبلیغ یک محصول جدید یا خاص تمرکز کرده باشید؟ باید به طور همه جانبه‌ای فکر کنید و مطمئن شوید که رویدادتان با تمام جنبه‌های مهم ارتباط نزدیکی دارد تا واقعا بتوانید از بودجه خود نهایت بهره را ببرید.

فرصت ندادن به مخاطبان برای مشارکت

همیشه بادتان باشد که نکته اصلی میزبانی از یک رویداد بازاریابی تجربی تعامل مهمانان با برند و تیم‌تان است. اگرچه گفتگوها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی همگی جایگاه خاص خودشان را دارند، شما هم باید از امکان تعامل کافی توسط راه‌های دیگر اطمینان حاصل کنید. طبق تحقیقات انجام شده بهترین تکنیک‌ها برای انجام درست این کار اهدای نمونه‌های رایگان و شرکت دادن مستقیم مهمانان در رویدادها است.

عدم استفاده از اینفلوئنسرها

اصولا استفاده از اینفلوئنسرهای مرتبط از طریق شبکه‌های اجتماعی راه بسیار خوبی برای تبلیغ رویداد آینده شما محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است در ابتدا کمی هزینه به همراه داشته باشد، این رویداد ارزش صرف این هزینه را دارد. در این راستا، اینفلوئنسرهای شناخته شده توسط افراد علاقه مند به برند و محصولات‌تان می‌توانند به شما در افزایش قابل توجه میزان مشارکت کمک کنند.