برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گوگل دیتا استودیو: نحوه ایجاد گام به گام یک گزارش

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چالش بزرگی که متخصصان بازاریابی با آن روبرو هستند، نیاز به داده های باکیفیت برای تجزیه و تحلیل استراتژی‌ها است. از این نظر، گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) با یک رابط کاربری ساده به ما امکان گروه بندی تمام اطلاعات مورد نیازمان را می‌دهد. ما هر روز از ابزارهای دیجیتالی متنوعی استفاده می‌کنیم و هر کدام از آنها اطلاعات با ارزشی را در اختیارمان قرار می‌دهند. همانطور که می‌دانید کیفیت و صحت داده‌ها ضروری است.

با این حال، داشتن تمام عناصر مناسب برای مدیریت و تفسیر درست داده‌ها هم اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، امروز می‌خواهمی با هم ببینیم گوگل دیتا استودیو چیست و چطور می‌توان با استفاده از آن گزارش‌های سفارشی را مرحله به مرحله ایجاد کرد.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل دیتا استودیو یک پلتفرم رایگان است که به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات را از منابع داده‌ مختلف، در پانل‌های کاربردی با گزارش‌های شخصی سازی شده گروه بندی کنید. توانایی گروه بندی حجم زیادی از اطلاعات این پلتفرم را به یک ابزار کاربردی برای متخصصان و مارکترهای دیجیتال مارکتینگ و سئو تبدیل می‌کند. علاوه بر وارد کردن تمام اطلاعات از ابزارهای دیگر در یک مکان، امکان آپلود داده‌ها به صورت دستی در صفحات گسترده را هم فراهم می‌کند.

همچنین، این پلتفرم کمک می‌کند تا از تمام اطلاعات موجود برای تهیه نمودار و گزارش جهت بررسی‌های بعدی استفاده کنید.

دیتا استودیو چطور کار می‌کند؟

در حال حاضر، بهبود جایگاه وبسایت‌ها یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است. در واقع، علیرغم اجرای هزاران کمپین دیجیتالی، سئو به دلیل جذب ترافیک ارگانیک همچنان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها محسوب می‌شود. از این لحاظ، دیتا استودیو می‌تواند به شما در تقویت جایگاه یابی کمک کند. به هر حال، این امکان را می‌دهد تا اطلاعات به دست آمده از منابع داده مختلف را در یک مکان گروه بندی کنید.

برای انجام این کار هم فقط باید یاد بگیرید که از این ابزار درست استفاده کنید. به‌طور کلی، افراد برای جایگاه یابی برند یا بهینه سازی مستمر وبسایت یا فروشگاه آنلاین‌شان باید داده‌ها را در پلتفرم‌های مختلف یکپارچه سازی کنند. به همین دلیل، دیتا استودیو راه حل مناسبی برای حل یکی از مشکلات اصلی بسیاری از مارکترها به شمار می‌رود.

مفاهیم کلیدی گوگل دیتا استودیو

قبل از یادگیری نحوه ایجاد گزارش باید با سه مفهوم مهم آشنا شوید تا بتوانید از گوگل دیتا استودیو به خوبی استفاده کنید.

  • منابع داده: مکان‌هایی هستند که داده‌ها به کمک آنها به دست می‌آیند. از این لحاظ، تعداد زیادی گزینه برای وارد کردن اطلاعات به دیتا استودیو وجود دارد.
  • گزارش: داشبوردهایی شامل معیارها و نمودارهای مختلف هستند که می‌توان آنها را به طور کامل شخصی سازی کرد.
  • نمودار فنی: نمایش گرافیکی تمام داده‌های آپلود شده را شامل می‌شود.

مزایای استفاده از گوگل دیتا استودیو

در حالت کلی، دیتا استودیو دارای مزایای مفیدی است که می‌توان به شما در دستیابی به اهداف مختلفی کمک کند.

  • ادغام داده‌ها از منابع مختلف در یک گزارش
  • اضافه کردن اطلاعات به صورت دستی و همچنین اتصال دیتا استودیو به پلتفرم‌های دیگر
  • به‌‌ورز رسانی خودکار گزارش‌ها بعد از ایجاد
  • امکان دانلود گزارش‌ها در قالب PDF
  • ایجاد گزارش‌ها بر اساس نیاز کاربران
  • برخورداری از الگوهایی برای تسهیل کار
  • مصورسازی منظم و واضح داده‌ها برای کمک به تجزیه و تحلیل بهتر

نحوه ایجاد گزارش در گوگل دیتا استودیو

همانطور که مشاهده کردید دیتا استودیو امکان و مزایای متعددی دارد. در این بخش قصد داریم مراحل لازم برای ایجاد یک گزارش یا داشبورد اولیه را به شما توضیح دهیم تا بتوانید مزایای آن را بهتر لمس کنید.

۱. ورود به گوگل دیتا استودیو

برای ورود به این پلتفرم نیاز به انجام کار پیچیده‌ای ندارید. در واقع، فقط باید یک اکانت جیمیل فعال داشته باشید. به هر حال، اگر می‌خواهید داده‌هایی را از منابع دیگر به دیتا استودیو وارد کنید، اکانت جیمیل‌تان باید به بقیه ابزارها دسترسی داشته باشد.

۲. ایجاد یک گزارش و اضافه کردن منبع داده

در این مرحله باید گزارش مورد نظرتان را ایجاد کنید. برای انجام این کار باید دکمه Create + را لمس و Report را انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید  یک گزارش به طور خودکار ایجاد و گزینه اضافه کردن منبع داده نمایش داده می‌شود. فراموش نکنید که وارد کردن داده‌ها به شدت مهم است. در غیر این صورت، هیچ اقدامی را نمی‌توانید انجام دهید، زیرا اصلا اطلاعاتی برای انجام اقدام خاصی وجود ندارد.

بر این اساس، می‌توانید به داده‌ها از Facebook Ads، Hubspot، LinkedIn، Mailchimp، SEMrush و سایر پلتفرم‌ها دسترسی پیدا کنید. اگر هم می‌خواهید داده‌ها را از ابزار سئوی محبوب‌تان اضافه کنید می‌توانید دنبال پلتفرم‌های موجود بگردید. بعد از دانلود داده‌های مورد نظرتان می‌توانید آنها را در دیتا استودیو آپلود کنید. به محض آپلود کردن داده‌ها هم می‌تواند منابع داده بیشتری را اضافه کنید.

برای انجام این کار، روی دکمه Add data کلیک و منابع مربوطه را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که یکی از مزایای مهم دیتا استودیو استفاده از چندین منبع داده مختلف است.

۳. انتخاب موضوع و طرح

قبل از شروع به تجزیه و تحلیل داده‌ها باید موضوع و طرح گزارش را انتخاب کنید. ما به شما توصیه می کنیم این کار را قبل از ایجاد نمودارها انجام دهید تا با اضافه کردن آنها دیگر نیازی به انجام تغییرات بعدی نداشته باشید و از لحاظ بصری به داشبوردتان آسیبی وارد نشود. برای انجام این کار باید یکی از تم‌های موجود در سمت راست صفحه را انتخاب کنید. در این بخش با کلیک روی Layout می‌توانید تنظیمات دقیق‌تری را برای نمایش بهتر انجام دهید.

هرچه باشد، رعایت اصول زیبایی شناسی در هنگام ایجاد یک گزارش اهمیت زیادی دارد.

۴. اضافه کردن عناصر

در گزارش ایجاد شده در هنگام بارگذاری داده‌ها یک سری جدول ظاهر می‌شوند. همچنین، در این مرحله می‌توانید متون و همچنین عناصر بصری مانند تصاویر، اشکال و البته گرافیک را اضافه کنید. قالب‌های متنوع نمودار هم در دسترس است که می‌توانید آنها را در داشبوردتان لحاظ کنید. بهتر است بررسی کنید که کدام قالب‌ها با توجه به گزارش‌تان مناسب‌تر هستند. در این مرحله برای افزودن این عناصر باید در نوار بالایی Add a graphic،  Image، Text، Line و یا Shape را را انتخاب کنید.

بعد از اضافه کردن جدول یا نمودار تعدادی گزینه در سمت راست ظاهر می‌شوند. بنابراین، برای دستیابی به یک گزارش اولیه باید روی انتخاب صحیح ۳ گزینه از گزینه‌های اصلی تمرکز کنید:

  • منبع داده: در اینجا می‌توانید از بین منابع اضافه شده در آغاز موارد مورد نیازتان انتخاب کنید.
  • ابعاد و متریک: هر منبع داده گزینه‌های خاص خودش را دارد.
  • دوره زمانی

۵. اضافه کردن فیلترهایی برای بهبود مدیریت گزارش

فیلترها به شما این امکان را می‌دهند تا تاریخ‌ها یا بخش‌های خاصی را مشاهده کنید. برای مثال، اندازه گیری ترافیک ارگانیک. همچنین، اطلاعاتی در مورد دوره زمانی تجزیه و تحلیل را هم ارائه می‌دهند. بر این اساس، فیلترها را می‌توانید به کمک منوی کشویی Add a controller اضافه کنید.

۶. ادغام داده‌ها

در مجموع فرایند نمایش داده‌‌ها از چندین منبع مختلف در یک جدول یا نمودار کمی پیشرفته‌تر است. فرض کنید که می‌خواهید جدولی شامل معیارهای Google Analytics و Search Console ایجاد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که جدول مربوطه را انتخاب کرده و روی گزینه Combine data در قسمت Data source کلیک کنید. در ادامه یک منوی جدید باز می‌شود که در آن می‌توانید منبع داده دوم را برای ادغام با منبع اول انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که دیتا استودیو به شما امکان ادغام حداکثر ۵ منبع را می‌دهد. در نهایت، باید کلید Union را انتخاب کنید که به شما امکان ادغام این دو منبع را می‌دهد. بعد از انتخاب معیارهای هر منبع هم باید روی دکمه Save کلیک کنید.

نتیجه گیری

گوگل دیتا استودیو یک ابزار کاملا بصری در سطح پایه محسوب می‌شود. با این وجود، برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای روی آن تسلط داشته باشید باید برای مدتی با آن تمرین کنید. به هر حال، این ابزار یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌هایی است که گوگل ارائه می‌دهد. از همه مهمتر، رایگان بودن آن هم مزیت بزرگی است که کسب و کارها می‌توانند از آن نهایت بهره را ببرند و به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند.