برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مدل AIDA در بازاریابی: توجه، علاقه، تمایل و اقدام

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مدل AIDA یکی از بهترین استراتژی‌ها و پرطرفدارترین ابزارهایی است که در کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود. اصولا اشاره این مدل به مراحلی است که مشتری در فرایند خرید از آن عبور می‌کند. همچنین، به کارگیری آن به شرکت‌ها در هدایت روان ‌شناسی مشتری در مراحل مختلف کمک می‌کند. در نهایت، این مدل فرآیند تصمیم‌گیری را تسریع می‌کند و باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

منظور از مدل AIDA چیست؟

به طور کلی، مدل AIDA در بازاریابی چارچوبی است که کسب و کارها از آن برای شناسایی و هدف گیری مشتریان جدید استفاده می‌کنند. بر این اساس، این مدل برای تبدیل یک مشتری احتمالی به یک مشتری خریدار چهار مرحله را به کسب‌ و کارها پیشنهاد می‌کند. این چهار مرحله عبارتند از:

  • جلب توجه
  • ایجاد و حفظ علاقه
  • ایجاد تمایل
  • اقدام

به عبارت دیگر، این مدل به کسب و کارها در ایجاد کمپین‌های بازاریابی موثرتر کمک می‌کند تا بتوانند بهتر مشتریان بالقوه را به مشتریان خریدار تبدیل کنند.

مراحل مدل AIDA در بازاریابی

اصولا استفاده از مدل AIDA برای ایجاد استراتژی بازاریابی کمپین‌ها و ساختار محتوا به شما قدرت بیشتری می‌دهد تا بتوانید مشتریان احتمالی را به مرحله تصمیم گیری برای خرید برسانید. از این لحاظ، زمانی که مصرف کنندگان با برند شما بیشتر آشنا می‌شوند، احساسات خاصی نسبت به محصول یا خدمات‌تان پیدا می‌کنند. در نهایت، این احساسات آنها را به سمت اقدام هدایت می‌کند. در ادامه هر مرحله از مدل AIDA را به طور مفصل تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

مراحل مدل AIDA

توجه (Attention)

اساسا اولین مرحله در سفر مشتری جلب توجه مشتری بالقوه است. یعنی باید مطمئن شوید که مخاطب هدف‌تان به محصول یا خدمات‌تان توجه می‌کند. از این لحاظ، توانایی محتوای شما برای جلب و حفظ توجه می‌تواند مخاطبان هدف‌تان را به فعالیت‌های شرکت‌تان علاقه مند کند. برای انجام این کار باید کاری کنید که مخاطبان هدف‌تان محتواهای شما را مشاهده کنند. استفاده از تکنیک‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای دسترسی به آنها در شبکه‌های مجازی می‌تواند به شما برای دستیابی به این هدف کمک کند.

عموما برای جلب توجه مخاطبان هدف‌تان می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

علاقه (Interest)

به محض جلب توجه مصرف کنندگان باید آنها را به محصول یا خدمات‌تان علاقه مند کنید. اساسا، ارائه اطلاعات مفید برای آشنایی مصرف کننده با محصول یا خدمات‌تان راه خوبی برای انجام این کار است. از همه مهمتر، جذابیت محتوای شما هم باید به اندازه‌ای باشد که مخاطبان هدف‌تان بخواهند درباره فعالیت‌های شرکت‌تان بیشتر بدانند. برای دستیابی به این هدف باید اطلاعات ارزشمندی را در ارتباط با نیازها و خواسته‌های آنها ارائه دهید.

تولید محتوای آموزنده و جالب در این راه می‌تواند به شما کمک زیادی کند. علاوه بر این، برای ایجاد علاقه می‌توانید از مسیرهای رایج زیر نهایت بهره را ببرید:  

  • وبلاگ‌
  • ویدیو
  • اینفوگرافیک
  • آموزش
  • کتاب‌های الکترونیکی

تمایل (Desire)

طبق تئوری تبلیغات، بعد از ایجاد علاقه به محصول یا خدمات‌ در مخاطبان هدف‌تان باید تمایل و اشتیاق را در وجود آنها بارور کنید. برای انجام این کار، می‌توانید نشان دهید که محصول یا خدمات‌تان چطور می‌توانند نیازها و خواسته‌های آنها را برآورده کنند. بر این اساس، تولید محتوای گیرا و تاثیرگذار می‌تواند مخاطبان هدف‌تان را به خرید محصول یا خدمات‌تان ترغیب کند. برای دستیابی به این هدف باید به آنها دلایل قانع کننده‌ای ارائه دهید تا بدانند چرا باید از شما خرید کنند.

یعنی باید محتوای متقاعدکننده و مرتبط با نیازهای آنها تولید کنید. در این راستا، متداول‌ترین روش‌ها برای ایجاد تمایل عبارتند از:

  • بررسی محصولات
  • نظرهای مثبت مشتریان
  • مطالعات موردی مشتری
  • نسخه‌های نمایشی یا آزمایشی
  • کوپن یا تخفیف

اقدام (Action)

به محض ایجاد علاقه و تمایل نسبت به محصول یا خدمات‌تان باید مصرف کنندگان را به اقدام وادار کنید. این کار را می‌توانید با ارائه یک دعوت به عمل برای ترغیب مصرف کننده به خرید محصول یا خدمات‌تان انجام دهید. مجددا تاکید می‌کنیم که محتوای شما باید آنقدر متقاعد کننده باشد تا مخاطبان هدف‌تان بخواهند اقدام مورد نظرتان را انجام دهند. برای دستیابی به این هدف باید یک دعوت به عمل قوی و مرتبط با نیازهای آنها را ارائه دهید.

در اینجا تولید محتوای تاثیرگذار می‌تواند آنها را به اقدام تشویق کند. برای دعوت به عمل می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • دکمه‌های “همین حال خرید کنید”
  • فرم‌های “همین امروز ثبت نام کنید”
  • پیشنهادات ارسال رایگان
  • مسابقات و هدایا

همانطور که می‌بینید مدل AIDA در بازاریابی راه بسیار خوبی برای پیکربندی محتواها جهت افزایش اثربخشی محسوب می‌شود. بنابراین، با دنبال کردن این چهار مرحله می‌توانید محتوایی را جهت جلب توجه مخاطبان هدف‌تان تولید کنید تا با ایجاد علاقه نسبت به محصول یا خدمات‌تان و ایجاد تمایل آنها را به اقدام ترغیب کنید. با استفاده صحیح از این مدل می‌توانید فروش‌تان را افزایش دهید و به اهداف تجاری مورد نظرتان دست پیدا کنید.

نحوه استفاده از مدل AIDA در کسب و کارها

حالا که می‌دانید مدل AIDA دقیقا چیست می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور باید از این مدل در کسب و کارتان استفاده کنید. فرض کنید صاحب کسب و کاری هستید و مواد شوینده سازگار با محیط زیست را می‌فروشید:

  • در وهله اول، برای افزایش فروش باید یک پست وبلاگی درباره مزایای استفاده از مواد شوینده سازگار با محیط زیست ایجاد کنید.
  • سپس، برای جلب توجه مخاطبان هدف‌تان باید یک تیتر جذاب بنویسید. برای مثال، تیتری مانند “مواد شوینده سازگار با محیط زیست: بهترین راه برای نجات این کره خاکی و کیف پول‌تان” می‌تواند تیتر جالبی باشد.
  • در پاراگراف اول هم باید اطلاعاتی ارائه دهید که خواننده را با مزایای استفاده از مواد شوینده سازگار با محیط زیست آشنا کند. مطمئنا انجام این کار مخاطبان را به محصول‌تان علاقه مند می‌کند.
  • در پاراگراف دوم هم می‌توانید بعضی از ویژگی‌ها و مزایای مواد شوینده سازگار با محیط زیست را نشان دهید. این کار باعث ایجاد تمایل به محصول در مخاطبان هدف‌تان می‌شود.
  • در نهایت، با ایجاد یک دعوت به عمل باید خواننده را به خرید مواد شوینده سازگار با محیط زیست ترغیب کنید. انجام این کار به انجام اقدام مورد نظرتان توسط مصرف کننده کمک می‌کند.
نحوه استفاده از مدل AIDA در کسب و کار‌ها

مزایای مدل AIDA در بازاریابی

در حالت کلی، این مدل می‌تواند برای کسب و کارتان مزایای زیادی داشته باشد. بر این اساس، مهمترین مزایای این مدل عبارتند از:

  1. سادگی و قابل درک بودن: مشخصا این مدل خیلی ساده و قابل درک است. همچنین، به کارگیری آن راحت است. بنابراین، می‌توان از آن برای تولید محتواهای موثر و جذاب در هر نوع کسب و کاری استفاده کرد.
  2. قابلیت استفاده در تمام کسب و کارها: مدل AIDA قابلیت استفاده در هر کسب و کاری را دارد. بنابراین، استفاده از این مدل برای فروش محصول و خدمات می‌تواند به افزایش فروش و تبدیل منجر شود.
  3. کمک به تولید محتواهای مؤثر و جذاب: با دنبال کردن چهار مرحله ساده مدل AIDA می‌توانید محتوای تاثیرگذاری را برای جلب توجه مخاطبان هدف‌تان تولید کنید. انجام این کار باعث می‌شود آنها به محصول یا خدمات‌تان علاقه مند شوند. در نتیجه، با ایجاد تمایل می‌توانید آنها را به انجام اقدام مورد نظرتان تشویق کنید.  
  4. افزایش فروش و تبدیل: این مدل به نوعی به افزایش فروش و تبدیل هم کمک می‌کند. یعنی با دنبال کردن مراحل آن می‌توانید محتوایی را برای برقراری ارتباط با خوانندگان تولید و آنها را به اقدام وادار کنید.

نتیجه

مدل AIDA ابزار بسیار خوبی برای استفاده کسب ‌و کارها در زمان برنامه‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات است. بنابراین، کسب و کارها با تمرکز روی ایجاد آگاهی و توجه، علاقه، تمایل و اقدام در مشتریان بالقوه می‌توانند به طور موثرتری از موفقیت کمپین‌ها مطمئن شوند. به خاطر داشته باشید که این مدل کامل نیست و شما باید در زمان برنامه ریزی استراتژی بازاریابی فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید. با این حال، به عنوان یک نقطه شروع می‌تواند به کسب و کارتان ایده روشنی برای علاقه مند کردن افراد به محصولات یا خدمات‌تان ارائه دهد.