برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

متن جایگزین تصویر (alt text) و اهمیت آن برای سئو

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یادش بخیر! وقتی که در گذشته‌های نه چندان دور از اینترنت دیال آپ استفاده می‌کردیم بیشتر وقت‌ها قبل از بارگذاری کامل یک عکس در صفحه، متن جایگزین تصویر (alt text) را مشاهده می‌کردیم. البته این روزها به دلیل دسترسی به اینترنت پرسرعت چنین اتفاقی خیلی کم رخ می‌دهد. با این حال، این امر اصلا به معنای ناپدید شدن این قبیل متن‌ها نیست. یعنی حتی اگر این متن‌ها را در یک جستجوی معمولی وب مشاهده نکنید باز هم اهمیت زیادی دارند.

بنابراین، اگر می‌خواهید ربات‌های موتور جستجو و افرادی که از صفحه خوان استفاده می‌کنند به محتواهای وبسایت‌تان راحت‌تر دسترسی پیدا کنند باید برای همه تصاویر از متن جایگزین استفاده کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره این متن‌ها و اهمیت آنها در سئو صحیت کنیم.

متن جایگزین چیست و چه کاربردی دارد؟

اصولا، متن جایگزین تصویر متنی است که وظیفه توصیف یک تصویر را در کد HTML به عهده دارد. در وهله اول، این متن تصویری که بارگذاری نمی‌شود را توصیف می‌کند. از این لحاظ، چندین سال قبل به دلیل کندی اینترنت متن جایگزین به شما در شناسایی محتوای تصویری خیلی سنگین برای لود شدن در مرورگرتان کمک می‌کرد. با این وجود، این روزها تصاویر کمتری به کندی لود می‌شوند.

حتی اگر این اتفاق رخ دهد هم می‌توانید متن جایگزین را به جای یک تصویر مشاهده کنید. در حال حاضر کاربردهای این متن عبارتند از:

  • افراد دارای معلولیت را با محتوای تصاویر آشنا می‌کند
  • محتوا و زمینه تصویر را برای درک بهتر ربات‌های موتور جستجو ارائه می‌دهد

البته بیشتر وقت‌ها از متن جایگزین تصویر هم مانند دیگر عناصر درست استفاده نمی‌شود. همچنین، بیشتر افراد اهمیت آن را دست کم می‌گیرند. به همین دلیل، در ادامه می‌خواهیم اهمیت این متن را دقیق‌تر بررسی کنیم.

متن جایگزین تصویر  و کاربرد آن

متن جایگزین تصویر (Alt text) چه اهمیتی دارد؟

عناصر بصری یکی از ارکان مهم وبسایت‌ها هستند. از این نظر، این روزها کمتر وبسایتی را می‌توان بدون تصاویر یا عناصر گرافیکی پیدا کرد. به همین دلیل، استفاده از متن جایگزین تصویر اهمیت زیادی دارد. از این لحاظ، این نوع متن محتوای یک تصویر را به کلمات تبدیل می‌کند. بنابراین، این تصویر را می‌توان در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دارد. منظور ما در اینجا افراد دارای معلولیت و ربات‌های موتور جستجو است که از هوش کافی برای درک کامل محتواهای تصویری برخوردار نیستند.

اهمیت آن برای سئو

در حالت کلی، متن جایگزین تصویر عنصر خیلی مهمی در بهینه سازی سئو داخلی محسوب می‌شود. همچنین، بهینه سازی مناسب متن جایگزین تصویر (alt text) شانس رتبه بندی وبسایت‌تان را در جستجوی تصویر در گوگل بیشتر می‌کند. یعنی متن جایگزین برای جستجوی تصویر در گوگل یک فاکتور رتبه بندی محسوب می‌شود. بنابراین، با توجه به جایگاه مناسب و وجه مشخصه وبسایت‌تان ترافیک جستجوی تصویر در گوگل نقش مهمی را در موفقیت کلی وبسایت شما بازی می‌کند.

برای مثال، بیشتر وقت‌ها کاربران برای جستجوی محصولات مورد نیاز در وبسایت‌های تجارت الکترونیک به جای تایپ نام محصول در جستجوی استاندارد گوگل از جستجوی تصویر در گوگل استفاده می‌کنند. پس، بدون بهینه سازی مناسب تصویر احتمالا تعداد زیادی از ترافیک و مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد.

اهمیت آن برای افزایش دسترسی

اصولا قابلیت رویت در جستجوی تصویر در گوگل خیلی مهم است. با این حال، یک عامل مهم‌تر به نام دسترسی هم وجود دارد. خوشبختانه، در چند سال گذشته به قابلیت دسترسی برای طیف وسیعی از افراد اهمیت بیشتری می‌دهند. فرض کنید متن جایگزین تصاویرتان به جای استفاده مفرط از کلمات کلیدی به توصیف محتواهای مربوطه می‌پردازد. با انجام این کار، افرادی که قادر به دیدن این تصویر نیستند می‌توانند محتوای کل صفحه وب را بهتر متوجه شوند.

اشتباهات متداول در هنگام نوشتن متن جایگزین

در حالت کلی، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر (alt text) تنها اشتباهی نیست که احتمالا انجام می‌دهید. از این لحاظ، ممکن است اشتباهات رایج زیر را هم مرتکب شوید.  

  • عدم موفقیت در استفاده از متن جایگزین یا پر نکردن متن جایگزین
  • نوشتن متن جایگزین مشابه برای تصاویر متفاوت
  • استفاده از یک متن جایگزین خیلی کلی که از عهده توصیف تصویر مربوطه به خوبی بر نمی‌آید. برای مثال، استفاده از متن جایگزین “سئو داخلی” برای یک عکس مربوطه به سئو داخلی وبسایت به جای توصیف بیشتر این نوع سئو
  • استفاده از همان نام فایل عکس دانلود شده از گوگل به عنوان یک متن جایگزین تصویر نامطلوب
اشتباهات متداول در هنگام نوشتن متن جایگزین

نحوه نوشتن درست متن جایگزین تصویر (alt text)

بعد از آشنایی با اشتباهات متداول در هنگام استفاده از متن جایگزین در اینجا می‌خواهیم نکات مربوطه به نحوه صحیح نوشتن آن را به شما توضیح دهیم:

  • از کلمات کلیدی به طور افراط آمیز در متن جایگزین استفاده نکنید، زیرا به رتبه بندی صفحه وب‌تان کمک زیادی نمی‌کند
  • بهتر است از کلمات کلیدی هدف به صورت طبیعی به عنوان بخشی از توصیف تصویر استفاده کنید
  • از کلمات کلیدی غیرمرتبط با تصویر استفاده نکنید
  • سعی کنید تصویر را با جزئیات توصیف کنید، اما با یک متن نسبتا کوتاه. بنابراین، نباید از چندین جمله برای نوشتن متن جایگزین استفاده کنید
  • از متن روی تصاویر استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که تمام متن باید در قالب کد HTML اضافه شود
  • هیچوقت ننویسید برای مثال تصویری در مورد تبلیغات  گوگل ادز، بلکه سعی کنید محتوای تصویر را به طور کامل توضیح دهید
  • متن جایگزین را طوری بنویسید که خواننده با خواندن آن بتواند محتوای تصویر را تجسم کند. انجام این کار بهترین تمرین برای کسب اطمینان از درست بودن متن جایگزین شما محسوب می‌شود

مطمئن شوید که تمام تصاویر‌تان متن جایگزین مناسبی دارند

به خاطر داشته باشید که در هنگام آپلود یک تصویر همیشه نسبت به نوشتن متن جایگزین تصویر (alt text) اقدام کنید. اگر تا امروز این کار را انجام نداده‌اید، توصیه می‌کنیم هرچه زودتر این کار را انجام دهید. در این راستا، بهتر است زمانی را برای بررسی تصاویر فاقد تگ‌های جایگزین کنار بگذارید و بعد از پیدا کردن این تصاویر یک متن جایگزین مرتبط و توصیفی را به آنها اضافه کنید. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند که از بهینه سازی وبسایت‌تان در موتورهای جستجو اطمینان بیشتری حاصل کنید.