برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست و چرا اینقدر از آن حرف زده می‌شود؟ چطور با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کسب‌وکار خود را از این رو به آن رو کنید؟ بدون شک موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی علاوه بر خلاقیت به یک استراتژی قوی و هدفمند نیز نیاز دارد. به همین دلیل این روزها اکثریت قریب به اتفاق مارکترها بیشتر تمرکز خود را روی این شبکه‌های پرطرفدار می‌گذارند. حتی فروشندگان فعال در این رسانه‌ها نیز نسبت به همتایان غیر فعال خود فروش بیشتری دارند. اما این نوع بازاریابی به غیر از افزایش فروش مزایای دیگری نیز دارد که بیشتر کسب‌وکارها با آنها آشنایی ندارند.

متاسفانه هنوز هم کسب‌وکارهایی وجود دارند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در استراتژی بازاریابی آنها جایی ندارد. اگر شما هم جزو این دسته از مشاغل هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید، زیرا ما با دلایل محکمی به شما نشان خواهیم داد که چطور با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کسب‌وکار خود را از این رو به آن رو کنید.

مزایایی که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها به همراه می‌آورد

روی هم رفته شما برای اینکه بتوانید در یک بازار رقابتی جان سالم به در ببرید، باید با روندهای جدید حوزه کاری خود آشنا شوید. این دقیقا همان کاری است که بیشتر شرکت‌ها با بهره‌گیری از داده‌های شبکه‌های اجتماعی برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه انجام می‌دهند. در ادامه ۲۰ مزیت مهم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها را با جزئیات توضیح می‌دهیم.

۱- افزایش آگاهی از برند

یکی از بزرگ‌ترین اهداف بازاریابی کسب‌وکارها افزایش آگاهی از برند و بیشتر شناخته شدن آنهاست. جای تعجبی ندارد در بیشتر اوقات مصرف‌کنندگان به خرید محصولات از برندهای شناخته‌شده تمایل دارند. وفاداری بعضی از خریداران به یک برند به مزایای تجاری بلندمدتی منجر می‌شود. به لطف شبکه‌های اجتماعی این روزها فرایند برندسازی در مقایسه با گذشته آسان‌تر انجام می‌شود، زیرا برندها در این رسانه‌ها بیشتر در معرض دید افراد قرار می‌گیرند.

برای افزایش آگاهی از برند بهتر است عکس‌های پیج اصلی خود در شبکه‌های اجتماعی را با دقت زیادی انتخاب کنید. علاوه بر این، یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت برند قرار دادن لوگو به صورت هدفمند است. همچنین بهتر است همیشه عناصر بصری برند خود را عالی نشان بدهید.

۲- باز کردن سر صحبت با مخاطبان‌

یکی از استراتژی‌های موثر در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که حول و حوش برند، محصولات و شرکای خود گفتگو ایجاد کنید. وقتی مخاطبان راجع به پیام‌های شما در رسانه‌های اجتماعی کامنت می‌گذارند، سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید. اجازه بدهید آنها احساس کنند که پشت این برند یک شخص واقعی حضور دارد و آنها با یک روبات صحبت نمی‌کنند. انجام این کار باعث می‌شود که حس کنند شما برای آنها به عنوان یک مشتری ارزش زیادی قائل هستید. اما چطور باید این کار را انجام دهید؟

بهتر است محتواهایی را منتشر کنید که مخاطبان‌تان را به گفتگو و تبادل نظر ترغیب کند. برای انجام بهتر این کار در ادامه راه‌های موثری را به شما معرفی می‌کنیم:

  • با احترام از شرکت‌های همکارتان به صورت عمومی قدردانی کنید
  • در مورد محصولات‌تان نظرسنجی برگزار کنید
  • سوالات باز بپرسید و اجازه بدهید مخاطب به طور فعالانه‌ای پاسخ دهد

۳- درک علایق مشتریان هدف

برای دستیابی موثر به مشتریان هدف باید در وهله اول با علایق و سلایق آنها آشنا شوید. بررسی گفتگوهای اجتماعی مشتریان حول و حوش یک موضوع خاص می‌تواند شما را با علایق آنها بهتر آشنا کند. به این کار در اصطلاح شنفت اجتماعی (Social listening) می‌گویند. به طوری که با ردیابی گرایشات مخاطبان‌تان می‌توانید با اولویت‌های آنها آشنا ‌شوید. اینکه بدانید برای آنها چه چیزی اهمیت بیشتری دارد. علاوه بر این شما می‌توانید با دغدغه‌های آنها آشنا شوید و درباره آن محتوا تولید کنید.

بنابراین شما باید هر روز فرایند شنفت اجتماعی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید و بفهمید مشتریان هدف درباره صنعت و حوزه کاری شما چه نظری دارند.

۴- بسترسازی برای روایت داستان برند

شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن ماموریت برند و داستان آن کمک زیادی می‌کنند. قصه‌پردازی موثر می‌تواند به تصویر برند شما جلوه خاصی دهد. داستان برند شما می‌تواند کوتاه یا خیلی مفصل باشد و شما تعیین می‌کنید که کدام یک می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. البته توجه داشته باشید که یک داستان‌ حتما نباید طولانی باشد، بلکه گاهی یک تصویرسازی ساده نیز می‌توان روی مخاطبان اثر عمیقی بگذارد. از این لحاظ، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بستر مناسبی برای روایت داستان برند شما فراهم کنند و شما می‌توانید این داستان را در هر قالب محتوایی منتشر کنید.

۵- کمک به جمع آوری اطلاعات مربوط به مخاطبان

مطالعه در مورد کمیت و کیفیت مخاطبان به نوعی شبیه شنفت اجتماعی است. شما در این فرایند کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان در آینده را جستجو می‌کنید اما تمرکز خود را بیشتر روی محصول خاص‌تان می‌گذارید. شبکه‌های اجتماعی امکان جمع‌آوری این اطلاعات را برای شما فراهم می‌کنند. برای مثال در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که به اطلاعات مربوط به Reach و Insights دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید Reach تعداد افرادی است که هر محتوای مرتبط با پیج شما را دیده‌اند. Insights نیز داده‌های مهم مربوط به پست‌های شما را نشان می‌دهد.

۶- تسهیل پاسخگویی بهتر به مشتریان

این روزها مشتریان در شبکه‌های اجتماعی از شرکت‌ها انتظار رسیدگی دارند و شما باید به درخواست‌های آنها در کمترین زمان ممکن رسیدگی کنید. برخورداری از یک بخش خدمات به مشتریان عالی می‌تواند به روابط شرکت شما و مشتریان معنای بیشتری ببخشد. شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند از نظرات مشتریان خود زودتر مطلع شوید و با سرعت بیشتری به سوالات مشتریان‌ پاسخ دهید.

بنابراین، چنانچه یک تیم‌ ویژه برای شبکه‌های اجتماعی و خدمات به مشتریان دارید، سعی کنید ارتباط محکمی بین آنها برقرار کنید.

۷- کمک به ایجاد وفاداری مشتری

چه چیزی می‌تواند از ایجاد وفاداری به برند آن هم به صورت رایگان بهتر باشد؟ مشتریان برندهای محبوب خود را دنبال می‌کنند و با آنها تعامل دارند. حتی بعضی‌ از طرفداران دوآتیشه تنها از برندهایی خرید می‌کنند که پیج‌شان را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده‌اند. بپسندیم یا نه، این موضوع یک ارتباط مستقیم و واضح را نشان می‌دهد: در صورتی که مشتریان شما را دنبال کنند، به احتمال زیاد شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهند.

داشتن مشتریان وفادار ترافیک پیج را نیز افزایش خواهد داد. نکته مهم این است که همیشه مخاطبان وفادار خود را راضی نگه دارید. برای انجام این کار چند ایده به درد بخور را به شما معرفی می‌کنیم:

  • به فالوئرهای خود از طریق شبکه‌های اجتماعی کدهای تبلیغاتی (Promo codes) برای تخفیف ارائه دهید
  • سوالات باز بپرسید تا مخاطبان شما پاسخ دهند
  • هر ازگاهی به فالوئرهای خود هدیه‌های مقرون به صرفه بدهید

۸- تسریع افزایش ترافیک وبسایت

از دیگر مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که می‌تواند مشتریان را مستقیما به سایت شما هدایت کند. اگرچه موتورهای جستجو عملکرد بسیار خوبی دارند، وابستگی بیش از حد شما به نتایج آنها ممکن است به از دست دادن تعداد زیادی ترافیک بالقوه منجر شود. کانال‌های شبکه‌های اجتماعی جریان‌های ترافیک ورودی متنوع‌تری را در نظر می‌گیرند. این شبکه‌ها عملکرد بسیار خوبی از نظر هدایت ترافیک به سایت شما دارند. البته باید نوع محتواها و زمانبندی انتشار آنها را نیز در نظر بگیرید.

بهتر است که برای انتشار محتواهای خود یک برنامه زمان‌بندی معین داشته باشید. این امر باعث می‌شود که شما همیشه محتواهایی برای انتشار داشته باشید.

۹- کمک به نمایش توئیت‌ها در جستجوهای گوگل

رسانه‌های اجتماعی به کمک لینک‌سازی می‌توانند روی سئو تاثیر غیرمستقیمی داشته باشند. گوگل و بینگ توئیت‌ها را در نتایج جستجو نشان می‌دهند. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید متوجه شوید که دیگران در مورد توئیت شما چه نظری دارند. البته این ویژگی بیشتر به موضوعات مد روز مربوط می‌شود، زیرا معمولا توئیت‌های جدیدتر در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شوند.

۱۰- کمک به شبکه‌سازی

شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم می‌کنند تا شما بتوانید با افراد جدیدی آشنا شوید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید. راه‌های زیر کمک می‌کنند تا کسب‌وکارتان از این امکان نهایت بهره را ببرد:

  • فیسبوک: شما می‌توانید در فیسبوک گروه بسازید. این کار به شما کمک می‌کند که با شرکای تجاری بالقوه آشنا شوید. علاوه بر این می‌توانید با افراد علاقه‌مند به همکاری ارتباط برقرار کنید.
  • لینکدین: با جستجو در لینکدین می‌توانید افراد مشتاق به همکاری با برند خود را پیدا کنید
  • توئیتر: نه تنها امکان دسترسی به مشتریان را برای شما فراهم می‌کند، بلکه افراد مناسب برای همکاری را نیز سر راه کسب‌وکارتان قرار می‌دهد.
  • اینستاگرام: شما در این شبکه اجتماعی محبوب می‌توانید به همکاران برند و تولیدکنندگان محتوا دست پیدا کنید.

۱۱- ارزان بودن

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارگانیک عمدتا برای شما مجانی تمام می‌شود، زیرا ساخت یک پروفایل در شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتواهای ارگانیک اصولا رایگان است. ممکن است برای بعضی از افراد همین کافی باشد و با کیفیت محتوا به نوعی خودِ محتوا را تبلیغ کنند. اما اگر قصد تبلیغ محتوای خود را دارید، می‌توانید با پرداخت مبلغی محتوای خود را به افراد بیشتری نشان دهید. توجه داشته باشید که نباید محتوای ارگانیک شما شبیه یک تبلیغ باشد، زیرا ممکن است آن پست به عنوان اسپم شناخته شود.

اگر محتوای شما شبیه تبلیغ باشد یا مخاطبان را به خرید دعوت کند، باید هزینه آن را بپردازید. در نتیجه پست شما حرفه‌ای خواهد شد و در معرض افراد بیشتری قرار می‌گیرد.

۱۲- استفاده چند منظوره از محتوا

استفاده مجدد از هر چیزی در صورت امکان خوب است اما چرا از محتواهای خودتان استفاده مجدد نکنید؟ به هر حال شما وقت زیادی برای تولید آنها صرف کرده‌اید و دوست دارید بیشتر در معرض دید قرار بگیرند. شما می‌توانید برای مثال همان محتوای موجود در پست وبلاگ را در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. این کار باعث می‌شود که افراد جدیدی بتوانند محتوای شما را مشاهده کنند. از طرف دیگر، منظور از استفاده مجدد صرفا انتشار مجدد نیست، بلکه شما می‌توانید محتوای خود را با کمی تغییر منتشر کنید تا کیفیت بهتری داشته باشد.

۱۳- کمک به تعامل مجدد بازدیدکنندگان

اساسا ریتارگتینگ یک ابزار عالی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که با نگهداری فهرستی از بازدیدکنندگان وبسایت شما و قرار دادن کوکی‌های ناشناس در مرورگرشان عمل می‌کند. بعد از بازدیدِ آنها از یک وبسایت رسانه اجتماعی، سرویس ریتارگتینگ نسبت به نمایش تبلیغات اقدام می‌کند. این امر به کسب‌وکار شما امکان دیده شدن می‌دهد، حتی وقتی مشتری در وبسایت‌تان نباشد. توجه داشته باشید که این روزها تعدادی ابزار عالی ریتارگتینگ وجود دارد که استفاده از آنها راحت است.

شما می‌توانید با کمی جستجو از میان این ابزارها بهترین نوع را برای کسب‌وکارتان پیدا کنید و از آن برای تبلیغ محصولات‌تان بهره ببرید. اما سعی کنید که باعث سلب آسایش مشتریان خود نشوید.

۱۴- تسهیل توزیع محتوا

زمانی می‌رسد که شما با تلاش فراوان برای کسب‌وکار خود محتواهای جذابی تولید کرده‌اید و حالا زمان انتشار آنها فرا رسیده است. خوشبختانه، از این لحاظ شبکه‌های اجتماعی پتانسیل خوبی دارند و می‌توانند به شما در رساندن محتواها به مخاطبان هدف کمک زیادی کنند. شما می‌توانید علاوه بر انتشار محتواهای ارگانیک در این رسانه‌ها محتواهای دیگری را نیز از طریق پست‌های خود تبلیغ کنید. به هر حال همه کسب‌وکارها دنبال مخاطب بیشتر هستند و شبکه‌های اجتماعی به شما در بیشتر دیده شدن کمک می‌کنند.

 در بعضی از این شبکه‌های اجتماعی امکان انتشار همزمان پست‌های شما در یک پلتفرم دیگر نیز وجود دارد. برای مثال، شما در اینستاگرام با انتشار یک پست می‌توانید آن را در فیسبوک نیز منتشر کنید.

۱۵- اطلاع‌رسانی در مورد اخبار صنایع مرتبط

همانطور که اشاره کردیم، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند شما را با همکاران یا شرکای تجاری بالقوه در صنعت و حوزه کاری‌تان آشنا کنند. همچنین شما با دنبال کردن رقبای خود می‌توانید از برنامه‌های آنها در آینده مطلع شوید. از طرف دیگر، فناوری، شبکه‌های اجتماعی و روش‌های بازاریابی روز به روز پیشرفت می‌کنند. زمانی که فردی در صنعت و حوزه کاری شما یک تغییر ناگهانی ایجاد کند، شما کنجکاوانه تلاش می‌کنید درباره آن اطلاعاتی به دست آورید. به هر حال پیگیری اخبار تاثیرگذار برای شرکت‌ها در بازار رقابتی امروز از اهمیت زیادی برخوردار است.

شبکه‌های اجتماعی شما را همیشه به‌روز نگه می‌دارند، به طوری که یک جریان خبری پایدار را ارائه می‌دهند. در نتیجه شما با استفاده از این اطلاعات می‌توانید استراتژی‌های خود را تقویت کنید.

۱۶- بهبود عملکرد محتوا با تایید اجتماعی

اگر بخواهید از میان دو رستوران شلوغ و خلوت یکی را انتخاب کنید، به احتمال زیاد انتخابتان رستوران شلوغ خواهد بود. به هر حال حتما غذاهای رستوران شلوغ‌تر کیفیت بهتری دارد که این همه مشتری را به خود جذب کرده است. این مطلب در مورد وبسایت شما نیز صدق می‌کند. هیچ کس علاقه‌ای به خواندن یا مشاهده محتواهای کم‌مخاطب ندارد. مردم این روزها دنبال محتواهای خوب و با کیفیت می‌گردند. از نظر آنها هر محتوایی که بیشتر به اشتراک گذاشته شود، اعتبار بیشتری دارد و قطعا خلاقانه‌تر است.

شما می‌توانید در وبسایت‌تان دکمه‌هایی قرار دهید تا تعداد دفعات به اشتراک‌گذاری‌ محتواهایتان را به مخاطبان نشان دهد. استفاده از این دکمه‌ها آسان است و امکان به اشتراک‌گذاری سریع را به بازدیدکنندگان می‌دهد. از طرف دیگر، هرچه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود افراد بیشتری به انجام این کار ترغیب می‎شوند. در نهایت، شما انگیزه بیشتری برای تولید محتواهای باکیفیت خواهید داشت.

۱۷- فراهم کردن یک رسانه برای به اشتراک‌گذاری اخبار کسب‌وکارها

مشابه اطلاع‌رسانی درباره اخبار صنعت و حوزه کاری شما، شبکه‌های اجتماعی منبع خوبی برای به‌روز نگه ‌داشتن مشتریان شما در مورد اخبار کسب‌وکارتان هستند. اعلام خبر عرضه یک محصول جدید یا یک رویداد هیجان انگیز می‌تواند افراد زیادی را جذب و هیجان‌زده ‌کند. اما چه نوع اخباری را باید با مخاطبان و مشتریان خود به اشتراک بگذارید؟

  • خدمات و محصولات جدید
  • به‌روزرسانی‌های جدید
  • بخش‌های جدید

 ۱۸- هدایت کسب‌وکارها به سمت رهبری فکری

تمام کسب‌وکارها دوست دارند به عنوان یک رهبر در نظر گرفته شوند. شما نیز به عنوان صاحب یک کسب‌وکار دوست دارید که مشتریان در صورت داشتن هر نوع سوالی به شما و محتواهای شما مراجعه کنند. اما چطور می‌توانید در حوزه کاری خود با همه فرق داشته باشید؟ اینجا پای شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، به طوری که این رسانه‌ها امکان دسترسی به طیف وسیعی از افراد را برای شما فراهم می‌کنند. همانطور که می‌دانید مخاطبان بالقوه زیادی برای انواع مشاغل وجود دارند.

بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که مخاطبان هدف را پیدا کرده و برای آنها محتواهای مرتبط تولید کنید. شبکه‌های اجتماعی نیز در این مسیر به شما امکان انتشار محتواها و برقراری ارتباط با فالوئرها را می‌دهند. به محض ایجاد یک ارتباط قوی، مخاطبان در صورت داشتن هر سوالی به احتمال زیاد به شما مراجعه می‌کنند. در نتیجه شما برای آنها به یک رهبر فکری تبدیل می‌شوید. توجه داشته باشید که تبدیل شدن یک برند به رهبری فکری کار زمانبری است.

۱۹- کمک به شناسایی رفتار و نظرات مشتریان

شبکه‌های اجتماعی آنقدر قوی هستند که حتی می‌توانند روی رفتار مشتریان شما تاثیر بگذارند. علاوه بر این می‌توانند اطلاعاتی در مورد نحوه تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید یک محصول خاص را در اختیارتان قرار دهند. اما چطور می‌توانید گرایشات مشتریان را متوجه شوید؟ پاسخ روشن است: از طریق شنفت اجتماعی. گوش دادن به نظرات مشتریان درباره برند یا محصولات می‌تواند به شما اطلاعاتی درباره کیفیت عملکرد استراتژی‌تان و دغدغه مصرف‌کنندگان بدهد.

شبکه‌های اجتماعی فضایی را برای مردم ایجاد کرده‌اند تا نظرات خود را در مورد مسائل مختلف بیان کنند. در نتیجه شما می‌توانید استراتژی خود را بر اساس علایق آنها تعیین کنید.

۲۰- کمک به انجام تحقیق در مورد رقبا

این روزها تقریبا هر کسی به نوعی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد. این موضوع در مورد رقبای شما نیز صدق می‌کند. البته این موضوع لزوما خبر بدی نیست، زیرا شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی و فعل و انفعالات آنها را زیر نظر بگیرید و به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید. در مرحله اول باید رقبای خود را مشخص کنید و با استراتژی آنها در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید. برای انجام این کار می‌توانید پیج آنها را در این شبکه‌ها پیدا و محتواهای تولیدی آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف می‌تواند به شما در این راه کمک زیادی کند.