برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چت بات چیست و این نرم افزار چگونه کار می‌کند؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا تا به حال اصطلاح چت بات (Chatbot) به گوش‌تان خورده است؟ حتی اگر نام آن را نشنیده باشید، به احتمال زیاد در اینترنت با یکی از آنها برخورد کرده‌اید. به هر حال، این نرم افزار ابزار بسیار مفیدی برای کمک به کسب و کارهای آنلاین است تا بخش بزرگی از اقدامات بازاریابی و خدمات مشتری را اتوماتیک کنند. به خودی خود ابزار آنچنان پیچیده‌ای نیست و بسته به اهداف شرکت‌تان می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.

علاوه بر این، این نرم افزار مزایای بسیار خوبی را برای بهبود تجربه کاربران وبسایت‌تان به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم هر آنچه را که باید در مورد چت بات بدانید را توضیح دهیم.

چت بات چیست؟

به‌طور کلی، چت بات نوعی ربات است که قادر به چت کردن و تعامل با کاربران خاص است و می‌تواند هم پیام آنها را دریافت و هم برای آنها پیام ارسال کند. یعنی یک برنامه هوش مصنوعی است که در هنگام ورود مخاطبان به وبسایت‌تان به سوال‌های آنها پاسخ می‌دهد. مطمئنا شما قبلا با بعضی از آنها برخورد کرده‌اید. برای مثال، وقتی وارد وبسایت یک شرکت می‌شوید و یک پنجره چت با یک پیام خودکار ظاهر می‌شود.

این نرم افزارها عموما یک چت بات هستند که می‌توانید خیلی سریع و مستقیم سوال‌های خودتان را از آنها بپرسید تا بعدا یک کارمند خدمات مشتری با شما تماس بگیرد.

چت بات دقیقا چه کابردهایی دارد؟

اصولا پتانسیل این نوع نرم افزار بسته به شرکت‌ها و نیازهای آنها می‌تواند متفاوت باشد. اما با هوش مصنوعی چه امکاناتی را می‌توان به این برنامه‌ها ارائه داد؟ در ادامه با چند نمونه متداول آشنا می‌شوید.

۱. خدمات مشتری

خدمات مشتری به نوعی اولین کارکرد و دلیل اصلی استفاده از این نرم افزار در برنامه بازاریابی دیجیتال‌تان است. متاسفانه، شما همیشه زمان کافی برای رسیدگی به تمام مشتریانی که در حال مکاتبه با شرکت‌تان هستند را ندارید. دقیقا در این نقطه است که چت بات کاربرد اصلی خودش را نشان می‌دهد. در حالت کلی، نوع پاسخی که یک چت بات می‌تواند بدهد بسته به نوع و هدف ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد.

با این حال، این نرم افزارها می‌توانند حداقل با ارسال یک پیام از قبل ایجاد شده به مشتری پاسخ یا به طور پیش فرض در موقعیت‌های خاصی اقداماتی انجام دهند.

۲. مدیریت یک انجمن

یکی دیگر از کاربردهای عالی این نرم افزارها مدیریت یک انجمن یا چت گروهی است. همانطور که اشاره کردیم، شما همیشه زمان کافی برای رسیدگی به تمام فعالیت‌های مشتریان‌تان در چت روم‌ها یا انجمن‌ها را ندارید. به هر حال، باید ۱۰۰ درصد حواس‌تان به مکالمات افراد باشد تا کسی مرتکب تخلف نشود. این مورد خاص در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب متداول است. در این نوع از پلتفرم‌های تماشای آنلاین معمولا یک قابلیت چت برای پخش زنده در دسترس است.

با این وجود، مدیریت چت در طول پخش زنده می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد، به خصوص زمانی که تعداد مخاطبان لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع ابزاری مانند چت بات کاملا به کارتان می‌آید، زیرا به شما در مدیریت انجمن و جریمه افراد خاطی کمک می‌کند.  

3. فروش

فن آوری چت بات و به طور کلی هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت کرده است که در حال حاضر امکان فروش حتی بدون تعامل با مشتری هم وجود دارد. البته برای انجام این مورد به ایجاد چت بات‌های پیچیده‌تری نیاز است. برای مثال، بعضی از بزرگترین هتل‌های زنجیره‌ای از این نرم افزارها نهایت بهره را می‌برند و از چت‌ بات‌ها برای پاسخگویی به سوال‌های مشتریان و رزرو اتاق استفاده می‌کنند. همانطور که می‌بینید این فناوری خیلی پیشرفته است و در حوزه خدمات مشتری کاربرد زیادی دارد.

۴. راهنمای فروشگاه

در حال حاضر چندین چت بات وجود دارند که می‌توانند به عنوان یک فیلتر برای جستجوی محصولات در یک فروشگاه استفاده شوند. این نوع نرم افزارها معمولا یک سری سوال می‌پرسند و در ادامه محصولات را بر اساس پاسخ‌های مشتریان نمایش می‌دهند. همچنین، کیفیت تجربه کاربری و در عین حال پیمایش در وبسایت را بهتر می‌کنند. جالب است بدانید که حتی بعضی از چت بات‌ها می‌توانند بسته‌های محصول یا خدمات را بر اساس نیاز مشتریان ایجاد کنند.

۵. میزبانی از جلسات یا رویدادها

یکی از امکانات جالب این نوع نرم افزارها قابلیت میزبانی از رویدادها، گردهمایی‌ها یا حتی جلسات کوچک است. این نوع چت بات‌ها نه تنها قادر به برنامه ریزی جلسات دیجیتالی هستند، بلکه حتی می‌توانند به عنوان یک واسطه عمل کنند. بعضی از آنها حتی می‌توانند به طور مستمر با مهمانان در تماس باشند، اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار داده و یا به سوال‌های مربوط به رویدادها پاسخ دهند. بعضی از انها هم می‌توانند مهمانان را در زمان استراحت بین رویدادها سرگرم کنند.

چت بات چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد؟

حالا که می‌دانید چت بات چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است با انواع و نحوه عملکرد آن آشنا شوید. در کل، می‌توانیم آنها را به دو نوع تقسیم کنیم:

  • چت بات‌هایی که به کاربران پاسخ‌ها یا پیام‌های از پیش تعیین‌شده و مشروط می‌دهند.
  • چت بات‌هایی که توانایی گفتگوی واقعی با کاربران را دارند.

البته تفاوت اصلی این دو نوع در نحوه عملکرد و تعامل با کاربران است.

۱. چت بات با پاسخ‌های پیش فرض

این نوع چت بات‌ها طوری برنامه ریزی شده‌اند تا بتوانند به محرک خاصی پاسخ دهند. روی هم رفته، پیچیدگی پاسخ‌ها و محرک‌هایی که قادر به پاسخ دادن به آنها هستند به طور قابل توجهی متفاوت است. یعنی بعضی از آنها فقط می‌توانند پیام های ضبط شده را در هنگام کلیک کردن یا ورود کاربر به مناطق خاصی از وبسایت ارسال کنند. بعضی از آنها هم قادر به پاسخگویی به کلمات کلیدی یا سوال‌های خاصی هستند.

با این حال، این نوع چت بات تحت هیچ شرایطی پاسخ‌هایی فراتر از پاسخ‌های از پیش تعیین شده به کاربران نمی‌دهد. این مورد به نوعی بزرگترین محدودیت این نرم افزار محسوب می‌شود. البته، این محدودیت با سهولت اجرا و مزایای زیادی که برای کسب و کارتان دارد جبران می‌شود.

۲. چت بات با هوش مصنوعی

چت بات‌هایی که با هوش مصنوعی اجرا می‌شوند حتی می‌توانند با کاربران مکالمه داشته باشند. همچنین، قادر هستند طوری به سوال‌ها و پیام‌ها پاسخ دهند که انگار کک شخص واقعی پشت سیستم قرار دارد. نکته جالب این است که این ربات‌ها به لطف یادگیری ماشینی قادر به یادگیری و پیشرفت هستند. بنابراین، می‌توانند مکالمات روان‌تری داشته باشند و سریع‌تر و آسان‌تر به سوال‌های کاربران در وبسایت‌تان پاسخ دهند.

این نوع چت بات حتی می‌تواند بدون مداخله یک کارمند محصولات را به فروش برساند.

بهترین اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها برای ایجاد چت بات

در این بخش می‌خواهم بعضی از ابزارهای دیجیتالی برای ایجاد چت بات‌ها را به شما معرفی کنیم. بیشتر این ابزارها تنوع خوبی دارند و برای استفاده آسان هستند. بنابراین، در هنگام ایجاد چت بات‌ها با مشکلات زیادی روبرو نخواهید شد.

۱. chatfuel

chatfuel یکی از شرکت‌های پیشرو در ایجاد چت بات محسوب می‌شود و تمرکز آن عمدتا روی نرم ‌افزار فیس‌بوک مسنجر است. این ابزار نسبتا کامل به شما امکان ایجاد اتوماسیون در کمتر از ۱۰ دقیقه را می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان از این ابزار استفاده می‌کنند که همین موضوع میزان اثربخشی آن را نشان می‌دهد.

۲. Microsoft Bot Framework

همانطور که می‌دانید شرکت مایکروسافت یکی از پیشتازان تحقیقات هوش مصنوعی است. بنابراین، وقتی از چت بات‌ها صحبت می‌شود، نمی‌توان این شرکت را نادیده گرفت. از این نظر، Microsoft Bot Framework ابزاری است که به شما امکان ایجاد یک ربات باکیفیت و بی عیب و نقص را می‌دهد. نکته جالب این است که برای انجام این کار به دانش برنامه نویسی نیاز ندارید. در کل، استفاده از این ابزار آسان است.

بنابراین، تنها با انجام دستورات این برنامه می‌توانید یک چت بات حرفه‌ای و باکیفیت داشته باشید.

۳. MobileMonkey

این ابزار هم یکی از پلتفرم‌های پیشگام چت بات محسوب می‌شود. یکی از مزایای MobileMonkey تنوع زیاد آن است. علاوه بر این، به شما امکان یکپارچه سازی کانال‌های ارتباطی مختلف را می‌دهد تا بتوانید با مشتریان‌تان در هر زمان و در هر پلتفرمی چت کنید. سیستم ایجاد آن کاملا روشن و واضح است. بنابراین، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی بدون داشتن دانش برنامه نویسی چت بات مورد نظرتان را ایجاد کنید.

چت بات؛ ابزاری برای بهبود تجربه کاربری

دانستن اینکه چت بات چیست و چگونه باید آن را ایجاد کنید، مانند سلاحی است که می‌توانید از آن به نفع خودتان و بر ضد رقبای اصلی استفاده کنید. این نرم افزار به شما در خدمت رسانی بهتر به مشتریان و انجام وظایف مختلف کمک می‌کند و باعث صرفه جویی در وقت و سرمایه شرکت‌تان می‌شود. بنابراین، بسته به نیاز کسب و کارتان می‌توانید بهترین نوع آن را برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده انتخاب کنید و تجربه کاربری مشتریان‌تان را بهبود ببخشید.