برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آیا برندها در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری در بازاریابی تجربی را افزایش می‌دهند؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سرمایه‌گذاری در بازاریابی تجربی رویکرد بی‌نظیری برای بازاریابی کالاها و خدمات محسوب می‌شود و برای ارتباط با مصرف‌کننده، احساسات، منطق و فرآیندهای فکری کلی را با هم تلفیق می‌کند. هدف این نوع بازارایابی برقراری نوعی ارتباط است که مصرف‌کننده به عرضه یک محصول واکنش احساسی و منظقی نشان دهد. به عبارت دیگر، شما در بازاریابی تجربی مخاطبان‌‌تان را برای ارتباط برقرار کردن با برند خود به یک موقعیت کاملا واقعی دعوت می‌کنید.

این تجربیات به عنوان فرصت‌هایی عملی و هیجان‌انگیز به کسب‌وکارها در برقراری ارتباط با شرکت‌کنندگان به شیوه‌ای متفاوت کمک می‌کند. ما در این مطلب قرار است به شما نحوه سرمایه گذاری کسب‌وکارها در بازاریابی تجربی را توضیح دهیم تا یاد بگیرید چطور از حداکثر ظرفیت این استراتژی در فرآیندهای خود استفاده کنید.

آیا برندها به سمت سرمایه‌گذاری در بازاریابی تجربی خواهند رفت؟

طبق بررسی‌های انجام شده توسط وبلاگ هاب ‌اسپات روی بیش از هزار متخصص بازاریابی جهانی B2B و B2C، حدود ۳۰ درصد از مارکترها از بازاریابی تجربی در وظایف‌شان استفاده می‌کنند. از میان این ۳۰ درصد هم تقریبا ۵۰ درصدشان این نوع بازاریابی را به عنوان دومین روند موثر و به درد بخور قبول دارند. از طرف دیگر، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد مارکترها قصد ادامه با همین مقدار یا افزایش سرمایه‌گذاری در بازاریابی تجربی را دارند.

با این تفاسیر، جواب سوال بالا مثبت است. برندها در این مسیر حرکت خواهند کرد و روی بازاریابی تجربی بیشتر از قبل سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ادامه دلایل این امر را برای شما تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

دلایل سرمایه‌گذاری برندها در بازاریابی تجربی

تجربیات زندگی واقعی به ایجاد ارتباطات خاص منجر می‌شود که برندها به صورت دیجیتالی نمی‌توانند آن را ایجاد کنند. خالی از لطف نیست اگر در اینجا به نقل قولی از یکی از مارکترهای فعال در Linkilaw Solicitors (یک شرکت حقوقی است که به کسب‌وکارها در زمینه قانون‌های تجاری برای پیشبرد اهدافشان خدمات ارائه می‌دهد) اشاره کنیم: «دلیل کارایی بازاریابی تجربی احساسی بودن انسان‌هاست و وقتی یک برند دست روی احساسات ما می‌گذارد نه تنها محصولاتش را می‌خریم، بلکه به یک مشتری وفادار نیز تبدیل می‌شویم.»

بعضی از مارکترها همچنین اعتقاد دارند که تمایل مصرف‌کنندگان برای ارتباط با برندهای دوست‌داشتنی خود دلیلی برای ادامه سرمایه‌گذاری در بازاریابی تجربی است، آن هم بعد از چندین سال تعامل به وسیله ارتباطات دیجیتالی.

مثال‌هایی از بازاریابی تجربی مقرون به صرفه

در این بخش قصد داریم با ذکر چندین مثال واقعی مبحث بازاریابی تجربی را بهتر برایتان جا بیندازیم. نیازی به گفتن نیست که حتما نباید از این مثال‌ها برای بازاریابی تجربی استفاده کنید و شما می‌توانید با الهام گرفتن از این نمونه‌ها به روش خود بازاریابی تجربی را انجام دهید.

۱- هری استایلز و آلبوم خانه هری

در اینجا می‌خواهیم شما را با یکی از نمونه‌های جالب بازاریابی تجربی آشنا کنیم. هری استایلز خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی در سال ۲۰۲۲ آلبومی به نام خانه هری را روانه بازار کرد. بخشی از تبلیغات این آلبوم شامل تبلیغات پاپ آپ بود که در سرتاسر شهرهای جهان عرضه شد. بر این اساس، افراد از طریق بازدید این تبلیغات پاپ آپ می‌توانستند کالاهای مورد نیازشان را خریداری کنند. با این حال، نکته جذاب اصلی به نسخه‌‌ای از جلد این آلبوم در اندازه واقعی مربوط می‌شد که افراد می‌توانستند با آن عکس بگیرند، طوری که انگار واقعا در خانه هری استایلز هستند.

همانطور که مشاهده می‌کنید این روش یک راه مقرون به صرفه برای ایجاد ارتباط با مخاطبان بود، به طوری که با ساخت نسخه مخصوص به خود از جلد این آلبوم واقعا احساس می‌کردند بخشی از دنیای واقعی هری هستند. این تبلیغ خلاقانه یک بازاریابی رایگان را برای آلبوم خانه هری ایجاد کرد، زیرا مردم به اشتراک‌گذاری تصاویر خود از این تجربه در این پاپ آپ آنلاین ترغیب می‌شدند. جالب بود، نه؟

هری استایلز و آلبوم خانه هری

۲- دوردش و چالش عبور از مسیرهای با مانع

سرویس سفارش و تحویل غذای آنلاین و آمریکایی دوردش (DoorDash) یک تجربه بازاریابی تجربی خیلی باحال را ایجاد کرد تا بتواند توجه مردم را به سمت کار سخت روزانه پیک‌های خود در تحویل‌ بی‌عیب و نقص غذاها جلب کند. این تجربه شامل یک سری مسیر دارای موانع بادی و با موضوع غذا بود تا مردم را به چالش پریدن از روی هات داگ یا شیرجه از وسط یک دونات دعوت کند. این موانع بادی در فضای عمومی محوطه‌ کالج‌ها نصب شدند تا افراد از کنار آنها عبور کنند. به همین راحتی با شکل رایگانی از بازاریابی، آگاهی از برند ایجاد شد.

دوردش و چالش عبور از مسیرهای با مانع

۳- رویداد شب در خانه کسی خوابیدن شرکت ایکیا

شرکت سوئدی ایکیا (IKEA) یک رویداد بازاریابی تجربی مقرون ‌به ‌صرفه را به نام شب در خانه کسی خوابیدن و یا مهمانی پیژامه راه‌اندازی کرد که در آن افراد از محصولاتی تولیدی آن مانند تختخواب، بالش و ملحفه استفاده کنند. ایده این رویداد از یک گروه فیسبوکی به نام «من می‌خواهم در ایکیا یک مهمانی پیژامه داشته باشم» گرفته شد و ایکیا به درخواست این گروه واکنش نشان داد. ۱۰۰ نفر از اعضای این گروه به صورت تصادفی انتخاب و به رویداد شب در خانه کسی خوابیدن دعوت شدند.

این رویداد به عنوان یک تجربه عملی و تعاملی شکل جدیدی از ارتباط با شرکت‌کنندگان را ایجاد و  فرصت استفاده رایگان از محصولات ایکیا را برای آنها فراهم کرد. علاوه بر این، یک بازاریابی مقرون به صرفه محسوب می‌شد. زیرا به شرکت‌کنندگان رویداد این امکان را داد تا با استفاده از محصولاتی مانند تختخواب، بالش، ملحفه و پتو چیدمان فضا را به سلیقه خود طراحی کنند.

رویداد شب در خانه کسی خوابیدن شرکت ایکیا

مزایای بازاریابی تجربی

به طور کلی بازاریابی تجربی به برقراری روابطی عمیق‌تر و پایدارتر بین برندها و مشتریان‌شان کمک می‌کند. این استراتژی با ارائه یک تعامل رو در رو به مشتریان احساس نزدیکی می‌دهد و به آنها هیچ فشاری برای خرید وارد نمی‌کند. همین امر باعث ایجاد یک تاثیر ماندگار و دلگرمی برای وفاداری به برند خواهد شد. به عبارت دیگر، ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش می‌دهد. در ادامه تمامی مزایایی را که بازاریابی تجربی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد، مرور می‌کنیم:

  • به برند شما ویژگی‌های انسانی می‌دهد
  • کسب‌وکارتان را از رقبا متمایز می‌کند
  • باعث ایجاد آگاهی از برند و محصول می‌شود
  • کمک می‌کند با مشتریان روابط عمیق‌تری داشته باشید
  • فروش را افزایش می‌دهد
  • سرنخ‌های ارزشمندی ایجاد می‌کند
  • از مشتریان شما داده‌های مهمی به دست می‌آورد

از نقش بازاریابی تجربی در ایجاد ارتباطات عاطفی غافل نشوید

اگر امیدوارید با مخاطبان هدف‌تان روابط عمیق‌تری داشته باشید، رویدادها، تجربیات و تعاملات همه و همه می‌توانند به شما در ایجاد ارتباطات عاطفی عمیق‌تر کمک  کنند. کاری که حتی ارسال ایمیل یا تبلیغات هدفمند اینستاگرام هم نمی‌توانند به این سادگی‌ها انجام دهند. تمایل روزافزون مصرف‌کنندگان به بیرون رفتن از خانه و تجربه کردن زندگی به معنای واقعی کلمه باعث خواهد شد بازاریابی تجربی به انتخاب واضحی برای مشاغل در چند سال آینده تبدیل شود.

بهتر است شما هم تا دیر نشده دست به کار شوید و ترتیب یک تجربه به یاد ماندنی را برای مشتریان خود بدهید. شما با انجام این کار به مشتریان‌تان نشان می‌دهید که چقدر برای آنها ارزش قائل هستید. برای اینکه از موفقیت کسب‌وکارتان با بازاریابی تجربی مطمئن شوید در ادامه بهترین روش‌های ممکن را به شما معرفی می‌کنیم. با انجام هر کدام از این روش‌ها می‌توانید یک قدم به موفقیت در بازاریابی تجربی نزدیک‌تر شوید.

  • از تجربیات واقعی برای برجسته‌سازی ارزش‌ برندتان استفاده کنید
  • احساس و عاطفه مخاطب‌تان را به خود جذب کنید
  • رویدادهایی ایجاد کنید که جذابیت بصری زیادی داشته باشند
  • از طریق ادغام تجربیات مجازی و واقعی رویدادهای ترکیبی ایجاد کنید
  • اطلاعات مهم مشتریان خود را در طول یا بعد از هر رویدادی جمع‌آوری کنید
  • عناصر عملی و تعاملی را در هم ادغام کنید
  • قبل از برگزاری هر نوع نمایشگاه فیزیکی در مورد محیط آن تحقیق کنید
  • به هویت برند خود پایبند باشید

با انجام این کارها می‌توانید تجربه‌های موفق و جذابی را ایجاد کنید که ارزش طول عمر مشتریان کسب‌وکارتان را به حداکثر برساند.