برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سندباکس گوگل چیست: آیا باید نگران آن باشید؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

وقتی که دامنه جدیدی را می‌خرید و وبسایت‌تان را راه اندازی می‌کنید وارد دوره سندباکس گوگل می‌شوید. روی هم رفته، به‌روز رسانی الگوریتم در نتایج جستجوی گوگل برای تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد (E-A-T) ارزش زیادی قائل است. به هر حال، گوگل همیشه می‌خواهد از کیفیت محتوا مطمئن شود. به همین دلیل، وبسایت‌های جدید باید ابتدا خودشان را تثبیت کنند و نشان دهند نسبت به محتواهای تولید شده قبلی برای نتایج جستجو منبع بهتری هستند.

در نتیجه، این دسته از وبسایت‌ها تحت تاثیر سندباکس گوگل قرار می‌گیرند. یعنی محتوای تولیدی آن‌ها اصلا توسط گوگل ایندکس نمی‌شود و در صفحات نتایج موتور جستجو به نمایش در نمی‌آید. این امر برای ناشران به منزله کاهش ترافیک وبسایت و احتمالا درآمد کمتر خواهد بود. با این حال، نشان دهنده مجازات وبسایت‌های جدید توسط گوگل نیست، بلکه یک اثر ویژه در الگوریتم گوگل برای کسب اطمینان از کیفیت است.

به عبارت دیگر، هدف فیلتر سندباکس بهبود وضعیت اینترنت است تا هر محتوای جدیدی فورا دیده نشود.

چطور بفهمیم که یک سایت در سندباکس گوگل است؟

سندباکس گوگل به نوعی فیلتر گوگل برای جلوگیری از رتبه بندی وبسایت‌های جدید در نتایج جستجوی برتر محسوب می‌شود. در حالت کلی، برای فهمیدن اینکه تا حالا چه تعداد و کدام صفحات وبسایت‌تان توسط گوگل ایندکس شده‌اند راه‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، گزینه بهتر برای وبسایت‌تان استفاده از Google Search Console است.

برای انجام این کار شما می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر هر صفحه ایندکس شده را مشاهده کنید: Search console> Index> Coverage> Excluded

چطور بفهمیم که یک سایت در سندباکس گوگل است؟

صفحات Excluded هم به دسته‌ بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • خزیده شده (Crawled): در حال حاضر ایندکس نشده
  • حذف شده (Excluded) توسط تگ “noindex”
  • Not found (404)
  • کشف شده (Discovered): در حال حاضر ایندکس نشده
  • صفحه همراه با ریدایرکت
  • مسدود شده به دلیل مشکل ۴XX دیگر
  • صفحه جایگزین با تگ canonical

شما می‌توانید از طریق کلیک روی دسته مربوطه فهرست دقیق صفحه آسیب دیده در هر دسته بندی را مشاهده کنید. در وهله اول، باید بررسی کنید که آیا صفحاتی که می‌خواهید ایندکس شوند توسط کد ۴xx، تگ noindex، تگ canonical یا ریدایرکت ۳۰۱ حذف شده‌اند یا خیر. در ادامه باید هرچه سریعتر این مشکل را رفع کنید تا به تأثیر مثبتی در رتبه بندی گوگل دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که هیچ مشکلی نیست اگر بعضی از صفحات به طور عمدی حذف شوند.

چرا هنوز در سندباکس گوگل هستید؟

به طور کلی بیشتر وبسایت‌های به دلایل زیر در سندباکس گوگل گیر می‌کنند:

۱. عدم انتشار محتوا به اندازه کافی

محتوا مثل پادشاه است و به نوعی شاهرگ حیاتی وبسایت‌تان محسوب می‌شود. دلیل اینکه بسیاری از وبسایت‌ها برای یک مدت طولانی در سندباکس گوگل گیر می‌کنند به عدم انتشار محتوای کافی ارتباط دارد. اما چرا گوگل باید محتواهای وبسایت شما را مشاهده کند؟ به این دلیل که از محتوا برای درک ارتباط موضوعی وبسایت‌تان استفاده می‌کند. یعنی بدون محتوا نمی‌داند که باید با سایت جدیدتان چه کند. بنابراین، شما را برای مدت طولانی‌تری در سندباکس رها می‌کند.

در این راستا، برای چند ماه هر هفته حداقل ۱ تا ۲ محتوای جدید را منتشر کنید.

۲. نداشتن لینک‌های باکیفیت

اگر محتوا را به عنوان پادشاه در نظر بگیریم، لینک‌های با کیفیت نقش ملکه را بازی می‌کنند. از این لحاظ، بک لینک‌ها به عنوان یکی از ۳ فاکتور برتر رتبه بندی گوگل در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، بدون داشتن بک لینک برای مدتی در سندباکس گوگل گیر خواهید کرد. اگر صفحات محتوای سایت‌تان به اندازه کافی بک لینک نداشته باشند و دامنه شما برای انتقال لینک جویس به صفحات محتوا به اندازه کافی قوی نباشد، چرا گوگل باید وبسایت‌تان را بیشتر از یک وبسایت مشهور تبلیغ کند؟

در نتیجه، برای ۳ ماه اول، برای صفحه اصلی خود لینک‌هایی را ایجاد کنید. در ادامه هم این کار را برای صفحات محتوای خودتان انجام دهید. فقط فراموش نکنید که از وبسایت‌های خوب لینک‌های باکیفیت بسازید.

نداشتن لینک‌های باکیفیت و حضور در سندباکس گوگل

۳. سیگنال‌های تجربه کاربری

همانطور که می دانید گوگل برای تجربه کاربری ارزش زیادی قائل است. اگر وبسایت‌تان سیگنال‌های تجربه کاربری اشتباهی را ارسال کند احتمالا به این زودی‌ها رتبه ‌بندی نخواهد شد. البته گوگل هیچ‌وقت رسما ردیابی سیگنال‌های تجربه کاربری را به عنوان بخشی از الگوریتم خود تایید نکرده است. با این وجود، بسیاری از سئوکاران متقاعد شده‌اند که باید سیگنال‌هایی مانند نرخ کلیک (CTR)، نرخ پرش، زمان صرف شده در صفحه و چند عامل دیگر را به دقت زیر نظر می‌گیرند.

بنابراین، وبسایت شما باید کاملا کاربر محور باشد. بر این اساس، حتما مطمئن باشید که:

  • سریع لود می‌شود
  • محتوای خوبی داره
  • ارزش فراهم می‌کند
  • قابلیت پیمایش راحتی دارد

مدت زمان ماندن یک وبسایت جدید در سندباکس گوگل

متاسفانه هیچ پاسخ عمومی برای این سؤال وجود ندارد که یک وبسایت جدید تا چه مدت زمانی تحت تاثیر اثر سندباکس گوگل قرار می‌گیرد. با یک حساب سرانگشتی، ممکن است از ۳ تا ۹ ماه طول بکشد. بنابراین، اگر قصد راه اندازی یک وبسایت جدید را دارید باید حتما برای ۶ ماه برنامه ریزی کنید و فقط بعد از ۱۲ ماه می‌توانید انتظار نتایج واقعی را داشته باشید. البته دستیابی به این نتایج هم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای مثال، اینکه چه تعداد محتوا منتشر شده یا اینکه چقدر سایت شما خوش ساخت است و غیره.

نحوه خروج از سندباکس گوگل

به طور کلی، سریع‌ترین راه برای فرار از اثر سندباکس گوگل این است که آشنایی گوگل با سایت یا صفحات مربوطه را تسهیل کنید. شاید در ابتدا این موضوع برای شما خیلی ساده به نظر برسد. اما واقعا چطور می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید؟

نحوه خروج از سندباکس گوگل

در اصل، ما در اینجا درباره بهترین روش‌های سئو صحبت می‌کنیم:

  • سئو داخلی کارآمد بدون خطاهای فنی: سئو داخلی نه تنها به خزیدن موتورهای جستجو در سایت کمک می‌کند، بلکه قابلیت استفاده از آن در هنگام بازدید را هم ارتقا می‌دهد.
  • محتوای باکیفیت: توجه داشته باشید که انتشار محتوای بیشتر به گوگل فرصت‌های بیشتری برای آشنایی با صفحات وبسایت‌تان می‌دهد. در واقع این کار از نتایج جستجوی قبلی برای کلمه کلیدی کانونی بهتر است. این گزینه در مورد صفحات محصول، خدمات و همچنین درباره محتوای آموزنده هم صادق است.
  • لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی نه تنها به آشنایی گوگل با یک صفحه حاوی یک موضوع خاص کمک می‌کند، بلکه باعث پیدا شدن صفحات جدید هم می‌شود. علاوه بر این، لینک‌های داخلی به خزنده‌های موتورهای جستجو در کشف صفحات جدید کمک می‌کنند.

در Google Search Console حتی می‌توانید لینک‌های داخلی صفحات ایندکس نشده را مشاهده کنید. علاوه بر این، هر لینک‌ خارجی برای سایت شما مانند یک رای مثبت امتیاز می‌گیرد و مانند لینک داخلی خزیده می‌شود. بنابراین، اگر خزنده گوگل از طریق بک لینک صفحه شما را پیدا کند برای سایت‌تان یک ویژگی تشخیصی خوب محسوب می‌شود.

ابزارهای مناسب برای فرار از دست اثر سندباکس گوگل

روی هم رفته، بعضی از ابزارها و روش‌ها می‌توانند به شما برای حل مشکلات مربوط به ایندکس شدن کمک کنند که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

درخواست ایندکس دستی

اگر تعداد کمی صفحه دارید که ایندکس نشده‌اند، می‌توانید برای ایندکس دستی درخواست دهید. برای ایندکس شدن می‌توانید تحت عنوان بررسی URL در Google Search Console درخواست خودتان را ارائه دهید. فراموش نکنید که تعداد درخواست‌های روزانه به حدود ۱۰ صفحه در روز محدود می‌شود. بنابراین، نباید خیلی زیاد این کار را انجام دهید. به خصوص برای صفحاتی که قبلا ارائه شده‌اند نباید این کار را زود به زود تکرار کنید.

پلاگین وردپرس Rank Math ایندکس فوری

Rank Math یک افزونه سئو خیلی خوب برای وردپرس محسوب می‌شود. با این حال، این افزونه برای گوگل نیست و فقط برای بینگ مناسب است. از طرف دیگر، گوگل هم یک API برای ایندکس فوری دارد. هرچند، فقط برای انواع خاصی از محتوا مانند فهرست‌های شغلی یا مقالات خبری قابل استفاده است.