برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گوگل ترندز: یار غار استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چگونه می‌توان از گوگل ترندز (Google Trends) برای تقویت استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

یک استراتژی دیجیتال مارکیتینگ موفق زمانی رشد می‌کند که قابلیت دیده شدن آنلاین به تبدیل منجر شود. از این نظر، ترافیک ارگانیک و سئو بیشترین تبدیل‌ها را در این نوع استراتژی ایجاد می‌کنند. طبق آمارها یک موتور جستجو نقطه شروع بخش عظیمی از فعالیت‌های آنلاین است. در نتیجه، دنیای اینترنت ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به اکثر کسب و کارها پیشنهاد می‌کند.

با این تفاسیر، یک راست سر اصل مطلب می‌رویم تا نشان دهیم چطور می‌توانید از قدرت استراتژی سئو و تحقیق کلمات کلیدی برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید.

نقش گوگل ترندز در تقویت استراتژی سئو

استفاده از ظرفیت‌های گوگل ترندز می‌تواند یک برگ برنده بزرگ برای استراتژی سئوی شما باشد و استراتژی دیجیتال مارکتینگ‌تان را تقویت کند. نحوه توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ با استفاده از این ابزار مفید را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

۱. پایش روندها

گوگل ترندز به عنوان یک ابزار رایگان با زیر و رو کردن اینترنت داده‌های مربوط به رفتار جستجو را جمع آوری می‌کند. علاوه بر این، در هنگام توسعه یک استراتژی مارکتینگ به شما در سرمایه گذاری روی روندهای پرطرفدار هم کمک می‌کند. گوگل ترندز معمولا این دسته از اطلاعات را از پلتفرم‌هایی مانند YouTube، Google Images، Google News، Twitter و Google Shopping جمع آوری می‌کند که کاربران وب در آن‌ها فعالیت دارند.

روی هم رفته، تجزیه و تحلیل‌های این ابزار روی کل حجم جستجو در یک دوره زمانی خاص تمرکز می‌کند. علاوه بر این، مشخص می‌کند که کاربران چند وقت یکبار یک عبارت جستجو شده را در موتور جستجوی گوگل جستجو می‌کنند. در کل ابزار قابل اعتمادی است و با توجه به ارزش یک کلمه کلیدی تخمین‌هایی را از ۰ تا ۱۰۰ ارائه می‌دهد. عدد ۱۰۰ برای هدف کاربر نشان دهنده محبوبیت زیاد یک کلمه کلیدی است. در طرف مقابل هم عدد صفر سطح علاقه و محبوبیت کم را نشان می‌دهد.

پایش روندها توسط گوگل ترندز

۲. کشف کلمات کلیدی جدید توسط گوگل ترندز

در حالت کلی، کلمات کلیدی نشانگرهایی هستند که به موتورهای جستجو نوع محتواهای وبسایت‌ها را نشان می‌دهند. بر این اساس، تحقیق کلمات کلیدی نشان می‌دهد که مشتریان بالقوه شما ممکن است دنبال چه چیزهایی باشند. همچنین، اندازه تخمینی مخاطبان با این هدف جستجو را هم مشخص می‌کند.

۳. تحقیق درباره جایگاه مناسب خودتان

با وجود جستجوی بهترین کلمات کلیدی برای تقویت استراتژی سئو، گوگل ترندز می‌تواند به شما کمک ‌کند که هیچ موضوع مرتبطی را در جایگاه مناسب خودتان از دست ندهید. از این لحاظ، نمودارهای ایجاد شده توسط گوگل ترندز به طور خلاصه موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • تغییرات فصلی قیمت‌ها
  • تغییرات فصلی در تقاضا
  • اینکه آیا این جایگاه مناسب هنوز یک ایده کسب و کار شدنی است یا خیر

از طرف دیگر، معیارهای این جستجو به شما در اتخاذ تصمیماتی داده محور برای برندتان و همچنین استفاده از جایگاه مناسب خودتان کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا:

  • مناطق هدف را شناسایی کنید
  • میزان موفقیت جایگاه مناسب خود را تعیین کنید
  • عبارات مرتبط برای جستجو را بدانید
  • با استفاده از داده‌های زمان واقعی تصمیم بگیرید
  • کمپین‌تان را بهینه سازی کنید
  • از وجود مشتریان وفادار برای ساخت گروهی از افراد با ویژگی‌های مشترک مطمئن شوید

۴. ردیابی آخرین جستجوهای پرطرفدار

وقتی که تمرکز معاملات کسب و کارتان روی یک جایگاه پویا باشد، گوگل ترندز تغییرات را به شما اطلاع می‌دهد. همانطور که می‌دانید، نیازهای افراد در حال تغییر است. بنابراین، برای پیشی گرفتن از رقبا و کسب موفقیت باید نتایج واقعی جستجوهای آنها در موتور جستجو را دریافت و بر اساس این نتایج عمل کنید.

در ادامه هم روی نتایج این تحقیق وقت بگذارید و تاکتیک‌های بازاریابی خودتان را با آنها تطبیق دهید. توجه داشته باشید که تغییر استراتژی  با توجه به نیازهای نوظهور و واقعی باعث پیشرفت کسب و کارها می‌شود.

ردیابی آخرین جستجوهای پرطرفدار توسط گوگل ترندز

۵. مقایسه کلمات کلیدی

گوگل ترندز داده‌های انباشته ‌شده از سوابق جستجوی افراد در گوگل و همچنین بیشترین عبارات جستجو شده را با دقت زیادی جستجو می‌کند. از این نظر، در صفحه فرود گوگل ترندز یک نوار جستجو برای عبارات جستجو فراهم شده است. شما در این نوار می‌توانید حداکثر پنج کلمه کلیدی را برای مقایسه تایپ و آنها را با کاما از هم جدا کنید.

فراموش نکنید که چنانچه تمرکز جستجو روی موضوعات مرتبط باشد جستجوی مربوطه مفیدتر است. در نتیجه، نیازهای کمتر شناخته شده مشتریان نشان داده می‌شود.

۶. بهینه سازی ویدیو و تجارت الکترونیک

روی هم رفته، ویدیوها در یوتیوب به غیر از نتایج وب راه دیگری را هم برای مطالعه چشم انداز بازار ارائه می‌دهند. گوگل ترندز از طریق ویدیوها می‌تواند یا کشف موضوعات ویدیویی روندها را تقویت کند. همچنین، متوجه خواهید شد که باید دیگر برای تجارت الکترونیک خودتان محتواهای ویدیویی تولید کنید و برای بهینه سازی به آنها برچسب‌های مرتبطی اضافه کنید.

علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از این ابزار میزان موفقیت ویدیوهای خودتان را بررسی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که تماشای ویدیو می‌تواند بسیاری از افراد را به خرید محصول یا خدمات یک برند ترغیب کند.

۷. هدف گیری مخاطبان محلی

این روزها پیدا کردن داده‌های خاص جغرافیایی و ارزیابی محبوبیت یک عبارت جستجو بر اساس منطقه اصلا کار سختی نیست. بر این اساس، می‌توانید با اطمینان کامل یک منطقه با بیشترین تقاضا را برای محصول یا خدمات‌تان تعیین کنید. در حالت کلی، برای انجام این جستجو روش های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. برای مثال، می‌توانید نام محصول یا خدمات را که کسب و کارتان ارائه می‌دهد را در فضای جستجو تایپ کنید.

در ادامه هم با مراجعه به بخش نقشه در همان صفحه نسبت به تعیین موقعیت محلی اقدام کنید. یا اینکه می‌توانید از فیلترهای جستجو برای مقایسه کلمات کلیدی و شناسایی مناطق مختلف استفاده کنید. یعنی مناطقی که در آن کاربران وب به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان می‌دهند.

۸. استفاده از گوگل ترندز برای تجزیه و تحلیل رقبا

گوگل ترندز جستارهای استفاده شده توسط مشتریان بالقوه در مورد صنعت و حوزه کاری و همچنین اطلاعات مربوط به فعل و انفعالات رقبا را به شما ارائه می‌دهد. برای مثال، روند جستجوهای حال حاضر و سال گذشته را برای رقابت به شما نشان می‌دهد. به علاوه، می‌توانید با استفاده از این ابزار جستجوی خود را به فصل‌ها محدود کنید.

مثلا می‌توانید متوجه شوید که آیا قیمت‌ها در زمان‌های مختلف سال تغییراتی داشته‌اند یا خیر. استفاده از این یافته‌ها می‌تواند به شما در تعیین استراتژی تبلیغ برندتان با توجه به تاکتیک‌های تجاری رقبا کمک کند.  

 استفاده از گوگل ترندز برای تجزیه و تحلیل رقبا

9. برنامه ریزی برای تقویم سالانه

در نهایت، شما باید با استفاده از رویدادهای انجام شده در زمان‌های خاص یک طرح بازاریابی برای جستجو ایجاد کنید. از این نظر، داشتن یک تقویم سالانه می‌تواند شما را در برنامه ریزی و ایجاد برنامه زمانی برای رویدادهای فصلی با توجه به نیازهای مشتریان‌تان راهنمایی کند. این تقویم به عنوان ابزاری پویا قابلیت مرور و اصلاح را دارد و اهداف ایجاد شده را تا دستیابی نهایی ردبابی می‌کند.

همچنین، با در نظر گرفتن تمام مراحل ذکر شده در بالا را با یک استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک برای تشکیلات وب محور و کسب و کارهای فیزیکی تلفیق می‌کند.

از گوگل ترندز برای بهبود کمپین‌تان استفاده کنید

گوگل ترندز به عنوان یک ابزار عالی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره دیجیتال مارکتنیگ و استراتژی محتوا به شما ارائه دهد. بنابراین، شما می‌توانید از این اطلاعات برای برنامه ریزی محتوا، اندازه گیری مساعدترین زمان‌های سال و درک مخاطبان‌تان نهایت بهره را ببرید.