برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی تعاملی: آنچه برندها باید بدانند

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در دنیایی که کمپین‌های ایستا و منفعل به طور سنتی به همه پیام‌های یکسانی را ارائه می‌دهند، بازاریابی تعاملی یک رویکرد ظریف و متفاوت محسوب می‌شود. تصور کنید که یک مشتری در مورد برند مورد علاقه خودش سوالی دارد. خیلی راحت با یکی از اکانت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و در عرض چند دقیقه جواب سوالش را پیدا می‌کند. یک پاسخ معتبر که توسط یک شخص واقعی و نه یک ربات داده می‌شود.

نه تنها از این طریق اطلاعات مورد نیازش را به دست می‌آورد، بلکه این تجربه شخصی وفاداری به برند را در وجود این مشتری تقویت می‌کند. عموما بازاریابی تعاملی یک رویکرد دو طرفه برای بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود. رویکردی که به مصرف کنندگان اجازه برقراری ارتباط مستقیم با برندها را می‌دهد. این تبادل افکار و ایده بیشتر اوقات از طریق کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل، نظرسنجی‌ها، چت بات‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

اما چطور می‌توانید از این سبک جدید مارکتینگ و جذاب‌ترین ایده‌های محتوای تعاملی استفاده کنید؟ ما در این مطلب راه انجام این کار را به شما نشان می‌دهیم.

بازاریابی تعاملی چیست؟

به طور کلی، تمرکز بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing) به عنوان یک استراتژی روی تعامل تک به تک و ارتباط با مشتری است. بنابراین، وقتی از برآورده کردن انتظارات مصرف کننده صحبت می‌کنیم این نوع بازاریابی یکی از مشتری محورترین برنامه‌های بازاریابی به حساب می‌آید. این بازاریابی همانطور که از نام آن پیداست یک روش شخصی سازی شده برای توسعه برند است که روی فعالیت‌ها، رفتارها و انتخاب‌های شخصی مشتری تمرکز می‌کند.

در این نوع بازاریابی معمولا کمپین‌های ایمیلی، اشانتیون‌ها، مسابقات، کوئیزها، نظرسنجی‌ها نمونه‌هایی هستند که برای افزایش تعامل رسانه‌های اجتماعی، سازمان‌دهی رویدادهای آنلاین زنده، ایجاد یک گروه آنلاین و ضبط پادکست استفاده می‌شوند. برخلاف بازاریابی سنتی که در آن برندها  مشتریان را به خرید محصول یا خدمات‌شان ترغیب می‌کنند، هدف بازاریابی تعاملی ایجاد رابطه با مشتری و ترغیب آنها به خرید است.

بازاریابی تعاملی چیست؟

برای مثال، نتفلیکس یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌هایی است که از بازاریابی تعاملی استفاده می‌کند. از این نظر، نتفلیکس داده‌های رفتاری مشتری را جمع‌آوری می‌کند. سپس، آن‌ها را با روش‌های به درد بخوری به کاربران انتقال می‌دهد. اگر تا به حال از نتفلیکس استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد بخش “توصیه ‌شده برای شما” را دیده‌اید که فیلم‌ها و سریال‌ها را بر اساس برنامه‌های تماشا شده قبلی به شما پیشنهاد می‌کند.

این تاکتیک ظریف و تعاملی با درگیر کردن مجدد مشتری آنها را به گذراندن زمان بیشتری در این پلتفرم تشویق می‌کند.

استراتژی‌های مهم بازاریابی تعاملی

در این بخش می‌خواهیم شما را با تعدادی از استراتژی‌های مهم بازاریابی تعاملی آشنا کنیم تا بتوانید از آنها برای افزایش تعامل و بهبود نرخ تبدیل کلی خود استفاده کنید.

۱. اینفوگرافیک

به طور کلی، اینفوگرافیک راه حل مناسبی برای آموزش مخاطبان‌تان به شیوه‌ای سرگرم کننده و بصری است. به کمک اینفوگرافیک می‌توانید مفاهیم را با کمک ابزارهای بصری مانند گراف‌ها، چارت‌ها، نمودارها و تصاویر به کاربران نشان دهید. برای افزایش تجربه مشتری هم می‌توانید بعضی از عناصر تعاملی مانند افکت‌های اسکرول و انیمیشن‌ها‌ را برای انجام یک سری اقدامات خاص توسط مخاطبان‌تان به اینفوگرافیک‌ها اضافه کنید.

اینفوگرافیک ها به دلیل برخورداری از عناصر بصری هم قابل استفاده و هم قابل اشتراک گذاری هستند. بر این اساس، برای بهبود قابلیت اشتراک گذاری محتوا می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اضافه کردن دکمه‌های برجسته به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • به اشتراک گذاری اینفوگرافیک‌ها با خبرنامه ماهانه
  • به اشتراک گذاری آنها با اینفلوئنسرها و در شبکه‌های اجتماعی خودتان

۲. کوییز

به طور کلی کوییز یک شکل سرگرم کننده و تعاملی از محتوا است که دانش مشتریان را از طریق پرسش یک سری سوالات مرتبط در مورد یک موضوع خاص تست می‌کند. کوییزها معمولا محاوره‌ای هستند و می‌توانند مخاطبان‌تان را به بازدید و تعامل با سایت شما ترغیب کنند. بر این اساس، می‌توانید کوییزی را در مورد هر موضوعی ایجاد کنید و نتایج شخصی سازی شده را مشاهده کنید.

برای مثال، می‌توانید کوییزی را با این عنوان ایجاد کنید؛ “فکر می‌کنید که شبیه کدام شخصیت در سریال محبوب Friends هستید؟”. در ادامه هم می‌توانید نتایج شخصی سازی شده را با توجه به پاسخ‌ها به کاربران ارائه دهید. سادگی و کنجکاوی ناشی از انجام کوئیزها، دستیابی به نتایج هیجان ‌انگیز و به اشتراک‌گذاری آنها حتما حال مشتریان را خوب می‌کند و برای آنها لذتبخش است.

علاوه بر این، کوئیزها با ارائه یک تجربه کاربری سفارشی سازی ‌شده و داده‌های تجاری غنی به شما نشان می‌دهند. بنابراین، این سبک از بازاریابی تعاملی واقعا ارزش امتحان کردن دارد.

۳. نظرسنجی در بازاریابی تعاملی

عموما نظرسنجی‌ها یکی از پرطرفدارترین اشکال محتوای تعاملی به شمار می‌روند. نظرسنجی‌ها می‌توانند مخاطبان را به ارائه نظرات و پیشنهادهایشان ترغیب کنند و صدای آنها را به گوش شما برسانند. برای ایجاد یک نظرسنجی می‌توانید از طریق پرسش یک سوال جالب از مخاطبان‌تان به آنها امکان انتخاب گزینه دلخواه خود را از میان یک فهرست مشخص بدهید. نظرسنجی‌ها هم مثل کوییزها قابلیت ارائه نتایج فوری را دارند و شکل جذاب دیگری از بازاریابی تعاملی محسوب می‌شوند.

۴. ایمیل‌های تعاملی

بازاریابی ایمیلی اساسا متداول‌ترین ابزار بازاریابی به حساب می‌آیند. ممکن است فکر کنید که ایمیل بعضی وقت‌ها شبیه یک رابطه یک طرفه است. با این وجود، با شخصی سازی کردن و افزودن محتوای تعاملی به آن قابلیت تعاملی بیشتری خواهد داشت. این به خوانندگان شما این فرصت را می دهد که به جای خواندن متن طولانی و خسته کننده معمول روی ایمیل اقدامی را انجام دهند.

مثلا برای جمعه سیاه می‌توانید یک ایمیل تعاملی برای مشتریان‌تان با این عنوان ارسال کنید؛ چه کسی اسکرچ کارت و تخفیف را دوست ندارد!؟ چنین استراتژی بازاریابی تعاملی و موارد شبیه به آن می‌توانند به طور طبیعی شانس شما را برای دریافت کلیک‌ها و تبدیل‌های بیشتر افزایش دهند.

ایمیل تعاملی

۶. ویدئوی تعاملی

ویدیوی تعاملی یکی دیگر از انواع محتوای تعاملی هستند که با درگیر کردن مشتریان به شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف بازاریابی کمک می‌کنند. بازاریابی محتوای ویدیویی راه بسیار خوبی برای ارتباط گرفتن مشتریان با محتوای بصری شما است.

۷. وبلاگ تعاملی

وبلاگ صفحه‌ای در وبسایت‌تان‌ است که می‌توانید در آن افکار و ایده‌های خودتان را در مورد یک موضوع خاص با خوانندگان‌تان به اشتراک بگذارید. حالا اگر وبلاگ‌تان حال و هوای تعاملی داشته باشد که خیلی بهتر است. این موضوع باعث جلب توجه بیشتر خوانندگان و افزایش تعامل در صفحه شما می‌شود. برای تعاملی کردن وبلاگ‌تان می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • افزودن رسانه‌های ویدیویی، تصویری و اینفوگرافیک‌های جالب و جذاب
  • جاگذاری محتوای تعاملی مانند کوییز یا نظرسنجی
  • فعال‌سازی به اشتراک گذاری اجتماعی و عضویت در شبکه‌های اجتماعی

۸. محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) نوع ساده و کارآمدی از بازاریابی تعاملی است. در این مورد، شما می‌توانید کاربران را به اشتراک محتوای تولید شده توسط خودشان دعوت کنید. همچنین، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی مانند هشتگ در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محتواهای آنها را به نمایش بگذارید. در نتیجه، توجه مخاطبان‌تان را بیشتر جلب می‌کنید.

۹. چت بات

چت بات یک ابزار تعاملی برای شبیه سازی مکالمات انسانی از طریق پیام‌های متنی یا صوتی است. از این لحاظ، معمولا برندهای فعال در حوزه B2C و B2B از این دستیاران مجازی هوشمند برای پشتیبانی و بازاریابی مشتری استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر شما یک خرده فروش آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی هستید می‌توانید یک چت بات دستیار زیبایی به وبسایت‌تان اضافه کنید.

با انجام این کار مشتریان‌تان می‌توانند محصولات‌تان را به راحتی انتخاب کنند و تجربه خرید بهتری داشته باشند.

مثال‌هایی از بازاریابی تعاملی

این روزها گرایشات بازاریابی در حال افزایش است. بنابراین، بهتر است که برای یک آینده تعاملی‌تر آماده شوید. در ادامه چند مثال معروف از بازاریابی تعاملی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آنها الهام بگیرید.

الکسا (Alexa)

می‌خواهیم مثال اول را به آمازون الکسای پرطرفدار اختصاص دهیم. البته به سختی می‌توان آن را به عنوان یک چت بات در نظر گرفت. شرکت آمازون با استفاده از این ابزار هوشمند فروش و محبوبیت خود را افزایش می‌دهد. برای مثال، وقتی که یک کاربر از الکسا سوالی می‌پرسد، پاسخ می‌دهد. همچنین، توصیه‌هایی را از طریق دستورات صوتی ارائه می‌دهد. این یکی از آن ابزارهای بازاریابی تعاملی است که استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره افراد را حیاتی کرده است.

آمازون الکسا

ایر‌بی‌ان‌بی (Airbnb)

شرکت آمریکایی ایر‌بی‌ان‌بی محتواهای تولید شده توسط کاربران مانند تصاویر، راهنماهای سفر و خودآموزها را منتظر می‌کند. این اقدام باعث شده که جایگاه این شرکت در حوزه اقامتگاه‌های مسافرتی سر به فلک بکشد. و با استفاده از محتوای تعاملی افراد بیشتری را به سفر کردن تشویق کنند.

مزایای بازاریابی تعاملی

انجام صحیح استراتژی‌های بازاریابی تعاملی می‌تواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد. از این نظر، مزایای اصلی این بازاریابی عبارتند از:

  • متمایز شدن از رقبا: باعث می‌شود که مشتریان به تعامل بیشتر با شما ترغیب شوند.
  • افزایش دسترسی در شبکه‌های اجتماعی: استفاده از محتوای تعاملی مخاطبان را بیشتر درگیر می‌کند. علاوه بر این، با افزایش دامنه برند شما درآمدتان را افزایش می‌دهد.
  • تقویت تعامل شخصی سازی شده: با ایجاد تعامل شخصی سازی شده بین مارکترها و مخاطبان به درک بیشتر علایق مخاطبان برای بهبود محصولات‌تان کمک می‌کند.
  • کمک به تولید سرنخ: ارائه محتوای شخصی سازی شده به مخاطبان نرخ تولید سرنخ افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در حالت کلی، این احتمال وجود دارد که در استراتژی بازاریابی تعاملی با چالش‌هایی مواجه شوید. با این حال، مزایای این بازاریابی بسیاری از مشاغل را به ادامه این مسیر ترغیب می‌کند. بنابراین، با تمرکز روی استراتژی‌های مهم و تحقیق درست می‌توانید از این سبک بازاریابی نهایت بهره را ببرید و کسب و کارتان را از دیگر رقبا متمایزتر کنید.