برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی ناب چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بازاریابی ناب به چه معناست؟ احتمالا شما هم به دیدن کمپین‌های بازاریابی میلیون دلاری متعلق به غول‌های تجاری بزرگ عادت دارید. اما شرایط در حال تغییر است و هر روز که می‌گذرد بازاریابی بیشتر متحول می‌شود. حالا که صحبت از تحول ‌شد، باید بگوییم که بازاریابی ناب باعث می‌شود فرآیند بازاریابی برای شما اصلا کلافه‌کننده نباشد. به عبارت دیگر، این نوع بازاریابی پروژه‌های بزرگ را به وظایف کوچک و قابل نظارت تبدیل می‌کند. اما بازاریابی ناب با بازاریابی سنتی چه تفاوتی دارد؟ نحوه اجرای بازاریابی ناب برای رشد کسب‌وکار و به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چگونه است؟

در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم تا به طور کامل با این نوع بازاریابی و خصوصیات آن آشنا شوید.

بازاریابی ناب چیست؟

در حالت کلی هدف از بازاریابی ناب دستیابی به بهترین نتایج با استفاده از یک بودجه محدود است. این نوع بازاریابی برای درک کیفیت عملکرد شدیدا به داده‌ها و تجزیه و تحلیل تکیه می‌کند. علاوه بر این، تمرکز آن روی کمپین‌های کوچک است. به طوری که نتایج این دسته از کمپین‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت لزوم روی آنها تغییراتی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، بر پایه تکرار، نتیجه و یادگیری استوار است. مارکترهای بازاریابی ناب عموما تمام وقت و منابع خود را در یک کمپین بزرگ سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، زیرا این کار برای آنها ریسک زیادی خواهد داشت.

یعنی در صورت شکست این کمپین دیگر امکان ایجاد هیچ نوع تغییراتی وجود نخواهد داشت. در عوض، این مارکترها با تمرکز بر کمپین‌های کوتاه آزمایشی بر اساس نتایج به دست آمده تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. همچنین روی مشتریان‌شان تمرکز می‌کنند تا آنها را به برند خود علاقه‌مند کنند. بنابراین شما می‌توانید بازاریابی ناب را به تمام کانال‌های بازاریابی خود اعمال کنید و با استفاده از تاکتیک‌های ناب در سئو نتایج بسیار خوبی را به دست آورید.

در ادامه به صورت گام به گام نشان می‌دهیم که استراتژی بازاریابی ناب کسب‌وکارتان را باید از کجا شروع کنید.    

۱- با هدف‌گذاری شروع کنید

توجه داشته باشید که راه‌اندازی کمپین بازاریابی بدون داشتن هدف درست مانند دویدن در تاریکی است؛ یعنی شما به احتمال زیاد زمین می‌خورید. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کاری اهداف خود از یک کمپین را به طور واضح تعیین کنید.

۲- فکرهای خود را روی هم بگذارید

بازاریابی ناب هدف بهینه‌سازی کمپین برای مشتریان شما را دنبال می‌کند. یعنی بخش‌های اضافی و غیر لازم را کاهش می‌دهد. بنابراین چاره‌اندیشی گروهی به شما در توسعه ایده‌های خلاقانه کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که این امر می‌تواند به سود مخاطبان هدف شما باشد. همفکری می‌تواند به تجزیه و تحلیل دیدگاه مشتری شما کمک کند تا طبق آن بتوانید کمپین خود را شکل دهید.

۳- مفاهیم را اصلاح کنید

مفاهیم بازاریابی شما باید مثل روز روشن باشند تا بتوانند موفقیت کمپین را تضمین کنند. از این نظر شما تنها در صورتی می‌توانید به وضوح مفاهیم نظری را درک کنید که ایده‌های خلاقانه‌ای را برای کمپین خود پیشنهاد دهید.

۴- داده‌ها را جمع‌آوری کنید و انتشار دهید

بعد از ساعت‌ها همفکری و چاره‌اندیشی گروهی می‌توانید پیش بروید و کمپین خود را منتشر کنید. با این حال باید حتما از نظارت بر نتایج و بازخوردها اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که جمع‌آوری تمامی داده‌های عملکردتان اهمیت دارد، زیرا به شما برای درک کارایی یا عدم کارایی کمپین‌تان کمک می‌کند. برای انجام این کار و به دست آوردن اطلاعات دقیق می‌توانید از ابزارهای تحلیلی مختلفی بهره ببرید.

۵- بینش‌های هوش تجاری را تحلیل و شناسایی کنید

بینش‌های هوش تجاری برای ارائه بینش‌های عملی، ته و توی داده‌های تاریخی و کنونی را درمی‌آورند، به طوری که شما را با عملکرد گذشته و حال حاضر آشنا می‌کنند. بنابراین می‌توانید برای دستیابی به عملکرد بهتر تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل بینش‌های هوش تجاری به شما کمک می‌کند برداشت درستی از رفتار مشتریان خود داشته باشید و کمپین‌های بازاریابی خود را بر اساس علایق و چالش‌های مشتریان‌تان شخصی‌سازی کنید.

برای ارتقای عملکرد کمپین‌های بازاریابی ناب چندین نکته درباره استفاده از بینش هوش تجاری وجود دارد که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

  • استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی
  • تصمیم‌گیری تجاری بر اساس تجزیه و تحلیل
  • تفسیر اطلاعات با کمک داشبوردها و تصویرسازی

۶- به طور مرتب اصلاح و تکرار کنید

بازاریابی ناب تنها و تنها به یادگیری و تکرار ارتباط دارد. در این راستا بعد از تجزیه و تحلیل تمام داده‌ها نوبت به ایجاد تغییرات و تکرار کمپین می‌رسد. حالا که از اشتباهات خود نکات مفیدی یاد گرفته‌اید، عملکرد کمپین از این هم بهتر خواهد شد. علاوه بر این کمپین شما دیگر با نیازها و علایق مشتریان‌تان متناسب خواهد بود.

تفاوت بین بازاریابی ناب و بازاریابی سنتی

روی هم رفته مارکترها در بازاریابی سنتی محصول نهایی را از قبل مشخص می‌کنند. بنابراین در طول فرآیند جایی برای اعمال تغییرات وجود ندارد. همچنین تمام منابع صرف راه‌اندازی یک کمپین بزرگ می‌شوند. شکل سنتی بازاریابی ریسک چشمگیری دارد. اگر طرح بزرگ شما شکست بخورد به یک تغییر و تحول اساسی نیاز خواهید داشت که به از دست رفتن زمان و منابع ارزشمند منجر می‌شود. اما تمرکز بازاریابی ناب روی آزمایش و بهبود مستمر است، به طوری که برای انعطاف‌پذیری فضای کافی دارد.

بازاریابی ناب تا اندازه‌ای به بازاریابی چابک شباهت دارد. بازاریابی چابک بازخورد مشتری را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت و اجرای سریع یک مفهوم و ایجاد تغییرات ضروری را دنبال می‌کند. از طرف دیگر، بازاریابی ناب روی به حداقل رساندن هدردهی تمرکز می‌کند. بنابراین با وجود اینکه بازاریابی چابک به ارائه ارزش حداکثری به مشتری ارتباط دارد، بازاریابی ناب کاهش هدردهی در این فرآیند را هدف‌گذاری می‌کند. این دو اصل به نوعی همدیگر را تکمیل می‌کنند.

اصول بازاریابی ناب

اساسا بازاریابی ناب بر پایه اصول زیر است:

اصل شماره ۱: در اولویت قرار دادن تحویل سریع

به خاطر داشته باشید که شرط لازم در اینجا ارائه ارزش به مشتری در سریع‌ترین زمان ممکن است. از همین رو مارکترهای بازاریابی ناب اقلام قابل تحویل در بلند مدت را به اقلام کوچک تقسیم می‌کنند. در نتیجه، انجام این کار سرعت تحویل را بالا می‌برد. از طرف دیگر به دلیل کوچک بودن اقلام قابل تحویل جمع‌آوری بازخورد و اعمال تغییرات مورد نیاز زیاد طول نمی‌کشد.

اصل شماره ۲: برگزاری ​​جلسات پی در پی بازخورد

اصولا برگزاری جلسات بازخوردِ منظم بخش جدایی‌ناپذیری از هر استراتژی بازاریابی نابی است. این جلسات به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کمک می‌کنند. بنابراین شما متوجه خواهید شد برای بهبود کمپین خود چه تغییراتی را باید انجام دهید. علاوه بر این، کل فرآیند بازاریابی همیشه زیر ذره‌‌بین است. در نتیجه اشتباهات به سرعت خود را نشان می‌دهند. برای مثال، اگر قصد استفاده از بازاریابی محتوا را دارید، باید دم به ساعت عملکرد وبلاگ‌ها و پست‌های خود در رسانه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید. برگزاری جلسات بازخورد در اینجا به شما کمک زیادی می‌کند.

اصل شماره ۳: محدودسازی تمرکز

از آنجایی که بازاریابی ناب به اقلام قابل تحویل کوچک‌تری نیاز دارد، شما می‌توانید به جای انجام همزمان چند کار فقط روی یک کار تمرکز کنید تا بهره‌وری تیم‌تان افزایش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که انجام همزمان چندین کار خروجی خوبی نخواهد داشت. اگر فقط روی یک کار تمرکز کنید، هم کارتان سریع‌تر انجام می‌شود و هم خروجی بهتری خواهید داشت.

اصل شماره ۴: انعطاف‌پذیری تمام برنامه‌ها

برنامه‌ریزی مطلق در اینجا به درد نمی‌خورد، زیرا هیچ کس نمی‌داند وضعیت در ادامه چطور خواهد بود. در عوض باید برنامه‌های انعطاف‌پذیری داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم تغییرات لازم را انجام دهید.

اصل شماره ۵: در اختیار داشتن تمامی اجزا

این اصل نیازی به توضیح ندارد. اگر همه چیز آماده نباشد نمی‌توانید عملکرد سریعی داشته باشید. شما باید موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید:

پرسونای خریدار

احتمالا مشتریان مختلفی دارید و شناسایی مشتریان ایده‌آل از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین بهتر است چندین پرسونای خریدار بسازید تا به شخصی‌سازی کمپین‌ها کمک شود.

فرآیند توسعه بازاریابی واضح

داشتن یک فرآیند بازاریابی واضح موفقیت کمپین شما را تضمین می‌کند. مطمئن شوید که فرآیند شما برای تجزیه و تحلیل و تکرار جای کافی دارد تا بتوانید اطلاعات دقیقی را در مورد علایق مشتریان‌ و عملکرد کمپین‌تان به دست آورید و در صورت لزوم بتوانید تغییراتی را اعمال و این فرآیند را تکرار کنید.

ابزارهای تجزیه و تحلیل و تبدیل

عموما ابزارهای تجزیه و تحلیل و تبدیل به شما در پایش رفتار مشتری کمک می‌کنند. برای مثال، با استفاده از این ابزارها می‌توانید متوجه شوید که نحوه تعامل مشتریان‌تان با کمپین‌های شما چگونه است و چند نفر از آنها روی پست‌هایتان کلیک می‌کنند؟ یا اینکه نرخ تبدیل چیست؟ توجه داشته باشید که داشتن این اطلاعات می‌تواند به درک عملکرد کمپین بازاریابی ناب شما کمک کند. در حال حاضر بیشتر شبکه‌های اجتماعی این ابزارهای تجزیه و تحلیل داخلی را دارند.

یک تیم متحد

 برنامه‌ها، فرآیندها و ابزارها بدون داشتن یک تیم متحد به دردتان نمی‌خورند و تنها تیم بازاریابی شما می‌تواند کمپین‌ها را پیاده‌سازی کند. بنابراین بین اعضای تیم‌تان باید هماهنگی مناسبی وجود داشته باشد. وجود ارتباطات شفاف بین کارکنان می‌تواند به موفقیت یک استراتژی بازاریابی ناب کمک کند.

فرآیند تایید چند نفره

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم بازاریابی ناب یک فرآیند تکراری است. یعنی شما می‌توانید ایده‌های خود را به بازار وارد کرده و با جمع‌آوری بازخوردها و یادگیری از آنها، این فرآیند را تکرار کنید. بنابراین تایید برنامه‌ها نباید فقط توسط یک نفر انجام شود. توصیه می‌کنیم یک فرآیند تایید چند نفره داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا سازگاری کمپین‌تان با مخاطبان هدف را دوباره بررسی کنید.

مزایای بازاریابی ناب

تا اینجا با بازاریابی ناب آشنا شدید. از اینجا به بعد می‌خواهیم شما را با مزایای این نوع بازاریابی آشنا کنیم تا جنبه‌های مثبت آن را بیشتر درک کنید.

تمرکز روی علایق مشتریان

یکی از جنبه‌های مثبت بازاریابی ناب این است که شما را ملزم می‌کند همیشه استراتژی‌های خود را با علایق مشتریان‌تان وفق دهید. انجام این کار به کسب‌وکار شما اعتبار بیشتری می‌دهد و در نتیجه می‌توانید مشتریان بیشتری داشته باشید.

افزایش بهره‌وری

اتخاذ استراتژی ناب تیم شما را همیشه مشغول نگه می‌دارد. از طرف دیگر، شما نباید به هیچ عنوان جزئیات دقیق عملکرد کمپین های خود را از دست بدهید. پس تمام اعضای تیم‌تان باید همیشه گوش به زنگ باشند. علاوه بر این، بازاریابی ناب به ارتباط شفاف بین تمامی اعضا و برنامه‌های مشارکتی نیاز دارد. در نتیجه عملکرد کمپین‌ها باید به خوبی به تمام اعضا اطلاع داده شود. تکرار مستمر، یادگیری و استفاده از دانش بهره‌وری تیم شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

بهبود اولویت‌بندی

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، هدف از بازاریابی ناب کاهش هدردهی و اتلاف است. یعنی موارد غیر ضروری را نادیده می‌گیرید و روی مسائل مهم و حیاتی تمرکز می‌کنید. همچنین درک اولویت‌ها کمپین‌های بازاریابی شما را برجسته می‌کند. همچنین شما بر اساس داده‌ها و بازخوردها تصمیم‌گیری می‌کنید. در نتیجه دقیقا می‌دانید چه چیزهایی را باید به استراتژی خود اضافه کنید.

تحویل‌دهی سریع‌تر

مارکترهای بازاریابی ناب کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تبدیل می‌کنند. این کار به زمان تکمیل فرآیند و تحویل‌دهی محصول نهایی سرعت بیشتری می‌دهد.

آیا بازاریابی ناب به موفقیت کسب‌وکارتان کمک می‌کند؟

همانطور که می‌دانید این مشتریان شما هستند که می‌توانند کسب‌وکارتان را به سمت جلو هدایت کنند. اگر کمپین‌های بازاریابی خیلی خوبی ایجاد کنید اما این کمپین‌ها با علایق و چالش‌های خریداران همسو نباشند برای شما هیچ سودی به همراه نخواهند داشت. بنابراین اتخاذ بازاریابی ناب می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین‌های خود را بر اساس علایق و سلایق مشتریان شخصی‌سازی کنید. در نتیجه شانس موفقیت شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و روز به روز بر تعداد مشتریان‌تان افزوده خواهد شد.

پس نتیجه می‌گیریم که بازاریابی ناب نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بر اساس هزینه‌ها افزایش می‌دهد و می‌تواند در موفقیت کسب‌وکار شما نقش مهمی بازی کند.