برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

صفحه بندی در سئو: بهترین روش‌های پیاده سازی

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

صفحه بندی در سئو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که قصد بهینه سازی وبسایت‌تان برای موتورهای جستجو را دارید باید حتما فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. با این وجود، صفحه بندی یکی از عناصری است که غالبا از کنار آن به سادگی عبور می‌کنیم. وقتی که محتوای خود را به صفحات تقسیم بندی می‌کنید، باید مطمئن شوید که هر صفحه برای نمایش در صفحات نتایج موتورهای جستجو به درستی بهینه سازی شده است.

در مطلب پیش رو قصد داریم شما را با بهترین روش‌ها برای صفحه بندی آشنا کنیم. همچنین، نکات مهمی را در مورد نحوه بهبود پیاده سازی صفحه بندی در سئو توضیح خواهیم داد.

منظور از صفحه بندی در سئو چیست؟

صفحه بندی (Pagination) اصولا به فرآیند تقسیم محتوا به چندین صفحه گفته می‌شود. اگرچه معمولا این فرایند را برای پست‌ها و مقالات وبلاگ انجام می‌دهند، از آن برای ایجاد صفحات دسته ‌بندی محصولات و انواع دیگر محتوا نیز می‌توان بهره برد. توجه داشته باشید که انجام صحیح صفحه بندی می‌تواند قابلیت استفاده از وبسایت‌تان را بهتر کند. همچنین، شانس نمایش آن در نتایج موتورهای جستجو را افزایش دهد.

منظور از صفحه بندی در سئو چیست؟

صفحه بندی در سئو چه اهمیتی دارد؟

صفحه بندی برای سئو اهمیت دارد و انجام آن می‌تواند قابلیت استفاده وبسایت‌تان را بهتر کند. علاوه بر این، به شما اجازه می‌دهد محتواها را به قطعات کوچکتر و کنترل پذیرتری تبدیل کنید. با این تفاسیر، صفحه بندی می‌تواند نرخ کلیک (CTR) را بهتر کند و نرخ پرش را هم کاهش دهد. همچنین، این فرایند قادر است تعداد صفحات وبسایت‌تان را برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو افزایش دهد.

خبر بد این است که اجرای غیر اصولی محتوای صفحه بندی شده باعث ایجاد خطا در سئو و آسیب رسیدن به نتایج جستجوی شما می‌شود.

مزایای صفحه بندی در سئو

روی هم رفته، صفحه بندی دو مزیت اصلی دارد که عبارتند از:

۱. بهبود تجربه کاربری

یک صفحه حاوی اطلاعات زیاد می‌تواند بازدیدکنندگان وبسایت را سردرگم کند. یعنی باعث می‌شود آنها برای پیدا کردن جواب سوال‌شان به وبسایت دیگری سر بزنند. به لطف صفحه بندی، مدیران وب می‌توانند با ارائه اطلاعات در بخش‌های کوچک و قابل مدیریت تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه دهند. برای مثال، یک وبسایت تجارت الکترونیک می‌تواند فهرستی از یک محصول و قیمت آن در صفحه اصلی تهیه کند. انجام این کار به مشتریان علاقه مند کمک می‌کند تا با کلیک روی تصویر یا لینک به اطلاعات بیشتری درباره صفحه محصول دست پیدا کنند.

۲. ارتقای پیمایش

صفحه‌ بندی امکان پیمایش بهتر وبسایت و پیدا کردن محتوای جستجو شده را برای کاربران فراهم می‌کند. این امر به صرفه جویی در زمان کمک می‌کند و حتی قابلیت استفاده با دعوت به اقدام‌ را هم دارد. از این لحاظ، یک صفحه صفحه بندی شده با ارائه لینک‌های مناسب در انتهای محتوا به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی از صفحات دیگر بازدید کنند. این مورد معمولا در وبسایت‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شود. یعنی در انتهای فهرست محصولات در صفحات دسته‌ بندی خاص شماره صفحه را در قسمت پایین ارائه می‌دهند.

بهترین روشها برای صفحه بندی در سئو

وقتی از صفحه بندی در سئو صحبت می‌کنیم باید چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

  • کسب اطمینان از قابلیت دسترسی صفحات صفحه بندی شده هم برای کاربران و هم برای خزنده‌های موتورهای جستجو
  • استفاده از عناوین توصیفی و URL برای هر صفحه
  • وارد کردن یک صفحه “مشاهده همه” با قابلیت اتصال به تمام صفحات صفحه بندی شده
  • اضافه کردن تگ‌های “rel=”next و “rel=”prev به صفحات صفحه بندی شده
  • استفاده از نشانه گذاری داده ساخت یافته در صفحات صفحه بندی شده

با دنبال کردن این روش‌ها، می‌توانید از کاربرپسند بودن وبسایت‌تان اطمینان حاصل کنید. همچنین، می‌توانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هم وبسایت‌ شما را می‌پسندند.

صفحه بندی یا اسکرول بی‌نهایت؟

وقتی که از صفحه بندی حرف می‌زنیم، با دو طرز تفکر صفحه بندی و اسکرول بی نهایت سر و کار داریم. در حالت کلی، صفحه بندی یک روش سنتی برای تقسیم محتوا به صفحات جداگانه محسوب می‌شود. از طرف دیگر، به اسکرول بی نهایت می‌رسیم که به عنوان یک تکنیک جدیدتر یک محتوای جدید را با اسکرول کردن کاربر در صفحه بارگیری می‌کند.

صفحه بندی یا اسکرول بی‌نهایت؟

کدام مورد برای سئو بهتر است؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی مانند نوع وبسایت‌تان و نوع محتوای قابل ارائه به کاربران بستگی دارد.  برای مثال، اگر یک وبلاگ یا یک سایت خبری دارید، صفحه بندی احتمالا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. به این دلیل که معمولا کاربران دنبال محتواهای خاصی می‌گردند و باید بتوانند آن‌ها را به سرعت و راحت پیدا کنند. از طرف دیگر، اگر یک وبسایت تجارت الکترونیک دارید، اسکرول بی نهایت احتمالا گزینه بهتری برای شما به نظر می‌رسد.

به هر حال، کاربران در یک وبسایت تجارت الکترونیک زیاد دنبال اطلاعات خاصی نمی‌گردند و فقط به مرور محتواها علاقه مند هستند. هرچند، صفحات اسکرول بی نهایت هم زمان لود شدن صفحه را کند می‌کنند. با در نظر گرفتن تمام شرایط، بهتر است هر دو گزینه را تست کنید تا متوجه شوید کدام مورد برای وبسایت و مخاطب خاص‌تان بهتر است. توجه داشته باشید که در مورد صفحه بندی در سئو نمی‌توان نسخه واحدی را برای همه در نظر گرفت.

اشتباهات متداول در صفحه بندی در سئو

در حالت کلی، صفحه بندی می‌تواند باعث خطاهای سئو تکنیکال شود. از این لحاظ، استفاده از تگ‌های نادرست rel next/prev یکی از اشتباهات متداول محسوب می‌شود. بنابراین، اگر در وبسایت‌تان از صفحه بندی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از تگ‌های rel next/prev به شکل صحیحی استفاده می‌کنید. در غیر این صورت، موتورهای جستجو برای خزیدن و ایندکس کردن محتوای شما دچار مشکل شوند.

علاوه بر این، یکی دیگر از اشتباهات متداول تنظیم غلط canonical URL است. به خاطر داشته باشید که canonical URL از بروز مشکلات محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. در نتیجه، تنظیم نادرست آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در صفحه بندی شود. در نهایت، سومین اشتباه متداول هم به عدم پیاده سازی مناسب معماری سایت مربوط می‌شود. اشتباهی که می‌تواند ایندکس کردن مناسب و خزیدن در محتوای شما را برای موتورهای جستجو دشوار کند.

آیا صفحات صفحه بندی شده باید ایندکس شوند؟

اساسا برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری نباید صفحات صفحه بندی شده را ایندکس کرد. یعنی اگر می‌خواهید موتورهای جستجو در لا به لای محتوای شما بخزند و آنها را ایندکس کنند باید معماری سایت‌تان را به خوبی انجام دهید. همچنین، باید از canonical URL به درستی استفاده کنید. از طرف دیگر، صفحات عمیق‌تر بیشتر وقت‌ها برای موتورهای جستجو ارزش زیادی ندارند.

بنابراین، بهتر است برای خود مقاله، صفحه اصلی وبلاگ یا صفحه دسته بندی فرایند رتبه بندی انجام شود تا اینکه برای صفحه شماره ۵ این اقدام صورت بگیرد. دادن لینک داخلی به یک پست وبلاگ هم ممکن است به مشکلات صفحه بندی ارتباط زیادی نداشته باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که صفحه بندی را برای وبسایت‌های جدید یا کوچکتر انجام دهید که محتوای زیادی به آنها اضافه نمی‌شود.

خصوصا وبسایت‌های جدید می‌توانند با استفاده از صفحات دایرکتوری به خزنده‌ها برای درک بهتر وبسایت‌تان کمک کنند.

صفحه بندی را در استراتژی سئو پیاده سازی کنید

صفحه بندی ابزار فوق العاده مفیدی است که در صورت استفاده صحیح می‌تواند وبسایت‌تان را در معرض دید بیشتری قرار دهد. از همه مهمتر، می‌تواند تجربه لذت بخش‌تری را برای کاربران فراهم کند. با این حال، به دلیل ریسک ناشی از اجرای نامناسب بهتر است با انجام یک تجزیه و تحلیل عمیق از وبسایت از مزایا و خطرات آن اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که با بهره گیری از صفحه ‌بندی می‌توانید تلاش‌های سئوی خودتان را تقویت کنید.

با این حال، این تکنیک همیشه باید با تکنیک‌های دیگری مانند ایجاد یک وبسایت کاربرپسند، ارائه محتوای خوب و ساخت بک لینک‌های با کیفیت برای دستیابی به یک نتیجه مناسب پشتیبانی شود.