برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئوی کسب و کارهای کوچک

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سئوی کسب و کارهای کوچک چیست؟ چگونه می‌توان برای یک کسب و کار کوچک استراتژی سئو طراحی کرد؟ اصلا مهم نیست که کسب و کار شما بزرگ باشد یا کوچک، دنیای مشاغل یک دنیای کاملا رقابتی است. اما حتی یک کسب و کار کوچک نیز می‌تواند با ایجاد یک استراتژی سئو در این دنیای رقابتی سرپا بماند. ما در این مطلب می‌خواهیم به مقوله سئوی کسب‌وکارهای کوچک بپردازیم. اینکه چه اهمیتی دارد و از همه مهمتر اینکه شما چگونه می‌توانید برای کسب‌وکارتان بدون تخصیص بودجه یک استراتژی فوق‌العاده ایجاد کنید.

منظور از سئوی کسب و کارهای کوچک چیست؟

به طور کلی سئوی کسب و کارهای کوچک فرآیندی است که کمک می‌کند وبسایت کسب و کار شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل بهتر دیده شود. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ فرض کنید شما یک محصول مشخصی برای فروش دارید و روی سئوی وبسایت کسب و کارتان به خوبی کار کرده‌اید. حالا وقتی که کاربران محصول شما را در گوگل جستجو کنند وبسایت‌ کسب‌وکارتان به خاطر کسب رتبه بالا در صفحه جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. در اینجا باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید.

شما نباید سئوی کسب و کارهای کوچک را با سئوی محلی اشتباه بگیرید، زیرا سئوی محلی به مشاغل کمک می‌کند در جستجوهای مبتنی بر مکان ظاهر شوند، نه در نتایج عمومی. هرچند بعضی از مشاغل کوچک نیز ممکن است بخواهند از ترافیک محلی نهایت بهره را ببرند. اگر شما هم چنین هدفی را دنبال می‌کنید استراتژی کسب و کار کوچک‌تان شامل مراحل محلی خواهد بود. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

آیا سئو به درد کسب و کارهای کوچک می‌خورد؟

بله، قطعا همینطور است. سئو برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک از نان شب واجب‌تر است، زیرا می‌توانید بدون صرف هزینه‌های تبلیغاتی برای وبسایت‌تان ترافیک ارگانیک ایجاد کنید. بر این اساس وقتی که وبسایت شما در رتبه‌بندی‌های موتور جستجو آفتابی ‌شود، ترافیک افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، با افزایش مشارکت در وبسایت‌تان علاوه بر فروش محصول پایگاه قابل قبولی نیز برای مشتریان ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم بهینه‌سازی وبسایت‌تان تنها وبسایت رقبای شما در نتایج دیده می‌شوند. از این بدتر، شما برای مخاطبان هدف‌تان در این نتایج اصلا وجود خارجی نخواهید داشت.

استراتژی سئو برای کسب و کارهای کوچک

اصولا پیشبرد سئوی کسب و کارهای کوچک به یک تیم بزرگ و بودجه آنچنانی نیازی ندارد و شما بیشتر مراحل را می‌توانید به طور رایگان و به تنهایی انجام دهید. فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید تا دل گوگل را به دست آورید.

۱- در مورد کلمات کلیدی به خوبی تحقیق کنید

تحقیق کلمات کلیدی سنگ‌بنای سئوی کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود. انجام دقیق و صحیح این کار باعث می‌شود شما بتوانید سرراست‌ترین کلمات ممکن را در زمان تولید محتوا، انتخاب عنوان و همچنین URL پیدا کنید. یعنی هر زمان که بخواهید در مورد محصول یا خدمات‌تان محتوایی را تولید کنید می‌توانید از مرتبط‌ترین کلمات در وبسایت‌تان استفاده کنید. همچنین کلمات کلیدی باید طوری به کسب و کار کوچک شما کمک کنند تا بتوانید به خوبی از محصولات منحصر به فرد خود حمایت کنید و جایگاه برجسته‌ای داشته باشید.  

در این راستا، راحت‌ترین راه برای انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی استفاده از ابزارهای رایگانی مانند گوگل کیورد پلنر است.  

۲- یک ساختار سایت منسجم بسازید

ایجاد یک ساختار سایت سازگار با گوگل به همراه Schema markup و Structured data عامل مهمی برای کسب رتبه بالای وبسایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو محسوب می‌شود.

  • Schema markup: اسکیما مارک‌آپ کدی است که شما به وبسایت‌تان اضافه می‌کنید تا بتوانید در مورد فهرست‌بندی‌‌های خود اطلاعات بیشتری دهید. همچنین به شما در کسب رتبه بالا در نتایج جستجو و کلیک کمک می‌کند.
  • Structured data: استراکچرد دیتا یا داده‌های ساختاریافته همان نحوه سازماندهی و تگ کردن متن در وبسایت‌تان است که به خزندگان وب در فهم درست چهارچوب اطلاعات صفحات وبسایت شما کمک می‌کند.

علاوه بر این، داشتن وبسایتی با یک ساختار منسجم و دارای لینک‌های داخلی به ناوبری هرچه بهتر آن نیز کمک می‌کند. این کار به گوگل این امکان را می‌دهد تا به راحتی به صفحات مختلف وبسایت شما سرک بکشد و از زیر و بم آن با خبر شود.

سئوی کسب و کارهای کوچک

۳- سئوی داخلی را بهینه کنید

اساسا سئوی داخلی یا On-page SEO عناصری مانند متاتگ‌ها و متن جایگزین تصویر را شامل می‌شود. این موارد به گوگل و جستجوگران توضیح می‌دهد که وبسایت شما چه محتویاتی دارد.

متاتگ‌ها

متاتگ‌ها برای سئوی کسب و کارهای کوچک از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار هستند. استفاده از توضیحات متا و متاتگ‌های دقیق باعث می‌شود گوگل راحت‌تر بتواند نتایج پرسش‌های مربوط به کسب و کار شما را نمایش دهد. عناوین متا همان سرتیترهایی هستند که شما از آنها برای توصیف محتوای صفحه خود استفاده می‌کنید. یعنی با نوشتن آنها موضوع اصلی صفحه خود را با یک کلمه کلیدی مرتبط خلاصه می‌کنید. همچنین توضیحات متا با ارائه خلاصه‌ای از صفحه وبسایت، کسب‌و‌کارتان را توضیح می‌دهد.

توجه داشته باشید که این خلاصه تنها در نتایج جستجو دیده می‌شود. بنابراین در هنگام نوشتن آن سعی کنید کلمات کلیدی هدف خود را نیز قید کنید.

متن جایگزین تصویر

متن جایگزین تصویر درواقع تصاویر موجود در وبسایت شما را توصیف می‌کند و به محتوای شما مفهوم بیشتری می‌دهد. همچنین این متن به شما برای رتبه‌بندی در نتایج جستجوی تصویر کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، قابلیت دسترسی به وبسایت را نیز تا حدی تضمین می‌کند، زیرا خوانندگان می‌توانند با استفاده از توضیحات شما تصویری را در یک صفحه پیدا کنند.

۴- از سایت‌های مرتبط بک لینک بگیرید

به عنوان یک کسب و کار کوچک، گرفتن بک لینک از وبسایت‌های مرتبط راه بسیار خوبی برای دستیابی به اعتبار در صفحه نتایج موتور جستجو محسوب می‌شود، زیرا گوگل عموما به وبسایت‌هایی با رتبه دامنه بالا اعتماد می‌کند. علاوه بر این، اگر مخاطبان‌ در وبسایت‌های مورد اعتمادشان لینک‌هایی مربوط به وبسایت شما را ببینند، به وبسایت شما نیز اعتماد می‌کنند. در ادامه با چند استراتژی مفید برای گرفتن بک لینک آشنا می‌شوید.

کسب و کارتان را در فهرست دایرکتوری‌های مرتبط وارد کنید

فرستادن لینک‌های وبسایت‌ شما به دایرکتوری‌های مرتبط با کسب و‌ کارتان ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما حتما از قانونی بودن آنها اطمینان حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که وارد کردن وبسایت‌تان در فهرست وبسایت‌های بی‌اعتبار برای شما سودی به همراه نخواهد داشت. از این لحاظ، لینکدین صرف نظر از جایگاه شما یک دایرکتوری بسیار خوب و معتبر برای وارد کردن مشاغل کوچک به شمار می‌رود و دامنه آن رتبه بالایی دارد.

وبسایت خود را به دایرکتوری‌های محلی ارائه دهید

اگر به ترافیک محلی اعتماد دارید، نام، آدرس و شماره تلفن خود را برای دایرکتوری‌های محلی بفرستید، زیرا این دسته از دایرکتوری‌های محلی منابع موثقی هستند و به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشند. نمونه‌هایی از این دایرکتوری‌های معتبر عبارتند از:

لینک وبسایت‌تان را در تمام پروفایل‌های خود قرار دهید

در صورتی که چندین حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی دارید، لینک وبسایت‌تان را در صفحه اصلی پیج‌های خود بگذارید. برای مثال، می‌توانید لینک وبسایت‌تان را در توضیحات کانال یوتیوب یا بیوی توئیتر خود قرار دهید.

۵- سئو تکنیکال را دست کم نگیرید

در حالت کلی ممکن است به عنوان یک کسب و کار کوچک وبسایت شما دارای محتواهای زیادی نباشد. با این حال شما باید همچنان سئو تکنیکال را کنترل ‌کنید تا از عملکرد درست وبسایت‌تان و گشت‌زنی راحت در آن مطمئن شوید. برای این کار باید تمرکز خود را روی عناصر کلیدی زیر بگذارید:

  • لایه سوکت‌های امن (Secure Sockets Layer) برای اینکه به گوگل علامت بدهید به کاربران تجربه مرور امنی را ارائه می‌دهید
  • بهینه‌سازی سرعت صفحه از طریق فشرده‌سازی تصاویر و فایل‌های بزرگ
  • کسب اطمینان از اینکه کد سایت شما درهم و برهم نیست و ساختار منسجمی برای سرک کشیدن راحت خزندگان وب در وبسایت‌تان دارد
  • بهینه‌سازی نسخه موبایل وبسایت برای گشت‌زنی لذتبخش و راحت بازدیدکنندگان

۶- در وبسایت‌تان مطالب خوبی بنویسید

شاید فکر کنید که فقط یک کسب و کار کوچک هستید و موضوعات زیادی برای نوشتن ندارید. هیچ اشکالی ندارد. اصلا نیازی نیست زیاد بنویسید، اما باید مطمئن باشید که همین چند مطلب داخل وبسایت شما خوب و باکیفیت هستند و کلمات کلیدی هدف را پوشش می‌دهند. به خاطر داشته باشید که این نکته بسیار مهم است و به بیشتر دیده شدن شما کمک می‌کند. زیرا گوگل متوجه می‌شود که کدام سوالات کاربران به کسب و کار شما مرتبط است و چه زمانی باید شما را در نتایج نمایش دهد.

۷- سئوی وبسایت‌تان را همیشه کنترل کنید

فراموش نکنید که بخشی مهمی از اقدامات مربوط به سئو به کنترل مستمر وبسایت شما مربوط می‌شود. هر چند وقت یک بار سئوی وبسایت خود را به طور دقیق بررسی کنید و به هر کدام از عناصر ذکر شده در مرحله ۵ نگاهی بیندازید تا نیاز به هر نوع تغییر احتمالی را متوجه شوید.

۸- اختیاری؛ خودتان مکان‌تان را به گوگل لو بدهید

اگر برای درآمدزایی به مشتریان محلی و ترافیک محلی تکیه می‌کنید حتما تمایل دارید که گوگل نیز از این موضوع مطلع باشد تا بتواند مکان شما را در جست‌وجوهای مرتبط نمایش دهد. توجه داشته باشید که گوگل این کار را از طریق اضافه کردن داده‌های ساختاریافته کسب و کار محلی به وبسایت‌تان انجام می‌دهد.

سئو کسب و کار کوچک شما را متمایز می‌کند

همانطور که در سرتاسر این مطلب مشاهده کردید سئوی کسب و‌ کارهای کوچک کاملا رایگان است. از همه مهمتر، کمک می‌کند که سر و کله وبسایت‌تان در همان صفحه نتایج موتور جستجوی رقبای شما پیدا شود. بنابراین یک وبسایت بهینه‌سازی شده می‌تواند علاوه بر برجسته‌سازی کسب و کارتان مشتریان واجد شرایطی را به سمت شما سرازیر کند. یعنی همان مشتریان هدفی که دنبال محصولات و خدمات شما می‌گردند. پس حتی اگر کسب و کار کوچکی دارید، از جادوی سئو غافل نشوید.