برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

محتوای حمایت شده (Sponsored Content) چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

محتوای حمایت شده یا Sponsored Content چیست و چگونه تولید می‌شود؟

مردم محتوای برند شده یا حمایت شده را دو برابر یک تبلیغ سنتی به خاطر می‌سپارند. البته این حرف من نیست، تحقیقات این موضوع را نشان می‌دهد. با این حال، شما برای ساخت ویدئوها، وبلاگ‌ها یا پادکست‌های برند شده اختصاصی به پهنای باند زیادی نیاز دارید. اگر با وجود نداشتن زمان یا منابع لازم برای ایجاد کمپین‌های خودتان همیشه دو دوتا چهارتا می‌کردید که این استراتژی را تجربه کنید، احتمالا محتوای حمایت شده توسط شرکت‌ها یا اینفلوئنسرها استراتژی مناسبی برای شما باشد.

محتوای حمایت شده برای چندین دهه همین دور و برها بوده است و نشریات چاپی به نوعی آغازگر انتشار آن بوده‌اند. هرچند این روزها دیگر کنترل روش مصرف محتوا به دست بازاریابی آنلاین افتاده است و شاهد انتقال حمایت‌های مالی از حوزه چاپ به حوزه وب هستیم. اما شاید از خودتان بپرسید که اصلا محتوای حمایت شده چه چیزی دارد که نسبت به تبلیغات آنلاین سنتی جذاب‌تر به نظر می‌رسد. خب بهتر است برای پیدا کردن جواب این سوال مطلب پیش رو را تا آخر مطالعه کنید تا متوجه شوید محتوای حمایت شده دقیقا چیست.

محتوای حمایت شده چیست؟

محتوای حمایت‌ شده محتوایی است که هزینه تولید آن را یک تبلیغ‌کننده تقبل می‌کند ولی تولید و به اشتراک‌گذاری آن توسط یک برند، اینفلوئنسر یا ناشر دیگر انجام می‌شود. جذابیت این نوع محتوا زمانی بیشتر می‌شود که شما از شرکت یا اینفلوئنسری حمایت می‌کنید که مخاطبان اصلی شما را هدف‌گیری می‌کند و روی موضوعات همسو با برند شما مانور می‌دهد. با انجام درست این کار، از کوچکترین اشاره‌ای به برند شما به عنوان یک تناسب طبیعی یاد می‌شود، نه یک تبلیغ تهاجمی.

مخاطبان به جای دیدن یک تبلیغ و دوری کردن از محتوای حمایت ‌شده، حس می‌کنند دارند مطلب جالبی را یاد می‌گیرند. باور کنید این کار برند شما را معتبرتر، خاطره‌انگیزتر و مهم‌تر از همه قابل اعتمادتر به تصویر می‌کشد. بنابراین وقتی از محتوای برند شده یا حمایت شده صحبت به میان می‌آید، برای جذب مشتریان بالقوه اعتماد حرف اول را می‌زند. در حمایت مالی مارکترها از محتوای یک ناشر مورد اعتماد در قیاس با مارکترهای تولیدکننده محتوای شخصی ۵۰ درصد بیشتر برند لیفت (Brand lift) مشاهده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که با محبوب‌تر شدن محتوای برند شده و حمایت شده، بازاریابی محصول نیز به طور عجیبی کارآمد خواهد بود. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات جستجوی پولی سه برابر بیشتر سرنخ به دست می‌آورد. جلوتر مثال‌هایی از محتوای حمایت شده را به شما نشان می‌دهیم تا بهتر با این نوع محتوا آشنا شوید.

محتوای ویدئویی یا تصویری حمایت شده

با توجه به تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان به تماشای ویدئوهای برندها، تعجبی ندارد که محتوای ویدئویی و تصویری توجه حامیان مالی را به خود جلب می‌کنند. یک ​​مثال عالی از پست‌های ویدئویی را در ادامه به شما نشان می‌دهیم.

Nude by Nature

در یوتیوب یک سفیر جهانی از شرکت Nude by Nature به خبرنگار زیبایی روزنامه Evening Standard آموزش‌هایی را در قالب ویدئو ارائه می‌دهد. این نوع حمایت مالی عملکرد بسیار خوبی دارد، زیرا به سبک سرمقاله بخش زیبایی Evening Standard خیلی نزدیک است. توجه داشته باشید که این نوع آموزش‌های حمایت شده برای شرکت‌های عرضه‌کننده ملزومات زیبایی خیلی مفید خواهد بود. یک ویدئوی تخصصی درباره نحوه استفاده از برند خاصی از محصولات احتمالا برای علاقه‌مندان به آرایش کردن و آشنایی با برندهای جدید با ارزش خواهد بود.

از همه مهمتر، این امکان وجود دارد که حتی بعضی از بینندگان ترغیب شوند که دقیقا همان محصولات موجود در یک ویدئوی آموزشی را بخرند و خودشان را شبیه به مدل داخل ویدئو کنند.

پادکست‌های حمایت شده

در حال حاضر تولید پادکست رو به افزایش است و حمایت مالی از یک پادکست به مارکترها این امکان را می‌دهد که محتوای خود را بدون صرف زمان و انرژی زیادی از صفر تولید کنند و آگاهی شنوندگان را به دست آورند. مثالی از یک پادکست‌ حمایت شده را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

پادکست Rise and Grind

وبسایت کاریابی آمریکایی ZipRecruiter حمایت مالی این مجموعه پادکست ۱۰ قسمتی را به عهده گرفت و دیموند جان هم آن را اجرا کرد. آغاز به کار این مجموعه با انتشار کتاب دیموند جان با عنوان Rise and Grind مقارن شد. محتوای این پادکست به خوبی با اهداف و سلایق جان و ZipRecruiter همسو بود، زیرا مصاحبه‌هایی از کارآفرینان و رهبران مشاغل، نکات شغلی و مصاحبه‌ای و توصیه‌های انگیزشی را شامل می‌شد. در لا به لای این پادکست گاهی وقت‌ها به ZipRecruiter هم اشاره می‌شد، اما محتوا در کل ماهیت گزارشی داشت.

به طور کلی، حمایت مالی از پادکست‌های شامل نکات و توصیه‌های اجرایی توسط شرکت‌های فعال در حوزه‌های فوق حرفه‌ای و B2B به مخاطبان اجازه می‌دهد ارتباط یک برند با صنعت مربوطه را بهتر لمس کنند.

محتوای اینفلوئنسری حمایت شده

طبق نظر ۸۰ درصد از مارکترها اینفلوئنسر مارکتینگ استراتژی کارآمدی محسوب می‌شود. اگرچه بسیاری از مارکترها با اینفلوئنسرها به طور مشترک بازاریابی می‌کنند، بعضی‌ها هم وظیفه حمایت مالی از محتوای این افراد تاثیرگذار را به عهده می‌گیرند. بر این اساس، اینستاگرام یکی از پلتفرم‌هایی است که اینفلوئنسر مارکتینگ در آن بیشترین پیشرفت را داشته است. اجازه بدهید این مورد را با ذکر مثالی بهتر به شما توضیح دهیم.

حامیان کفش CR7 کریستیانو رونالدو

در این پست، کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال که بیشترین فالوئر را در اینستاگرام دارد، تصویری از خود در حال استراحت و با کفش CR7 را به اشتراک گذاشته است.

کریستیانو رونالدو

رونالدو با پست‌های حمایت شده بیگانه نیست و به خوبی با چم و خم نحوه انتشار این پست‌ها آشنایی دارد. خوب به این عکس نگاه کنید. او روی صندلی لم داده و مشغول خواندن کتاب است. به طوری که طرفداران اصلا از این عکس برداشت تبلیغاتی نمی‌کنند و این احساس را دارند که دارند به عکسی از پشت صحنه زندگی رونالدو در یک روز عادی نگاه می‌کنند. حالا نکته مهم اینجاست که به دلیل تاثیرگذاری رونالدو به عنوان یک ورزشکار سرشناس و با توجه به سابقه او در تبلیغ پوشاک احتمالا بینندگان با دیدن عکس به تایید این کفش اعتماد می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید این یک نمونه عالی از محتوای اینفلوئنسری حمایت شده است. با وجود اینکه حمایت مالی از یک ورزشکار برای شرکت‌های فروشنده پوشاک و کالاهای ورزشی کار ایده‌آلی به نظر می‌رسد، خلاقیت در چینش این عکس موفقیت یک اینفلوئنسر بزرگ در تبلیغ محصولات غیرمرتبط به حوزه کاری خودش را نشان می‌دهد.

مقالات حمایت شده

مقالات حمایت شده هم برای سال‌های زیادی وجود داشته‌اند. فقط از نشریات چاپی به وبلاگ‌ها و وبسایت‌های خبری آنلاین کوچ کرده‌اند. در ادامه با اشاره به مثال جالبی از محتوای مقاله حمایت شده از هافینگتون‌پست این مورد را برای شما بهتر تصویرسازی می‌کنیم.

Sleep Number

در مقاله‌ای که شرکت تشک Sleep Number حمایت مالی آن را به عهده گرفت، به خوانندگان هافینگتون‌پست یک مسابقه و یک اسلاید شو در ارتباط با علم خواب ارائه شد. طراحی این مقاله درست مشابه مقاله‌های موجود در وبسایت بود. در این پست فقط یک بار به شرکت Sleep Number اشاره شد. تا انتهای این پست نمی‌شد فهمید که پست قصد حمایت مالی دارد. به عبارت دیگر، بیشتر جنبه گزارشی و کمتر جنبه تبلیغاتی داشت. از این مهمتر، برای مخاطبان علاقه‌مند به یادگیری در مورد علم خواب هم خیلی ارزشمند بود.

وقتی محتوا حال و هوای مسابقه هم داشته باشد برای مخاطبان جذابیت بیشتری به همراه خواهد داشت. کاربران با خواندن این پست یا شرکت در این مسابقه احتمالا پیش خودشان فکر می‌کنند که Sleep Number بهترین شرکت تشک ‌سازی است، زیرا این محتوای ویرایشی به خواب ارتباط دارد. بنابراین، حمایت مالی از یک محتوای ویرایشی و گزارشی مانند این مثال، استراتژی خوبی برای مشاغل دارای پایگاه مخاطبان علاقه‌مند به خواندن اخبار یا وبلاگ‌های آنلاین محسوب می‌شود.

نکاتی برای ایجاد محتوای حمایت شده

بهتر است در زمان همکاری با یک حامی مالی برای ایجاد یک محتوای جذاب و جالب نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • هدف‌تان حمایت مالی از محتوایی باشد که بتواند نظر مخاطبان را جلب و آنها را خوشحال کند، زیرا در اینصورت به احتمال زیاد روی لینک‌های شما کلیک خواهند کرد.
  • در زمان پیدا کردن یک متخصص تولید محتوا حتما یک شرکت، اینفلوئنسر یا ناشری با مخاطبان یا خط‌مشی مشابه را انتخاب کنید.
  • با حامی مالی درباره انتخاب موضوعی همگام با اهداف شما و علایق مخاطبان‌تان تبادل نظر کنید.
  • اول روی تولید محتواهای جذاب و بعد روی تبلیغ کردن محصول تمرکز کنید.

سخن آخر

محتوای حمایت‌ شده می‌تواند به شما در راه رسیدن به مخاطبان جدید و جلب اعتماد مشتریان احتمالی کمک کند. در آخر، به شما توصیه می‌کنیم که همزمان با آغاز جستجوی یک فرد مناسب برای حمایت مالی حتما حواستان به افراد یا برندهایی با ماموریت و خط‌مشی مشابه باشد.