برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی محتوا چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟ چرا اینقدر مهم است؟ ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم تا شما دید بهتری نسبت به آن داشته باشید.

در این دوره زمانه نمی‌توان درباره تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ صحبت کرد اما از بازاریابی محتوا حرفی نزد. به هر حال حوزه بازاریابی محتوا این روزها برای خود برو بیایی دارد و قطعه مهمی از پازل بازاریابی محسوب می‌شود. اما برای اینکه شما بتوانید از این حوزه مهم و تاثیرگذار نهایت بهره را ببرید، در ابتدا باید مفهوم آن را به درستی متوجه شوید.

به چه چیزی محتوا می‌گویند؟

محتوا گاهی می‌تواند آگاهی دهنده باشد و گاهی وقت‌ها نیز سرگرم کننده. حتی می‌توان آن را به اشتراک گذاشت. با این حال، ماهیت آن همیشه با تفکر بازاریابی سنتی مطابقت ندارد. برای اینکه بتوانید مفهوم بازاریابی محتوا را درک کنید، باید بپذیرید که محتوا در این حوزه تنها به یک سری کلمات نوشته شده محدود نمی‌شود، بلکه تمام چیزهایی است که در یک صفحه نمایش داده می‌شود. یعنی تمام چیزهایی که ما در سرتاسر اینترنت مشاهده می‌کنیم و کل جهان رسانه‌های اجتماعی بر مبنای آن به وجود آمده است.

درک این نکته اهمیت زیادی دارد که عنصر اصلی تشکیل دهنده‌ محتوا به طور خاص برای بازاریابی طراحی نشده است. روی هم رفته، هدف بازاریابی این است که محصول یا خدماتی را با کمک تبلیغات مستقیم بفروشد. حالا می‌خواهد درباره ویژگی‌های خاص یک تلفن همراه باشد یا یک دوربین عکاسی با قابلیت‌های جدید که امکان گرفتن عکس‌های عالی را برای شما فراهم می‌کند. اما هدف بازاریابی محتوا مهم‌تر از اینهاست، به طوری که غالبا سعی می‌کند از طریق آموزش یا سرگرمی یک مشتری بالقوه را به سوی وفاداری به برند سوق ‌دهد.

بنابراین اگر شما هم برای مشتریان بالقوه‌ وبسایت‌تان محتوای باکیفیت و تاثیرگذار تولید کنید، به احتمال زیاد یک روز کاربران سایت برای خرید محصولات یا خدمات به شما مراجعه خواهند کرد.

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوای خوب به از خود گذشتگی نیاز دارد. یعنی نه بصورت علنی محصولی را می‌فروشد و نه خدماتی را تبلیغ می‌کند، بلکه یک سری اطلاعات مفید را با بیانی ساده به مخاطبان علاقه‌مند به یادگیری ارائه می‌دهد. این نوع بازاریابی انواع مختلفی دارد که در ادامه با هر کدام آشنا خواهید شد.

وبلاگ‌ها

به طور کلی وبلاگ‌ها یکی از دوست داشتنی‌ترین اشکال بازاریابی محتوا هستند. نه تنها به شما امکان برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه دانش‌ درباره یک موضوع خاص را می‌دهند، بلکه برای مدتی طولانی روی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) باقی می‌مانند. البته اگر استراتژی درستی داشته باشید. علاوه بر این، وبلاگ‌ها با ارائه راه‌های مختلفی اعم از جمع‌آوری لینک‌های ورودی و خوراک عالی برای رسانه‌های اجتماعی به دیده شدن بهتر کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

خبرنامه‌ها

فرقی نمی‌کند خبرنامه‌ها کاغذی باشند یا دیجیتال؛ هردو به طور منظمی یادآوری می‌کنند که شرکت شما همچنان وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. نشان می‌دهد شما دریایی از دانش و اطلاعات هستید. گذشته از اینها، دیگر چرا افراد باید به خود زحمت انجام تحقیقات روی یک موضوع خاص را بدهند، وقتی که به شما اعتماد دارند و می‌دانند اطلاعات مورد نیازشان را در یک بسته شیک و منظم به آنها تحویل می‌دهید؟ از این لحاظ، شما چه یکی سری خدمات و چه طیف وسیعی از محصولات را ارائه دهید، در صورت برخورداری از خبرنامه‌های خوش ساخت و جذاب همیشه اولویت اول مخاطبان خواهید بود.

ویدئوها

ویدئوها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند، اما کارایی آنها تا حد زیادی به مخاطبان و موضوعات آنها بستگی دارد. بعضی‌ از افراد به دلیل وب‌گردی در محل کار یا عدم تمایل به تماشای فیلم یا کلیپ از طریق تلفن همراه، به محتواهای ویدئویی علاقه‌ای ندارند. در طرف مقابل، بعضی از افراد نیز عاشق محتواهایی ویدیوئی هستند و در مترو، اتوبوس یا تاکسی از هر فرصتی برای تماشا کردن آنها استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید محتوای ویدئویی را به عنوان یک رسانه افراطی در نظر بگیرید. بنابراین، اگر برند شما ویدئو‌های زیادی تولید می‌کند، می‌توانید از آنها با خیال راحت استفاده کنید. از این مهم‌تر، حتما محتواهای ویدئویی خود را همراه با عنوان و توضیح مختصری ارائه ‌دهید. داشتن زیرنویس نیز برای بعضی از مخاطبان می‌تواند جذابیت داشته باشد.

همانطور که تا اینجا دیدید، محتوا تقریبا در قالب هر چیزی می‌تواند خود را نشان دهد. البته به شرطی که همان ابتدای کار حرفی از فروش محصول یا خدمات‌تان نزنید. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا یک نوع فروش نامحسوس، غیر‌مستقیم و زیرکانه است که بازدیدکنندگان را به تدریج به خرید یک محصول یا خدماتی خاص ترغیب می‌کند. به این استراتژی تکنیک بازاریابی نینجایی می‌گویند که مودبانه از بازدید‌کنندگان در مورد تمایل به آشنایی بیشتر در مورد محصول یا خدمات سوال می‌پرسد.

یک نکته به درد بخور

وقتی شروع به فکر کردن درباره بازاریابی محتوا می‌کنید، باید بدانید که کپی کردن محتوای افراد دیگر به شما هیچ کمکی نخواهد کرد. در اینجا صرفا تولید محتوا مهم نیست، بلکه شما باید بتوانید یک محتوای مفید و جدید تولید کنید. حقه‌ واقعی برای بازاریابی محتوا خلق محتواهای متفاوت است. باید سعی کنید درباره یک موضوع طوری بنویسید که نسبت به محتواهای دیگر سرگرم‌کننده‌تر و کامل‌تر باشد. در این راستا، بهتر است قبل از نوشتن درباره یک موضوع خاص به خوبی تحقیق کنید تا محتوای شما قدرت کافی برای جذب خوانندگان و بازدیدکنندگان را داشته باشد.

داشتن یک استراتژی مناسب برگ برنده شماست

علیرغم اینکه بازاریابی محتوا ماهیت صریح و آشکاری دارد، شما نمی‌توانید این کار را به طور سرسری و بی حساب و کتاب انجام دهید. نظم و ترتیب در اینجا حرف اول را می‌زند. حتما باید یک برنامه هدفمند داشته باشید. درست شبیه به هر نوع کمپین بازاریابی، باید پشت تولید محتوای شما دلیل و منطقی وجود داشته باشد. از این مهم‌تر، محتواهای قبلی شما باید با محتواهای تولیدی در آینده هماهنگ باشند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

اینترنت شبیه به یک دریای وسیع است که طیف وسیعی از مطالب را در خود جای داده. ممکن است پیدا کردن مطالب تولیدی شما در این دریای بیکران برای بیشتر افراد مشکل باشد. به هر حال در دنیای امروز هر فردی دنبال جلب توجه تعداد محدودی از افراد است که دنبال یک سری محصول یا خدمت می‌گردند. با این وجود، بازاریابی محتوا این امکان را به افراد می‌دهد که شما را راحت‌تر پیدا کنند، اما این تنها دلیل اهمیت بازاریابی محتوا نیست. در ادامه درک خواهید کرد که چرا بازاریابی محتوا اینقدر مهم است.

کمک به مشتریان برای ارتباط با یک برند

در حالت کلی قصه شما باید چیزی بیشتر از یک تبلیغ ساده باشد و باید کاری کنید که مردم این موضوع را متوجه شوند. بعضی از افراد یک محصول عمومی را از یک شرکت معمولی می‌خرند. اما بعضی از افراد نیز علاوه بر خرید یک محصول دنبال ایجاد یک رابطه‌ با شرکت‌ها هستند تا بتوانند برای سال‌های آینده روی آن‌ها حساب کنند. پس شما می‌توانید از طریق یک بازاریابی محتوای هدفمند، شرکت‌‌ خود و علامت اختصاری آن را به مشتریان معرفی کنید تا به مرور زمان طرفدار برند شما شوند.

ایجاد اعتماد در مشتری

بازاریابی محتوا همچنین می‌تواند به ایجاد یک پل احساسی میان شرکت شما و مشتریان‌ منجر شود. برای مثال، اگر مشتریان احتمالی نیاز به اطلاعات خاصی داشته باشند و شما این اطلاعات را از طریق وبلاگ یا کانال یوتیوب خود ارائه دهید، قطعا واکنش مثبتی از خود نشان خواهند داد. از همه مهم‌تر، این دسته از مشتریان حتی ممکن است به دلیل یادگیری دانش از این راه به شما اعتماد کنند. توجه داشته باشید که این همان هدفی است که بازاریابی محتوا دنبال می‌کند.

هزینه کمتر برای مشتریان بیشتر

به طور کلی، با اجرای ماهرانه بازاریابی محتوا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شوکه‌کننده خواهد بود. بر این اساس، در مقایسه با وبسایتی که طرح مناسبی برای بازاریابی محتوا ندارد، توانایی محتوای شما در برطرف کردن نیازهای مخاطبان می‌تواند نرخ تبدیل وبسایت‌تان را ۶ برابر کند. از طرف دیگر، این امر تعداد سرنخ‌ها را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. اجازه بدهید برای شما مثالی بزنیم. اگر به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود به سوالات متداول افراد پاسخ دهید، می‌توانید به طور نامحسوس جزئیاتی از محصول خود مانند قیمت را نیز به پاسخ‌تان اضافه کنید. در نتیجه شما علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، برای یک سرنخ جدید هزینه کمتری می‌پردازید.

پشتیبانی از انواع دیگر بازاریابی

شما می‌توانید با استفاده از محتوای تولیدی، از کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی خود نیز پشتیبانی کنید. علاوه بر این، اقدامات‌ دیگر مانند کمپین‌های ایمیل و ایجاد یک وبلاگ می‌تواند سئوی ارگانیک شما را بهتر ‌کند. گذشته از اینها، هرچه به گوگل فرصت بیشتری برای ایندکس کردن محتوای خود بدهید، فرصت بیشتری برای پیدا شدن از طریق جستجوی کلمات کلیدی خواهید داشت. فراموش نکنید داشتن محتواهای باکیفیت و متفاوت به طرفداران وفادار شما نیز دلیل خوبی برای به اشتراک گذاشتن محتواها خواهد داد.

در نتیجه، کسب‌وکار شما در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، این روزها مشتریان از شما انتظار احترام بیشتری دارند و دوست ندارند خرید محصولات یا خدمات خود را به آنها تحمیل کنید. بنابراین با احترام گذاشتن به آنها و پاسخ دادن به سوال‌هایشان بدون هیچ چشم‌داشتی می‌توانید به همراه قابل اعتمادشان تبدیل شوید. و طبیعتا با داشتن پایگاهی از طرفداران وفادار می‌توانید روی کمک آنها برای تبلیغ شرکت‌تان حساب کنید و شاهد افزایش روز به روز ترافیک وبسایت خود باشید.