برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهینه‌سازی وبسایت برای جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۲

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

جستجوی صوتی با کمک دستیار مجازی این روزها همه‌گیرتر شده و خیلی‌ها آن را به تایپ کردن ترجیح می‌دهند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا نحوه سوال پرسیدن مردم در یک جستجوی صوتی معمولی به جستجوی متنی شباهت دارد؟ قطعا جواب این سوال منفی است. وقتی ما با دستگاه‌هایی مثل تلفن‌های هوشمند یا اسپیکر و تلویزیون‌های هوشمند صحبت می‌کنیم، معمولا سوالات‌مان را خیلی خودمانی می‌پرسیم.

متخصصان سئو و مارکترها باید خودشان را با این گروه در حال رشد از جستجوکننده‌ها وفق دهند، زیرا در حالت کلی رتبه‌بندی جستجوی صوتی سخت‌تر انجام می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌هایی که به کاربران امکان جستجوی صوتی را می‌دهند، تنها فهرستی از یک تا سه نتیجه برتر را برای یک سرچ مشخص ارائه می‌دهند. بنابراین شما برای رسیدن به این موقعیت باید محتوا و سئوی صوتی درجه یکی داشته باشید. در این مطلب نحوه انجام درست این کار را به شما توضیح خواهیم داد.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی چیست؟

منظور از بهینه‌سازی جستجوی صوتی استفاده از یک سری تکنیک‌ سئو است که احتمال نمایش محتوای شما در نتایج جستجوی صوتی را افزایش می‌دهد. بر این اساس هدف از بهینه‌‌سازی جستجوی صوتی نظارت بر پرس‌وجوهای شفاهی متداول در محتواهای شماست، به طوری که فناوری‌های جستجوی صوتی و دستیارهای مجازی بتوانند صفحه سایت‌تان را در نتایج جستجوی صوتی به کاربران معرفی کنند. اما این فرآیند چطور عمل می‌کند؟

عموما در یک جستجوی صوتی استاندارد یک کاربر از طریق مخاطب قرار دادن گوگل، الکسا و… جستجویی را از طریق پرسیدن یک سوال آغاز می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید از گوگل سوال کنید که پل طبیعت تهران کجاست؟ در ادامه دستگاه جواب شما را می‌دهد یا در صورت داشتن صفحه نمایش نتایج برتر موتور جستجو را به شما نشان می‌دهد. بنابراین هدف بهینه‌سازی جستجوی صوتی این است که جایگاه خود در نتایج موتورهای جستجو بهبود دهد و این نوع خاص از جستجو را تحت کنترل خود درآورد.

چرا باید جستجوی صوتی را بهینه‌سازی کرد؟

اساسا جستجوی صوتی یک مد زودگذر نیست، بلکه کم کم دارد به یک روال عادی تبدیل می‌شود. در حال حضور حدود ۶۰ درصد از کاربران گوگل از امکان جستجوی صوتی استفاده می‌کنند. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از کاربران اینترنتی امریکا از طریق تلفن‌ها و اسپیکرهای هوشمند حداقل ماهی یک بار از دستیار صوتی استفاده می‌کنند. همچنین انتظار می‌رود تعداد اسپیکرهای هوشمند در این کشور تا سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیون هم بیشتر شود. و این فقط مختص به امریکا نیست. در سایر کشورها نیز استفاده از قابلیت سرچ صوتی رو به افزایش است. صرف نظر از حوزه کاری شما و صنعت مربوطه جستجوی صوتی فرصت بزرگی را برای به دست آوردن ترافیک جستجوی ارگانیک برایتان فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با بهره بردن از مزایای جستجوی صوتی به گروه جدیدی از کاربران دسترسی پیدا کنید. یعنی افرادی که معمولا برای پیدا کردن کسب‌وکار و خرید محصولات مورد نیازشان از تلفن‌های هوشمند و اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کنند. علاوه بر این، جستجوی صوتی می‌تواند به سئو و رتبه‌بندی کلی وبسایت شما کمک کند.

تفاوت جستجوی صوتی با جستجوی متنی

شما احتمالا به عنوان یک مارکتر، مالک یک وبسایت یا متخصص سئو با تکنیک‌های عمومی سئو برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو آشنایی دارید. با این حال، احتمالا از وجود یک دسته‌بندی خاص بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی تعجب می‌کنید. اصولا جستجوی صوتی یک سری خصوصیات اساسی دارد که آن را از جستجوی متنی متمایز می‌کند. سوال‌هایی که در جستجوی صوتی پرسیده می‌شوند بیشتر از جستجوهای متنی محاوره‌ای هستند و به حال و هوای صحبت کردن ما در زندگی واقعی شباهت بیشتری دارند.

با شناخته‌تر شدن جستجوی صوتی، موتورهای جستجو معنی پرس‌وجوهای طولانی‌تر و محاوره‌ای‌تر و همچنین تولید نتایج مرتبط را با دقت بیشتری انتخاب می‌کنند. به‌روز رسانی‌های الگوریتم مرغ مگس‌خوار و برت گوگل هم باعث شده تمرکز بیشتر به سمت هدف جستجوکنندگان برود، معنی زیرپوستی پرس‌‌و‌جوها را شناسایی کند و همچنین نتایج مرتبط‌تری را برای پرس‌و‌جوهای صوتی محاوره‌ای ارائه دهد.

از اینجا به بعد تولید محتواهای مرتبط با جستجوی صوتی کاربران دست شما را می‌بوسد. خوشبختانه شما برای به دست آوردن ترافیک جستجوی صوتی به انجام تغییر و تحول کلی در استراتژی سئوی حال حاضرتان نیازی ندارید.

تکنیک‌های بهینه‌سازی جستجوی صوتی

۱- هدف‌گذاری کلمات کلیدی سوالی و دیگر کلمات کلیدی دم بلند

۲- استفاده از زبان محاوره در محتوا

۳- در اولویت قرار دادن سئوی محلی

۴- به دست آوردن پاسخ‌های برجسته گوگل

۵- استفاده از اسکیما مارک آپ

۶- بهینه‌سازی برای موبایل

۷- بالا بردن سرعت وبسایت

در ادامه هر کدام از این تکنیک‌ها را به طور مجزا تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا مشکل خاصی از بابت بهینه‌سازی جستجوی صوتی نداشته باشید.

۱- هدف‌گذاری کلمات کلیدی سوالی و دیگر کلمات کلیدی دم بلند

همانطور که اشاره کردیم بین جمله‌بندی جستجوهای صوتی با جستجوهای متنی تفاوت‌هایی وجود دارد. جستجوهای صوتی طولانی‌تر و خاص‌تر هستند. همچنین این نوع از جستجوها بیشتر شبیه سوالات کامل هستند تا کلمات کلیدی ساده. درست مثل وقت‌هایی که حرف می‌زنیم و طبق عادت از یک سری جملات کامل استفاده می‌کنیم. این امر حتی وقتی که به هزینه تعامل فکر می‌کنیم نیز با عقل جور درمی‌آید، زیرا تایپ کردن یک پرس‌وجو برای افراد در مقایسه با به زبان آوردن آن زمان بیشتری طول می‌کشد.

پرس‌وجوهای جستجوی صوتی به این دلیل طولانی‌تر هستند که صحبت کردن نسبت به تایپ کردن به تلاش فیزیکی و ذهنی کمتری نیاز دارد. در این راستا، بهترین کار برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی هدف‌گذاری کلمات کلیدی دم بلند به خصوص کلمات کلیدی سوالی در داخل محتواست. شما با انجام این کار می‌توانید از ارسال پرس‌و‌جوهای طولانی‌تر و خاص توسط کاربران ترافیک به دست آورید. توجه داشته باشید که کلمات کلیدی دم بلند به عنوان جزء اصلی بهینه‌سازی کلمات کلیدی معمولا از سه یا چند کلمه تشکیل می‌شوند.

این نوع از کلمات کلیدی ترافیک هدفمند را جذب می‌کنند زیرا بیشتر به هدف کاربر ارتباط دارند. همچنین شما می‌توانید کلمات کلیدی دم بلند مخصوص کسب‌وکارتان را هم تولید کنید که به رقابت کمتر در صفحه نتایج منجر می‌شود. از طرف دیگر، برای پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی می‌توانید سوالاتی حاوی چه کسی، چه زمانی، کجا و چگونه را در نظر بگیرید که کاربران به آنها علاقه بیشتری دارند. برای شناسایی کلمات کلیدی دم بلند هم تنها به غریزه خود اکتفا نکنید و حتما از یک یا چند ابزار تحقیق کلمات کلیدی کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید از بخش‌ «جستجوهای مرتبط» یا «مردم هم می‌پرسند» در صفحه نتایج گوگل الهام بگیرید تا با مهم‌ترین سوالات مخاطبان‌تان آشنا شوید. برای مثال، در مورد کسب‌وکارتان سوالی بپرسید تا ببینید گوگل چه پیشنهادی می‌دهد. از ایجاد بخش پرسش‌های متداول هم غافل نشوید، زیرا می‌توانید در این بخش به سوالات متداول مربوط به کسب‌وکارتان پاسخ دهید. این کار به شما کمک می‌کند که برای به دست آوردن یک جایگاه خوب در نتایج جستجوی صوتی رقابت کنید.

جستجوهای مرتبط در گوگل

۲- استفاده از زبان محاوره در محتوا

همانطور که اشاره کردیم جستجوهای صوتی تا حد زیادی حالت محاوره‌ای و خودمانی دارند. بنابراین بهتر است محتوای خود را با یک لحن خودمانی تولید کنید تا به دست کاربران هدف‌تان برسد. این نوع نوشتن علاوه بر اینکه راحت‌تر خوانده می‌شود به پرس‌وجوهای صوتی ارتباط بیشتری دارد. بهتر است در پست‌های وبلاگ از اصطلاحات تخصصی و زبان فنی بیش از حد استفاده نکنید. در عوض، برای ارائه بهتر نکات مهم از شوخی و لحن طنزآمیز بهره لازم را ببرید.

البته اشتباه برداشت نکنید. منظور از لحن خودمانی در تولید محتوا این نیست که کیفیت محتوا را قربانی کنید، بلکه باید به کاربران اطلاعات مفیدی را ارائه دهید. فراموش نکنید که گوگل همیشه کیفیت محتواهای شما و محبوبیت آنها در نگاه کاربران را رصد می‌کند.

۳- در اولویت قرار دادن سئوی محلی

به فرآیند بهبود دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو برای مشاغل محلی – و در درجه اول کسب‌وکارهای فیزیکی – سئوی محلی گفته می‌شود. توجه داشته باشید که منظور از کسب‌وکارهای فیزیکی مشاغلی است که بدون استفاه از اینترنت فعالیت می‌کنند. سئوی محلی برای این دسته از مشاغل از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا مشتریان احتمالی در مناطق نزدیک را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی مشتریانی که به احتمال زیاد محصولات شما را خریداری می‌کنند.

سئوی محلی یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌‌سازی جستجوی صوتی محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین این راه‌ها ساخت یک اکانت در Google My Business است. نتایج جستجوی صوتی معمولا اطلاعات را از اکانت شما بیرون می‌کشند. بنابراین کسب‌وکار شما به احتمال زیاد برای این جستجوهای صوتی محلی رتبه‌بندی می‌شود. توصیه می‌کنیم که اگر تا الان اکانت Google My Business را برای خودتان درست نکرده‌اید، هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهید.

۴- به دست آوردن پاسخ‌های برجسته گوگل

پاسخ‌های برجسته گوگل (Google featured snippets) تکه‌های کوچکی از محتوا هستند که در بالای نتایج جستجوی ارگانیک در صفحه نتایج گوگل نشان داده می‌شوند. این پاسخ‌های برجسته از آن صفحه وبی بیرون کشیده می‌شوند که رتبه بالایی را برای یک پرس‌وجو دارد. این پاسخ‌های برجسته معمولا به صورت یک پاراگراف یا یک فهرست شماره‌گذاری شده دیده می‌شوند و به دست آوردن آنها می‌تواند ترافیک وبسایت را تا حد زیادی افزایش ‌دهد.

در حال حاضر این قابلیت در سرچ فارسی وجود ندارد ولی اگر محتوای انگلیسی تولید می‌کنید، از این امکان غافل نشوید.

باکس پاسخ‌های برجسته گوگل

۵- استفاده از اسکیما مارک آپ

اسکیما مارک آپ (Schema markup) تکنیک دیگری است که علاوه بر سئوی جستجوی صوتی برای سئوی داخلی وبسایت شما هم مفید است. اسکیما مارک آپ نوعی از داده‌های ساختاریافته (Structured data) است، یعنی کدی که شما به HTML وبسایت‌تان اضافه می‌کنید و به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر برای ارائه نتایج دقیق‌تر کمک می‌کند. علاوه بر این، یک سری اطلاعات مهم مربوط به کسب‌وکار شما مانند ساعت کاری، آدرس، اطلاعات تماس، اطلاعات قیمت، نظرات و سایر موارد را هم شامل می‌شود.

همچنین باعث می‌شود خزنده‌ها محتوای شما را بهتر درک کنند، قابلیت دیده شدن آنها در نتایج جستجو بهتر شود و در نهایت تعداد کلیک‌ها افزایش پیدا کنند. در نتیجه شانس وبسایت شما برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی بالاتر می‌رود.

۶- بهینه‌سازی برای موبایل

موبایل‌ها روی هم رفته بیش از نیمی از کل ترافیک جهانی اینترنت را تولید می‌کنند. اگر این نکته شما را برای بهینه‌سازی موبایل قانع نمی‌کند، باید بدانید که ۲۷ درصد از کاربران از جستجوی صوتی در موبایل‌های خود بهره می‌برند. از این لحاظ، گوگل تجربه کاربری موبایل را برای یک وبسایت خوب حیاتی می‌داند و آن را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند. بنابراین برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی متنی و صوتی باید وبسایت‌تان را با موبایل سازگار کنید. فراموش نکنید انجام این کار به شما کمک می‌کند در رقابت جستجوی صوتی سرپا بمانید.

۷- بالا بردن سرعت وبسایت

معمولا یک صفحه وب باید در کمتر از دو ثانیه لود شود. بنابراین درست مانند فاکتور بهینه‌سازی موبایل فاکتور زمان لود شدن صفحه هم در رتبه‌بندی گوگل اهمیت دارد و می‌تواند برای نحوه نمایش عالی وبسایت شما در نتایج جستجوی صوتی تاثیرگذار باشد. از این مهم‌تر، گوگل برای خوشحالی ما یک سری نتایج را نمایش می‌دهد و هیچ کس از یک وبسایت کُند خوشش نمی‌آید. از این لحاظ، شما برای افزایش سرعت وبسایت‌تان می‌توانید اقدامات زیادی را انجام دهید.

توصیه می‌کنیم که در وهله اول از یک ابزار بررسی سرعت مانند Website Grader استفاده کنید تا بفهمید وبسایت شما کجای کار قرار دارد.

با بهینه‌سازی جستجوی صوتی کاری کنید صدایتان شنیده شود

جستجوی صوتی در طول دهه گذشته به بازیگر اصلی در دنیای سئو تبدیل شده است و به این زودی‌ها صحنه را ترک نخواهد کرد. در این راستا، شما نه تنها باید از پرس‌وجوهای جستجوی صوتی مطلع باشید، بلکه باید به فکر جذب این بخش مهم هم باشید. با دنبال کردن تکنیک‌های ذکر شده در بخش قبلی می‌توانید برای وبسایت‌تان در موتورهای جستجو جایگاه بهتری را ایجاد کنید. در نهایت می‌توانید از طریق جستجوی صوتی ترافیک بیشتری به دست آورید.