برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

انکر تکست (Anchor Text) چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

انکر تکست بخش لاینفک هر استراتژی سئو و یکی از روش‌های اصلی برای قضاوت در مورد کیفیت یک لینک است. موتورهای جستجو معمولا از این متن به عنوان راهی برای تعیین میزان اهمیت یک صفحه وب استفاده می‌کنند. اصولا از این متن برای تعریف محتوای یک صفحه وب استفاده می‌شود. بنابراین، درست مثل هر پازل دیگری از استراتژی سئو حضور آن برای تولید هر محتوایی اهمیت زیادی دارد. در این مطلب قرار است توضیح دهیم که انکر تکست چیست و چرا اهمیت دارد.

انکر تکست چیست؟

عموما انکر تکست متنی است که در بخش پیوندهای یک وبسایت دیده می‌شود. یعنی کلماتی هستند که وقتی کسی روی آنها کلیک می‌کند جلوی لینک‌ها به چشم می‌خورند. این متن در سئو اهمیت زیادی دارد. به هر حال، یکی از مهمترین فاکتورها برای تعیین رتبه یک وبسایت در موتورهای جستجو مانند گوگل است. همانطور که می‌دانید، هدف سئو این است که یک وبسایت رتبه بالایی دریافت کند. برای دستیابی به این هدف باید تعداد زیادی لینک‌ با‌کیفیت و مرتبط داشته باشید.

انکر تکست چیست؟

هرچه لینک‌های با‌کیفیت‌تری داشته باشید، وبسایت‌تان به رتبه بالاتری دست پیدا خواهد کرد. بنابراین، با استفاده از کلمات کلیدی مناسب سئو در انکر تکست می‌توانید لینک‌های باکیفیتی به دست آورید. البته به خاطر داشته باشید که این کلمات کلیدی باید به محتوای وبسایت‌تان مرتبط باشند تا بتوانند احتمال پیدا کردن آن توسط مشتریان بالقوه را افزایش دهند. راه دیگر برای دریافت لینک‌های باکیفیت کمک گرفتن از وبسایت‌های دیگر در صنعت خودتان است.

این لینک‌ها می‌توانند از پست‌های مهمان در وبسایت‌های دیگر یا از شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند لینکدین و فیس‌بوک وارد شوند. بنابراین، همکاری با وبسایت‌های دیگر می‌تواند به افزایش پتانسیل سئو و ایجاد شبکه‌ تاثیرگذاری از مشتریان بالقوه کمک کند.

نحوه ایجاد انکر تکست

در این بخش می‌خواهیم مراحل ایجاد انکر تکست را به شما توضیح دهیم تا بتوانید استراتژی سئوی خودتان را تقویت کنید. در این راستا، برای ایجاد این متن می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب

در وهله اول، برای ایجاد این متن باید کلمه کلیدی مرتبط و به درد بخوری را پیدا کنید. توجه داشته باشید که این کلمه کلیدی حتما باید به وبسایت‌تان مرتبط باشد. علاوه بر این، باید یکی از کلمات کلیدی باشد که احتمالا مشتریان بالقوه در هنگام ورود به وبسایت‌تان جستجو می‌کنند. بنابراین، در زمان انتخاب یک کلمه کلیدی بهتر است کلمه مرتبط و چشم نوازی را پیدا کنید.

۲. استفاده از مولد کلمات کلیدی

مولد کلمات کلیدی (Keyword generator) در واقع وبسایتی است که می‌تواند فهرستی از کلمات کلیدی بالقوه را ایجاد کند. به طور معمول، این فرایند بر پایه فاکتورهای مختلفی مانند محبوبیت وبسایت و محبوبیت کلمه کلیدی انتخابی انجام می‌شود. علاوه بر این، این نوع از وبسایت‌ها می‌توانند کلمات کلیدی پرطرفدار و کم طرفدار را هم مشخص کنند. از این نظر، وبسایت‌هایی مانند ahrefs و semrush برای انجام این کار مناسب هستند.

 3. اجتناب از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

در زمان ایجاد انکر تکست باید از شاخ و برگ دادن بی‌مورد خودداری کنید. یعنی استفاده از بیشتر یک کلمه کلیدی در این نوع متن توصیه نمی‌شود. به هر حال، بیشتر وقت‌ها موتورهای جستجو این نوع متن‌ها را به عنوان اسپم در نظر می‌گیرند که معمولا به جریمه صفحه شما منجر می‌شود. در عوض، بهتر است به جای افراط تنها از یک کلمه کلیدی مرتبط و مختصر استفاده کنید و به آن در سرتاسر صفحه بپردازید. مطمئنا آشنایی با تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما در این راه کمک بیشتری کند.

مزایای داشتن انکر تکست در یک وبسایت

روی هم رفته، برخورداری از کلمات کلیدی باکیفیت و مرتبط در عنوان، توضیحات و برچسب‌های وبسایت‌تان یکی از عناصر بااهمیت سئو محسوب می‌شود. این موضوع علاوه بر کلمات کلیدی، در مورد وجود انکر تکست در لینک‌های وبسایت شما هم صدق می‌کند. به هر حال، این متن به عنوان متن زیر یک هایپرلینک می‌تواند اطلاعات متنی بیشتری را به گوگل ارائه دهد تا مشخص شود لینک مربوطه به کدام وبسایت مربوط است.

بنابراین، استفاده از انکر تکست می‌تواند به بهبود سئو وبسایت‌تان و ایجاد تعامل بیشتر با کاربران کمک کند. علاوه بر این، این نوع متن همان متنی است که در کنار لینک‌های وبسایت‌تان به چشم می‌خورد. گوگل هم از همین متن برای تعیین رتبه بندی وبسایت‌تان استفاده می‌کند. بنابراین، بهتر است فکر کنید که چطور می‌توانید از انکر تکست برای بهبود رتبه وبسایت‌تان کمک بگیرید. مطمئنا داشتن یک استراتژی مناسب در این رابطه می‌تواند رتبه وبسایت‌تان را در گوگل بهتر کند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که برای بهبود سئو حتما انکر تکست‌های باکیفیت و مرتبطی را ایجاد کنید. با انجام این کار قطعا توجه موتورهای جستجو به وبسایت‌تان بیشتر از قبل جلب می‌شود.

نکاتی برای کسب اطمینان از مرتبط بودن انکر تکست

اولین قدم برای کسب اطمینان از اصالت و مرتبط بودن انکر تکست این است که بدانید از ایجاد آن چه هدفی دارید. باید بدانید، از افرادی که وبسایت‌تان را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده می‌کنند چه انتظاری دارید. دوست دارید آنها با ورود به وبسایت‌تان چه کاری انجام دهند. دانستن پاسخ این سوالات می‌تواند به ایجاد یک انکر تکست مرتبط و بااصالت کمک کند. قدم بعدی تعیین بهترین نوع محتوا برای مطابقت با هدف انکر تکست در وبسایت‌تان است.

اینکه آیا در وبلاگ‌تان مقالات آموزنده و تاثیرگذاری دارید یا خیر. یا اینکه آیا مشتریان می‌توانند در وبسایت‌تان توضیحات محصولات را مشاهده کنند. بعد از اینکه متوجه شدید که چه نوع محتوایی با هدف انکر تکست شما همخوانی دارد باید مطمئن شوید که قبلا در وبسایت‌های دیگر استفاده نشده باشد. در این راستا، جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز یا دیگر ابزارهای مشابه می‌تواند به شما برای انجام این کار کمک کند.

در نهایت، به محض پیدا کردن یک کلمه کلیدی اصل و مرتبط می‌توانید از آن به عنوان انکر تکست استفاده کنید.