برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو B2B: کسب نتایج بلندمدت با حفظ جایگاه

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اساسا ترافیک جستجوی ارگانیک بیشتر از نیمی از ترافیک وبسایت B2B را هدایت می‌کند. این ترافیک ارگانیک به نوعی ۷۰ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. اگر تا حالا درباره اهمیت سئو برای شرکت‌های B2B تردید داشتید، این آمار حتما شما را برای تمرکز بیشتر روی استراتژی سئوی خودتان قانع می‌کند. اما باید از کجا شروع کرد و سئو برای شرکت‌های B2B تا چه میزان متفاوت است؟ در حقیقت سئو در حوزه B2B کمی متفاوت است.

بنابراین، چنانچه به اهداف کنونی خودتان دست پیدا نکرده‌اید همین تفاوت‌های کوچک می‌توانند حلقه گمشده برای افزایش پیشرفت‌تان باشند. در این مطلب قصد داریم نشان دهیم که چطور می‌توانید سئو را برای بازار B2B بهینه سازی کنید.

منظور از سئو B2B چیست؟

در حالت کلی، هدف اصلی سئو B2B افزایش ترافیک ارگانیک از مخاطبان مناسب است. با این وجود، بیشتر وقت‌ها بعد از ترسیم هدف اولیه، بازار B2B با توصیه‌های سنتی سئو تفاوت‌هایی دارد. به خاطر داشته باشید که جستجوکنندگان اطلاعات در بخش B2B از طرف شرکت خودشان اقدام به جستجو می‌کنند. به عبارت دیگر، این دسته از افراد ممکن است قدرت لازم در مورد تصمیم گیری نهایی خرید را داشته باشند یا نداشته باشند.

از این لحاظ، ارکان اصلی سئو برای بازاریابی B2B صرفنظر از مخاطبان یا مدل کسب و کار شما یکسان باقی می‌مانند. این سه رکن عبارتند از:

منظور از سئو B2B چیست؟

اساسا در بازار B2B تمرکز‌تان روی نوع محتوای تولیدی و هدفگیری کلمات کلیدی مورد نظر کم و بیش تغییر می‌کند. یعنی مهمترین مفهومی را که در یک سطح پیشرفته باید به خاطر داشته باشید متفاوت بودن عادات خرید در بازاریابی B2B است. بنابراین، همزمان با ایجاد استراتژی باید مخاطب هدف‌تان را در نظر داشته باشید. برای مثال، باید بدانید که چه افرادی موضوع‌تان را جستجو می‌کنند و در این جستجوها چه سوالاتی می‌پرسند.

اینکه آیا قدرت خرید نهایی را دارند یا صرفا این اطلاعات را به مجموعه اجرایی منتقل خواهند کرد. دومین تفاوت بزرگی که باید در هنگام تعریف سئو B2B در نظر داشته باشید الگوهای خرید مشتریان ایده آل‌تان است. بر این اساس، بیشتر مشاغلی که محصول یا خدمات‌تان را به آنها می‌فروشید، با خواندن اولین مقاله تصمیم نهایی خود را نمی‌گیرند. در نتیجه، محتوای تولیدی شما باید خوانندگان‌تان را به مرحله بعدی هدایت کند.

تفاوت با سئو B2C

بزرگترین تفاوت بین سئو B2C و B2B در مخاطبان هدف به چشم می‌خورد. در واقع، هدف نهایی استراتژی‌های سئو در بازاریابی B2C کمک به کسب و کارها برای دستیابی به مخاطبان هدف‌شان از طریق مصرف کنندگان است. از طرف دیگر، هدف نهایی استراتژی‌های سئو B2B برای کسب و کارها دستیابی به مخاطبان هدف‌شان است. یعنی همان رهبران مشاغل و ذینفعان کلیدی. علاوه بر این، تفاوت‌هایی هم در نوع محتواهای تولیدی برای سئو B2C و سئو B2B وجود دارد.

بر این اساس، محتوای سئو B2C احتمالا بیشتر به احساسات خریدار اشاره می‌کند و تمرکز آن روی قصه پردازی است. با این وجود، محتوای سئو B2B احتمالا بیشتر روی منطق، اعداد تایید شده و مشخص و رهبری فکری تمرکز می‌کند.

اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو برای بازاریابی B2B

اگر همچنان در مورد اهمیت سئو برای B2B تردید دارید در ادامه نشان می‌دهیم که بازاریابی موتورهای جستجو برای شرکت B2B شما چه مزایایی به همراه خواهد داشت. در وهله اول، ترافیک موتورهای جستجو با ارائه یک پلتفرم پایدار و قابل ارتقا به شرکت‌تان ترافیک جدید هدایت می‌کند. همچنین، سال به سال فروش‌تان را افزایش می‌دهد. بنابراین، چنانچه مدیران ارشد بازاریابی علی رغم کاهش بودجه شما را برای بهبود نتایج تحت فشار قرار می‌دهند بهتر است روی اقدامات بازاریابی ارگانیک تمرکز کنید.

اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو برای بازاریابی B2B

متاسفانه در حال حاضر دوره تبلیغات ارزان و کم رقابت گذشته است. در عوض، به دلیل اشباع بازار پلتفرم‌های تبلیغاتی نرخ‌ها را به طور تصاعدی افزایش می‌دهند. با این حال، ترافیک ارگانیک برخلاف ترافیک پولی در صورت اجرای صحیح توانایی افزایش بازدیدکنندگان، آگاهی از برند و مشتریان را دارد. حالا اگر تیم فروش‌تان فهرستی از سرنخ‌های آشنا با برند شما را داشته باشند نرخ تبدیل ماهانه چه خواهد بود؟

اگر سرنخ‌های آماده برای تصمیم گیری از قبل بدانند که محصولات مورد نیازشان را ارائه می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان چیزی است که می‌توانید از ایجاد یک استراتژی صحیح برای هدایت ترافیک مناسب به وبسایت‌تان انتظار داشته باشید.

نکات مربوط به سئو برای کمک به استراتژی B2B

اولین نکته جهت ایجاد محتوا برای استراتژی سئوی شما شناسایی مخاطبان هدف‌ است. در ادامه می‌توانید به مخاطبان‌تان آموزش‌ها و اطلاعات لازم را ارائه دهید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، کسب و کارها در بازار B2B بعد از خواندن یک مقاله به ندرت محصول یا خدمات‌تان را خریداری می‌کنند. با این حال، اگر تمرکز مقالات‌تان را روی آموزش بگذارید در صنعت و حوزه کاری برای خودتان اعتباری کسب می‌کنید.

نکات مربوط به سئو برای کمک به استراتژی B2B

در نتیجه، مشتریان بالقوه به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت. این امر در زمان رسیدن به مرحله مورد نظر از فرآیند خرید روی نرخ تبدیل شما به طور قابل توجهی تاثیر می‌گذارد. متعاقبا، باید برای هر نوع محتوایی نقش و وظیفه خاصی تعیین کنید. علاوه بر این، باید مطمئن شوید تمام افراد تولید کننده و تبلیغ کننده با وظیفه انواع محتواها آشنایی کاملی دارند. توجه داشته باشید که منظور از نقش محتوا در اینجا لزوما فروش محصول یا خدمات به مشتری نیست.

در عوض، باید سعی کنید که به مخاطبان‌تان کمک کنید و به آنها ارزش ارائه دهید.  

بازاریابی B2B خودتان را با سئو توسعه دهید

اصولا بهینه ‌سازی موتورهای جستجو در سراسر صنایع و مدل‌های تجاری یکسان است. با این حال، شما در بازار B2B نسبت به مدیران بازاریابی معمولی اهداف و مخاطبان متفاوتی دارید. بنابراین، بهترین راه برای افزایش توسعه این نوع بازاریابی ترافیک ارگانیک است. به همین دلیل، اهمیت سئو برای B2B به منزله یک راه ایده آل جهت ایجاد سرنخ‌های جدید و افزایش فروش سالانه شما محسوب می‌شود.

اگر این آمادگی را دارید که بازاریابی B2B را به سطح بالاتری ببرید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید باید از عملکرد موثر وبسایت‌تان اطمینان حاصل کنید.