برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کوری بنری (Banner Blindness) چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کوری بنری (Banner Blindness) چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.

برای شروع بیایید با هم برنامه صبحگاهی من را به عنوان یکی از میلیون ها کاربر در فضای وب بررسی کنیم. برنامه من در کل خیلی ساده است: بیدار شدن از خواب، انجام یوگا، دوش گرفتن، آماده شدن برای کار و بعد سر زدن به وبسایت های محبوبم در زمینه موسیقی تا از قافله آخرین اخبار جا نمانم.

به محض ورود به این سایت ها اسکرول می کنم. نه برای اینکه ببینم تاچ ‌پد لپ تاپم درست کار می‌کند، بلکه به خاطر دسترسی به محتوای مورد نظرم! این کار باعث شده تا بیشتر آن چه را که معمولا زیر نوار ناوبری وجود دارد، نادیده بگیرم: آگهی تبلیغاتی.

من از قصد تبلیغات را نادیده نمی گیرم، فقط می خواهم سریع تر به محتوای مورد علاقه خودم برسم. کاری که در این مواقع انجام می‌دهم یعنی مسدود کردن ذهنی این تبلیغات «کوری بنری» نامیده می شود و ممکن است دلیلی برای عملکرد ضعیف تبلیغات بنری باشد.

وقتی مخاطبان تبلیغات را نادیده می‌ گیرند، تبلیغ‌ کننده درآمدی کسب نمی‌کند یا لااقل در ایجاد علاقه در کاربر ناکام می‌ماند. اگر تبلیغات بنری شما عملکرد خوبی ندارند، شاید دلیلش نه طراحی تبلیغ بلکه چیزی خارج از کنترل شما باشد.

کوری بنری (Banner Blindness) چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

کوری بنری (Banner Blindness) نوعی بی‌توجهی انتخابی است که در آن بازدیدکنندگان وب اطلاعات ارائه شده در بنرها را نادیده می گیرند. این عمل می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد و معمولا برای جلوگیری از تعامل با تبلیغاتی رخ می‌ دهد که ممکن است حواس کاربر را پرت کنند.

کوری بنری ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که بازدیدکننده صفحه وب به دنبال مطلب خاصی است و تمایلی ندارد تبلیغات او را از هدفش منحرف کنند. حتی اگر محتویات موجود در بنر یک صفحه وب، مورد تبلیغاتی هم نباشد باز ممکن است نادیده گرفته شود.

برای درک بهتر قضیه، بیایید فرض کنیم که قصد من مرور اخبار بوده است. موقع بازدید از یک سایت، هدف من بعد از بالا آمدن صفحه، بررسی سریع سرخط خبرهای روز است، پس برای رسیدن به این مقصود فورا از قسمت بنر سایت عبور می کنم.

بیایید بنر تبلیغاتی موجود در نیویورکر را بررسی کنیم. به دو دلیل آگهی درگیرم نکرد: این تبلیغ به من که هدفم خواندن اخبار است کمکی نمی‌کند و ضمنا آن قدر هم جذاب نیست که من را از هدفم منحرف کند.

این قضیه مطلقا به این معنی نیست که طراحی بنر خوب نبوده. اگرچه تبلیغات با طراحی ضعیف ممکن است منجر به کوری بنری شوند اما این همه ماجرا نیست. این بنر دقیقا مثل یک تبلیغ به نظر می رسید! به عنوان یک مصرف کننده، می دانم که تبلیغات معمولا در مناطق خاصی مانند بنر بالای صفحه قرار می گیرند.

خیلی سریع شستم خبردار شد که با یک آگهی تبلیغاتی طرف هستم، پس بی خیالش شدم. متوجه شده اید که وقتی به سرعت در حال جستجوی مطالب هستید، اصلا به بنرهای تبلیغاتی نگاه نمی‌کنید؟ اگر این کار را می کنید، به این معنی است که شما یکی از افرادی هستید که یاد گرفته اید توجه نکنید.

وقتی متوجه وبسایتی می‌شوم که مرتبا از آن بازدید می‌کنم و به طور مداوم تبلیغات بنری در آن به نمایش در می آید، یاد می گیرم وقت بازدیدم آن بخش از وب‌سایت را نبینم. حتی اگر قسمت بنر آن وبسایت دیگر نمایش تبلیغات را متوقف کند، باز هم متوجه آن نمی شوم.

کوری بنری (Banner Blindness) در موبایل

اگر تبلیغات موبایلی را انتخاب کرده اید، بهتر است در نظر داشته باشید که کوری بنری در موبایل هم اتفاق می افتد. تبلیغات موبایلی معمولا دارای مکان های خاصی برای قرارگیری آگهی هستند، از جمله قسمت بنر یک صفحه وب.

وقتی تبلیغ خود را جاسازی می کنید، نادیده گرفتن آن سخت تر می شود. به طور کلی تبلیغ بزرگ تر از سایر محتوای صفحه است و به دلیل اینکه اطلاعات کمتری در تلفن همراه ارائه می شود، جدا کردن محتوا از آگهی دشوارتر است. در ضمن، قرارگیری زیاد تبلیغ به این معنی است که برای اسکرول کردن به عقب باید وقت بیشتری صرف کنید.

تبلیغاتی که توجه ها را جلب نمی‌کنند منجر به از دست رفتن درآمد و تغییر می شوند. چه کاری باید انجام بدهیم تا مطمئن شویم که مردم به تبلیغات ما توجه می کنند؟ بیایید به طور خلاصه بعضی از استراتژی هایی را که می‌توان برای جلوگیری از کوری بنری به کار گرفت مرور کنیم.

چگونه از کوری بنری جلوگیری کنیم؟

متاسفانه امکانش نیست هنگام نهایی کردن آگهی خود روی دکمه «غیر فعال کردن کوری بنری» کلیک کنید اما برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که برای کاهش احتمال چشم پوشی دیگران از تبلیغ شما ممکن است راهگشا باشد.

۱- از ظاهر تبلیغاتی دور شوید.

در حد امکان نامحسوس تبلیغ کنید و محتوای خود را آشکارا شبیه به تبلیغات مرسوم نکنید. به وبسایتی که در آن میزبانی می کنید و رنگ هایی که در صفحات وب استفاده می شود دقت کنید. اگر از رنگ و طرح مشابهی استفاده کنید، تبلیغ شما به اندازه یک بنر سبز روشن در فیسبوک ضایع نخواهد بود.

در حالی که تبلیغات درخشان و رنگارنگ چشمگیر هستند، با این همه این سبک طراحی ها لزوما بهترین اقدام برای مبارزه با کوری بنری نیست. این کار می‌تواند به مشتریانی که برای اولین بار از صفحه وب بازدید می‌کنند هشدار دهد که به یک آگهی نگاه می‌ کنند و به عقب اسکرول کنند.

برای نمونه بیایید به این تبلیغ Digiday نگاه کنیم:

این تبلیغ که به عنوان یک بنر در وسط صفحه نمایش داده می شود، به راحتی قابل مشاهده نیست. از رنگ های خنثی و متن کم استفاده کرده و در نتیجه با صفحه یکی شده است.

۲- اثربخشی تبلیغات خود را آزمایش کنید.

A/B تست را با مجموعه ای از مخاطبان هدف خود انجام دهید. این آزمون نشان خواهد داد که آیا تبلیغ شما از سوی کاربران دیده شده است یا نه. پس حتی اگر مخاطبان کوری بنری داشته باشند، می ‌دانید که با تبلیغات مناسب احتمال کمتری وجود دارد که تبلیغاتتان نادیده گرفته شوند.

اجرای A/B تست شامل نشان دادن دو نوع تبلیغ مختلف به مخاطب است تا بفهمید مخاطب به کدام یک پاسخ بهتری می دهد. در مورد چگونگی اجرای A/B تست، این پست آموزشی را مطالعه کنید.

۳- قالب های تبلیغاتی دیگری را انتخاب کنید.

از خود بپرسید آیا قالب تبلیغاتی دیگری وجود دارد که بتوانید از آن برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان استفاده کنید. تبلیغات همسان، پوش نوتیفیکیشن، پری رول و… می‌توانند به کمکتان بیایند. پس همه تخم مرغ ها را توی یک سبد نگذارید و بودجه خود را میان قالب های تبلیغاتی مختلف تقسیم کنید. با این کار اگر از یک اد فرمت نتیجه نگیرید خیلی ضرر نمی کنید اما متوجه می شوید که کدام قالب برای کسب و کار شما مناسب تر است.

در سنجاق می توانید تبلیغات خود را در قالب های همسان، بنری، پوش نوتیفیکیشن و پری رول ارائه دهید. از اینجا شروع کنید.

سخن پایانی

موفقیت ‌آمیز بودن تبلیغات همیشه تضمینی نیست اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از دیده شدن بنرهای تبلیغاتی خود انجام دهید. به هر حال وقتی تبلیغی را طراحی می‌کنید، کار زیادی برای هرچه بی نقص‌تر شدن نتیجه نهایی انجام می‌شود و مخاطبان شما شایسته دیدن آن هستند!

فردا، وقتی اخبار موسیقی روزانه را مرور می کنم، مدتی را هم صرف تماشای آگهی های تبلیغاتی خواهم کرد. آیا آگهی تبلیغاتی شما می تواند جذبم کند؟!

منبع: هاب اسپات