برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سفیر برند چیست و برای کسب و کارتان چه سودی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها هرطرفی را که نگاه می‌کنید تبلیغات برندهای مختلف به چشم می‌خورند. دیگر به چشم آمدن کسب و کارتان از طریق بازاریابی آن هم در میان این همه تبلیغ ریز و درشت می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، استفاده از یک سری استراتژی‌ بازاریابی مانند برنامه‌های سفیر برند می‌تواند آگاهی از برندتان را افزایش دهد. اما ممکن است از خودتان بپرسید که اصلا به چه کسی سفیر برند گفته می‌شود. این سوالی است که در این مطلب قرار است به آن پاسخ دهیم.

برنامه سفیر برند چیست؟

عموما برنامه‌های سفیر برند از طریق جذب سفرا و مجموعه‌ای از کانال‌های آنلاین و آفلاین مشاغل را تبلیغ می‌کنند. هدف این سفرا افزایش آگاهی از برند، فروش و اعتبار یک برند است. هرچند، در ازای آن پاداش‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که این برنامه‌ها به دلیل تعهد درازمدت بین یک برند و سفرا تا حدودی با کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ متفاوت هستند. علاوه بر این، یک سفیر حتما نباید یک اینفلوئنسر باشد.

بنابراین، حتی مشتریان دائمی مشتاق به حمایت از یک برند هم می‌توانند جایگاهی در حد سفرای برند را داشته باشند.

سفیر برند به چه شخصی گفته می‌شود؟

سفیر برند شخصی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات شفاهی کسب و کارتان را تبلیغ می‌کند. این شخص معمولا یک شخصیت سرشناس با طرفداران زیاد است که با تصور جامعه از شرکت‌تان همخوانی دارد. حتی مشتریان و کارمندان وفادارتان یا حتی اینفلوئنسرهای اینستاگرام و افراد هم می‌توانند سفیران برند شما باشند. با این وجود، وقتی که از افراد مشهور حرف می‌زنیم باید بودجه بازاریابی قابل توجهی را کنار بگذارید.

به هر حال، سلبریتی‌ها به میزان زیادی برندتان را در معرض دید قرار می‌دهند و اعتبار آن را بالا می‌برند. از این لحاظ، وظایف سفرای برند به شرح زیر است:

  • تبلیغات شفاهی آنلاین
  • تولید محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی    
  • ترغیب مخاطبان‌شان به تعامل با یک برند
  • به اشتراک گذاری محتوای پست شده توسط یک کسب و کار
  • برگزاری مسابقات و اعطای هدایا
سفیر برند شخصی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات شفاهی کسب و کارتان را تبلیغ می‌کند.

مزایای سفیران برند

حالا که دیگر می‌دانید به چه فردی سفیر برند می‌گویند می‌خواهیم نشان دهیم این افراد برای مشاغل چه اهمیتی دارند تا در صورت تمایل بتوانید از آنها در استراتژی بازاریابی خودتان نهایت بهره را ببرید. بر این اساس، اجرای یک برنامه سفیر برند مزایای زیر را برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت:

۱. انسانی کردن برند

اگر دوست دارید مشتریان شما با کسب و کارتان همخوانی داشته باشند باید از سفیران برند برای انتقال ارزش‌ها و شخصیت شرکت‌تان استفاده کنید. فرض کنید برند شما در زمینه لباس کودک فعالیت می‌کند. بنابراین، بهتر است در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار سفیر برند مناسبی را پیدا کنید. از این نظر، پیدا کردن یک سلبریتی مشهور با فالوورهای زیاد در شبکه‌های اجتماعی که در عین حال یک مادر هم باشد ایده عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

حالا اگر سلبریتی مربوطه از پوشاک کسب و کارتان برای کودک خودش استفاده کند ناخودآگاه تصویر او نشان دهنده بخشی از برند شما می‌شود.

۲. تقویت حضور برند در شبکه‌های اجتماعی

اصولا همکاری با یک سفیر برند که فالوورهای زیادی دارد، به نفع حضور برند شما در شبکه‌های اجتماعی است، زیرا این فرد طرفداران‌ش را به سمت پیج‌های کسب و کارتان هدایت می‌کند. این امر به واسطه تبلیغات نامحسوس و تولید پست‌های تبلیغاتی درباره محصولات و خدمات‌تان در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. همچنین، انتشار مجدد پست‌های سفیران برند هم می‌تواند باعث شود مخاطبان‌تان با نمایندگان مشهور کسب و کارتان آشنا شوند.

از همه مهمتر، توانایی بالقوه این افراد مشهور در دستیابی به طیف وسیعی از افراد و برقراری ارتباط با مخاطبان‌شان ابزار تاثیرگذاری برای استراتژی بازاریابی شما محسوب می‌شود.

۳. افزایش ترافیک وبسایت

معمولا سفیران برند درست و حسابی از یک وبلاگ اختصاصی برای به اشتراک گذاشتن تخصص، ارتباط با مخاطبان و استفاده از شهرت آنلاین‌شان به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توانید به واسطه همکاری از آنها بخواهید که از مقالات‌شان به صفحات پولی یا مقالات مختلف وبلاگ‌تان لینک دهند. علاوه بر این، می‌توانید با تولید یک پست مهمان در وبلاگ آنها نشان دهید که محصولات و خدمات‌تان جه ارزشی را می‌تواند به مخاطبان‌شان ارائه دهند.

سفیران برند حتی بدون وبلاگ هم می‌توانند به کمک روش‌های زیر ترافیک وبسایت‌تان را افزایش دهند:

  • به اشتراک گذاری مقالات‌تان در شبکه‌های اجتماعی
  • لینک دادن به محصولات و خدمات‌تان

۴. افزایش فروش

سفیران برند در مقایسه با برندها با مخاطبان‌شان روابط متنوعی را برقرار می‌کنند. از این لحاظ، بیشتر افراد مجذوب چهره‌های سرشناس می‌شوند، زیرا دوست دارند شبیه آنها باشند. به همین دلیل، معمولا توصیه یک اینفلوئنسر درباره محصول یا خدمات خاص روی آنها تأثیر زیادی دارد. به هر حال، طرفداران سلبریتی‌ها دوست دارند از سبک زندگی آنها تقلید و شبیه آنها زندگی کنند. بنابراین، محصولات توصیه شده توسط اینفلوئنسرها را به امید دستیابی به همین اهداف می‌خرند.  

۵. تقویت اعتبار برندها

همانطور که می‌دانید افراد معمولا نسبت به خرید محصولات از برندهای کمتر شناخته شده تردید دارند. همچنین، قبل از خرید محصول یک برند خاص درباره آن در شبکه‌های اجتماعی و گوگل تحقیق می‌کنند. با این حال، توصیه یک سفیر برند درباره یک کسب ‌و کار باعث می‌شود به محصولات و خدماتش اعتماد بیشتری داشته باشیم و راحت‌تر خرید کنیم.

نحوه اجرای موفقیت آمیز یک برنامه سفیر برند

در حالت کلی، برای اجرای یک برنامه سفیر برند تاثیرگذار باید جنبه‌های مهمی را در نظر بگیرید. از این نظر، می‌توانید با دنبال کردن مراحل یک برناهمه موفقیت آمیز را پیاده سازی کنید.

لئوناردو دی کاپریو سفیر برند ساعت Tag Heuer

۱. تحقیق درباره سفیران برند

این مرحله مهم می‌تواند به موفقیت استراتژی بازاریابی شما کمک زیادی کند. به هر حال، انتخاب یک سفیر برند مرتبط با حوزه کاری شما می‌تواند سرنخ‌های جدیدی را برای کسب و کارتان ایجاد کند. در این راستا، برای پیدا کردن سفیران برند مناسب بهتر است اطلاعات زیر را گردآوری کنید:

  • مخاطب هدف
  • تعداد فالوورهای شبکه‌های اجتماعی
  • میانگین سطح دسترسی و تعامل
  • ارزش‌ها
  • شخصیت
  • لحن صدا

۲. تعیین اهداف بازاریابی

به خاطر داشته باشید که تمام برنامه‌های موفق سفیر برند باید اهداف بازاریابی مشخصی داشته باشند. بنابراین، برای تسهیل ردیابی پیشرفت‌تان باید برای برنامه سفیر برندتان اهداف واضحی را ترسیم کنید. علاوه بر اهداف بازاریابی باید به منظور تسهیل پیگیری عملکرد برنامه سفیر برندتان تعدادی شاخص کلیدی عملکرد (KPI) ایجاد کنید. برای مثال، اگر هدف افزایش آگاهی از برند را در شش ماه آینده دارید می‌توانید هدف بازاریابی خودتان را کسب ۱۰۰ فالوور جدید در اینستاگرام تعیین کنید.

در این صورت، شاخص کلیدی عملکردتان همان تعداد فالوورهای جدید ماهانه خواهد بود.

۳. پایش عملکرد سفیران برند

برای کار کردن درست یک برنامه سفیر برند باید با استفاده از ابزارهای نظارتی مناسب عملکرد خودتان را ارزیابی و تاثیر هر سفیر را روی توسعه کسب و کارتان اندازه گیری کنید. بر این اساس، برای به دست آوردن ایده درست نسبت به عملکرد هر محتوا می‌توانید از سفیران برندتان بخواهید به شما درباره تعداد پست‌ها، دسترسی، تعامل و فیدبک‌های دریافتی از مخاطبان گزارش دهند.

۴. برقراری ارتباط موثر با سفیران برند

نه تنها باید انتظارات‌تان را از همکاری با سفیران برند عنوان کنید، بلکه بهتر است از آنها ایده بگیرید. به هر حال، آنها مخاطبان‌شان را بهتر از شما می‌شناسند. علاوه بر این، می‌توانید از فیدبک فالوورها و طرفداران‌شان برای بهبود کیفیت محصولات، خدمات و اقدامات بازاریابی خودتان استفاده کنید. از این نظر، روش‌های زیر می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند:

  • ارائه به‌روز رسانی‌های مرتب: برای تولید محتواهای جدید و مرتبط با کسب و کارتان باید جدیدترین فعل و انفعالات‌تان را به سفیران برند اطلاع دهید.
  • پاسخگویی سریع: روی هم رفته پاسخ دهی سریع به سفیران برند باعث می‌شود پروژه‌ها سریعتر پیش بروند و تاخیری در فعالیت‌های بازاریابی به وجود نیاید.
  • ارائه فیدبک‌های سازنده: در صورت داشتن ایده‌های جدید و نظرات تاثیرگذار حتما آنها را با سفیران برندتان در میان بگذارید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید. همچنین، از آنها هم بخواهید به شما فیدبک بدهند تا همکاری مفیدی با هم داشته باشید.  

5. تعیین یک سیستم برای پاداش دهی

بهتر است برای دلگرمی دادن به سفیران برندتان به طور مرتب پاداش‌هایی را برای آنها در نظر بگیرید. این امر باعث می‌شود حس کنند برای آنها ارزش زیادی قائل هستید و عملکرد خوب‌شان را تشویق می‌کنید. از همه مهمتر، پاداش دادن وفاداری و تعهد آنها را به برند شما افزایش می‌دهد. البته به خاطر داشته باشید که نیازی نیست که حتما پاداش‌های گران قیمتی را در نظر بگیرید، بلکه ارائه پاداش‌های مالی منصفانه یا حتی اعطای تقدیرنامه به آنها نیز می‌تواند کافی باشد.

برنامه سفیر برندتان را هرچه زودتر شروع کنید

به طور کلی، برنامه‌های سفیر برند برای استفاده از محبوبیت و اعتبار سلبریتی‌ها جهت به رخ کشیدن مزایای محصولات و خدمات‌تان عالی به نظر می‌رسند. همچنین، استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند برند شما را در معرض مخاطبان جدیدی قرار دهد. بنابراین، با رعایت نکات گفته شده در این مطلب و پیاده سازی موفق یک برنامه سفیر برند می‌توانید کسب و کارتان را به طور موثرتری به مخاطبان هدف‌تان معرفی کنید.