برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ: کپی از روی دست برندهای مدرن

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) ابزاری قدرتمند برای کسب و کارها جهت دستیابی به مخاطبان جدید محسوب می‌شود. به همین دلیل، مارکترها از استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند تا به افراد بانفوذ و فالوورهای آنها دسترسی پیدا کنند. در این مطلب، می‌خواهیم این نوع بازاریابی را توضیح دهیم و نشان دهیم برندها چطور می‌توانند آن را در استراتژی خود وارد کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار فرایندی است که در آن از سلبریتی‌ها، ورزشکاران و بلاگرها برای بازاریابی برندها استفاده می‌کنند. در واقع، اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فالوورهای زیادی دارند و می‌توانند روی آنها تاثیر بگذارند. از این لحاظ، برندها با استفاده از اینفلوئنسرها محصولات یا خدمات‌شان را از طریق تبلیغات پولی و هدایای رایگان تبلیغ می‌کنند.

علاوه بر این، اینفلوئنسرها از طریق ایجاد پست‌های پولی یا رایگان آگاهی از برند و وفاداری را افزایش می‌دهند. در حالت کلی، هدف از استفاده از اینفلوئنسرها به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند و ایجاد هیجان درباره یک محصول یا خدمات خاص است. از همه مهمتر، برندها نسبت به روش‌های سنتی تبلیغات با هزینه کمتری به مخاطبان بیشتر دست پیدا می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مناسب

در حالت کلی، برندها برای انتخاب یک اینفلوئنسر باید دقت زیادی به خرج دهند. متاسفانه، عدم انجام تحقیقات کامل ممکن است باعث شود که تبلیغ محصولات توسط یک اینفلوئنسر بالقوه با ارزش‌های یک برند همخوانی نداشته باشد. بنابراین، کسب اطمینان از شایستگی اینفلوئنسر مورد نظر با اهداف و ارزش‌های برند شما اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، پرداختی برندها به اینفلوئنسرها در اینفلوئنسر مارکتینگ باید عادلانه باشد.

در نتیجه، با عدم پرداخت مبالغ مناسب احتمالا اینفلوئنسرها برند شما را آنگونه که مد نظرتان است تبلیغ نمی‌کنند. همچنین، این امر روی روابط شما با آنها تاثیر بدی خواهد گذاشت.

طرح و ایده مشخص

اساسا در زمان همکاری با یک اینفلوئنسر باید علاوه بر کل هزینه به اهداف پروژه و نتیجه دلخواه‌تان فکر کنید. برنامه‌ ریزی برای پست‌های بالقوه یا ویدیوهای خودآموز هم باید به این مورد اضافه شود. باید مشخص کنید که شما محتوا و اطلاعات جانبی را تولید می‌کنید یا آنها. اگر این وظیفه را هم به اینفلوئنسرها محول کنید باید هزینه‌ جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از موثرترین روش‌ها برای ترغیب افراد به تبادل نظر درباره کسب و کار آنلاین شما است. بنابراین، باید بدانید انتخاب کدام اینفلوئنسر می‌تواند پیام‌تان را بهتر به گوش مخاطبان هدف‌تان برساند.  

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

هیچ فرقی نمی‌کند که چه کسب و کاری دارید، اینفلوئنسر مارکتینگ برای همه مشاغل مناسب است. بنابر یک تحقیق انجام شده، ۷۵ درصد از مارکترها قرار است در سال ۲۰۲۲ از این بازاریابی در استراتژی خود بهره ببرند، زیرا سرعت رشد قابل توجهی دارد و به خوبی اجرا می‌شود. از طرف دیگر، فقط مختص به برندهای B2C نیست، بلکه بیشتر برندهای B2B هم به ارزش این استراتژی پی برده‌اند. همچنین، در صورت داشتن یک رویکرد مناسب نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی دارد.

بنابراین، در صورت استفاده تنها از دیجیتال مارکتینگ سنتی مانند سئو، تبلیغات کلیکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید قید افزایش نرخ بازگشت سرمایه را بزنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ توسط برندها شراکت با برندهای دیگر است. یک برند می‌تواند یک برند شخصی یا یک نهاد بزرگ‌تر باشد. بر این اساس، برندها با مشارکت در یک سری کمپین مخاطبان‌شان را به کمک این نوع بازاریابی گسترش می‌دهند. آن‌ها می‌توانند از طریق مشارکت با برندهای مرتبط در همان صنعت یا برندهای کاملا متفاوت در معرض دید مخاطبان جدیدی قرار بگیرند.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها

بر این اساس، همکاری با یک اینفلوئنسر در یک صنعت متفاوت می‌تواند به سرمایه گذاری روی مخاطبان جدید منجر شود. هرچند، شراکت با یک برند اشتباه می‌تواند به شهرت برند شما خدشه وارد کند. برای مثال، شراکت ردبول با کوکاکولا برای یک کمپین محتوای جدید ایده مناسبی نخواهد بود. رد بول از یک طرف به شدت با ورزش‌های هیجان انگیز و پرخطر سر و کار دارد. از طرف دیگر، این برند نام ردبول را برای محصول اصلی خود با شعار “به شما بال می‌دهد” انتخاب کرده‌ است.

ورزشکاران ردبول مطمئنا می‌توانند با در دست داشتن قوطی‌های ردبول و کوکاکولا در دست‌هایشان در کوهستان دوچرخه سواری کنند. اما نکته چیست؟ این نوع شراکت اصلا نمی‌تواند منطقی باشد، زیرا  این دو برند عملا رقیب همدیگر هستند. در عوض، شراکت ردبول با نایک منطقی‌تر به نظر می‌رسد. این دو برند می‌توانند یک کمپین محتوایی شامل خط پوشاک جدید نایک، نوشیدنی انرژی‌زای ردبول و ورزش‌های تابستانی را اجرا کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کارها

معمولا اینفلوئنسر مارکتینگ در زمان انجام توسط کسب و کارها قابل تشخیص است. در وهله اول، برقراری ارتباط بخش مهمی از این فرایند را تشکیل می‌دهد. در اینجا باید یک اینفلوئنسر مناسب را برای کسب و کارتان پیدا کنید. با این وجود، به محض پیدا کردن یک اینفلوئنسر و جلب رضایت وی برای تبلیغ محصول‌تان نباید دست از کار بکشید. داشتن اینفلوئنسرهای بیشتر برند شما را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد. همچنین، اعتماد افراد بیشتری را به دست می‌آورد.

برای مثال، اگر یکی از معروف‌ترین بلاگرها از محصولات‌تان استفاده کند، نام برند شما به گوش بقیه اینفلوئنسرها هم خواهد رسید.

نحوه پیدا کردن اینفلوئنسرها

برای پیدا کردن اینفلوئنسرها باید در ابتدا به پروفایل و فالوورهای آنها نگاهی بیندازید. داشتن تیک آبی نشانه خوبی است. با این حال، فقط وقتی مطمئن شدید که فالوورهای مفیدی دارند با آنها ارتباط برقرار کنید. در ادامه ببینید که آیا آنها به همکاری با شما در یک کمپین تمایل دارند یا خیر. شاید همکاری با آنها آنقدر که فکر می‌کنید گران تمام نشود. یا حتی ممکن است بعد از آشنایی بیشتر با شما و کسب و کارتان حاضر باشند به صورت رایگان محصولات‌تان را تبلیغ کنند.

نحوه پیدا کردن اینفلوئنسرها

علاوه بر این، این روزها ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ زیادی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها با افراد و برندهای مناسب ارتباط برقرار کنید. بنابراین، اگر احیانا نتوانستید افراد مورد نظرتان را پیدا کنید می‌توانید از یکی از این ابزارها کمک بگیرید.

نکاتی برای پرداخت پول به اینفلوئنسرها

بعضی وقت‌ها نیازی نیست به اینفلوئنسرها پولی پرداخت کنید. اما چطور؟ می‌توانید تعدادی از محصولات را برای تبلیغ با تخفیف‌ زیاد یا به صورت رایگان به آنها ارائه دهید. با این حال، در مورد اینفلوئنسرهای معروف و پرطرفدار قضیه فرق می‌کند. به عبارت دیگر، هر چه شهرت بیشتری داشته باشند باید هزینه بیشتری را به آنها بپردازید. بنابراین، اگر به یک اینفلوئنسر در حد کارداشیان‌ها فکر می‌کنید باید حسابی سر کیسه را شل کنید.

همچنین، اگر یک برند، نمایندگی یا کسب‌ و کاری هستید که اهدافی مانند همکاری با اینفلوئنسرهای خفن و بودجه‌ متناسب با آن‌ها را دارید باید از طریق نمایندگان رسمی با آنها تماس بگیرید و با آنها قرارداد ببندید. حتما مطمئن شوید که در قرارداد دقیقا قید می‌کنید که از اینفلوئنسر مربوطه چه انتظاراتی دارید. برای مثال، اگر می‌خواهید تولید محتوا توسط شما و انتشار آن توسط آنها انجام شود حتما در قرارداد قید کنید.

یا اگر می‌خواهید سلبریتی مورد نظرتان فقط محصولات شما را تبلیغ کند حتما در قرارداد ذکر کنید.

با اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر بفروشید

مارکترها مدت زیادی است که از اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات‌شان استفاده می‌کنند. این دسته از افراد با بهره گیری از قدرت شبکه‌های اجتماعی و به کمک افراد تاثیرگذار با مصرف کنندگان ارتباط می‌گیرند. در حال حاضر برندها هم از اینفلوئنسرها برای ایجاد روابط با مشتری و جریان‌های درآمدی جدید نهایت بهره را می‌برند. در هر صورت، اجرای درست این نوع بازاریابی آگاهی از برند و فروش را افزایش می‌دهد و مخاطبان جدیدی را به سمت کسب و کارتان هدایت می‌کند.